Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen filosofian tohtori. Kysy ja vastaan!

FT
14.04.2018 |

Antaa palaa! Kipaisen lähikauppaan ja tulen sitten vastailemaan.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten rahoitit väitöskirjan?

Yliopisto maksoi palkkaa osittain, osittain sain rahoitusta erilaisilta säätiöiltä.

Vierailija
62/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähellä olevat hiukkaset vaikuttavat toisiinsa. Vaikuttavatko erittäin kaukana olevat hiukkaset toisiinsa?

Entä jos tulkintaan, tai tulkitsijaan voidaan vaikuttaa.

Sinkkumies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan muuten hiljattain lukeneeni, että kaukana olevat hiukkaset vaikuttavat toisiinsa. En kylläkään muista, mistä tästä luin.

Vierailija
64/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole lääketieteen tohtori?

Vierailija
65/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetko olevasi juntti?

Vierailija
66/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

FT kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto maksoi palkkaa osittain, osittain sain rahoitusta erilaisilta säätiöiltä.

Millasesta palkasta suunnilleen puhutaan? Suosittelisitko väitöskirjan tekemistä nuorille?

Vierailija
67/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halunnut lääkäriksi silloin, kun hain opiskelemaan. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi ollut järkevämpää hakea lääkikseen. Sieltäkin olisi tie auki tutkimuspuolelle, mutta myös mahku hyväpalkkaiseen lääkärin pestiin. Ja töitä riittäisi varmasti.

Vierailija
68/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TV-sarjojen ja kansankielen "tohtori" on suomeksi lääketieteen lisensiaatti. (ei ap)

Vierailija
69/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ihan hyvä vastaus. Mitkä sinusta ovat kolme ärsyttävintä tieteenalaa Helsingin yliopistossa? Onko kaikki laihat sinusta niuhoja (ovathan kuivia verrattuna pehmeisiin eli mukamas leppoisiin). Oletko itse niuho laiha (tekee kakkuja, mutta aina vain muille ja laittaa niihin sikana rasvaa), sopiva vai ylensyövä?

Vierailija
70/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koetko olevasi juntti?

Henkilökohtaisesti en erityisemmin. Joskus, useinkin, kyllä huvitan itseäni varsin junttimaisilla jutuilla. Ehkä minussa on junttipuoleni.

Vierailija
71/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

FT kirjoitti:

Moiccelis kirjoitti:

Asteikolla 1-10, kuinka suurella todennäköisyydellä "Sinkkumies" tajuaa soittaa mulle tänään?

Pidän sitä erittäin epätodennäköisenä, ellette tunne toisianne. Pidän peukkuja puolestasi. Kenties hän soittaa minullekin!

Köh. Taisit sanoa, että olet naimisissa.

Sinkkumies

Vierailija
72/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

FT kirjoitti:

Muistan muuten hiljattain lukeneeni, että kaukana olevat hiukkaset vaikuttavat toisiinsa. En kylläkään muista, mistä tästä luin.

Minä myös, enkä minäkään muista sen enempää.

Vierailija
73/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

FT kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millasesta palkasta suunnilleen puhutaan? Suosittelisitko väitöskirjan tekemistä nuorille?

Yliopiston palkkataulukot löytyvät googlettamalla. Väitöskirjaopiskelija sijoittuu palkkaluokkiin 2-4, yleensä henk. koht. suoritustaso on 3. Puhutaan käytännössä korkeimmillaan noin 2700 euroa, aluksi lähempänä 2000 kuitenkin. 

Periaatteessa en kovin hanakasti suosittele juuri tätä omaa polkuani muille. Meille on vähän hankala löytyä muuta kuin tutkimustyötä ja moni hyppää lääkikseen. Rahoituksen kanssa saa aina tapella ja se on stressaavaa. Apurahat saattavat olla todella matalia. Huonoin saamani oli alle 1500 euroa kuussa. Useimmiten kuitenkin noin 2000 euroa kuussa. Niistä ei mene veroja, mutta kaikkia muita vähennyksiä sitten kyllä ihan veroja vastaavat määrät. 

Vierailija
74/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähtipää kirjoitti:

Tavallaan ihan hyvä vastaus. Mitkä sinusta ovat kolme ärsyttävintä tieteenalaa Helsingin yliopistossa? Onko kaikki laihat sinusta niuhoja (ovathan kuivia verrattuna pehmeisiin eli mukamas leppoisiin). Oletko itse niuho laiha (tekee kakkuja, mutta aina vain muille ja laittaa niihin sikana rasvaa), sopiva vai ylensyövä?

Minua ei juurikaan tieteenalat sinällään ärsytä. Joskus pohdin, miksi on sellaisia tieteenaloja kuin etnomusikologia ym, mutta ei kai ole minun asiani arvostella. 

Kaikki laihat eivät minusta ole niuhoja. Osa kyllä on. En ole itse varsinaisesti laiha, mutta hoikahko. Herkuttelen usein, mutta kohtuudella. Kakkuja en tee, mutta sen sijaan kalasta rasvaisia herkkuja ja syötän niitä perheelleni ja syön toki itsekin. Kaupasta haen monesti leivoksia miehelle ja pulskistutan häntä. 

Vierailija
75/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit riittävän vaikutusvaltainen henkilö ja sinun pitäisi lopettaa kolmen tieteenalan opetus ja tutkimus yliopistostasi, ja perustella valinta ko. tieteenalojen tarpeettomuudella, mitkä lopettaisit?

Ja toinen: miten jaksat yo-tutkijan pätkätyöelämää?

-Yksityiselle sektorille kesken post doc -kauden vaihtanut TkT

Vierailija
76/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köh. Taisit sanoa, että olet naimisissa.

Sinkkumies

Kyllä kai nyt avioliitossakin saa sentään puhelimessa puhua Sinkkumiehen kanssa. 

Olen muuten huomannut sinun ansiokkaasti trollaavan täällä usein. Nostan sinulle hattua siitä. 

Vierailija
77/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit riittävän vaikutusvaltainen henkilö ja sinun pitäisi lopettaa kolmen tieteenalan opetus ja tutkimus yliopistostasi, ja perustella valinta ko. tieteenalojen tarpeettomuudella, mitkä lopettaisit?

Ja toinen: miten jaksat yo-tutkijan pätkätyöelämää?

-Yksityiselle sektorille kesken post doc -kauden vaihtanut TkT

En tohdi alkaa antamaan mielipidettä siitä, mikä tutkimus on niin turhaa, että se pitäisi suorastaan lopettaa. Monet tieteenalat tiedän lähinnä nimeltä ja vaikka jo sen perusteella minulle saattaisi herätä mielikuva hömppätutkimuksesta, en kuitenkaan viitsisi sen ankarampia mielipiteitä niistä antaa kun todellisuudessa en asiaa edes tunne. 

Pätkätyö on jotain, mikä nähtävästi vain pitää sietää tutkijana. Jos vaihtoehto on työttömyys, niin se on vain kestettävä. Kyllähän se vituttaa ja aina välillä pohdin yliopistolta lähtöä.

Vierailija
78/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein olet kokenut yliopistolla me too -kampanjan tyyppistä häirintää? Itse koin muutamia kertoja, muistaakseni n. 8. Mutta olin vain kuusi vuotta. Kiitos, että kuiva huumori yhdistää meitä, mutta tässä ei ole paljoa huumoria. Häirintä on jostain muusta kuin kultaisesta tai hopeisesta harmonikasta.

Vierailija
79/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähtipää kirjoitti:

Kuinka usein olet kokenut yliopistolla me too -kampanjan tyyppistä häirintää? Itse koin muutamia kertoja, muistaakseni n. 8. Mutta olin vain kuusi vuotta. Kiitos, että kuiva huumori yhdistää meitä, mutta tässä ei ole paljoa huumoria. Häirintä on jostain muusta kuin kultaisesta tai hopeisesta harmonikasta.

En ole muistaakseni kertaakaan kokenut seksuaalista häirintää yliopistolla. Siitä en mene takuuseen, etteivätkö omat juttuni olisi jonkun mielestä olleet häiritseviä Muistan meillä olleen joskus todella härskiä huumoria ja joku silloin tällöin kyllä oli siitä närkästynyt, vaikka se ei sinällään kehenkään henkilökohtaisesti kohdistunut. 

Vierailija
80/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avasin viikonloppusiiderin! Vieläkö joku haluaa kysyä jotain?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi