Kävin Amerikassa, ostin karkkeja ja JÄRKYTYIN!
Miksi kukaan "himoitsee" amerikkalaisia karkkeja? Aivan kamalaa kuraa, ainakin ne mitä minä ostin ja maistelin. Mauttomia, oudon makuisia, keinotekoisia; yksinkertaisesti pahoja!
Varsinkin teineillä tuntuu olevan jokin ihannointi kaikkeen amerikkalaiseen makeaan. Miksi, en ymmärrä?
Suomalaiset makeiset ovat aivan eri tasolla. Ei voi edes verrata johonkin jenkki roskaan.
Kommentit (254)
Moni on maininnut Reese's Peanut Butter Cupsit yhtenä hyvänä jenkkiherkkuna. Olenkohan sitten harvinainen kun petyin niihin? Ne kuulostivat tosi hyviltä, mutta aika ällömakeita ja mainettaan parempia olivat ainakin mun mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Olen muutaman kerran haksahtanut ottamaan Citymarketin Amerikka-hyllyltä tai Verkkokauppa.comin liikkeestä joitain amerikkalaisia tuotteita ihan vain kokeilumielessä.
Tästä tuli mieleen, että ostin hiljattain verkkokaupasta yhden mansikanmakuisen Fantan, kun olen niitä ostanut thaikaupoista ja tykännyt paljon. Mutta se jenkkiversio olikin ihan hirveää esanssista ja jopa melko hiilihapotonta litkua. Ilmeisesti niiden thaiksi kirjoitettujen tölkkien sisältö on tehty eri reseptillä, ihan kuin olisivat täysin eri juomaa.
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvaltalaisten makeisten ehkä järkyttävin piirre on se, että ne karkkihyllyt on pieniä kuin Suomen 1940-luvulla. Hitto kun menin ekaa kertaa rapakon taakse, mielessä kaikki täällä myytävät "amerikkalaiset" tuotteet, isot pakkauskoot ja läskimopoilla ajelevat amerikkalaiset sokeririippuvaiset. Kaupassa totuus iski päin naamaa: ei karkkiosastoa, ei edes karkkikäytäviä, tuskin edes kokopitkää hyllyä. Pikkupusseja ja puisevia suklaapatukoita. Harvat minulle maistuvat olivat saksalaista ja sveitsiläistä tuontitavaraa.
Sen sijaan esim. muro- ja limppariosastot ovat koko käytävän mittaisia, valikoimaa löytyy hyllykaupalla. Pelkästään Pepsiä ja Colaa on kymmenissä eri mauissa. Jenkeissä ollessani kävin supermarketissa ja yritin huvikseni laskea, kuinka montaa eri laatua sieltä löytyi aamiaismuroja; useita kymmeniä. Tämä tuntuu meille suomalaisille aika oudolta, meiltä löytyy vain ne muutamat tietyt luottomerkit.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ja Ruotsissa tuntuu olevan maailman parhaat irtokarkkivalikoimat. Jenkeissä irtokarkkeja ei edes tunneta, siellä mässytetään vain niitä viinikumeja ja rasvaista suklaata. Erilaisia leivoksia on Jenkeissä saatavilla enemmän mutta mielestäni nekin olivat ihan karmeita: joistakin maissijauhoista tehty! Ylipäänsä kaikista herkuista jää Jenkeissä puhdas rasvan ja suolan maku suuhun. Ei kyllä todellakaan tarvitse ihmetellä mistä ne ihmiset saavat liikakalorinsa, kun niitä on kaikkeen tungettu kolminkertaisesti.
En tiedä onko täällä jo mainittu, mutta Manhattanilta löytyy skandinavialainen irtokarkkikauppa Sockerbit :) Sieltä löytyy kaikki tutut Candykingin ja Karkkikadun irttarit. Ovat toki älykalliita meidän hintoihimme verrattuna.
Lisäksi monet muutkin herkut tehdään ihan eri aineksista kuin meillä, mikä vaikuttaa makuun huonontavasti. Esim. limsoissa on maissisiirappia, joka minusta ainakin väljähdyttää limsan maun täysin. Jos Suomen limsoihin verrattavaa tavaraa haluaa Jenkeissä, niin kannattaa etsiä merkintää ”authentic”. Ovat kalliimpia, mutta niissä on sama tavallinen sokeri makeuttajana, kuten meillä. Ne joudutaan pääosin tuomaan USA:han ulkomailta.
Olennainen pointti on tosiaan tuo maissi, jota tuolla työnnetään kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, onko Suomi siis maailman johtavia karkkimaita? Kyllä kai Ruotsissa ainakin on sama meininki?
