Kun asiakas menee henkilökohtaisuuksiin
Minulla on aika yksinkertainen työ. Olen kassatyöntekijä (en kaupan kassalla)
Ikää on 25, ja näytän aika nuorelta.
Tänään meni päivä niin sanotusti pilalle, kun iäkkäämpi herra tuli kommentoimaan työni "helppoutta"
ja sitä miten vain tönötän samalla pisteellä päivästä toiseen. Sanoi myös jotain iästäni, että ootappa kun kasvat aikuiseksi. Okei?! Tässä on oltu aikusia jo pitkän aikaa.
Miten te hoidatte tällaiset inhottavat asiakkaat?
Minun oli pakko lähteä paikalta, kun asiakas jatkoi määkymistään ja loukkauksia.
Eikö tuollaiset ihmiset ajattele yhtään, että sillä asiakaspalvelijalla on tunteet? Tai että vaikka onkin kassatyöntekijä, ei se tarkoita että hän on jotenkin vähä-älyinen, ja epäonnistunut elämässä?
Minusta kaikki työ on arvokasta.
En tajua yhtään miten loukkasin kyseistä asiakasta. Tosi paha mieli. :/ Yritän olla ottamatta itseeni, mutta aina ei vaan voi.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen välillä opintojen ohella töissä kassalla, eikä rutiinihommaduunin sietoa huonolla katsota ns. akateemisillakaan aloilla. Ei usein, mutta joskus törmää sellaiseen ennakkoasenteeseen, että kassatyöntekijä on jumiutunut elämässään juuri siihen pisteeseen. Itseäni lähinnä huvittaa, kun joku ikäloppu eläkeläinen tai wt-äijä tytöttelee tai vähättelee. Olen vuoden päästä valmis juristi.
Aivan. :)
Haluaisin kouluttautua aivan toiselle alalle, mutta tällä hetkellä en niin voi tehdä.
Taitoa ja halua riittäisi. Ehkä joku päivä sitten. Välillä kyllä huomaa, miten ihmiset katsovat nokanvarttaan pitkin höpsönnäköistä kassatyttöä. Yritän olla välittämättä.
-Ap
Onneksi useimmat sisäistävät sen, että se Prisman vihreä ruutupaita ei ole kenenkään koko persoona ja ihminen työsuhteen kestoon ja pysyvyyteen katsomatta, oli sitten määräaikainen sesonkityöntekijä tai 20 vuotta kassalla istunut.
Kyllä jos asiakas menee henkilökohtaisuuksiin, sille voi sanoa ihan asiallisesti ja napakasti että "tuollainen ei sovi, teillä ei ole mitään oikeutta puuttua ulkonäkööni tms." Typerän asiakkaan voi myös jättää ilman palvelua tai ohjata hänet ulos. Tärkeintä tällaisissa tilanteissa on se, että esimies uskaltaa olla henkilökunnan tukena, eikä muutaman euron menettåmisen pelossa ala paapoa hankalaa asiakasta. Ei palveluammatti tarkoita sitä, että ihmistä voi kohdella miten tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä alun perin hermostui?
Ei kannata antaa ihan samalla mitalla takaisin, mutta toki jos huomaa, että voi lyödä leikiksi niin voi kokeilla. Ei vaan kannata alentua asiakkaan tasolle. Mutta jos asiakas jää siihen huutamaan, eikä aio lopettaa, kutsuisin vartijan. Eli joko asiakkaan asia selvitetään ja jos sitä ei voi tehdä, niin ei sellaista huutoa tarvitse kenenkään kuunnella.
Omasta mielestäni vaikeinta on se, jos asiakas ensin vaikuttaa ihan normalilta mutta sitten alkaa hermostuu jostain, siis siten, että se tulee minulle yllättäen enkä voi sille sitten mitään. Tuo, mitä kerroit reaktiostasi, on ihan normaali, tuollaisesta tulee itselle stressireaktio.
Tuo, mitä kerroit asiakkaan puheista, että "sinun työsi on niin helppoa ja olet nuori ym." on ihan asiatonta paskaa kuunnella, ja liittyy ihan heidän omiin luuloihinsa asioista.
