Vireystaso romahtaa iltapäivisin, normaalia?
Verikokeet otettu ja kaikki lääkärin mukaan "priimaa". Otettiin täydellinen verenkuva ja kilpparit päälle.
Niin kauan kuin muistan, eli parikymppisestä eteenpäin, vireystaso romahtaa täysin iltapäivisin. Tarvii käydä makuuasentoon ja sulkea silmät. Äänet on vaikeita kestää silloin.
Syön terveellisesti ja monipuolisesti ja kuntoilen säännöllisesti, ei päihteitä, ei tupakkaa. Nukun normaalisti 7-8h.
Kun kysyin lääkäriltä, mistä johtuu, hän ei vastannut mitään, vaihtoi puheenaihetta. Ei kai pystynyt myöntämään ettei tiedä.
Onko tällainen yksilöllistä ja normaalia?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama tilanne. Ihan hirveää olla vasta 24 ja käyttäytyä iltapäivisin kuin kuolemansairas vanhus, pää menee usvaiseksi ja on pakko päästä nukkumaan. Koulunkäynti on kärsinyt kamalasti kun lähden usein kesken päivän kotiin. Olen käynyt laajoissa verikokeissa ja sekä vatsalaukku että paksusuoli on tähystetty. Mitään vikaa ei vain löydy. Tahtoisin ravitsemusterapeutille juttelemaan, en voi käsittää mistä muustakaan tämä voisi johtua. Syön omasta mielestäni ihan ok terveellisesti. Tsemppiä ap.
Omasta mielestäsi syöt ok? Kuitenkin olet iltapäivisin väsynyt. Olisko syytä tehdä muutoksia syömisiin?
Kyllä ilmeisesti olisi, en vain tiedä mitä muutoksia tekisin kun syön jo niin terveellisesti kuin osaan. Siksi tahtoisinkin mennä ammattilaisen pakeille keskustelemaan aiheesta.
Sitä terveellisyyttä kannattaa miettiä oman kehon reagoinnin mukaan. Jos sulla on iltapäiväväsymystä, syö lounaalla vähemmän hiilaria. Ei se sen kummallisempaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tuohon auttoi kaiken kofeiinin pois jättäminen, jopa vihreän teen.
Sen jälkeen loppui nuo iltapäiväväsymysjutut.
Täytyypäs kokeilla, kiitos vinkistä
T ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kokopäiväinen vireystaso parantui vhh:lla. Enkä nyt tarkoita mitään pekoni-muna-rasva-proteiinimässyttelyä nolla hiilareilla. Vaan hiilarit 50-60g per päivä ja niin, että sitä tulee tasaisesti kolmella aterialla. Jos syön yli 100g hiilaria päivässä ja varsinkin jos tulee hiilaripommi lounasaikaan, niin kooma iskee päälle.
Teen sellaista työtä, jossa työpäivä koostuu kahdesta osasta; aamulla klo 5-10 välillä muutama tunti, sitten aamupäivä ja päivä taukoa ja töihin takaisin klo 15 jälkeen. Ennen vhh:ta päiväunet oli jokapäivänen pakko ja jos ne venähti liian pitkäksi, niin koko loppupäivä oli tahmeaa krapulapöhnää iltaan asti ja illalla sitten joutui yöunta houkuttelemaan pitkään, eli suurin osa päivästä meni ihan pilalle eikä töistä tahtonut tulla mitään. Kun joitain vuosia sitten siirryin vhh:lle, jäi tämä päiväunitarve ihan kokonaan pois ja olen koko valveilla olon reipas. Illalla uni tulee kun vaan menee nukkumaan, ei tarvitse enää houkutella.
Okei! Mun äiti taitaa tehdä samaa työtä. Erona vaan, että pyöräilee töihin ja tekee väliajankin töitä. Ruokavalio ihan perusnormiruokaa. Eli ei tarvi vhh:ta, jos on riittävästi kasviksia muutenkin ja liikkumista.
Mistä päättelit, että en syö riittävästi kasviksia? Vhh kun sattuu olemaan kasviksia ja rasvaa, terästettynä sopivalla määrällä proteiinia. Sun mutsis on varmaan joku supernainen, jos jaksaa pyöräillä tosta noin vaan kymmeniä kilometrejä aamutuimaan ja toisen mokoman illalla ja ehtii siinä välissä vielä syömään sitä normaalia perusruokaa. Epäilen vahvasti, että mutsis tekee jotain muuta työtä kuin minä.
Tiedän, mitä vhh on. Ruokavalio on kokonaisuus järkeviä ruokailuvalintoja, ei pelkästään hh, rasvaa ja prot.
Kyllä näin tekee ja kyllä pyöräilee kymmeniä km/pv. Lumessa ja loskassakin. On erittäin fyysistä työtä, mutta lääkäri sanoi, että pyöräily on loistavaa, voitelevaa liikuntaa muuten raskaalle työlle. Ei ole kulumia eikä saikkupäiviä. Ja joo, on kyllä myös teräsnainen. On AINA tehnyt kotiruuan kaiken muun ohessa.