Euroopassa on paljon hyviä karkkimaita. Saksa, Sveitsi, Belgia, Italia jne. Oikeasti amerikkalaisissa paremmissa kaupoissa karkit ovat juuri näistä. Ja uskotte tai ette, myös Pandaa ja Fazeria.
Itse Sveitsissä asuneena voin sanoa, että suklaavalikoima on hyvä, esimerkiksi Lindtin suklaa maistuu suomalaisellekin hyvin.
Karkkimaaksi en kuitenkaan nimittäisi, karkit eivät olleet mielestäni hääppöisiä. Lentokentältä sai irtokarkkeja, mutta ne olivat lähinnä hariboa. Ainoastaan Ikealta löytyi joitain samoja karkkeja kuin Suomestakin irtokarkkihyllyltä!
Esim. Ghirardelli on mielestäni hyvä jenkkiläinen suklaa ja vieläkin himoitsen sitä. M&M salty cashew tai joku vastaava oli myös sellainen, jota jäin kaipaamaan. Lisäksi Gushers ja Reese's oli karkkeja, joista tykkäsin paljon. Onhan se totta, että amerikkalaisilla on huomattavasti erilainen maku makeassa suomalaisten kanssa. Kyllä sieltä suomalaiseen makuun hyviä karkkeja löyty kun tiesi, mitä etsiä, mutta suklaat on pääsääntöisesti ällöttävän makeita ja rasvaisen tuntoisia, jälkimaku on keinotekoinen.
Kapitalistin karkit on sitten huonoja, mutta onko yhtä huonoja kuin karkit Neuvostoliitossa?
Salt water taffy on ainoa karkki/herkku, mitä jenkeistä kaipailen. Siinäkin on toki laatueroja ostopaikan suhteen, mutta noin yleisesti se on minusta hyvää. Kuten on jo mainittukin, Hershey'sin suklaa tai ainakin jotkut heidän suklaat maistuvat oksennukselta. Järkkyä tavaraa...
Vierailija kirjoitti:
Moni on maininnut Reese's Peanut Butter Cupsit yhtenä hyvänä jenkkiherkkuna. Olenkohan sitten harvinainen kun petyin niihin? Ne kuulostivat tosi hyviltä, mutta aika ällömakeita ja mainettaan parempia olivat ainakin mun mielestä.
Mä rakastuin noihin Jenkeissä 90-luvulla mutta kun aloin niiden puutteessa dipata tavallista suklaalevyä (kuten Fazerin entinen sininen) sileään Skippy-maapähkinävoihin täällä Suomessa, niin huomasin että se oli paaaaljon tuoreemman ja herkullisemman makuista :D Kannattaa kokeilla.
En tiedä tuliko tässä ketjussa jo ilmi mutta M&M -suklaapähkinäkarkit oli pitkään bannissa Suomessa sen sinisen väriaineen takia. Sitten ne vissiin muutti sitä koostumusta ja karkit sallittiin Suomessakin. Tästä siis varmaan kohta lähemmäs 10 vuotta taaksepäin.
Tykkään näistä Nerds-karkeista, niitä saa Suomesta K-Supermarketeista ja Citymarketeista, ainakin täällä pääkaupunkiseudulla.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/A1HTYBD1lLL._SY450_.jpg
Pieniä, kirpsakoita, hedelmäisiä rakeita ja niitä on yleensä kaksi eri makua per rasia, ja niitä voi syödä yhtä makua kerrallaan tai sekoittaa keskenään. Minulla on aina pari pientä rasiaa kaapissa. Pieni kourallinen noita silloin tällöin, niin karkinhimo menee sillä.
Skittlesit on ihan hyviä, en oo ihan satavarma ovatko Amerikkalaisia mutta ainakin itse yhdistän ne kyseiseen maahan.
Allekirjoitan täällä muidenkin havaitseman piirteen että siellä ei karkkia niinkään syödä - tietenkin nämä Skittlesit uskoisin menevän kaupaksi, mutta itse enemmän huomasin että söivät paljon suolaisia. Doritoja, Cheetoksia ja mitä näitä sipsinaksuja nyt olikaan.
Ja roskaruokakin varmaan hyvin paikkaa makean kuin suolaisenkin kaipuun...
Samaa mieltä, yleensä varsinkin suklaat oli jenkeissä järjestään kamalia. Kyllä Fazerin suklaat pesee kaikki muut 6-0.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään näistä Nerds-karkeista, niitä saa Suomesta K-Supermarketeista ja Citymarketeista, ainakin täällä pääkaupunkiseudulla.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/A1HTYBD1lLL._SY450_.jpg
Pieniä, kirpsakoita, hedelmäisiä rakeita ja niitä on yleensä kaksi eri makua per rasia, ja niitä voi syödä yhtä makua kerrallaan tai sekoittaa keskenään. Minulla on aina pari pientä rasiaa kaapissa. Pieni kourallinen noita silloin tällöin, niin karkinhimo menee sillä.
