Outo ja pelottava oire jonka alkoi tänään yhtäkkiä
Tänään kun saavuin päivällä työpaikalle ja istuin alas tuli jotenkin outo olo, ikäänkuin aivoni olisivat oudosti sumussa.
Kun kosketin päätäni tuntui etten koskisi omaa päätäni. Kun koskin poskeani tunsin kosketuksen todella kevyenä/kaukaisena. Kun otin nenänpäästäni kiinni se tuntui kaukaiselta. Jotenkin tuntoaisti oli erilainen, tunsin kosketukden mutta toisaalta en.
Nyt vielä illalla on outoa oireilua. Kun tarkoituksella nipistän itseäni poskesta tai käsivarresta niin nipistys tuntuu todella kevyeltä/kaukaiselta. Jos raavin kylkeä niin sekin tuntuu oudon vaimealta ja päähän tulee jotenkin outo olo mitä en osaa selittää. Ikäänkuin tajuntani hämärtyisi. Kaikenlainen kosketus tuntuu oudolta vähän samanlaiselta kun levittäisi iholle aloe vera geeliä ja iho menisi viileäksi ja osin puuduksiin/tuntoaisti muuttuisi erilaiseksi - mikäli joku saisi kiinni minkälaista tunnetta tarkoitan.
Olen 25v perusterve nainen. Minulla ei ole mitään sairauksia eikä tällaista olos koskaanv ennen. Mitä ihmettä tämä voi olla?
Kommentit (45)
Onko stressiä? Pystytkö nyt rauhoittumaan ja keskittymään hetkeksi muuhun?
Ja minulla ei ole mitään kipuja missään tällä hetkellä eikä ole ollutkaan enkä ole ollut edes flunssassa vuoteen. Tämä oli alkoi yhtäkkiä päivällä kun saavuin työpaikallle ja istuin alas. Ennen sitä ei mitään tällaista ollut, alkoi siis ihan yhtäkkiä.
Tää voi olla sellainen lievä aivoverenkierronnhäiriö. Kannattanee käydä lääkärissä.
Lihakset jumissa? Itselläni puutuu naama, kun niskat menee liian jumiin ja ajatuksen kulku katkeaa. Relaxantit ja hierojalla käynti auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko stressiä? Pystytkö nyt rauhoittumaan ja keskittymään hetkeksi muuhun?
Pystyn. Mitään stressiä ei ole
Tänään töisaä pystyin tekemään työt normaalisti, ajamaan autolla kotiin, pesemään kotona ikkunoita ym.
Jotenkin kosketus tuntuu oudolta iholla jos kosken millään tavalla itseäni kasvoihin tai vartalolle. Ikäänkuin iho olisi hiukan puuduksissa muttei kuitenkaan täysin. Tuntoaistisaa on jotain eroa. Tunnen kyllä esim hiuakarvalla kutittamisen iholla tai puhalluksenkin mutta jos vaikla raapin/nipistän itseäni tunto on erilainen, etäinen
Tunne on siis ilmeisesti laajemminkin kehossa, ei pelkästään kasvoissa? Minä soittaisin terveysneuvontaan/päivystykseen, mikä alueellasi nyt onkaan tapana ja kuvailisin oireeni hoitajalle. He osaavat arvioida voiko kyse olla vaikka jostain äkillisestä neurologisesta häiriöstä vai voitko tarkkailla tilannetta vielä kaikessa rauhassa. Tuskin mistään vakavasta on kyse mutta uuden ja selkeän oireen ollessa kyseessä minä kyllä varmistaisin asian ammattilaiselta. :)
T. 2
Pistäpä silmät kiinni ja kokeile kädet avoimena sivuilla koukistaen samalla käsiäsi, sitä kautta sormenpäillä nenänpäätäsi. Osutko siihen?
no ms ei tuskin ihan noin yllättäen ala, noin rajulla tuntopuutoksilla, ja eikös siinä olisi muitakin oireita. Mulle tulee vähän tommosta oloa kun otetaan verikoetta, ja alkaa taju lähteä, koska lähes aina pyörryn verikokeen oton yhteydessä. Niin ne äänet, oma ääikin kuuluu just noin että se tulee jostain kaukaa, ja "itse" on ikäänkuin omas pään takaosassa, jossain kaukana, ja pienenä. Tuntopuutoksia en muista testanneeni silloin, ja tuokin kestää vain sen pari minuuttia.
Arvaisin että aivovernkierron häiriö. Käyppä ottamassa aivojen magneettikoe. Mulla tulee usein myös just outoja kohtauksi kun pitkään on yhdessä asennossa vaika loikoilee vuoteella, ja sitten menee mahalleen makaamaan koneen äärelle, niin tajunta meinaa lähteä, ja on outo olo jonkun aikaa, kun verenkierto muuttuu kai. Otappas kuule persuverenkuva, sulla voi ola paksua verta, ja se ei kierrä aivoihin kunnolla, tai veritulppa siellä aivoissa, tukkimassa verenkiertoa ja ahappea aivoihin, Otappas tulppa-arvot ihan varmuuden vuoksi, plasman d-dimeerit.
sen kun alat googlettamaan vastaavia kokemuksia, saat diagnoosin alta 10 minuutin, elä edes vaivaudu kysymän niiltä terveyskeskuksen kehareilta ("Lääkäreiltä")
Tuo on neurologisperäistä eikä psyykkisperäistä, törkeää kääntää psyykkiseksi, unohdin aivoverenkiertohäiriöt, eli toi voi olla ns. TIA-kohtaus, kannattaa olla varuillaan, koska noiden jälkeen voi tulla oikea aivohalvaus. Nyt varuillaan. Heti jos alkaa suupieli roikkua, niin päivystykseen ambulanssilla.
selkärangan hermo-ongelma, välilevyn pullistuma? joku anemia, puutostila. Oletko ollut paastolla. Pitkään liikkumatta? Istunut lentokonneessa, ollut ulkomailla tropiikissa? Lyme. Punkinpurema?
kyllähän tämä on LYMEN myöhäisvaikutuksia.https://en.wikipedia.org/wiki/Lyme_disease#Late_disseminated_infection
Late disseminated infection
After several months, untreated or inadequately treated patients may go on to develop severe and chronic symptoms that affect many parts of the body, including the brain, nerves, eyes, joints, and heart. Many disabling symptoms can occur, including permanent impairment of motor or sensory function of the lower extremities in extreme cases.[21] The associated nerve pain radiating out from the spine is termed Bannwarth syndrome,[30] named after Alfred Bannwarth.
The late disseminated stage is where the infection has fully spread throughout the body. Chronic neurologic symptoms occur in up to 5% of untreated patients.[23] A polyneuropathy that involves shooting pains, numbness, and tingling in the hands or feet may develop. A neurologic syndrome called Lyme encephalopathy is associated with subtle cognitive difficulties, insomnia, a general sense of feeling unwell, and changes in personality.[31] Other problems, however, such as depressionand fibromyalgia, are no more common in people with Lyme disease than in the general population.[32][33]
Vierailija kirjoitti:
Otappas kuule persuverenkuva, sulla voi ola paksua verta, ja se ei kierrä aivoihin kunnolla, tai veritulppa siellä aivoissa, tukkimassa verenkiertoa ja ahappea aivoihin.
"jaa, näyttää siltä, että täällä on soinit ja huhtasaaret vähän koholla. Halla-ahot onneksi näyttää olevan viitearvojen sisällä"
Borrelioosia ei hoideta Suomessa, ei mullakaan hoidettu asianmukaisesti. Eli good luck! :D
Migreeniaura tai ms-tauti.