Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko masentuneella oikeus tehdä lapsia?

Vierailija
14.04.2018 |

Masennushan voi periytyä. Ja entä jos ei jaksakaan olla äiti. Ainakaan hyvä sellainen. Mutta onko siis oikeus tehdä lapsia jotka voivat periä masennuksen?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikeuksia. Ei ole myöskään oikeuksia henkilöllä, joka tekee tälläisiä kysymyksiä.

Vierailija
2/22 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Masentuneen lapset ovat lahja valtiolle, ne luovat monta työpaikkaa ja tuovat merkityksellisyyttä monien arkeen, kun pääsevät auttamaan vähäosaisia ja harjoittamaan laupeudentyötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä itsekään. T. Ajoittain masentunut

Vierailija
4/22 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai siihen ”oikeus” on, mitään järkeä ei ole. Ainakaan siinä tapauksessa että mikään hoito ei auta ja masennus on kroonista. Jos on masennustaipumus mutta toipumisjaksoja elämässä, hyvät tukiverkot ja oma motivaatio elää masennuksesta huolimatta/sen kanssa, niin tilanne lapsen tulevaisuuden sihteen on jo parempi

Vierailija
5/22 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen masentunut ja raskaana. Tuomitkaa

Vierailija
6/22 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On "masentuneita" ja on masentuneita. - Luulen, että moni vakavasti (sairaalloisesti) masentunut ei itse pysty kuvittelemaan itseään "hankkimassa" lapsia. Mutta yleisemmin: Aika harva meistä olisi koskaan syntynyt, jos lapsien saamisen edellytyksenä olisi ollut riski siitä, että saatamme synnyinlahjanamme saada, jonkun sairauden tai alttiuden sairastusa, johonkin (vakavaan) sairauteen.  

Vierailija
7/22 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai siihen ”oikeus” on, mitään järkeä ei ole. Ainakaan siinä tapauksessa että mikään hoito ei auta ja masennus on kroonista. Jos on masennustaipumus mutta toipumisjaksoja elämässä, hyvät tukiverkot ja oma motivaatio elää masennuksesta huolimatta/sen kanssa, niin tilanne lapsen tulevaisuuden sihteen on jo parempi

Joo. Pojasta polvi paranee ja yhteiskunnan sekä omien yhteisöjen tuki on mukana auttamassa. Länsimainen ydinperhemalli on suhteellisen uus ja aika absurdikin malli, laumaeläimiä ihmiset on aina olleet. Käsittelemättömät sosiaaliset ongelmat (masennuksen ilmentyessä oireena yhteisön ongelmista) eivät myöskään poistu sillä, että niiden oireilijat hiljaa kuolevat pois. Kaikilla on oikeus elää ja lisääntyä.

Vierailija
8/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kysellyt moraalipoliisien mielipiteitä. Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven.

Vierailija
9/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi olla. Miten masentunut luo hyvän kiintymyssuhteen? Vaarana on syntyä vaihteleva kiintymyssuhde, kun lapsen tarpeisiin ei vastata johdonmukaisesti.

Mistä masentunut kaivaa energian asettaa rajat ja pitää niistä kiinni, kun 3-vuotiaan eilen lempiruuaksi julistamansa ruoka on seuraavana päivänä ihan tyhmää, hän karkaa pöydästä ja käy kiljumaan jukurtin perään?

Millaisen kuvan maailmasta masentunut vanhempi antaa lapselleen? Tarkoitus kun on kasvattaa lapsia, jotka näkee asiat maailmassa mahdollisina.

Masentuneilla on myös madaltunut tunneäly. Nähdään jokainen tilanne omasta pahasta olosta käsin. ”En mene juhliin kun oon niin huonoa seuraa” eikä ajatella miltä juhlien emännästä peruminen tuntuu.

Masentunut. Sulla on mieletön työ taistella omia ajatuksia vastaan joka ikinen päivä. Lapsen etu ei ole syntyä sellaiselle vanhemmalle. Olet itsekäs, jos silti yrität lasta, ”koska mä haluun!” Jätä vanhemmuuden vaativa työ niille, joilla on henkisiä voimavaroja. Lapsen edun takia.

Vierailija
10/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi olla. Miten masentunut luo hyvän kiintymyssuhteen? Vaarana on syntyä vaihteleva kiintymyssuhde, kun lapsen tarpeisiin ei vastata johdonmukaisesti.

Mistä masentunut kaivaa energian asettaa rajat ja pitää niistä kiinni, kun 3-vuotiaan eilen lempiruuaksi julistamansa ruoka on seuraavana päivänä ihan tyhmää, hän karkaa pöydästä ja käy kiljumaan jukurtin perään?

Millaisen kuvan maailmasta masentunut vanhempi antaa lapselleen? Tarkoitus kun on kasvattaa lapsia, jotka näkee asiat maailmassa mahdollisina.

Masentuneilla on myös madaltunut tunneäly. Nähdään jokainen tilanne omasta pahasta olosta käsin. ”En mene juhliin kun oon niin huonoa seuraa” eikä ajatella miltä juhlien emännästä peruminen tuntuu.

Masentunut. Sulla on mieletön työ taistella omia ajatuksia vastaan joka ikinen päivä. Lapsen etu ei ole syntyä sellaiselle vanhemmalle. Olet itsekäs, jos silti yrität lasta, ”koska mä haluun!” Jätä vanhemmuuden vaativa työ niille, joilla on henkisiä voimavaroja. Lapsen edun takia.

Oikeasti? Kuvitteletko masentuneen aina elävän täysin yksikseen jossain muusta yhteiskunnasta irrallisessa kuplassa? Suurin osa ihmisistä harkitsee lasten hankintaa hyvin tarkasti monelta kantilta ennen kuin touhuun ryhtyy. Niin yleensä myös masentuneet tekevät.

Vierailija
11/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei masennus ole jokaisella samantyyppistä ja samoin tavoin oirehtivaa. Ei masennus tarkoita sitä että olisi ilmeetön, että ei kykenisi iloon tai luomaan kiintymyssuhdetta. Jos raskaus on toivottu, voi suhde lapseen olla jopa intensiivisempi ja omistautuneempi kuin "tavallisella" terveellä äidillä.

Masentunut voi saada valtavasti energiaa, iloa ja toivoa kun on vuorovaikutuksessa pienen ihmisen kanssa, saa hellyttä ja tuntee rakkautta. Masentunut voi kokea että on vihdoin löytänyt elämälleen tarkoituksen kun on hyödyllinen ja tarpeellinen roolissaan vanhempana.

Vierailija
12/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on muutaman kerran vuodessa masennusjakso. Olen tullut siihen tulokseen, että lapsia en hanki. Laiminlöisin hoidon noina masennuskausina aivan taatusti ja luultavasti katuisin lasten hankkimista. Hyvinä aikoina olisin varmasti hyvä ja empaattinen äiti, mutta se ei riitä kun on vastuussa elävästä ja kehittyvästä olennosta.

Vierailija
13/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelun aloitus on absurdi. Keskimäärin diagnoosin jostain sairaudesta saaneet ihmiset ovat hyvin tietoisia tämän sairauden vaikutuksesta elämäänsä ja ottavat sen myös tekemissään ratkaisuissa huomioon.

Enemmän kuin masennusta sairastavien hankkimista lapsista, niin olisin itse huolissani siitä, kuinka huonosti moni mielenterveyttään hoitaa. Diagnoosien puuttumista pidetään jopa kunnia-asiana, vaikka oma käytös voisi olla hyvinkin oireellista. Se on huono asia, koska ilman asianmukaista hoitoa vointi ei yleensä ala itseksesi paranemaan.

Vierailija
14/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yhteiskunta hoitaa lapset, kun mamma masentuu.

Vierailija
15/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa on nyt kokonaan unohdettu masentuneet miehet. Myös isän masennuksella voi olla vaikutusta lapseen. Se ei silti ole miehenkään osalta varsinainen syy pidättäytyä lasten hankkimisesta, jos kokonaisuus muuten monelta osin on kunnossa. Elämä on arvaamatonta ja moni saattaa sairastua masennukseen nimittäin vasta lapset hankittuaan.

Vierailija
16/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa tämä wikipedia-lista. Masennuskin on yksi elämään kuuluvista ongelmiata eikä määritä sairastunutta sen enempää kuin muukaan sairaus.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Luettelo_tunnetuista_mielialahäiriöisis…

Vierailija
17/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yhteiskunta hoitaa lapset, kun mamma masentuu.

Eikö se olekin hienoa, että perheitä nykyisin pyritään tukemaan? Lasten huostaanotto olisi paljon kalliimpi ratkaisu, kuin jossain tietyssä elämänvaiheessa perheelle kohdistettu lisäapu vanhempien jaksamisen tueksi.

Vierailija
18/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
19/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti? Kuvitteletko masentuneen aina elävän täysin yksikseen jossain muusta yhteiskunnasta irrallisessa kuplassa? Suurin osa ihmisistä harkitsee lasten hankintaa hyvin tarkasti monelta kantilta ennen kuin touhuun ryhtyy. Niin yleensä myös masentuneet tekevät.

Millasia kokemuksia sulla on masentuneista vanhemmista? Läheiseni ovat molemmat masentuneita vanhempia. Kumpikaan ei tee ruokaa eivätkä poistu kotoa. Käyn hakemassa heidän lapset ulos kevätpäivisin, joka on vanhemmille erityisen raskasta aikaa kun pitäisi olla niin iloista ja tasapainoista ja virkeää taas valoisalla. Masenutunut ihminen, joka kykenee hädintuskin kaupassa käymään ja vesilasin pöydältä nostamaan ei todellakaan tulisi hankkia lasta. 

Aloitus ei ollut "kannattaako välillä alakuloisen ihmisen hankkia lasta?"

Vierailija
20/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi olla oikeutta. Mutta kun itsekkäästi minä-minä-minä maailmassa kaikkea halutaan. Ihan sama mitkä on realistiset kyvyt kasvattaa tasapainoisia ja omassa elämässään mt-ongelmia välttäviä lapsia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi