Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

50 kun täytti niin on jos jonkinlaista kremppaa.

Vierailija
13.04.2018 |

On vähän joka paikan kolotuksia. Herää varhain aamuyöstä eikä saa enää nukutuksi. Hikoiluttaa hormonihoidosta huolimatta. Yskää, johon ei auta mikään.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vähän joka paikan kolotuksia. Herää varhain aamuyöstä eikä saa enää nukutuksi. Hikoiluttaa hormonihoidosta huolimatta. Yskää, johon ei auta mikään.

On kolotuksia, joista en piittaa. Sain yöunisekoiluni kuriin pitkävaikutteisella melatoniinilla ja liikunnalla. Ei hikoiluta eikä yskitä.

N53

Vierailija
22/45 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kävi ohrasesti , kun täytin 50 vuotta, meni puolivuotta, niin sairastuin parantumattomaan rintasyöpään. Nyt olen 55v, elän jatkoajalla.

Voimia sinulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on jo alle kolmekymppisenä ollut. Olen varmaan tunkemassa väärään keskusteluun, mutta jotenkin kyllästyttää kun viisikymppiset valittelee jostain köhästä. Jos olette normaalin terveyden saaneet niinkin pitkälle asti, niin eikö sen voi ihan tyytyväisenä todeta.

No kuule jos on vuosia yskinyt tolkuttomasti joka ikinen aamu 1-1½ tunnin ajan, niin kyllä siitä saa jo valittaa. Astmaa epäiltiin, mutta astmalääkkeet eivät auta. 

Ehkä kannattaisi heivata viimein ne tupakit ikkunasta ulos, vaikka ymmärrän toki että hankala lopettaa jos 10-vuotiaasta polttanut.

Vierailija
24/45 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain juuri vähän ennen viittäkymppiä oudon hikoilukohtauksen, siis olin yöllä ihan hiessä. No, ajattelin etten aio kestää näitä ilmeisesti vaihdevuosihikoiluja vaan menen hakemaan lääkäriltä lääkettä. Nyt kun miettii, niin ehkä vähän outoa, mutta se olikin hyvä asia, että menin lääkäriin. Hän tutki rintani ja passitti mammoon. En pitänyt kiirettä, koska oli joulukin tulossa ja töissä kiirettä. Viimein sitten uudenvuoden jälkeen menin ja hoitaja sanoi sitten minulle (jotenkin merkitsevän painokkaasti), että varaa lääkärille soittoaika. Lääkäri soitti 13. päivänä, joka oli myös perjantai. Ja kertoi ikävät uutiset. Se viikonloppu oli elämäni kauhein, koska lääkärihän sanoi, ettei voida sulkea pois, että löydös on pahanlaatuinen.  Ultraan piti heti maanantaina päästä. Soitin auttavaan puhelimeen, koska en halunnut kertoa sitä vielä siskoille tai pojalleni. Pääsin onneksi nopeasti ultraan ja olisin todellakin halunnut heti leikattavaksi, mutta eihän se niin mennyt. Harmitti vaan se oma hidastelu. Olin sädehoidossa omana 50-vuotispäivänäni.

Syöpää ennen ei ollut muita lääkkeitä kuin nesteenpoistaja Diurex. Mutta nyt on vaivaa jos jonkinlaista. Joskus epäilen, voisivatko ne vahvat sytostaatitkin vaikuttaa elimistöön niin, että se jotenkin romahtaa. 

Tulihan sitä ajateltua, että olen kuitenkin elänyt 50 vuotta, kaikki ei pääse siihenkään. Mutta tuossa tilanteessa  sitä haluaa ja toivoo vaan elämän jatkuvan, sellaisena tylsän turvallisena, kuin se oli ennen syöpää.

Vierailija
25/45 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just. 50 vuotta täyteen ja nyt heti eka merkki? Kuukautiset tullet 38 vuotta säännöllisesti kuin kello ja tänään alkoi vuoto kierron 18. päivänä. What?!!!

