Eikö muita ahdista pk-seudun ihmispaljous ja ihmisten tylyys?
Eikö muita ahdista pk-seudun ihmispaljous ja ihmisten tylyys? Olen itse kotoisin Helsingistä eli en mikään junan tuoma tapaus. Ehkä siinä vika piileekin. Viime aikoina jatkuvasti kasvava ihmismassa on alkanut häiritä. Tiet ovat jatkuvasti tukossa, parkkipaikkaa et löydä millään tai se maksaa maltaita. Julkiset on täynnä spurguja ja muita epämääräisiä tyyppejä. Koko ajan rakennetaan lisää isoja kerrostaloja vaikka katu- ja liikenneinfra huutavat hoosiannaa jo nyt. Kaikilla työssä käyvillä tuntuu olevan ikuinen kiire ja huumorintajun puute. Yritäpä saada pitkässä jonossa jotain keskustelua käyntiin ajankuluksi niin sinua katsotaan kuin hullua.
Asuntojen ja vuokrien hinnat nousevat koko ajan kun ihmisiä pakkautuu tänne vaikka töistä ei ole mitään varmuutta. Lisäksi vielä tuo keinotekoinen asukasaineksen tasainen jakaminen. Omaan naapurustoon on alkanut ilmestyä kasapäin ulkomaalaista syntyperää olevia tyyppejä wt-naisten puolisoina tai sitten halpatyöläisinä eteläpuolelta.
Alan kyseenalaistamaan, että miksi oikein maksan veroja ja käyn töissä. Kultalusikkaa en suuhun ole lapsena saanut, joten mitään suuria omaisuuksia ei ole. Jos olisi niin muuttaisin heti jonnekin arvostetulle asuinalueelle.
Helsingin keskustakin alkaa olla sellainen noidankattila etten käy siellä enää ellei ole pakko. Täynnä kaikenlaisia epämääräisiä hengailijoita, jotka ilmeisesti sossu elättää. Ja heti jos aurinko kevät-syksy -puolella pilkahtaa niin terassit on tupaten täynnä kovaäänisiä punaisia rapuja aivan tuhannen jurrissa nauttimassa omasta mielestään eurooppalaiseen tapaan sivistyneesti alkoholia...
Kommentit (42)
Kyllä ahdistaa, ja siksi asun pienemmällä paikkakunnalla Pirkanmaalla. Työt on lähellä, mutta ei ole pakko asua ja liikkua narkkien ja nistien joukossa.
Ei. Täällä on paljon luontoa ja rauhaa kun vain suuntaa pois ydinkeskustasta. En koe ihmisiäkään erityisen tylyinä. Ihan normaaleja, mukavia ihmisiä tulee vastaan.
Kyllä ahdisti ja siksi muutimme sieltä jo ajat sitten pois ja rakensimme elämämme ”maalle”.
Keskustaan ei ole mikään pakko mennä. Muualla ihmispaljoutta on harvoin riesaksi asti.
Ei ahdista, olen asunut täällä 46 vuotta eli koko ikäni. Viihdyn hyvin enkä tunnista tuollaisia ongelmia ollenkaan.
Mitä enemmän ihmisiä sitä parempi. Esim. New Yorkin jälkeen tuntuu niin autiolta tämä kaupunki, mutta kaikkihan on suhteellista. Ainoa paikka Suomessa missä voin kuvitella asuvani.
Kiitos ap, en olisi osannut itse tätä paremmin sanoa. Jaa ihan täysin ajatuksesi ja uskomatonta kyllä, nämä muut ihmiset onnistuvat ärsyttämään joka päivä aiempaa enemmän.
N41
Pääkaupunkiseudulla ei ole paljon ihmisiä eivätkä ihmiset ole siellä yhtään tylympiä kuin muualla..
Sama kehitys meneillään myös muissa kaupungeissa. Ei paljoa kiinnostaa veroja maksaa ja kymmentuntisia päiviä puskea, kun kaikki valuu pummien lokoisaan elämään. Alas sosialismi.
huuto Kalliosta kirjoitti:
Olen asunut täällä koko ikäni. Ei ahdista. Normi meininkiä. Jos jollain ei pää kestä, on syytä lähteä pois. Adios!
Toki asiaan saattaa vaikuttaa myös sellainen pikkuseikka, että se oma entinen ja mukava asuinalue on parissa vuodessa myllätty ihan kokonaan. On rakennettu isoja kerrostaloja ja tietenkin näihin on tullut myös liuta uusia asukkaita, jotka ei enää osakaan elää ihmisiksi kuten asuinalueen aiemmat asukkaat.
Jaa. Itse viihdyn todella hyvin Helsingissä.
Mikset AP muuta Espooseen? Mukava kaupunki lähellä Helsinkiä
Kävin kävelyllä.Näin noin vajaa 10 ihmistä tunnin aikana.En ollut metsässä vaan n.5 km asema-aukiolta.Ei ahdistanut.