Nimenomaan vhh on kokonaisuus järkeviä ruokailuvalintoja ja siihen juuri kuuluu se että hiilaria, proteiinia ja rasvaa on oikeassa suhteessa ja sen oikean suhteen määrittää jokainen itselleen sopivaksi. Mulla se suhde on proteiinia 1 osa, hiilaria 0,5-0,8 osaa ja rasvaa 2,5-3,5 osaa. Lisäksi näiden makroaineiden laatu on tärkeää. Biologinen arvo, eli ravintopitoisuus on kaiken a ja o.
Missä vaiheessa se sun teräsmutsi sen ruoan pyöräyttää, jos se polkee pyörällä kymmeniä kilometrejä työmatkoja ja tekee päivälläkin töitä?
Sama vika täällä. Syy oli alhaiset hormoonit (testot) Alkoi korjaantumaan kun vähensin salitreeniä! ja aloin ottamaan B-vitamiiniä kun proteiinit kuulema laskee niitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä erilainen näkökulma ongelmaan kun iänikuinen kilpirauhasen vajaatoiminta: eli ehkä sulla on loisia/matoja?
Itseäkin ihmetytti pitkään ääretön väsymys ja vetämättömyys, sekä muut mielialaoireet. Ja viimeisenä keinona päätin kokeilla loiskuuria.
Tiedän, tiedän ei ole Suomessa blaa blaa - alapeukuttakaa.
Noh, minä kaupunkilainen niin itselleni väitin myös pitkään, kunnes tilasin ulkomailta loiskuurin (suomessa 40e lääke - reseptipakko, belgiasta tilattuna sama lääke 5 e - ei reseptipakkoa) Ja luulin kuolevani ensimmäisenä päivänä - niin rajut oireet tuli, eli mulla oli jotain ties mitä matoja.
Lapsi otti varmuuden vuoksi saman kuurin - ei oireita.
Olen myös syönyt luonnontuote loiskuurin varmuuden vuoksi ja huomaan eron olossani ja vireystasossani.
https://askelterveyteen.com/voiko-sinulla-olla-suolistoloinen/
Loishullu iskee jälleen! Laitoit lapsesi vetämään ulkomailta tilatun loiskuurin turhaan? Just. Mitkä oireet ja mihin matoihin tuo kuuri oli tarkoitettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kokopäiväinen vireystaso parantui vhh:lla. Enkä nyt tarkoita mitään pekoni-muna-rasva-proteiinimässyttelyä nolla hiilareilla. Vaan hiilarit 50-60g per päivä ja niin, että sitä tulee tasaisesti kolmella aterialla. Jos syön yli 100g hiilaria päivässä ja varsinkin jos tulee hiilaripommi lounasaikaan, niin kooma iskee päälle.
Teen sellaista työtä, jossa työpäivä koostuu kahdesta osasta; aamulla klo 5-10 välillä muutama tunti, sitten aamupäivä ja päivä taukoa ja töihin takaisin klo 15 jälkeen. Ennen vhh:ta päiväunet oli jokapäivänen pakko ja jos ne venähti liian pitkäksi, niin koko loppupäivä oli tahmeaa krapulapöhnää iltaan asti ja illalla sitten joutui yöunta houkuttelemaan pitkään, eli suurin osa päivästä meni ihan pilalle eikä töistä tahtonut tulla mitään. Kun joitain vuosia sitten siirryin vhh:lle, jäi tämä päiväunitarve ihan kokonaan pois ja olen koko valveilla olon reipas. Illalla uni tulee kun vaan menee nukkumaan, ei tarvitse enää houkutella.
Okei! Mun äiti taitaa tehdä samaa työtä. Erona vaan, että pyöräilee töihin ja tekee väliajankin töitä. Ruokavalio ihan perusnormiruokaa. Eli ei tarvi vhh:ta, jos on riittävästi kasviksia muutenkin ja liikkumista.
Mistä päättelit, että en syö riittävästi kasviksia? Vhh kun sattuu olemaan kasviksia ja rasvaa, terästettynä sopivalla määrällä proteiinia. Sun mutsis on varmaan joku supernainen, jos jaksaa pyöräillä tosta noin vaan kymmeniä kilometrejä aamutuimaan ja toisen mokoman illalla ja ehtii siinä välissä vielä syömään sitä normaalia perusruokaa. Epäilen vahvasti, että mutsis tekee jotain muuta työtä kuin minä.
Tiedän, mitä vhh on. Ruokavalio on kokonaisuus järkeviä ruokailuvalintoja, ei pelkästään hh, rasvaa ja prot.
Kyllä näin tekee ja kyllä pyöräilee kymmeniä km/pv. Lumessa ja loskassakin. On erittäin fyysistä työtä, mutta lääkäri sanoi, että pyöräily on loistavaa, voitelevaa liikuntaa muuten raskaalle työlle. Ei ole kulumia eikä saikkupäiviä. Ja joo, on kyllä myös teräsnainen. On AINA tehnyt kotiruuan kaiken muun ohessa.
