Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko virallisesti työtön?

Vierailija
16.04.2018 |

Vaihdoin vuoden alussa vakituisen työsopparini ns. 0-sopimukseksi. Olen kuitenkin tehnyt firmalle keikkaa edelleen lähes täysiä työviikkoja. Jos nyt kieltäydyn kaikista vuoroista tai teen vain muutaman päivän kuussa, niin olenko suoraan oikeutettu työttömyystukeen vai tuleeko mulle karenssi? Mitään velvoittavaa työsopimustahan mulla ei ole.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssi varmaan. Työtä se 0-sopparikin on vaikka paskaa onkin.

Vierailija
2/19 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruspäivärahan ja ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan saaminen edellyttää työssäoloehdon täyttymistä. Nollatuntisopimuksella työskentelevälle tämä voi muodostua ongelmaksi, jos jäät työttömäksi, mutta viikottainen työaikasi ei täytäkään 18 tunnin minimirajaa. Tällöin et olekaan oikeutettu työttömyyspäivärahaan, vaikka olet ainakin teoriassa ollut töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella karenssi? Jos työnantaja lopettaa työvuorojen tarjoamisen niin eihän se minun syy ole.

Vierailija
4/19 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nollatuntisopimusta ei huomioida laissa erikseen, se rinnastetaan tavallisiin työsopimuksiin myös silloin, kun TE-toimisto arvioi mahdollista karenssia työttömyyden alussa. Karenssiajalta sinulle ei makseta työttömyyskorvauksia.

Sinulle saatetaan määrätä karenssi, jos irtisanoudut itse töistä. Tämä pätee myös nollatuntisopimuksiin, vaikka sinulle ei olisi kertynyt yhtään työtunteja.

Vierailija
5/19 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo asiat olisi pitänyt selvittää ennen sopparia...

Vierailija
6/19 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella karenssi? Jos työnantaja lopettaa työvuorojen tarjoamisen niin eihän se minun syy ole.

Juurihan sanoit että itse kieltäydyt töistä, eli karenssi.

Vierailija
7/19 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruspäivärahan ja ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan saaminen edellyttää työssäoloehdon täyttymistä. Nollatuntisopimuksella työskentelevälle tämä voi muodostua ongelmaksi, jos jäät työttömäksi, mutta viikottainen työaikasi ei täytäkään 18 tunnin minimirajaa. Tällöin et olekaan oikeutettu työttömyyspäivärahaan, vaikka olet ainakin teoriassa ollut töissä.

Siis en nyt ymmärrä. Tämä maahan on täynnä tukia nostavia työttömiä, jotka eivät päivääkään ole palkkatöitä tehneet. En ole hakemassa ansiosidonnaista vaan perus työttömyystukea.

Vierailija
8/19 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä Kela sen tietää? Ja ihan omalla käytöksellä voin kyllä aiheuttaa tilanteen, jossa ta lopettaa vuorojen tarjoamisen, mikäli asia siitä on kiinni.

Vierailija
9/19 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soviteltuun päivärahaan ei ole oikeutta silloin jos työaikaa on lyhennetty omasta pyynnöstä. Tuo voitaisiin tulkita niin, kun alun perin on ollut vakituinen (täysiaikainen?) työsopimus joka on työntekijän toiveesta vaihdettu 0-tuntisopimukseksi.

Vierailija
10/19 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä virallisesti olet, mutta käytännössä olet kusessa.

Vierailija
11/19 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soviteltuun päivärahaan ei ole oikeutta silloin jos työaikaa on lyhennetty omasta pyynnöstä. Tuo voitaisiin tulkita niin, kun alun perin on ollut vakituinen (täysiaikainen?) työsopimus joka on työntekijän toiveesta vaihdettu 0-tuntisopimukseksi.

Juuri näin. Ensin tutkittaisiin, miksi vakituisesta työsuhteesta tuli ns. nollasopimus ja jos se oli ap:n toive, ei mitään työttömyyteen liittyviä tukia makseta karenssin aikana.