Hassua, minä en taas voisi kuvitellakaan asuvani Suomessa jossain muualla, kuin Helsingissä. Täällä on yksinkertaisesti kaikki mitä tarvitsen. Olen asunut myös ulkomailla, enkä aivan täysin allekirjoita ap:n väitettä ihmispaljoudesta - minusta Helsinki tuntuu verrattain väljältä, mutta siinä onkin osa sen viehätystä. Olen matkustellut paljon, ja hyvin harvassa ovat sellaiset paikat, joissa ei olisi lainkaan häiriökäyttäytyjiä, alkoholisteja ja narkkareita. Julkisilla paikoilla liikkuessa heistä on erittäin harvoin minkäänlaista haittaa. Tämä tilanne voisi kuitenkin muuttua nopeasti, jos täällä "sosialismin vastustajat" saisivat toiveensa läpi. Tulonsiirtojen lakkauttaminen ei poista köyhyyttä, mutta sillä on radikaaleja vaikutuksia yleiseen turvallisuuteen. Esimerkkejä voi etsiä kaikkialta Länsi-Euroopan ulkopuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Keskustaan ei ole mikään pakko mennä. Muualla ihmispaljoutta on harvoin riesaksi asti.
Tää nyt on vähän ristiriitaista, kun aina perustellaan että pääkaupungissa pitää asua just siks kun siellä on kulttuuri ja kahvilat. Keskustassa. Jos ei asu siellä suunnilleen oopperan vieressä, niin lienee sama vaikka asuisi Jyväskylässä.
Vierailija kirjoitti:
huuto Kalliosta kirjoitti:
Olen asunut täällä koko ikäni. Ei ahdista. Normi meininkiä. Jos jollain ei pää kestä, on syytä lähteä pois. Adios!
Toki asiaan saattaa vaikuttaa myös sellainen pikkuseikka, että se oma entinen ja mukava asuinalue on parissa vuodessa myllätty ihan kokonaan. On rakennettu isoja kerrostaloja ja tietenkin näihin on tullut myös liuta uusia asukkaita, jotka ei enää osakaan elää ihmisiksi kuten asuinalueen aiemmat asukkaat.
Tämä. Olisi kiva nähdä tuon Kallion sossutaitelijan ilme ja kuulla mielipide uudestaan sen jälkeen jos vaikkapa kaikki viheralueet siellä rakennettaisiin korkeita tornitaloja täyteen tai pari korttelia jyrättäisiin maan tasalle ja tilalle tulisi uusia, rumia, tylsiä, suuria ja tehokkaita tiiviin asumisen talokomplekseja. Merihakakin kalpenee näiden uusien kerrostalohirmujen rinnalla. Varmaan parinkymmenen vuoden päästä niistä suurin osa menee purkuun huonon asukasmukavuuden ja ympäristönkehityksen vuoksi ja mielipidepalstoilla kirjoitellaan, että mitä ihmettä silloin oikein ajateltiin.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Ja lisäksi ihmiset ovat oikeasti veetun tyhmiä tai juntteja eivätkä tajua miten muualla eletään ja miksi ihmiset tekevät asioita toisin.
Tosin, pk-seutuhan onkin Suomen suurin peräkammari, josta ei muuteta isin ja äidin kyljestä minnekään.
t. 3:ssa eri maassa yli 15 vuotta ja parissa Suomenkin kaupungissa asunut maalainen
Kehä III:en sisällä kyllä kasvaa aikamoisessa tynnyrissä.
Ap, sori, kyllä sinusta kuultaa maalta kotoisin oleminen kauas. En osta tuota syntyperäistä stadilaisuutta.
Enkä tosiaankana tarkoita, että maalta kotoisin olemisessa olisi mitään vikaa, itsekin olen muuttanut stadiin muualta 27 vuotta sitten.
Mutta ap luettelee juuri sellaisia kliseisiä ennakkoluuloja, joita muualta kotosin olevilla tai tuoreilla stadiin muuttaneilla on tästä paikasta. Ja jotka eivät oikeasti pidä paikkaansa.
Täällä ei todellakaan ole ihmiset tylyjä. Päinvastoin. Minä juttelen melkein päivittäin ventovieraiden ihmisten kanssa jonoissa, kaupoissa yms., eikä kukaan koskaan suhtaudu huonosti! Toki joskus joku hetken näyttää yllättyneeltä, mutta suhtautuu silti hyvin. Ehkä kyse on enemmänkin keskustelyn avaamisen taidosta. Kannattaa aina ensin ottaa lyhyt ja ystävällinen katsekontakti - älä tuijota - ja sitten iloisesti kommentoida jotakin tilanteeseen liittyvää. Vaikka että "onko täällä aina näin kova jono, taitaa olla suosittu tämä näyttely...?" tai "oli tosi hyvä tarjous tässä, pakko oli tulla ostoksille, vaikka en olisi oikeastaan tarvinnut uutta paitaa. Sinäpä löysit hienon hameen, paljonko tuossa oli alennusta?"
Aina tulee vastaus, usein keskustelu jatkuu.
Jos toinen ei vastaa katseeseen, silloin hän haluaa olla rauhassa eikä kannata yrittää keskustella. Jokaisella on oikeus olla omissa oloissaan. Voi olla vaikka hyvinkin tärkeä pohdiskelu käynnissä. Eikä se ole silloin mitään TYLYYTTÄ, jos toinen ei ota kontaktia!
Totta kai isossa kaupungissa on väkeä, ja ruuhkaa. Mutta toisaalta täällä on palveluja, joita ei pieneltä paikkakunnalta saa. Ja nämä jonot ja ruuhkat ovat kyllä kovin vaatimattomia verrattuna muihin eurooppalaisiin pääkaupunkeihin. Minulla ei ole niin kovaa kiirettä, että en jaksaisi rauhassa odottaa vuoroani.
Ja toisaalta väkijoukossa saa olla minkälainen haluaa. Kukaan ei noteeraa, vaikka tykkäisit pitää pinkiksi värjättyä partaa tai kulkea mustassa, maata viistävässä viitassa. Tämä on ainakin minulle, pienestä kaupungista kotoisin olevana todella vapauttavaa ja ihanaa! Pienten paikkakuntien pahin piirre on - anteeksi nyt, tämä on oma kokemukseni, jota kaikki eivät tietenkään välttämättä jaa - ahdasmielinen yhtenäiskulttuuri. Stadissa saa olla millainen haluaa ja tulee itsenään hyväksytyksi, kunhan käytäytyy siivosti.
N51
Oon kotosin pkseudulta, asunut 6-vuotta parissa pienemmässä kaupungissa ja kun muutin takaisin pkseudulle huomasin ison eron. Muualla asuessa ihmiset oli lämpimämpiä ja ystävät kävi usein kylässä ja toisinpäin, töistä ja harrastuksista huolimatta,yhteisöllisempää. Pkseudulla sovit tapaamiset kahden viikon päähän ja ystävät ei ole aidosti läsnä. Tää on siis vaan oma kokemus. Eihän kaikki tietty ole samanlaisia.
Mutta miksi sanot ettet saa itselles mitään? Pääset lähes ilmaseksi lääkäriin,jos jäisit työttömäksi saat tukia. Suomessa on todella hyvä systeemi verrattuna melkeen mihin maahan tahansa ja kannattas siitä olla kiitollinen, muualla veroista huolimatta jengi ei edes tiedä mitä tollaset asiat tarkottaa ja ne ei oikeesti saa mitään itselleen. Ymmärrän kyllä,et v*tuttaa maksaa joidenkin lorvijoiden eläminen, mutta kyllä siitä aika iso osa menee hyvään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat asua eri päkaupunkiseudulla kuin minä.
Ja toisaalta, asenteesi onnluokkaa" ulkomaalaidet, ja wt- naiset.."
Maksan vuodessa veroja vain 10 000 e, eihän sillä makseta paljon mitään jos ajatellaan mitä me oikeasti saadaan, kyllä minä aion jatkaa työntekoa kiitollisena edelleen.
Joillakin lasi on puolityhjän sijaan puolitäynnäJoo, no ongelma, katsos, on siinä että minä maksan veroissani nuo sinun saamasi "paljot" asiat. Mitä minä saan vastineeksi? En mitään. Tai no vielä huonomman elinympäristön kun tänne houkutellaan koko ajan lisää porukkaa ilman mitään ympäristön kestävyysanalyysejä tai muita.
Paljonkos sinä maksat enemmän veroja kuin minä, että kustannat omien saamisisesi lisäksi minunkin kulut?
Olen keskituloinen ja käytän hyvin vähän julkisia palveluita. Terveydenhoidon kustantaa työnantaja ja hammashoitoa olen tarvinnut hyvin vähän. Perintöä tai muuta vastaavaa pottia ei ole, joten toivon ansiotulojen veron keventämistä ylemmältä keskiluokalta. Kyllä minä väitän, että olen selkeä nettomaksaja nykyisessä systeemissä.
Osa työterveyshuollosta menee kelavaroin. Ei se työnantaja sitä kokonaan maksa. Niin kuin ei liitto maksa ansiosidonnaisia yms. Vakuutuskaan ei maksa kokonaan terveydenhoitokuluja, vaan Kela maksaa osan. Ihmisillä on täysin hämärtynyt nämä asiat.
Onko sun pakko asua siellä? Ymmärrän, jos et löydä töitä mistään muualta. Suomessa on kuitenkin paljon muitakin kaupunkeja.