Olet muuten tainnut kirjoittaa tästä työstäsi tänne aiemminkin..
Tuntuu (en ole varma) että hän hermostui siitä, kun hänen mielestään vaikutin laiskalta, sillä seison päivän tiskini takana. Tiedän, että jonkin sortin robotti pystyisi helposti tekemään työni, mutta tämä nyt vaan on hommani tällä hetkellä.
Asiakas nimenomaan suuttui yhtäkkiä. En osannut yhtään varautua. Sai aikaan minussa jonkun stressi-häpeä-ahdistuskohtauksen.
-Ap
Tuskin loukkasit häntä mitenkään.
Hänellä voi olla muistisairaus, joka saa osan ihmisistä käyttäytymään ala-arvoisesti, huono päivä tms.
Olen pahoillani, että jouduit kuuntelemaan ikäviä kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos alkaisit itkemään aasin aikana niin se ehkä tajuais mitä tuli tehtyä
Kerran on niin käynyt kun oli sesonki meneillään, ja hermot oli jo muutenkin kireällä. (työssäni joka toinen asiakas valittaa hinnoista, joihin minulla ei ole osaa ja arpaa.) Silloin asiakas pyysi anteeksi.
Monet alkavat haukkumaan ulkonäköä, sekä haukkumaan idiootiksi näissä valitustilanteissa.
-Ap
Oot Honkkarissa töissä!
Vierailija kirjoitti:
Tuskin loukkasit häntä mitenkään.
Hänellä voi olla muistisairaus, joka saa osan ihmisistä käyttäytymään ala-arvoisesti, huono päivä tms.
Olen pahoillani, että jouduit kuuntelemaan ikäviä kommentteja.
Olen pahoilani että jotkut ihmiset on oikeasti vittupäitä.
Vilpittömästi ja todella pahoillani
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tulee solvaamaan sinua työpaikallesi, kiroilee ynnä muuta voit lopettaa hänen palvelemisensa siihen paikkaan. menköön rauhoittumaan ja palatkoon kun käytös asiallisempaa.
näin toimin itse. yksikin vittusaatana niin palvelu loppuu siihen. hoitakoon sitten muuten asiansa, minä en palvele. kiitos
hoitoalan töissä näin ei voi tehdä lähes kaikkialla muualla voi ja pitääkin
puhelimessa tämän toteutus käy tietenkin helposti. kaupoissa kutsutaan vartijat paikalle jotka kyllä ohjaavat solvaajan takasin kadulle. ilman ostoksia
Vierailija kirjoitti:
Nuori nainen asiakaspalvelijan roolissa on joiden k-päiden mielestä helppo uhri suusanalliselle tylytykselle, ikävä kyllä. Kanssaihmisissä on häiriintyneitä tai muuten vain luonnevikaisia yksilöitä, ja valitettavasti kohdallesi osui yksi näistä. Otan osaa, ex-aspana tiedän miltä se tuntuu kun on tilanne päällä. Onko myymälässä tai liiketiloissa vartijaa, jonka voisi kutsua paikalle häätämään päänaukojan pois kimpustasi?
Ei ole vartijaa. Poistuin vain paikalta, koska en pystynyt enää kuuntelemaan. Silloin asiakaskin poistui.
-Ap
meetoo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran on niin käynyt kun oli sesonki meneillään, ja hermot oli jo muutenkin kireällä. (työssäni joka toinen asiakas valittaa hinnoista, joihin minulla ei ole osaa ja arpaa.) Silloin asiakas pyysi anteeksi.
Monet alkavat haukkumaan ulkonäköä, sekä haukkumaan idiootiksi näissä valitustilanteissa.
-Ap
Oot Honkkarissa töissä!
Mikä on Honkkari?
-Ap
Vierailija kirjoitti:
meetoo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Oot Honkkarissa töissä!
Mikä on Honkkari?
-Ap
Hong Kong tavarataloketju
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meetoo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Oot Honkkarissa töissä!
Mikä on Honkkari?
-Ap
Hong Kong tavarataloketju
Sitä ajattelin, mutta en kehdannut arvata. :) En ole siellä töissä.
-Ap
Mä oon sairaanhoitaja ja oon kyllä saanut kuulla melkein mitä tahansa asikkaiden/potilaiden suusta. Eihän se kivaa ole toki, mutta ei mulla mene kyllä niiden sanomiset oikeasti mitenkään syvästi tunteisiin. Olen ystävällinen, välitän hoidettavistani ja pidän työstäni. Kyllähän se kertoo jo siitä, että kyseisellä asiakkaalla on jotain itsellään pielessä, jos tuollaista tulee asiakaspalvelijalle töksäyttelemään. Mut sitäpä se on joka paikassa, joskus on kaikenlaisia asiakkaita.. Ei kannata ottaa henkilökohtaisesti, jos joku tulee pahaa oloaan purkamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä alun perin hermostui?
Ei kannata antaa ihan samalla mitalla takaisin, mutta toki jos huomaa, että voi lyödä leikiksi niin voi kokeilla. Ei vaan kannata alentua asiakkaan tasolle. Mutta jos asiakas jää siihen huutamaan, eikä aio lopettaa, kutsuisin vartijan. Eli joko asiakkaan asia selvitetään ja jos sitä ei voi tehdä, niin ei sellaista huutoa tarvitse kenenkään kuunnella.
Omasta mielestäni vaikeinta on se, jos asiakas ensin vaikuttaa ihan normalilta mutta sitten alkaa hermostuu jostain, siis siten, että se tulee minulle yllättäen enkä voi sille sitten mitään. Tuo, mitä kerroit reaktiostasi, on ihan normaali, tuollaisesta tulee itselle stressireaktio.
Tuo, mitä kerroit asiakkaan puheista, että "sinun työsi on niin helppoa ja olet nuori ym." on ihan asiatonta paskaa kuunnella, ja liittyy ihan heidän omiin luuloihinsa asioista.
Olet muuten tainnut kirjoittaa tästä työstäsi tänne aiemminkin..
Tuntuu (en ole varma) että hän hermostui siitä, kun hänen mielestään vaikutin laiskalta, sillä seison päivän tiskini takana. Tiedän, että jonkin sortin robotti pystyisi helposti tekemään työni, mutta tämä nyt vaan on hommani tällä hetkellä.
Asiakas nimenomaan suuttui yhtäkkiä. En osannut yhtään varautua. Sai aikaan minussa jonkun stressi-häpeä-ahdistuskohtauksen.
-Ap
Asiattomat ja perusteettomat valitukset toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jonkun random asiakkaan tehtävänä ei ole ripittää työntekijöitä yhtään mistään. Jos seisoskelu ja ”tyhjän panttina oleilu” silloin kun ei ole asiakkaita ärsyttää noin paljon, niin urputtaja katsokoon muualle. Tai vaihtakoon kauppaa. Hän ei ole sinun pomosi eikä päällikkösi.
Mä työskentelen sosiaaliohjaajana, eli mun asiakkailla on monesti ihan oikeasti eri tavalla syytä olla kiukkuinen kuin jollakin marketin asiakkaalla. SILTI pidän yllä aika tiukkaa linjaa - ensimmäisestä minuun kohdistuvasta henkilökohtaisesta, epäasiallisesta kommentista sanon, ettei minun tarvitse kuunnella tuollaista kommentointia ja tapaaminen tai puhelu päättyy, mikäli asiakas jatkaa. Jos asiakas kuitenkin edelleen jatkaa, homma pysähtyy välittömästi ja asiakas poistuu tilasta joko itse tai vartijan kanssa, puhelimessa "lyön luurin korvaan" todeten, ettei keskustelua nyt kannata jatkaa. Suosittelen samaa linjaa kaikille muillekin ihmisiä työssään kohtaaville, eli nollatoleranssi sellaiselle turhalle henkilöön menevälle länkytykselle.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisiin asiakkaisiin voi joihinkin auttaa se, että otat itse reippaasti kontaktia ja dominoit tilannetta, juttelet esimerkiksi mukavia (riippuen nyt tietysti, millainen tilanne on).
Mun mielestä tämä kommentti on ymmärretty väärin. Tämä on vähän sama, kuin ohjaat kiukuttelevan pikkulapsen huomion pois siitä, miksi hän kiukuttelee.
Mutta ymmärsin, että ap on kenties töissä paikassa, jossa asiakkaat vaihtuvat. Näin tällaiset aloituksessa kuvatut sekopäät etsivät aina uuden sylkykupin.
Otan osaa. Iso prosentti ihmisistä todella on itsekkäitä k*sipäitä, ja tämä asianlaita paljastui minulle kokonaisuudessaan vasta silloin, kun aloitin aspatyöt kahvilassa.
Luku sinänsä olivat ihmiset, jotka ruokailivat kuin possut eivätkä siivonneet jälkiään - mutta pahimpia olivat ne, jotka tulivat valittamaan asioista, joille en voinut kerta kaikkiaan mitään. Kerran joku lady oli ilmeisesti lyönyt polvensa pöydänkulmaan ja tuli huutamaan siitä minulle naama punaisena. Kun en pahoitellut asiaa (miten olisin voinut?), hän suuttui entisestään ja teki valituksen pomolleni. Pomo vielä torui minua tuosta :D
Enää en aspahommiin alkaisi, hermot eivät yksinkertaisesti kestä.
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa. Iso prosentti ihmisistä todella on itsekkäitä k*sipäitä, ja tämä asianlaita paljastui minulle kokonaisuudessaan vasta silloin, kun aloitin aspatyöt kahvilassa.
Luku sinänsä olivat ihmiset, jotka ruokailivat kuin possut eivätkä siivonneet jälkiään - mutta pahimpia olivat ne, jotka tulivat valittamaan asioista, joille en voinut kerta kaikkiaan mitään. Kerran joku lady oli ilmeisesti lyönyt polvensa pöydänkulmaan ja tuli huutamaan siitä minulle naama punaisena. Kun en pahoitellut asiaa (miten olisin voinut?), hän suuttui entisestään ja teki valituksen pomolleni. Pomo vielä torui minua tuosta :D
Kannattaa pahoitella. Normaalijärkinen ihminen ymmärtää, että tämmöinen ei ole sinun vikasi. Tyhmempi haluaa vaan ne pahoittelut. Mielessäsi voit sitten pahoitella että "olen pahoillani, että olet noin t-y-h-m-ä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pahoitella. Normaalijärkinen ihminen ymmärtää, että tämmöinen ei ole sinun vikasi. Tyhmempi haluaa vaan ne pahoittelut. Mielessäsi voit sitten pahoitella että "olen pahoillani, että olet noin t-y-h-m-ä".
En pahoittele asioista, joille en voi mitään. Jos pahoittelee, monet ajattelevat, että ahaa! nyt olen oikeutettu hyvitykseen.
Olen itse elämyspuistossa töissä, ja joku nainen tuli valittamaan, miten hänen ohuen ohuet sukkahousumaiset legginsinsä repesivät.
En pahoitellut. Ei se minun vikani ollut millään tavalla, jos joku jossain könyää itsekseen ja repii "housunsa" Varmaan itse tekokynsillään repi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kannattaisi, mutta olen siihen liian ylpeä; siksi en kai sovikaan asiakaspalveluhommiin. Sen sijaan olen siitä lähtien ollut entistä huomaavaisempi ja kohteliaampi jokaista aspaa kohtaan, koska tiedän mitä he joutuvat kokemaan.
Työkavereiden kanssa purimme paineita siten, että haukuimme takahuoneessa jokaisen rasittavan asiakkaan pataluhaksi ja matkimme esim. heidän sanomisiaan. Tämä kannattaa muuten jokaisen muistaa, joka ei osaa käyttäytyä asiakkaana asiallisesti; olemuksesi todennäköisesti käsitellään tiskin takana perusteellisesti, aina puhetapaa ja ulkonäköä myöten :)
Jos joku tulee solvaamaan sinua työpaikallesi, kiroilee ynnä muuta voit lopettaa hänen palvelemisensa siihen paikkaan. menköön rauhoittumaan ja palatkoon kun käytös asiallisempaa.
näin toimin itse. yksikin vittusaatana niin palvelu loppuu siihen. hoitakoon sitten muuten asiansa, minä en palvele. kiitos
hoitoalan töissä näin ei voi tehdä lähes kaikkialla muualla voi ja pitääkin