Mihin ilmoitan, kun wc-pöntön kansi meni rikki?
Pitääkö tästä sanoa vuokranantajalle vai talon huoltomiehelle?
Kommentit (34)
Ei tartte ilmottaa kenellekään, menet vain ostamaan uuden.
Vuokranantajalle, koska hän tietää, onko pönttö ns alkuperäisasennus vai onko hän sen itse vaihtanut. Alkuperäisasennukset kuuluvat taloyhtiön vastuulle, jälkiasennukset esim kylppäriremontin yhteydessä asunnon omistajalle.
Pöntön kannet kuuluvat asukkaalle.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tästä sanoa vuokranantajalle vai talon huoltomiehelle?
Mitä se vuokranantajalle tai talonmiehelle kuuluu? Menet lähimpään lvi-tarvikemyymälään ja ostat uuden. Vai oletko hivenen hölmö?
"Mihin ilmoitan, kun jääkaapista on kananmunat loppu? Kanalan omistajalle vai K-kauppiaalle?"
Koko wc-laite on yhtiön vastuulla eli mm. istuinrengas, kansi ja vesisäiliö ovat yhtiön kunnossapitovastuulla. Osakkaan tulee kuitenkin osoittaa huolellisuutensa. Jos osakkaan wc-laite tai sen osa (esim. istuimen kansi) rikkoutuu, osakkaalle voi muodostua velvollisuus näyttää, ettei rikkoutuminen aiheutunut osakkaan menettelystä. Osakkaan vastuu voi perustua normaalin käytön, ilmoitusvelvollisuuden tai kunnossapitovelvollisuuden laiminlyöntiin. Osakas ei kuitenkaan vastaa tavanomaisesta kulumisesta. Yhtiö vastaa vain niistä kustannuksista, jotka aiheutuisivat tilojen ollessa yhtiön noudattaman perustason mukaiset. Jos osakas on tehnyt huoneistoon sisustuksellisia lisäyksiä tai asentanut lisävarusteita/–rakenteita ja niiden johdosta korjauskustannukset ovat merkittävästi suuremmat kuin perustason mukaisia tiloja korjattaessa, osakas vastaa itse niiden kunnossapidosta ja ennalleen saattamisesta aiheutuvista lisäkustannuksista. Lähtökohtaisesti osakkaalla on kuitenkin oikeus valita, minkälaisena huoneiston sisäosat pitää. Jos osakas korvaa mahdollisen kustannusten erotuksen, hyvän hallintotavan mukaan yhtiön tulee myötävaikuttaa siihen, että työ toteutetaan osakkaan haluamaan tasoon.
Meille hommattiin uudet kalliit pöntöt kylppärisaneerauksien yhteydessä. Taloyhtiö oli siis valkannut. Ajattelin että niillä hinnoilla kyseessä on joku pönttöjen ferrari.
Heti alkuun kansi heilui ja lähti irti rei-istään, välillä haukkasi takapuolesta todella kipeästi. Sanoin tästä ja kansi vaihdettiin. Se oli ok kunnes kahden viikon päästä halkesi saranan kohdalta. Taas vaihtoon. Nuo molemmat kerrat sattuivat aikaan jolloin remppamiehet olivat vielä täällä, ja heiltä sai kätevästi ja nopeasti uudet renkaat ja kannet. Se kolmas kansi kesti pari vuottaa kunnes halkesi saranoiden kohdalta ja nyt rengas on irtipoikki. Enää en tiedä minne ilmoitella kun raksamiehet ei ole jeesimässä, huoltoyhtiöön kai. Vituttaa.
Ja ennen kuin joku ehtii sanoa, olen ihan hoikka nuori nainen. Vanhan pytyn rinkula kesti minua 7 vuotta, ja sitä ennen ainakin 10 vuotta muiden ihmisten ahtereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tästä sanoa vuokranantajalle vai talon huoltomiehelle?
Mitä se vuokranantajalle tai talonmiehelle kuuluu? Menet lähimpään lvi-tarvikemyymälään ja ostat uuden. Vai oletko hivenen hölmö?
"Mihin ilmoitan, kun jääkaapista on kananmunat loppu? Kanalan omistajalle vai K-kauppiaalle?"
Oletko koskaan asunut vuokralla? Etenkin vuokrayhtiöillä lukee monilla vuokraehdoissa ja säännöissä että vuokralaisella on ilmoitusvelvollisuus heti jos jotain rikkoontuu. Pitkä lista jossa eritelty pitääkö ilmoittaa isännöitsijälle vai huoltomiehelle ja kuka maksaa plus paljonko maksaa mikäkin.
Soita huoltoon, tuovat ja asentavat uuden kannen.
T:huoltoyhtiössä töissä
Jurvan kuntaan voi ilmoitella. Siellä vartoilevat tämän tyyppisiä ilmoituksia ja valituksia.
Kiitos ASIALLISISTA vastauksista. Ap
Vuokralla asuessa ilmoitan aina vuokranantajalle kun jotain asuntoon kiinteästi kuuluvaa hajoaa, oli kyse sitten jääkaapista, jääkaapin kahvasta tai pöntön kannesta ja selvittäisin minkä huolto kuuluu vuokranantajalle. Aika moni tuollainen nimittäin kuuluu, vaikka asian selvittäminen onkin joidenkin mielestä sama kuin soittaa äidille että maito on loppu.
Espoon asunnot ainakin ihan vuokralaisen oppaassa ovat vetäneet allekkain ranskalaisin viivoin, mikä kaikki on vuokralaisen vastuulla. Pönttö kuuluu huollolle, mutta pöntönkansi asujalle.
Eipä huolta, ilmoitus vauvapalstalle riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tästä sanoa vuokranantajalle vai talon huoltomiehelle?
Mitä se vuokranantajalle tai talonmiehelle kuuluu? Menet lähimpään lvi-tarvikemyymälään ja ostat uuden. Vai oletko hivenen hölmö?
"Mihin ilmoitan, kun jääkaapista on kananmunat loppu? Kanalan omistajalle vai K-kauppiaalle?"
Oletko koskaan asunut vuokralla? Etenkin vuokrayhtiöillä lukee monilla vuokraehdoissa ja säännöissä että vuokralaisella on ilmoitusvelvollisuus heti jos jotain rikkoontuu. Pitkä lista jossa eritelty pitääkö ilmoittaa isännöitsijälle vai huoltomiehelle ja kuka maksaa plus paljonko maksaa mikäkin.
No en ole koskaan asunut vuokralla. Enkä tule asumaan.
Jos oot mun asunnossa vuokralla, niin laita viestiä. Mä saan laitettua sen kannen verovähennyksiin, no problem.
Käyt rautakaupasta hakeen uuden kerta hajotit. Ei sitä ole tarkoitettu nylpyttämiseen.