As.tuntija varottaa: Kun alat laihduttaa, LOPETA liikkuminen!
Tottahan tää on, porukka ottaa stressiä ihan turhaan, kun vain ruokavaliolla voi laihtua, ei liikunnalla
https://hymy.fi/uutiset/asiantuntija-haluatko-oikeasti-laihtua-unohda-s…
Kommentit (58)
Kumma että minä olen laihtunut liikuntaa lisäämällä. Olen varmaan joku luonnonoikku.
Joskus 10-20 vuotta sitten tuo ohje meni ainakin niin, että lopeta kunnon kohotus ja lihaksen kasvatus laihduttaessa. Sen sijaan pitkäkestoiset kävelyt, uinti jne. sopivat laihdutuksen yhteyteen hyvin.
Juokset vaikka 40 km viikossa, ja syöt järkevästi, niin tottakai laihdut. Mikään asiantuntija ikinä ei kyllä saisi käskeä lopettamaan liikuntaa, koska sen terveyshyödyt ovat tutkitusti suuremmat kuin laihtumisen. Laihtumisen hyöty on lähinnä ulkonäköön, liikunnan hyöty taas oikeasti terveydellinen. Joten ihan sama, laihdutko vai et, kunhan harrastat säännöllisesti liikuntaa monta kertaa viikossa.
Liikunnalla saa kivan näköiset lihakset. Jos syön suklaapatukan ja polkasen kuntopyörällä kalorit pois niin liikunta kyllä auttaa painon hallinnassa.
Juu toimiihan se niin, että kun lihakset lähtee niin paino tippuu. Rasvaa se ei saa lähtemään.
Tottahan se on, että liikunnalla on (tavalliselle ihmiselle, ei missään läskit laihaksi 8 tuntia salilla rehkimällä-teeveeohjelmissa) pieni merkitys lauhduttamisessa verrattuna ruokavalioon . Tosin tietenkin, jos lisää liikuntaa lisäämättä eergiansaantia, niin kyllähän silläkin laihtuu.
Sen voi ihan laskea, kun yhden donitsin kuluttaakseen pitää hölkätä 2 tuntia, omasta mielestäni on paljon helpompaa jättää se donitsi syömättä.
Ei se liikunta haittaa mun mielestä, mutta jos on kovin lihava, niin ei kannata potea huonoa omaatuntoa liikkumattomuuden vuoksi. Kun on ruokavaliolla ensin laihtunut jonkin verran, on liikuntakin helppoa, eikä jotain pakkopullaa.
Liikunnan merkitys kasvaa, kun on laihduttu normaalipainoon, tunnin kävelylenkki päivässä on selvästi estänyt uudelleen lihomista jossain tutkimuksessa.
Eikö tuossa käsketty laittamaan ruokavalio eka kuntoon ja sitten vasta liikuntaa lisäämään.
Edelleenkin laihduttaminen toimii varsin yksinkertaisella matematiikalla.
Kun syö vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu. Kun syö enemmän kuin kuluttaa, lihoo.
Jos ei liiku, kuluttaa vähemmän. Täten pitää myös syödä entistä vähemmän, jotta voi laihtua.
Mitä enemmän liikkuu, sitä enemmän saa syödä ja silti laihtuu, kunhan syöminen ei ylitä kulutusta.
Ei tää sen vaikeempi juttu ole ymmärtää.
Siinä vasta asiantuntija. Laihduttaminen ei ole syy lopettaa normaalia liikuntaa, suorastaan vaarallinen neuvo. Liikunta tehostaa aineenvaihduntaa ja tekee muutenkin hyvää keholle ja mielelle.
Liikunta lisää ruokahalua. Kulutuksen lisäys ei riitä kumoamaan lisäravintoa, siksi liikunnan lisääminen voi jopa nostaa painoa.
Itse laihdutin aloittamalla 1,5 h hölkän 6 x viikossa, ja samalla pitämällä ruokailun entisellä tasolla, mikä oli tosi vaikeaa, nälkä vaivasi koko ajan. Tulos neljässä kuukaudessa -8 kg. Vain ruokailua vähentämällä olen tuon saman pystynyt laihtumaan kahdessa kuukaudesa ILMAN näläntunnetta.
En usko. Mummu laihdutti 50 vuotiaana aikoinaan 30 kiloa 5 kuukaudessa kävelemällä ja juoksemalla ja ruokavaliolla ja piti ne poissa kunnes tuli vanhus-ikään.
Aamulla ja klo 17.30 kolmen vartin kävelylenkille ja sitä tapaa ei lopettanut ennenkuin 82- vuotiaana, kun muisti pätki ja alkoi eksyä.
Miksi nykyään hoetaan tuota, että liikunnalla ei ole mitään merkitystä laihtumisessa/painonhallinnassa ja että vain ruokavaliolla on väliä? Eihän tuollaista voi väittää kuin täysi sohvaperuna!
Vierailija kirjoitti:
Kumma että minä olen laihtunut liikuntaa lisäämällä. Olen varmaan joku luonnonoikku.
Mitäs me friikit ;D Sama täällä!
Vierailija kirjoitti:
Liikunta lisää ruokahalua. Kulutuksen lisäys ei riitä kumoamaan lisäravintoa, siksi liikunnan lisääminen voi jopa nostaa painoa.
Itse laihdutin aloittamalla 1,5 h hölkän 6 x viikossa, ja samalla pitämällä ruokailun entisellä tasolla, mikä oli tosi vaikeaa, nälkä vaivasi koko ajan. Tulos neljässä kuukaudessa -8 kg. Vain ruokailua vähentämällä olen tuon saman pystynyt laihtumaan kahdessa kuukaudesa ILMAN näläntunnetta.
2kg/kk oikein hyvä ja terveellinen painonpudotustahti.
En todellakaan. Olisin sama läski, jos en olisi aloittanut liikuntaa. Nyt olen 15 kiloa kevyempi ja lihaskunto paras ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Tottai. Pelkkää matematiikkaa.
No jaa... Kyllä 10km kävelylenkit ainakin mua tuntui laihduttavan.
Vierailija kirjoitti:
Minä myös. Kummasti, kun liikuntaa lisäsin niin senttejä lähti ja mulla näkyy lihaksia varsinkin jaloissa ja käsivarsissa. Vatsassakin hieman, kun jännittää sopivasti
Vierailija kirjoitti:
En usko. Mummu laihdutti 50 vuotiaana aikoinaan 30 kiloa 5 kuukaudessa kävelemällä ja juoksemalla ja ruokavaliolla ja piti ne poissa kunnes tuli vanhus-ikään.
Aamulla ja klo 17.30 kolmen vartin kävelylenkille ja sitä tapaa ei lopettanut ennenkuin 82- vuotiaana, kun muisti pätki ja alkoi eksyä.
Kova tahti. Lopetti syömisen ja alkoi juosta?
Hymy-lehden " asiantuntija"... joopa joo.