Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen filosofian tohtori. Kysy ja vastaan!

FT
14.04.2018 |

Antaa palaa! Kipaisen lähikauppaan ja tulen sitten vastailemaan.

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä on tullut sanonta "läskit on lepposia"? Ei ne aina ole.

Vierailija
42/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako CD-levyä saat mahtumaan perseeseesi?

En tiedä, en ole kokeillut. Se riippuu siitä, pitäisikö ne saada mahtumaan sellaisenaan vai voiko ne rutistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Objektiivinen moraali. Luonnossahan tappaminen on normaalia. Ihmiset kuitenkin pitävät normaalina, älä tapa käskyä. 

Uskon, että ihmisillä on objektiivinen moraali, mutta ovat vain heikkoja käyttämään sitä. Teemmehän me moraalittomia tekoja, vaikka meillä olisikin moraali. Erinäisistä syistä. 

Tässä on niin paljon pohdittavaa, että vaatisi jo oman aiheen.

Sinkkumies

Miksi uskot että ihmisillä on objektiivinen moraali? Mihin se perustuu? Onko "älä tapa" mielestäsi objektiivinen käsky ja jos on niin miksi?

Vierailija
44/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moiccelis kirjoitti:

Asteikolla 1-10, kuinka suurella todennäköisyydellä "Sinkkumies" tajuaa soittaa mulle tänään?

Voin kertoa, että puhelimeni on rikki.

Sinkkumies

Vierailija
45/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähellä olevat hiukkaset vaikuttavat toisiinsa. Vaikuttavatko erittäin kaukana olevat hiukkaset toisiinsa?

Vierailija
46/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääaineesi? Onko sinulla T-paita, jossa lukee "Trust me, I'm a doctor"?

En viitsi kertoa sitä tarkkaan, mutta lääketieteen alan tutkimusta teen. Minulla ei ole tuollaista paitaa, mutta haluaisin kyllä.

Vierailija
47/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai, siis se on rikki, jos en halua soittaa jollekulle tai ottaa puheluita vastaan.

Mulla ei vapaalla tule läpi kuin lähimmän esimieheni puhelut (eikä lomalla nekään), sekä tietty tuttujen.

Sinkkumies

Vierailija
48/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap voi olla vaikka fyysikko, maantieteilijä tsi opiskellut kieliä.

Tämä oli sinulta hyvä huomio. Oletettavasti kysymyksistä päätellen minun oletetaan opiskelleen filosofiaa. Valitettavasti en ole erityisen taitava filosofisissa pohdinnoissa ja siksi on paras että joku minua asiantuntevampi vastaa ko. aihepiirin kysymyksiin. Olen lääketieteen tutkija. 

Vierailija
49/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko harrastanut peppuseksiä?

Monesti ja monesti lisää.

Vierailija
50/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Objektiivinen moraali. Luonnossahan tappaminen on normaalia. Ihmiset kuitenkin pitävät normaalina, älä tapa käskyä. 

Uskon, että ihmisillä on objektiivinen moraali, mutta ovat vain heikkoja käyttämään sitä. Teemmehän me moraalittomia tekoja, vaikka meillä olisikin moraali. Erinäisistä syistä. 

Tässä on niin paljon pohdittavaa, että vaatisi jo oman aiheen.

Sinkkumies

Miksi uskot että ihmisillä on objektiivinen moraali? Mihin se perustuu? Onko "älä tapa" mielestäsi objektiivinen käsky ja jos on niin miksi?

Mä uskon, että ihmisyyden saavuttaakseen on jonkinlainen kontakti ihmisiin, ja jos ne kohtelee sinua ihmisenä, niin sinulle kasvaa jonkinlainen objektiivinen moraali, jossa annat arvon muillekin ihmisille.

Sitten tietenkin, jos olisi vailla näitä kontakteja, niin ei ehkä kasva samaa moraalia, mutta tuskin silloin myöskään voidaan enää laskea ihmiseksikään, koska jonkinlaista oppimista ihmisyys aina vaatii, eikä voi vain juosta perse paljaana pitkin viidakoita.

Se, että haluatko sä keskustelua, vai kumota mun ajattelun. Kun esität kysymyksen noin, etkä tuo mitään pöytään on vähän tylsää ..

Sinkkumies

Vierailija
51/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sait tsempattua itsesi lauantai-iltana klo 20 jälkeen tekemään sitä väitöskirjaa... :[

Se oli todella vaikeaa. Minun vain oli pakotettava itseni. Vuodatin sen eteen paljon hikeä, verta ja kyyneleitä. Lopulta se kuitenkin oli valmis.

Vierailija
52/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko töitä? jos niin olen kateellinen 

On kyllä, perustutkimusta yliopistolla. Ei ehkä kovin hohdokasta saati muhkeasti palkattua, mutta tulen toimeen. 

Vierailija
53/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miten keksit aiheen väikkäriin, oliko tutkimuksesi mielestäsi tarpeellinen? 

En keksinyt sitä itse, vaan se annettiin minulle kun hain töihin tutkimusryhmään. Tutkimukseni oli hyödyllinen ja tarpeellinen erään Suomessa hyvin yleisen taudin kannalta.

Vierailija
54/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hidastiko palstailu väitöskirjasi valmistumista?

Ei. Kaikenlainen muu prokrastinaatio kylläkin.

Vierailija
55/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetkö alalaasi liittyen mitään muuta kuin leikit sanojen kanssa?

Liittyykö siihen mitään empiiristä tutkimustyötä, jos niin, niin mitä?

Vierailija
56/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

FT kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sait tsempattua itsesi lauantai-iltana klo 20 jälkeen tekemään sitä väitöskirjaa... :[

Se oli todella vaikeaa. Minun vain oli pakotettava itseni. Vuodatin sen eteen paljon hikeä, verta ja kyyneleitä. Lopulta se kuitenkin oli valmis.

Kiitos. Kokeilen näitä - vähän arvelinkin, ettei manna ja hunaja riitä.

Vierailija
57/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moiccelis kirjoitti:

Asteikolla 1-10, kuinka suurella todennäköisyydellä "Sinkkumies" tajuaa soittaa mulle tänään?

Pidän sitä erittäin epätodennäköisenä, ellette tunne toisianne. Pidän peukkuja puolestasi. Kenties hän soittaa minullekin!

Vierailija
58/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähtipää kirjoitti:

Mistä on tullut sanonta "läskit on lepposia"? Ei ne aina ole.

En tiedä, minustakaan se ei useinkaan ole totta. Joku näitä keksii. Varmaan sama henkilö keksi, että alani ihmiset ovat filosofian maistereita, vaikka emme ole filosofeja siinä mielessä, miksi filosofit tavallisesti mielletään. Kenties kyseessä on historialliset syyt, ja läskit olivat ennen leppoisia.

Vierailija
59/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten rahoitit väitöskirjan?

Vierailija
60/90 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teetkö alalaasi liittyen mitään muuta kuin leikit sanojen kanssa?

Liittyykö siihen mitään empiiristä tutkimustyötä, jos niin, niin mitä?

Sanojen kanssa leikin enimmäkseen silloin, kun kirjoitan julkaisua. Enimmäkseen työni on konkreettista tutkimustyötä potilaiden ja vapaaehtoisten luovuttajien näytteillä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän