Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hapanleivän juuren tekeminen

Vierailija
15.04.2018 |

Yritän tehdä hapanruisleivän juurta. Se on kuplinut joka päivä iloisesti ja olen lisännyt ruisjauhoa kädenlämpöistä vettä ohjeen mukaan. Ohjeen otin joskus tyhjän ruisjauhopussin kyljestä.

Tänään aika paksu mutta vellimäinen juuri olikin alkanut käymään (onko se oikea sana?) reippaasti niin, että juurta oli kuohunut astian yli. Onko se normaalia? Onko juuri kunnossa?

Lisäsin siihen taas jauhoja ja juuri on paksumpi. Lisäsin aivan vähän kädenlämpöistä vettä. Sähkövispilän koukut eivät meinanneet jaksaa sekoittaa jauhoja juureen.

Löytyykö täältä ketään, joka osaa tehdä leivänjuurta ja kertoa kuinka jatkan juureni kanssa? Haaveissani oli leipoa jo huomenna hapanruislimppuja koska ei kai juuri voi enää riehaantua kun jauhojakin on nyt siinä aika paljon ja juuri on nyt paksua.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista heittää aina enimmistn juuren alusta pois jos sitä alkaa tulla liikaa ja mennä yli. Muuten sulla on iso taikinakasa asunnossa. Jatka ruokkimista vaan, jos kuplii niin on hyvä, jos menee vetiseksi ja ei kupli, ruoki enemmän. Kestää aikansa ennen kuin on leivontaan valmista kolmisen viikkoa ehkä.

Vierailija
2/2 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt niin, että olen ottanut juurta ihan pienen palan ja kuivannut sen ihan vaan leivinpaperin päällä ohueksi levitettynä. Kun olen halunnut leipoa, olen murskannut sen säästetyn juurenpalan ja siihen vettä ja osa jauhoista. Seuraavana päivänä loput jauhoista ja sitä seuraavana päivänä olen leiponut. Alunperin aloitin ilman juurta, samalla menetelmällä ja parilla ekalla kerralla leipä ei oikein kohonnut, juuri kuitenkin kehittyi ihan toimivaksi jo muutamalla kerralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla