Vegaanit HELP
Haluaisin elää ilman eläinkunnan tuotteita, kuinka koostan urheilijalle soveltuvan täysipainoisen ruokaohjelman itselleni?
Urheilen 10-12 h/ vko, olen allerginen soijalle sekä useat kasvikunnan proteeinit aiheuttavat kovia vatsakipuja kuinka vähän, pikkuhiljaa ja kauan niitä söisi.
Make me a vegan!
Kommentit (5)
kestävät sulaa kauan niin jaksaa pumpata pähkinät
Tutustuppa whole food plant based ruokavalioon. Siihen on moni huippu-urheilija siirtynyt. olen itsekin kokenut sen todella hyvänä nimenomaan urheilusuoritukset huomioiden.
Happi kulkee ja treeni sujuu paljon paremmin kuin ennen.
En syö soijaa .
Syön monipuolisesti kaikkia kasvikunnan tuotteita. En laske proteiinin ,rasvan tai hh määrää.
Syön paljon kaurapuuroa, marjoja, täysjyväriisiä, tattaria, hampunsiemeniä ja hamppuproteiinia, avokadoa, tumman vihreitä vihanneksia ,parsakaalia.
lehtikaali/pinaattismoothieita, linssikeittoa, linssipastaa, nyhtökauraa, papumuhennosta, uunibataatteja, perunaa, kaikkia erilaisia kasviksia, vihanneksia , hedelmiä .
pähkinöitä (pääasiassa saksanpähkinät, pistaasit, cashew, mantelit)
siemeniä (chia, pellavarouhe, kurpitsa, auringonkukka)
Syön välillä hapankaalia , mehustan punajuurta tai laitan sitä smoothieen, mehustan myös inkivääriä ja selleriä.
Anemiakin parani.
Kahviin laitan kauramaitoa, smoothie pohjaksi teen välillä itse manteli -tai hamppumaidon.
Lisäaineeton kookosmaitokin käy.
Jodia saan 150mikrog/ vrk merilevärouheesta (jodin määrä pitää olla aina ilmoitettu).
B12 purkista ja tietenkin d -vit.
En käytä mitään öljyjä, margariineja ,sokeria ,lisäaineita ,hunajaa, siirappeja enkä mitään eläinperäistä. Enkä juuri suolaakaan.
Makuaisti tottuu viikossa -parissa tähän ruokavalioon ja muuttuu ns. normaaliksi makuaistiksi.
Syön kerran päivässä lämpimän aterian, muuten pääasiassa raakaruokaa (isoja salaatteja, smoothieita, puuroa)
Energiataso ja jaksaminen ei ole ikinä ollut tätä luokkaa.
Olisinpa aloittanut aikaisemmin:-D
Jos haluat esimerkkejä vegaani-urheilijoiden syömisistä, niin youtubesta löytyy ainakin "healthy crazy cool" jossa värikkäitä ja monipuolisia vinkkejä. Vegan athletes haulla löytyy varmasti enemmänkin.
Itse koen enemmänkin saaneeni kuin luopuneeni tällä ruokavaliolla.
Jos oot Facebookissa niin liity ryhmään Hedelmälihasta - vegaaninen treeniryhmä! Vegaanihaasteessa voit valuta itsellesi tuutorin jolta voit henkilökohtaisesti kysellä vinkkejä. Instagramissa on Vähän fitnes-kuminen tili, jota pitää vegaanipariskunta joilla on vegaaninen valmennusfirma.
En osaa itse oikein urheilijan ravitsemuksesta sanoa mitään, mutta toivottavasti näistä saisit neuvoja. :)
Up