Raa'an lihan syöminen
Mulle tulee joskus ihan hillitön himo syödä raakaa lihaa. Yleensä välttelen, mutta tänäänkin oli naudan jauheliha tarjouksessa ja ostin sitä kastiketta varten. Nyt ravaan jääkaapilla nyhtämässä siitä pikku paloja.
Mitenkähän vaarallinen tämä riippuvuus on?
Kommentit (12)
Syö vaan. Raaka naudanliha on superterveellistä, siinä on kaikki ravintoaineet tallella. Kannattaa valita luomua jos suinkin mahdollista. :)
Minäkin pidän joskus oikein raakalihakuureja. Raakaa naudanjauhelihaa tai -suikaleita ja sekaan oliiviöljyä, mausteita ja Tabascoa, aijaijai..
Sikaa tai kanaa en uskaltaisi syödä raakana, siassa kun on trikiinivaara ja kanassa salmonellavaara. Vaikka harvinaisia Suomessa ovatkin.
Se on raakan lihan syöminen, ei raa an.
Minäkin kun joskus näen koiran jossain niin haukkaan siitä palasen,hyvä välipala
Kaupasta ostettu jauheliha ei ehkä paras raakana syömiseen, koska sisältää enemmän bakteereita leikkauspintojen takia. Jos tekee raakaa jauhelihaa mieli, jauhaisin itse fileestä tai ostaisin tiskiltä niin, että jauhavat sen ostohetkellä.
Vierailija kirjoitti:
yks. nom. raaka
yks. gen. raa’an
yks. part. raakaa
yks. ill. raakaan
mon. nom. raa’at
mon. gen. raakojen, (raakain)
mon. part. raakoja
mon. ill. raakoihin
Raaka paistijauheliha on parempaa kuin sikanauta, koska rasvattomampaa.
Onhan tartarpihvitkin toisten suurta herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Raa'an on oikea muoto.
Mä syön usein raakaa lihaa, joko jauhettuna tai carpacciona. Mitä vaarallista siinä muka on, jos on tuoretta ja hyvälaatuista?
https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/105927-evi…
"Elintarviketurvallisuusvirasto Evira ei tätä kuitenkaan suosittele vaan ohjeistaa paistamaan naudankin jauhelihapihvit täysin läpikypsiksi.
Raaka naudan jauheliha saattaa levittää EHEC-bakteeria. Eviran vuonna 2006 tekemän tutkimuksen mukaan prosentti jauhelihasta sisältää kypsentämättöminä vaarallisia bakteeriryhmiä.
Mutta miksi naudan kokolihapihvi voi olla medium? Tai entäpä täysin raaka tartar-pihvi? Mikä tekee jauhelihasta erilaisen?
Syynä on jauhamisprosessi ja lihan käsittely.
– Lihan jauhamisen yhteydessä on monta mahdollista kontaminaatiokohtaa. Koska jauhelihapihvi ei ole sisältä koskematon, vaan on jauhettua lihaa, niin pinnan paistaminen ei poista riskiä sisältä, selventää Joensuun ympäristöterveydenhuollon johtaja Elina Felin.
Naudan kokolihapihvissä samanlaista ongelmaa ei ole, koska siinä pinta paistetaan ja pihvi on sisältä koskematonta kokolihaa.
– Tartar-pihveissä käytetään kokolihaa, josta välittömästi ennen tarjoilua leikataan pintaosa pois ja sisäosa hakataan tai jauhetaan tartarpihveiksi."
Aika luonnollista. :)
Olin yksissä häissä joissa pöytäkaverit kauhistelivat ääneen kun tilasin pihvin mediumin sijasta raakana. Töllistelivät minua syödessäni ja kommentoivat koko ajan. (Näin jälkikäteen ajateltuna ovat aika moukkamaista sakkia tuossa mielessä, vaikka heistä pidänkin muuten, mutta nyt eksyn aiheesta.)
Jostain muistelin lukeneeni että naisilla tätä raa'an lihan himoa esiintyy useammin, selitystä en muista. Liittyiskö jotenkin lisääntymiseen.
Minäkin vetelen joskus raakaa naudanlihaa. Luomua, kotimaista. Suurimmat mieliteot kuukautisten aikoihin, yleensä niiden loppuvaiheessa.
Mieheltä vois löytyä lihottamaton kompromissi lihan suuhun panemiseen.