Onko hyviä ihmisiä olemassa? Missä?
Sellaisia, jotka ovat vilpittömästi iloisia myös muiden puolesta, ei selkäänpuukotusta jne?
Kommentit (27)
Ei ole olemassa. Varsinkin hoitoalalla, jossa pitäisi olla voimassa eettiset periaatteet, työntekijät ovat hirviöitä, jotka pilkkaavat, simputtavat, kaltoinkohtelevat ja selkään puukkottavat. Ei ihme, että lapset päiväkodeissa, koulussa ja vanhukset hoitolaitoksissa voivat huonosti.
Usovaiset.
Sydämeltään vilpittömät.
Luuleen kuule että ensimääinen hyvä ihminen jonka kanssa tekastaaan ne lapset on monesti se väärä nykyiselllään pitkälti, koska nainen on aina "oikeassa" ja mies väärässsä ja kun mies on väärässä niin nainen on oikeassa. Muttakun seurraava hyvää ihminen kun löytyy iin lapset on jo tekaistuu ja tämä pariskuntaa voi rauhassa keskittyä toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa. Varsinkin hoitoalalla, jossa pitäisi olla voimassa eettiset periaatteet, työntekijät ovat hirviöitä, jotka pilkkaavat, simputtavat, kaltoinkohtelevat ja selkään puukkottavat. Ei ihme, että lapset päiväkodeissa, koulussa ja vanhukset hoitolaitoksissa voivat huonosti.
Mutta siellä on stressi ja resurssien vähyys?
Vierailija kirjoitti:
Miten voitkin osua aivan nappiin.
Minä olen. :) Ja ilman mitään twistiä.
Ei ole olemassa täydellisiä ihmisiä. Vaikka perusluonne olisi kuinka täynnä kulttuurisesti hyväksi miellettyjä ominaisuuksia, kaikkien mielialaan ja käytökseen vaikuttavat enemmän tai vähemmän mm. ympäristötekijät ja stressi. On kuitenkin ihmisiä, jotka vilpittömästi haluavat toisille pelkkää hyvää, ilman kieroilua tai kostonhimoa. Mutta tilanteet vaihtelevat ja kaikki tekevät virheitä.
Minua usein luullaan "hyväksi ihmiseksi", sellaiseksi joka tietää aina miten toimia oikein ja toimiikin, eikä koskaan tekisi toisille vääryyttä. Hyväksi ihmiseksi tituleeraaminen on hirveän ahdistavaa kun tietää itse omat puutteensa ja menneisyyden virheet, vaikka ei tietenkään aktiivisesti niitä tuo esille.
Hyvyys kaiketi on keskeisimmässä merkityksessä aikomusta. Itsensä uhraamisen kyky ja houkutuksen voittaminen toisen sen arvoisen eteen. Kaikilla on huonoja päiviä, jollon voi tiuskia, ahdistua ja käyttäytyä typerästi. Ei se tee ihmisen mielestä pahaa. Tahallinen loukkaaminen oman "voiton" eteen ja valmius uhrata toisen hyvä olo omien tavotteiden eteen ei taas mee tilapäiseen huonoon päivään. Riitatilanteessa nään nopeesti, onko ihminen itsekäs. Loukkaus anteeksiannon, tai pyynnön sijaan tulee niin helposti. Sitä on vaikea välttää, kun se kumpuaa sun temperamentista.
Vierailija kirjoitti:
Usovaiset.
Sydämeltään vilpittömät.
Kylmempiä ja häijympiä ihmisiä saa hakea.
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia, jotka ovat vilpittömästi iloisia myös muiden puolesta, ei selkäänpuukotusta jne?
Kyllä on, tunnenkin muutaman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usovaiset.
Sydämeltään vilpittömät.Kylmempiä ja häijympiä ihmisiä saa hakea.
Ei voi yleistää kumpaankaan suuntaan.
Hoitoalalla tosiaan on. Omalla työpaikallanikin 90% on niin ihania, lämpimiä, empaattisia ja sisältä kauniita ihmisiä.
Minä, mutta vain 8 tuntia päivässä.
Oliin työöharjoiitteludsa ja kerroin tällle rouvalle suurtalouskeiitiiössä kokeemuksisstani jaa hän vaain olii sitä miieltä etttä kaiikkialla tälllä alakla ovatt yhtä pskoja. Tämän jälkeeen löin nyrkkiiini seeinään jotta saai siiihen kipsi jotttei enäää tarvitsiisi olla tekemisiissö ko henkilöiiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usovaiset.
Sydämeltään vilpittömät.Kylmempiä ja häijympiä ihmisiä saa hakea.
Kaikissa ihmisten viiteryhmissä on kaikenlaisia. Jopa Jeesuksen omassa kaveripiirissä oli Juudas. Sitten loput antoivatkin ihan kaikkensa, elämänsä. Suhdeluku on luultavasti tuossa aika hyvin 1:12. Rintamalinja on jokaisen yksittäisen sydämessä, ei joukossa.
On tosiaan ihmisiä, jotka haluavat tehdä oikein, maksoi se heille mitä maksoi tai tuntui miltä tuntui. Nykyisin vähemmän, koska aika ruokkii tunnottomuutta ja narsismi, koko ongelman kirjo, on yleisin, lisääntyvä mt-häiriö.
Varmaan riippuu hyvän määritelmästä. Esim. mulle se olisi jotain ihan muuta kuin aloituksessa.
Minä! No ei vaan, eikai kukaan ihminen ole puhtaasti vain hyvä tai paha. Hyvä ja paha ovat myös jo termeinä niin epämääräisiä ja haastavia, että kysymyksesi on todella hankala.