Siitä ne vaihdevuodet lähtee. Ensin tulee lyhyellä kierrolla joitakin vuosia, sitten kierto alkaa pitenemään, välillä tulee menkat pari kertaa vuodessa ja välillä taas kuukauden välein. Sitten iskee hiki, joka ei olekaan niitä puuskia, mitä ennustettiin, vaan yhtämittaista kylpemistä hiessä yötä päivää, niin että on pakko lähestulkoon päivystyksenä saada hormonikorvaushoito. Kun istutte sukulaispariskunnan kanssa iltaa istumassa, valut hiestä märkänä salaisesti  tuuletinta kaivaten ja muut toteavat, että kiva, kun se helle loppui, nyt on kivan viileää olla. P.S. Gynekolgillakin oli vastaanottohuoneessaan tuuletin surraamassa. 

Mä vaan odotan että kuusikymppisenä voisi alkaa elää normaalia elämää. Olen nyt 42 ja kuukautiset tulee vielä. Kierto lyhentynyt ja epäsäännöllinen, ja vuoto niin runsasta aina pari päivää että juuri ja juuri selviän toimistotöissä kun voin käydä vessassa pari kertaa tunnissa. Kalenterin kanssa yritän suunnitella menojani ja työmatkoja. Sitten kun tämä loppuu niin alkaa vaihdevuosien ilot. Että jos sitten kuusikymppisenä voisi alkaa taas elää.

Vierailija
26/45 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kävi ohrasesti , kun täytin 50 vuotta, meni puolivuotta, niin sairastuin parantumattomaan rintasyöpään. Nyt olen 55v, elän jatkoajalla.

Voimia sinulle!

Samoin minulta voimahalaus♥ - se toinen rintasyöpään sairastunut olen. Estrogeeniä ei tosiaan ainakaan minun kohdallani voinut harkita. Syöpä oli estrogeenipositiivinen, eli päinvastoin jouduin syömään 7 vuotta "estrogeeninpoistajaa", eli  karmeat vaihdevuodet tuli. Mutta ei pidä valittaa, selvisin kuitenkin. Tosin välillä ajattelein, että pakotan jonkun lääkärin kirjoittamaan niitä hormoneja...olin melko sekaisin, koko ajan hiki päässä ja veetuuntunut.

Vierailija
27/45 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just. 50 vuotta täyteen ja nyt heti eka merkki? Kuukautiset tullet 38 vuotta säännöllisesti kuin kello ja tänään alkoi vuoto kierron 18. päivänä. What?!!!

Siitä ne vaihdevuodet lähtee. Ensin tulee lyhyellä kierrolla joitakin vuosia, sitten kierto alkaa pitenemään, välillä tulee menkat pari kertaa vuodessa ja välillä taas kuukauden välein. Sitten iskee hiki, joka ei olekaan niitä puuskia, mitä ennustettiin, vaan yhtämittaista kylpemistä hiessä yötä päivää, niin että on pakko lähestulkoon päivystyksenä saada hormonikorvaushoito. Kun istutte sukulaispariskunnan kanssa iltaa istumassa, valut hiestä märkänä salaisesti  tuuletinta kaivaten ja muut toteavat, että kiva, kun se helle loppui, nyt on kivan viileää olla. P.S. Gynekolgillakin oli vastaanottohuoneessaan tuuletin surraamassa. 

Mä vaan odotan että kuusikymppisenä voisi alkaa elää normaalia elämää. Olen nyt 42 ja kuukautiset tulee vielä. Kierto lyhentynyt ja epäsäännöllinen, ja vuoto niin runsasta aina pari päivää että juuri ja juuri selviän toimistotöissä kun voin käydä vessassa pari kertaa tunnissa. Kalenterin kanssa yritän suunnitella menojani ja työmatkoja. Sitten kun tämä loppuu niin alkaa vaihdevuosien ilot. Että jos sitten kuusikymppisenä voisi alkaa taas elää.

Mun kaverillani oli vielä yli 60-vuotiaana kuukautiset...pitääkin kysyä, joko se on niistä päässyt. Kannattaa ostaa sellaisia viuhkoja, tosin kaikki eivät tuuleta kovin tehokkaasti. Otin viuhkan esiin usein kaupassakin,junassa tai bussissa. Ihmiset katsoi, tottakai, mutta mitäs siitä :) Usein se hikoilukohtaus tuli vaikka kaupan kassalla, hiki valui silmien alta pitkin naamaa. Kannoin myös aina isoa kertakäyttöistä ruokaliinaa (unohtui sen nimi - tää vaan lisääntyy :( ). Sillä kuivasin naamaa aina. Nenäliinasta saattaa jäädä nöyhtää nassuun.

Vierailija
28/45 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonikierukkaa suosittelen! Loppuu vuodot kokonaan tai lähes kokonaan (itselläni ollut vuoto 10 v sitten viimeksi.).

Vierailija
29/45 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

52v. ja täytän 53v. kohta. Vuoden kärsinyt kuumotuksista,silloin kun oikein pahana niin voin muutenkin huonosti.

Nenän limakalvot kuivui ja tulehtui.

Silmät kuivui ja hiukset kuivui.

Anemia tuli rajusta vuodosta.

Kremppaa krempan perään.

Hormoonihoitoa kokeiltu ja lopetin kuukauden käytön jälkeen, ei sopinut mulle. Estrogeeni hyvä, keltarauhashormooni vie järjen.

Luomuna vedän ja kyllä nää joskus on ohi.

Tuntuu että vaihdevuosista alkoi terveysongelmat mutta ei mitään vakavaa kuitenkaan.

Muisti huonontunut, keskittyminen huonontunut.

Vierailija
30/45 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonikierukkaa suosittelen! Loppuu vuodot kokonaan tai lähes kokonaan (itselläni ollut vuoto 10 v sitten viimeksi.).

Ei sovi kaikille keltarauhashormooni, masennusta ja vihaisuutta!

Vierailija
31/45 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olen 49 eikä minulla ole kertaakaan ollut kuukautisia. kerran luulin että on mutta ne olikin vuotavat peräpukamat ja vähemmän mukavat. tosin olen mies - olisiko sillä jotain merkitystä?

Vierailija
32/45 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Estrogeeni on ilohormoni naiselle. Ilman sitä on elo ankeaa.

Totta mutta sitä ei voi käyttää pelkästään.

Keltarauhashormooni on masennus ja vihaisuus hormooni.

Ei sovi mulle eikä kahdelle tuttavalle.

Vierailija
33/45 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menikö se nyt niin että ensin useammin, sitten harvemmin ja lopulta loppuu..

Usein viimeisinä aikoina ovat kamalan runsaat. Sitten loppuu keskimäärin suomalaisilla 51,2-vuotiaana.

Vierailija
34/45 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menikö se nyt niin että ensin useammin, sitten harvemmin ja lopulta loppuu..

Menee niin.

Mulla 3-4 vuotta lyhyttä kiertoa.

Sitten pitkää kiertoa 2-4 kuukautta ja rajua vuotoa.

Nyt viimeksi oli kuukautiset 2-3 kuukautta sitten.

En tiedä tuleeko enää.

Vaihdevuodet olleet jo vuoden verran.

Kyllä sen tietää, kun ne alkaa.

Rinta, niska ja posket kuumana tai jopa tulessa.

Itse en punastu enkä hikoile.

Kun tullaan kaupasta niin mies kulkee käytävää pitkin ja minä ulkokautta.

Vierailija
35/45 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, mulla ei ole vielä mitään kremppoja eikä merkkejä vaihdevuosista. Tosin olen vegaani ja elän muutenkin terveellisesti. Olen 52 v. Miten raihnaiset elätte? Tupakkaa, alkoa, sohvalla löhöilyä, lääkettä heti ekaksi kaikkiin vaivoihin, lihaa, makkaraa, maitoa, kananmunia, pullaa, kahvia...veikkaan. 

Vierailija
36/45 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, mulla ei ole vielä mitään kremppoja eikä merkkejä vaihdevuosista. Tosin olen vegaani ja elän muutenkin terveellisesti. Olen 52 v. Miten raihnaiset elätte? Tupakkaa, alkoa, sohvalla löhöilyä, lääkettä heti ekaksi kaikkiin vaivoihin, lihaa, makkaraa, maitoa, kananmunia, pullaa, kahvia...veikkaan. 

Olen sekasyöjä, ja omaan paheelliset elämäntavat. Listaltasi kaikki muu maistuu paitsi maito ja pulla. Kuukautiset loppuivat 54-vuotiaana, eli 4,5 v sitten.  Olen siinä onnellisessa asemassa, että mitään vaihdevuosivaivoja ei ole ollut. Enkä kutsuisi itseäni raihnaiseksi. Olen työssäkäyvä. Näin me ihmiset ollaan yksilöitä.  Sanonpa kuitenkin mielipiteeni lainaamalleni kirjoittajalle: viestisi on ärsyttävä. Kuulostat kuivakalta ja pystyynkuolleelta. En vaihtaisi osia kanssasi :)

Vierailija
37/45 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin elän terveellisesti, mutta ruokavaliossa myös kanaa ja kalaa, kananmunia ja maitotuotteita kohtuudella. Harrastan juoksua. Kuukautiset rullaa kuten aina, eikä mitään kremppoja. Ikää 53.

Vierailija
38/45 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on jo alle kolmekymppisenä ollut. Olen varmaan tunkemassa väärään keskusteluun, mutta jotenkin kyllästyttää kun viisikymppiset valittelee jostain köhästä. Jos olette normaalin terveyden saaneet niinkin pitkälle asti, niin eikö sen voi ihan tyytyväisenä todeta.

No kuule jos on vuosia yskinyt tolkuttomasti joka ikinen aamu 1-1½ tunnin ajan, niin kyllä siitä saa jo valittaa. Astmaa epäiltiin, mutta astmalääkkeet eivät auta. 

Ehkä kannattaisi heivata viimein ne tupakit ikkunasta ulos, vaikka ymmärrän toki että hankala lopettaa jos 10-vuotiaasta polttanut.

Ikinä en ole tupakkia polttanut. -se yskijä

Vierailija
39/45 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöpäkin voi tulla, vaikkei tupakoi. Itse en ole edes kokeillut tupakkaa. Kiltin tytön nuoruus suojeli tupakalta vissiin. Kotona poltettiin kyllä, tiedä sitten miten suuri vaikutus on passiivisella altistuksella. Alkoholin suhteen olin korkeintaan kohtuukäyttäjä, kerran kuussa bailaamaan, esim. 

Syöpiksen labrassa jonotti kyllä kaikentyyppisiä ihmisiä, lihavia, laihoja, normaalipainoisia. Juttelin erään kanssa, hän kertoi olevansa kova liikkumaan ja silti sairastui syöpään. Ja hänellä  ikävä kyllä levinnyt rintasyöpä. Tämän olen toistanut monesti: olin syöpäpotilaille arkoitetulla Kelan kurssilla ja siellä oli onkologi (syöpätautien erikoislääkäri) luennoimassa. Hän kertoi, että jos syöpä on tullakseen, se tulee, vaikka tekisi kaikkensa estääkseen sitä. Terveillä elämäntavoilla on minimaalinen vaikutus jos meidän geeneihimme on kirjoitettu, että sairastumme. Tunnen monia umpijuoppoja ketjupolttajia, eikä heillä ole syöpää. On se niin väärin...

Vierailija
40/45 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi 30v.

47v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän