Voivatko 5- ja 7-vuotiaat olla keskenään puoli tuntia kotona?
Kommentit (27)
Tulevaisuudessa ihmisiä mitkä ei osaa olla yksin kotonaan... 🙄
Itse olen 5-vuotiaana ollut pari vuotta vanhemman veljen kanssa välillä äidin kauppareissujen ajan kaksistaan. Juurikin jonkun 15-30min. Ja hyvin pärjätty, mutta nykyisessä pumpulimaailmassa ilmeisesti fiasko...
Parempi vaan kaikille että muutenkin loppuun palanut kotiäiti on saanut edes sen aikaa hengittää vähän ilman kakaroita jaloissa.
Oman 5-vuotiaan voisin jättää ja hän aina haluaisi jäädä. Mutta en ole jättänyt, meidän yhteiskunta on nykyään niin holhoava etten halua mitään sossua perääni.
On se vaan kumma juttu, että ihmisiä ylipäätään on olemassa. Ennen nimittäin vanhemmat joutuivat tekemään töitä, päähuomio ei ollut kakaroitten vaatiminen.
Nyt onneksi syntyvyys on laskenut ja se on hyvä se. Idiootteja näyttävät olevan potentiaaliset vanhemmat, tyhmyyttä ei kannata geeneissään siirtää.
Minäkin sanon että riippuu lapsesta ja olosuhteista. Esikoisen olisi voinut jättää 5-7-vuotiaana (tosin 5-vuotiaana ei olisi uskaltanut), kuopusta ei 5-vuotiaana todellakaan, ja yhdistelmänä nuo on aina jännittävämpi kuin erillisinä. Joka tapauksessa tilanteen pitää olla se että molemmat lapset voivat olla vastuussa itsestään, ei niin et isompi on pienemmästä.
Itse mietin pärjäisikö 7v serkkujen 9v ja 11v kanssa yhden työpäivän kesällä. Ja taidan kallistua siihen että pärjää, vaikka ei olekaan tottunut ilman aikuista olemiseen. Ideana nimenomaan se että isompien ei tartte vahtia/hoitaa pienempää mitenkään, pieninkin tuntee säännöt ja osaa toimia, ainoa mutta on se jännitys/ikävä ja siihen auttaa seura.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi jättää, mutta säännöt esim tulipaloa varten pitää olla selvät ja joku luotettava henkilö puhelinsoiton päässä jos vaikka vanhemmat eivät palaa kotiin eikä heitä saa puhelimella kiinni.
Minua hirvittää, kun jätetään jo ihan pikkuisia kotiin ja käydään vaikka pyykkituvassa, mitäs jos äiti kaatuu portaissa ja menettää tajuntansa eikä kukaan tiedä että kotona on vauva yksin.
Mäkään en jättäis vauvaa yksin, mutta tollaisissa katastrofimaalailuissa ei oo mitään järkeä. Ihan yhtä hyvin se äiti voi kaatua ja menettää tajuntansa, kun on kotona kahdestaan vauvan kanssa.
Ollaan jätetty muutamaan otteeseen n.1h/kerta. Ollaan oltu n.1km päässä. Vanhemmalla lapsella on puhelin jota osaa käyttää. Ollaan esim. aamu touhuttu porukalla pihalla ja sitten lapset jääneet katsomaan elokuvaa, puhelin vierellään. Ollaan soitettu n.2x poissaolon aikana ja tsekattu onko kaikki hyvin. Eivät ole juuri edes huomanneet poissaoloamme!