Vierailija
12/19 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ- ja elinkeinotoimisto voi joissakin tapauksissa määrätä sinulle karenssin, jonka aikana sinulle ei makseta työttömyysetuuksia. Karenssi voi olla 15-90 päivän mittainen.

Karenssin voit saada esimerkiksi seuraavista syistä:

Työstä eroaminen ilman pätevää syytä

Itse aiheutettu työsuhteen päättyminen

Tarjotusta työstä kieltäytyminen

Et saavu työllistymissuunnitelmasi laadintaan tai tarkistukseen

Työvoimakoulutuksesta kieltäytyminen

Toistuva huono menettely

Vierailija
13/19 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä Kela sen tietää? Ja ihan omalla käytöksellä voin kyllä aiheuttaa tilanteen, jossa ta lopettaa vuorojen tarjoamisen, mikäli asia siitä on kiinni.

Osaa ne haistella kaiken tietoonsa.

Vierailija
14/19 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyy työnantajalta.

Vierailija
15/19 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä mitään soviteltua päivärahaa halua vaan sen +500e/kk, joka mulle kuuluu pelkästään sohvalla makaamalla. Jos siihen tähtään, niin saanko "karenssiaikana" tehdä alle 18h/vko vai en yhtään vuoroa?

Vierailija
16/19 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä virallisesti olet, mutta käytännössä olet kusessa.

Ite näkisin tämän niin, että olen vapaa. Saan tällä hetkellä tehdä töitä lyhyellä varoitusajalla jos huvittaa, mutta pakko ei ole.

Vierailija
17/19 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma 0-tuntisopimuksista, mutta olen itse osa-aikainen. Lähetän Kelalle tekemäni tunnit joka kuukausi ja palkkakuitin, sen perusteelta minulle sitten maksetaan tuet, jos en ole tienannut niin paljon, etten enää mitään saa. Jotain 300 euroa ei oteta huomioon tuloista, sen jälkeen jokainen euro pienentää työmarkkinatukea 50:llä sentillä - peruspäiväraha taitaa olla aivan sama homma. Jos ja kun työssäoloehto täyttyy ja on kassassa, niin sitten niillä sama homma? Rahamäärät vain taitavat olla erilaisia. Asumistukeakin saa vähän siihen päälle, jos ei tule liikaa rahaa muualta.

Itse et varmaan voi tunteja pudottaa ilman karenssia. Jos saat pomon kuitenkin niitä osoittamaan sinulle tahdostasi vähemmän ja kukaan ei koskaan saa tietää sinun olleen siihen halukas, niin ei kai siinä sitten mitään? Sinun pitää kuitenkin mennä työkkäriin kirjoille työttömäksi työnhakijaksi, mikä voi tarkoittaa kaikkea turhaa pupukurssipaskaa, jos haluavat tarjota. Itselleni ei mitään ole tarjottu sen ensimmäisen työttömyyskuukauden jälkeen hyvin kauan aikaa sitten, mutta mahdollisuus aina on. Niistä on pahempi kieltäytyä ilman karenssia, mutta sopivat työvuorot juuri siihen aikaan taitavat olla hyvä syy jättää menemättä?

Vierailija
18/19 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyy työnantajalta.

Samoja kysymyksiä pohtinut.

Takana jatkuvia, toistuvia, törkeitä palkanalennuksia vuosien varrella.

Ammattiliitto (yli 20 000 jäs) ei tehnyt asioillemme MITÄÄN.

Moni otti lopputilin itse. Karenssin aikana lopputilistä tulee ensin rahoitusta. Se on käytettävä tietysti ensin. Sitten voisi kai saada tt tukea kelalta?

Työnantaja voi nyt kertoa, että työntekijöistä on huutava pula.

Mistäköhän johtuu? Ei kai vain palkkojen törkeästä alennuksesta!!

Miksi tällaista hyväksikäyttöä voisi kutsua?

Riistoa?

Orjuutta?

Vierailija
19/19 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole virallisesti työtön, sinullahan on työsopimus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän