Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin Amerikassa, ostin karkkeja ja JÄRKYTYIN!

Vierailija
11.04.2018 |

Miksi kukaan "himoitsee" amerikkalaisia karkkeja? Aivan kamalaa kuraa, ainakin ne mitä minä ostin ja maistelin. Mauttomia, oudon makuisia, keinotekoisia; yksinkertaisesti pahoja!

Varsinkin teineillä tuntuu olevan jokin ihannointi kaikkeen amerikkalaiseen makeaan. Miksi, en ymmärrä?

Suomalaiset makeiset ovat aivan eri tasolla. Ei voi edes verrata johonkin jenkki roskaan.

Kommentit (254)

Vierailija
161/254 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysvaltalaisten makeisten ehkä järkyttävin piirre on se, että ne karkkihyllyt on pieniä kuin Suomen 1940-luvulla. Hitto kun menin ekaa kertaa rapakon taakse, mielessä kaikki täällä myytävät "amerikkalaiset" tuotteet, isot pakkauskoot ja läskimopoilla ajelevat amerikkalaiset sokeririippuvaiset. Kaupassa totuus iski päin naamaa: ei karkkiosastoa, ei edes karkkikäytäviä, tuskin edes kokopitkää hyllyä. Pikkupusseja ja puisevia suklaapatukoita. Harvat minulle maistuvat olivat saksalaista ja sveitsiläistä tuontitavaraa.

Vierailija
162/254 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.mtv.fi/lifestyle/makuja/artikkeli/paljastus-suosittu-suklaa…

Daily Mailista suomennettu juttu. Hersheys siis prosessoi maidon niin, että siinä muodostuu voihappoa. Samaa kemikaalia on parmesaanissa ja oksennuksessa. Kilpailijat sitten jäljittelevät sitä laittamalla happoa suoraan suklaaseen. Outoa meininkiä.

Juurikin näin. Kun innoissani ensimmäistä kertaa maistoin Hershey'n suklaata, luulin tulleeni hulluksi kun suklaassa maistui selkeästi oksennus! En saanut alas niin millään. Ihan hirvittävän makuista. Ihmettelin asiaa jollekin ja selvisi tuo valmistusprosessi. Jenkkisuklaa noin niinkuin yleensäkin on niin hapanta ja mautonta että ihmettelen, miten siellä kukaan voi sitä syödä. 

Twinkiet maistuvat myös pelkälle esanssille ja rasvalle. Oreot maistuvat tunkkaiselle esanssille ja kasvirasvalle, keksit ovat kovia ja murenevat jauhoisesti suuhun. Leivonnassa toimivat ihan ok, mutta Dominot ovat kahvipöytään paljon parempia ja maukkaampia. Pop Tartit ovat mauttomia, ällömakeita ja kuivia. Amerikkalaiset tuntuvat pitävän tästä teollisen, öljyisen lisäaineen mausta koska siltä on jokainen jenkkiherkku maistunut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/254 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei missään ole niin hyviä karkkeja kuin Pohjoismaissa - Suomessa ja Ruotsissa nyt ainakin. Kamalaa kuraa kaikkialla muualla (Hariboa lukuun ottamatta), etenkin Jenkeissä, missä suklaa maistuu oudolta ja kaikkeen tungetaan maapähkinävoita. Tykkään noin yleensä Jenkeistä ja sen kulutustavarasta, mutta niitä karkkeja ei kyllä voi puolustella.

Erehdyin ostamaan kerran Thaimaassa jotain vesimelonitoffeita, ja sen jälkeen totesin, parempi jättää karkinsyönti tänne kotipuoleen.

Vierailija
164/254 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muuten pidätte karkista mutta toivoisitte sen olevan hieman vähemmän makeaa, ts. aikuiseen makuun, niin suosittelen maistamaan japanilaisia tuotteita! Itse ihastuin siihen, miten tasapainoisen makeita heidän karkkinsa ovat, lisäksi ne vaikuttavat korkealuokkaisilta.

Vierailija
165/254 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko sanoa, että Suomessa on maailman kehittynein karkkikulttuuri?

Olisiko nyt kuitenkin niin, että jokaisessa maassa on omat makunsa? Amerikkalaisen mielestä suomalaiset makeiset ovat pahoja ja salmiakki syömäkelvotonta. Ei ne Fazeria halua.

Vierailija
166/254 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä Hersheyn suklaasta, aivan käsittämättömän pahaa. Mutta jotain vielä pahempaa on Hot tamales -karkit. Vähän niin kuin jelly benasit mutta maun pitäisi olla kanelinen. Maku oli todella esanssinen ja keinotekoinen, en pystynyt syömään kuin yhden.

Vierailija
167/254 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua huvittaa kun tässä ketjussa taas

1) porukka joka haukkuu suomalaisten karkin syöntiä ja suomalaisuutta vaikka ovat itsekin

2) porukka joka ei ymmärrä että makuja on monia 😅 esim. oreot on musta parempia kun dominot , jos sä et itse niistä tykkää niin ei tarkoita etteikö joku muu voisi tykätä.

Vierailija
168/254 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun USA:ssa. Omia suosikkejani, vaikka en karkkia kovin usein osta: Reeses Pieces, Jelly Beans (myynnissa myos irtokarkkeina, eli ostan suosikkimakujani),  Gummi Bears, persikan makuiset Peach Rings (tai jotain sinne pain). 

Trader Joes valikoimissa on tosi nameja Jelly Beanseja, English Toffeeta, marmalade Squares, ja jouluherkkuni: suklaalla kuorrutettuja mansikoita, mustikoita ja kirsikoita. Trader Joe's kannattaa stekata, jos tulee vastaan!

Lindt/Lindor, OK,  ei amerikkalainen, mutta joka paikassa myynnissa, ja ai jai, hyvaa suklaata! Hershey'sin suklaista ostan vain Cookie's & Creamia.  Reeses Peanut Butter cups, ja kausiluontoiset Peanut Butter Eggs, Trees etc.

Ja Heath Bars.. parempia kuin Dajm, ainakin minuin mielestani.

Jaateloista parhaita ovat pienien yritysten ei-kokomaanlaajuiset. Ohiossa Graeter's, ja Jeni's Splendid Ice Cream. Uskomattoman nameja!

Kylla taalla on ihan hyvia karkkeja, suklaata ja jaateloa. Jos ostaa vain halvinta tai ensin eteen sattuvaa, voi kylla pettya pahasti.  Kokeilemalla nama herkut ovat loytyneet.[/quote

Ei, ei, ei 😆, mikään noista ei maistu. Ei edes nuo jäätelöt, maistettu on. Suklaakuorrutteisia hedelmiä ja marjoja voi itse tehdä, sekä kuivattuja, että tuoreita. Koetanpa muistella mikä olisi hyvää, esim. jäätelöistä. Palaan asiaan, jos tulee mieleen.

Anteeksi, lainaus ei onnistunut.

Olen nyt yön miettinyt, että mikä olisi hyvää jäätelöä, ja tämä tuli mieleeni.

https://www.talentigelato.com/product-category/talenti-gelato-flavors

Mutta ei tätäkään viitsi enää ostaa, koska vajaita purkkeja kertyy pakastimeen eli jotakin "vikaa" koostumuksessa tai maussa, kun ei sitä purkkia tule tyhjäksi syötyä. Muistan kun tuota Graeter's jäätelöä tuli lähikauppaan, ja sitä kovasti hehkutettiin, mutta ei sekään oikein maistunut. Se suli kuppiin melkein vedeksi, epämiellyttävää. Voisin ehkä antaa sille uuden mahdollisuuden.

En ymmärrä miten joku voi syödä TWIZZLER "LICORICE", koska nehän ovat pelkkää corn syrup, wheat flour, artificial flavor and color, palm oil. Tietenkin sisältävät myös säilöntäaineita. Tätä samaa kuraa on suurin osa amerikkalaisista karkeista. Siis niistä aidoista amerikkalaisista.

Vierailija
169/254 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun USA:ssa. Omia suosikkejani, vaikka en karkkia kovin usein osta: Reeses Pieces, Jelly Beans (myynnissa myos irtokarkkeina, eli ostan suosikkimakujani),  Gummi Bears, persikan makuiset Peach Rings (tai jotain sinne pain). 

Trader Joes valikoimissa on tosi nameja Jelly Beanseja, English Toffeeta, marmalade Squares, ja jouluherkkuni: suklaalla kuorrutettuja mansikoita, mustikoita ja kirsikoita. Trader Joe's kannattaa stekata, jos tulee vastaan!

Lindt/Lindor, OK,  ei amerikkalainen, mutta joka paikassa myynnissa, ja ai jai, hyvaa suklaata! Hershey'sin suklaista ostan vain Cookie's & Creamia.  Reeses Peanut Butter cups, ja kausiluontoiset Peanut Butter Eggs, Trees etc.

Ja Heath Bars.. parempia kuin Dajm, ainakin minuin mielestani.

Jaateloista parhaita ovat pienien yritysten ei-kokomaanlaajuiset. Ohiossa Graeter's, ja Jeni's Splendid Ice Cream. Uskomattoman nameja!

Kylla taalla on ihan hyvia karkkeja, suklaata ja jaateloa. Jos ostaa vain halvinta tai ensin eteen sattuvaa, voi kylla pettya pahasti.  Kokeilemalla nama herkut ovat loytyneet.[/quote

Ei, ei, ei 😆, mikään noista ei maistu. Ei edes nuo jäätelöt, maistettu on. Suklaakuorrutteisia hedelmiä ja marjoja voi itse tehdä, sekä kuivattuja, että tuoreita. Koetanpa muistella mikä olisi hyvää, esim. jäätelöistä. Palaan asiaan, jos tulee mieleen.

Anteeksi, lainaus ei onnistunut.

Olen nyt yön miettinyt, että mikä olisi hyvää jäätelöä, ja tämä tuli mieleeni.

https://www.talentigelato.com/product-category/talenti-gelato-flavors

Mutta ei tätäkään viitsi enää ostaa, koska vajaita purkkeja kertyy pakastimeen eli jotakin "vikaa" koostumuksessa tai maussa, kun ei sitä purkkia tule tyhjäksi syötyä. Muistan kun tuota Graeter's jäätelöä tuli lähikauppaan, ja sitä kovasti hehkutettiin, mutta ei sekään oikein maistunut. Se suli kuppiin melkein vedeksi, epämiellyttävää. Voisin ehkä antaa sille uuden mahdollisuuden.

En ymmärrä miten joku voi syödä TWIZZLER "LICORICE", koska nehän ovat pelkkää corn syrup, wheat flour, artificial flavor and color, palm oil. Tietenkin sisältävät myös säilöntäaineita. Tätä samaa kuraa on suurin osa amerikkalaisista karkeista. Siis niistä aidoista amerikkalaisista.

Huh, ja nämä "herkut", jotka ovat hyvin säilyviä.

http://www.hostesscakes.com/products

Vierailija
170/254 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten oli Fazerin suklaita kaupassa. Viikosta toiseen samat suklaat hyllylla kunnes havisivat. En tieda oliko markkinoinnissa vikaa vai ei vain kelvannut asiakkaille.

Toisin kuin Suomessa karkki ei ole taalla kansallisvihannes.

Vierailija
171/254 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

usalainen kirjoitti:

Vuosia sitten oli Fazerin suklaita kaupassa. Viikosta toiseen samat suklaat hyllylla kunnes havisivat. En tieda oliko markkinoinnissa vikaa vai ei vain kelvannut asiakkaille.

Ei pidä noin loukkaantua, jos amerikkalaisia herkkuja arvostellaan. Fazerin suklaat voivatkin jäädä hyllyyn, sillä amerikkalaiset ovat hyvin ennakkoluuloisia sellaisia tuotteita kohtaan, joita eivät ole ennen maistaneet. Siksipä täällä on yleistä, että valmistaja järjestää kaupoissa maistiaisia asiakkaile, ja tämä on melkeinpä ainoa tapa päästä hellimään amerikkalaisten makunystyröitä vaikkapa Fazerin tuotteilla. Mutta eihän se näin mene, sillä ei se Fazer mitään maistiaisia järjestä, joten yllä ne tuotteet jää sinne hyllyyn.

Toinen usalainen

Vierailija
172/254 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

usalainen kirjoitti:

Ei pidä noin loukkaantua, jos amerikkalaisia herkkuja arvostellaan. Fazerin suklaat voivatkin jäädä hyllyyn, sillä amerikkalaiset ovat hyvin ennakkoluuloisia sellaisia tuotteita kohtaan, joita eivät ole ennen maistaneet. Siksipä täällä on yleistä, että valmistaja järjestää kaupoissa maistiaisia asiakkaile, ja tämä on melkeinpä ainoa tapa päästä hellimään amerikkalaisten makunystyröitä vaikkapa Fazerin tuotteilla. Mutta eihän se näin mene, sillä ei se Fazer mitään maistiaisia järjestä, joten yllä ne tuotteet jää sinne hyllyyn.

Toinen usalainen

En loukkaantunut, minusta on ihan yksi ja sama mita mielta olette amerikkalaisista karkeista. Itse en syo karkkeja enka suklaata joten en voi niiden paremmuudesta tai huonommuudesta mitenkaan kommentoida.

Valilla vaan ihmettelen "esanssisesta mausta" valittamisen, kaytetaanko Suomessa jotain muuta valmistustapaa? Tuoreet marjat?

Vierailija
173/254 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oreo on Dominoa parempaa. Sulaa suuhun.

Vierailija
174/254 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huvittaa lähinnä ketjuun kirjoittavien tietämättömyys. Ne karkit kun valmistetaan samoista myrkyistä sekä Amerikassa että Suomessa. Suklaiden reseptit ovat erillaisia tottakai. Kun asuin Suomessa niin tykkäsin Fazerista ja suomalaisista karkeista kun olin niiden makuun tottunut mutta vuosikaudet tässä välissä ja kun taas maistoin niin olipa kyllä todella pahaa, varsinkin Fazerin suklaa ei maistu edes suklaalta. Aika lailla sama maku kuin Herseyssä joka on myös kamalaa. 

Suomalaiset syövät todella paljon karkkia joka on periatteessa pelkkää myrkkyä elimistölle ja sitten ihmetellään miksi nimenomaan suomalaiset sairastavat suolistosairauksia suurissa määrin. Nykyään kun katselen karkkeja niin ne näyttävät minulle muovin tai silikonin paloilta. En pysty muistamaan mikä niistä teki vastustamattomia.

Vierailija
175/254 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

usalainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

usalainen kirjoitti:

Toinen usalainen

En loukkaantunut, minusta on ihan yksi ja sama mita mielta olette amerikkalaisista karkeista. Itse en syo karkkeja enka suklaata joten en voi niiden paremmuudesta tai huonommuudesta mitenkaan kommentoida.

Valilla vaan ihmettelen "esanssisesta mausta" valittamisen, kaytetaanko Suomessa jotain muuta valmistustapaa? Tuoreet marjat?

Ei meidän amerikkalaiset ystävät ainakaan ihastuneet Fazerin suklaan mausta...

Vierailija
176/254 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa lähinnä ketjuun kirjoittavien tietämättömyys. Ne karkit kun valmistetaan samoista myrkyistä sekä Amerikassa että Suomessa. Suklaiden reseptit ovat erillaisia tottakai. Kun asuin Suomessa niin tykkäsin Fazerista ja suomalaisista karkeista kun olin niiden makuun tottunut mutta vuosikaudet tässä välissä ja kun taas maistoin niin olipa kyllä todella pahaa, varsinkin Fazerin suklaa ei maistu edes suklaalta. Aika lailla sama maku kuin Herseyssä joka on myös kamalaa. 

Suomalaiset syövät todella paljon karkkia joka on periatteessa pelkkää myrkkyä elimistölle ja sitten ihmetellään miksi nimenomaan suomalaiset sairastavat suolistosairauksia suurissa määrin. Nykyään kun katselen karkkeja niin ne näyttävät minulle muovin tai silikonin paloilta. En pysty muistamaan mikä niistä teki vastustamattomia.

Nykyään Suomessa on todella laaja karamellivalikoima, ja uskallan olla sitä mieltä, että uusien karkkien kehittelyssä aletaan mennä jo hieman liian pitkälle. Kun tutkii niiden jättikarkkipussien sisältöjä ja ainesosia, niin eivät ne kovin hyviltä näytä. Mutta olen sitä mieltä, että kuitenkin näissä yritetään pysytellä jossakin määrin sellaisissa aineksissa, jotka eivät olisi kovin "pahoja" ihmisten syödä. Voin kuitenkin kuvitella, että jos näitä syö suuria määriä ja usein, niin ei kai ne hyväksikään ole. Täällä Yhdysvalloissa asuessa sitä on tullut entistäkin varovaisemmaksi karkkien(kin) suhteen, ja eivät ne nämä Pandankaan karkit oikein maistu. Esimerkiksi nämä.

https://www.panda.fi/tuotteet/tuoteselaus/lakumix-salmiakki.html

Vierailija
177/254 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään Suomessa on todella laaja karamellivalikoima, ja uskallan olla sitä mieltä, että uusien karkkien kehittelyssä aletaan mennä jo hieman liian pitkälle. Kun tutkii niiden jättikarkkipussien sisältöjä ja ainesosia, niin eivät ne kovin hyviltä näytä. Mutta olen sitä mieltä, että kuitenkin näissä yritetään pysytellä jossakin määrin sellaisissa aineksissa, jotka eivät olisi kovin "pahoja" ihmisten syödä. Voin kuitenkin kuvitella, että jos näitä syö suuria määriä ja usein, niin ei kai ne hyväksikään ole. Täällä Yhdysvalloissa asuessa sitä on tullut entistäkin varovaisemmaksi karkkien(kin) suhteen, ja eivät ne nämä Pandankaan karkit oikein maistu. Esimerkiksi nämä.

Tämän kirjoitti se toinen usalainen.

Vierailija
178/254 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se, joka kirjoitti Hot Tamales-karkkien esanssisesta mausta. Minulle esanssinen on sitä, ettei karkkeihin ole käytetty edes sitä ainesosaa mille sen pitäisi maistua. Kaivelin Wikipediasta noiden karkkien tuoteselosteen eikä siinä ole ollenkaan kanelia. Muiden karkinsyöntitottumuksista en tiedä mutta tykkään itse syödä hedelmäkarkkeja, joissa on oikeasti käytetty hedelmämehuja. Tai sitten karkki saa maistua ihan puhtaasti sokerille.

Vierailija
179/254 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kyllä täysin väärässä. Suomalaiset karkit eivät ole millään tavalla parempia sisällöltään kuin minkään muunmaalaisetkaan. Pieni määrä aiheuttaa pahoinvointia ihmisellä joka ei ole syönyt karkkeja aiemmin. Ne eivät ole ihmiselle sopivaa ruokaa. Myös monet jenkeissä myytävät karkit tuodaan euroopasta mutta niihin lätkäistään amerikkalainen pussi. Tiedän sen kun ystäväperheen mies sattuu olemaan melko hyvässä asemassa kansainvälisessä firmassa joka siis tuottaa näitä karkkeja ympäri maailman ( ja pesuaineita yms...) myös Suomeen. Siis niihin Suomeen tuleviin pusseihin laitetaan Suomeen sopiva karkkipussi mutta ovat ihan samoja kuin muuallakin maailmassa. Kyseinen firma omistaa monia "tytäryhtiöitä" ja niiden logot sitten vaan laitetaan oikeisiin pusseihin mutta siis eri merkki eri maassa on sitä samaa karkkia eri paperissa vain:) 

Vierailija
180/254 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vissiin jotain piilomainontaa tämä ketju. Ostin eilen ekan kerran karkkeja pariin kuukauteen. 27 sentillä irtokarkkeja cittarista.