What are Nerds?
Nerds are neon-colored mini candies with an irregular pebble shape. Although today they come in a variety of flavors like orange, cherry, and watermelon, the originals were grape and strawberry-flavored.
What are their ingredients?
Not surprisingly, the crunchy candy consists mostly of sugar. The exact list of ingredients includes: Dextrose, Sugar, Malic Acid, Corn Syrup, Artificial Flavors, Carnauba Wax, Carmine Color, Blue 1, Blue 1 Lake, Blue 2, Blue 2 Lake, Red 40, Red 40 Lake, Yellow 5, Yellow 5 Lake, Yellow 6, Yellow 6 Lake.
Vierailija kirjoitti:
Skittlesit on ihan hyviä, en oo ihan satavarma ovatko Amerikkalaisia mutta ainakin itse yhdistän ne kyseiseen maahan.
Allekirjoitan täällä muidenkin havaitseman piirteen että siellä ei karkkia niinkään syödä - tietenkin nämä Skittlesit uskoisin menevän kaupaksi, mutta itse enemmän huomasin että söivät paljon suolaisia. Doritoja, Cheetoksia ja mitä näitä sipsinaksuja nyt olikaan.
Ja roskaruokakin varmaan hyvin paikkaa makean kuin suolaisenkin kaipuun...
Skittles
Ingredients: Sugar, corn syrup, hydrogenated palm kernel oil; less than 2% of: Citric Acid, Tapioca Dextrin, Modified Corn Starch, Natural and Artificial Flavors, Colors (Red 40 Lake, Titanium Dioxide, Red 40, Yellow 5 Lake, Yellow 5, Yellow 6 Lake, Yellow 6, Blue 2 Lake, Blue 1, Blue 1 Lake), Sodium Citrate, Carnauba Wax.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tuliko tässä ketjussa jo ilmi mutta M&M -suklaapähkinäkarkit oli pitkään bannissa Suomessa sen sinisen väriaineen takia. Sitten ne vissiin muutti sitä koostumusta ja karkit sallittiin Suomessakin. Tästä siis varmaan kohta lähemmäs 10 vuotta taaksepäin.
WHY You Should Stop Eating Harmful M&Ms
Ingredient Harm It Causes You
Soy lecithin
93% of soy is genetically modified
Can cause breast cancer
Has negative effects on fertility and reproduction
May lead to behavioral and cerebral abnormalities
Blue #1
Produces malignant tumors at the site of injection and by ingestion in rats
Possible effects include: hay fever, low blood pressure, hives, asthma, allergic reaction
Caution is advised if aspirin sensitive
Red #40
Damages DNA
Causes swelling around the mouth
Hives
Hyperactivity in children
Cancer
Yellow #6
Can cause cancer
Hyperactivity
Allergic reactions
Diarrhea
Vomiting
Nettle rash
Migraines
Swelling of the skin
Yellow #5
Can cause allergic reactions
Hyperactivity
Cancer
Blue #2
Petroleum based product
Increases hyperactivity in children
Increases brain tumors in lab rats
Increases other abnormal cell development
Gum Acacia
Dietary fiber from the Acacia tree
Causes gas, nausea, loose stool and bloating
Fazer
Amerikan pastillit 50g
MAITOSUKLAARAKEITA.
Rakastettu klassikkopastilli, jonka rapsahtava kuori ja herkullinen maitosuklaasydän vievät makumatkalle yli 50 vuoden päähän. Amerikan pastillit valmistetaan Lappeenrannan tehtaalla, Saimaan rannalla.
Ainesosat
Maitosuklaarakeita. Ainesosat: sokeri, kaakaovoi, täysmaitojauhe, kaakaomassa, rasvaton maitojauhe, kasvirasva (palmu, shea), herajauhe (maidosta), sakeuttamisaine (E414), emulgointiaine(lesitiini mm. Soija), värit (E171, E160a, E141, E163, E120), pintakäsittelyaineet (E903, E901, E904), aromit. Saattaa sisältää vehnää. Maitosuklaassa vähintään 28% kaakaota. Maitosuklaa sisältää kaakaovoin lisäksi muita kasvirasvoja.
VÄRIT:
E171 titaanioksidi
E160a karotenoidit
E141 klorofyllikuparikompleksit
E163 antosyaanit
E120 karmiinit
Suomessa on maailman parhaat karkit ja suklaat. Ihmettelen, miksei Suomi käytä tätä myyntivalttia enemmän maailmalla.