Nimenomaan vhh on kokonaisuus järkeviä ruokailuvalintoja ja siihen juuri kuuluu se että hiilaria, proteiinia ja rasvaa on oikeassa suhteessa ja sen oikean suhteen määrittää jokainen itselleen sopivaksi. Mulla se suhde on proteiinia 1 osa, hiilaria 0,5-0,8 osaa ja rasvaa 2,5-3,5 osaa. Lisäksi näiden makroaineiden laatu on tärkeää. Biologinen arvo, eli ravintopitoisuus on kaiken a ja o.
Missä vaiheessa se sun teräsmutsi sen ruoan pyöräyttää, jos se polkee pyörällä kymmeniä kilometrejä työmatkoja ja tekee päivälläkin töitä?
Kuten mainitsin, niin siinä päivän aikana klo 13-15 välillä. Ei se ruuan laittaminen vaadi aktiivista kökkimistä lieden ääressä ja kerkiää hyvin hoitaa kaikki muut hommat. Priorisointikysymyksiä kaikki. Meillä oli usein lapsuudessa esim.keittoja, joita syötiin parina päivänä. Paljon kotona tehtyjä raasteita, salaatteja ja itse poimittuja marjoja. Kattilakokona 10 l.
Syömisestä ja mikro- ja makroravinteista on tehty hyvä bisnes ja uskonto. Kuin lautasmalli ei riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama tilanne. Ihan hirveää olla vasta 24 ja käyttäytyä iltapäivisin kuin kuolemansairas vanhus, pää menee usvaiseksi ja on pakko päästä nukkumaan. Koulunkäynti on kärsinyt kamalasti kun lähden usein kesken päivän kotiin. Olen käynyt laajoissa verikokeissa ja sekä vatsalaukku että paksusuoli on tähystetty. Mitään vikaa ei vain löydy. Tahtoisin ravitsemusterapeutille juttelemaan, en voi käsittää mistä muustakaan tämä voisi johtua. Syön omasta mielestäni ihan ok terveellisesti. Tsemppiä ap.
Omasta mielestäsi syöt ok? Kuitenkin olet iltapäivisin väsynyt. Olisko syytä tehdä muutoksia syömisiin?
Kyllä ilmeisesti olisi, en vain tiedä mitä muutoksia tekisin kun syön jo niin terveellisesti kuin osaan. Siksi tahtoisinkin mennä ammattilaisen pakeille keskustelemaan aiheesta.
Sitä terveellisyyttä kannattaa miettiä oman kehon reagoinnin mukaan. Jos sulla on iltapäiväväsymystä, syö lounaalla vähemmän hiilaria. Ei se sen kummallisempaa ole.
Hei nyt kun tämä keskustelu on vähän ottanut tuulta alleen niin haluaisiko joku kertoa mitä mieltä on syömisistäni esim. eilen? Syönkö liikaa hiilareita? Mitä muuttaisitte? Olen vähän kehno ravinnon kanssa, mutta olen petrannut viime vuonna paljon.
Aamupala klo 6.30
Kupillinen pensasmustikoita kreikkalaisella jogurtilla, mukana pilkottu banaani. Kaksi kuppia kahvia.
Lounas klo 11
Sämpylä jonka välissä voita, kurkkua, salaattia, tomaattia, juustoa ja kinkkua. Vihersmoothie jossa on lehtikaalia, banaania limeä yms. Arkipäivänä syön koulun kasvislounaan joka on yleensä papukastiketta ja riisiä + leipä voilla.
Välipala klo 14 (tässä vaiheessa väsyn)
Banaani ja kahvi
Päivällinen klo 17
Jauhelihakeitto
Illallinen klo 21 (jos pysyn hereillä)
Kaksi näkkäriä, päällä levitettä ja keitettyä kananmunaa. Yleensä en jaksa syödä iltapalaa.
T ei ap vaan tuo kuolemanväsynyt 24v
Syötkö liikaa hiilareita lounaalla?
Minulla sama ongelma työarkena, mutta viikonloppuisin ei yhtä paha, jos saanut nukkua 8-9tuntia, kun arkena taas kerkiää nukkumaan vain 7,5h.
Mulla aivan samoin. Kävin jo lääkärissäkin ja verikokeet otettiin muttei niissäkään ollut mitään pahasti pielessä. En keksi muuta kun ehkä sitten yöuni vain on katkonaista ja siksi alkaa väsyttää.
Vanha ketju mutta päiväunet auttaa jos vireystila laskee. Työpäivän jälkeen aina 40min päikkärit ja päivä starttaa uudestaan 👍
Otettiinko ferritiini myös? Mulla oli tuollaista, kun ferritiini oli 5. Yhtäkkiä silmät painuivat väkisin kiinni ja oli pakko mennä nukkumaan kesken päivän.
Itselläni tuohon auttoi kaiken kofeiinin pois jättäminen, jopa vihreän teen.
Sen jälkeen loppui nuo iltapäiväväsymysjutut.