Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aiotko kulkea valkolakki päässä vappuna?

Vierailija
21.04.2006 |

Me ei olla ukon kanssa koskaan koska on meistä niin höntti tapa. Tupsulakit on tallessa mut jossain varaston perällä laatikossa. Huvittaa oikeesti ne hattupäiset ihmiset, saati teekkarit niissä naurettavissa haalareissa =D

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiväthän opiskelijatkaan (siis akateemiset) enää kulje koko kesää yo-lakki päässä, kuten isäni aikana tehtiin. Siinäkin ovat ajat muuttuneet, ilmeisesti yo:iden arvostus laskee koo ajan, kun yhä isommalla osalla ikäluokasta alkaa olla yo-tutkinto.

Myös suvaitsevuus on tapakulttuuria. Minusta muut saavat käyttää lakkiaan ihan vapaasti, itse vain en koe sitä tarpeelliseksi. En myöskään pitänyt yo-tutkintoa niin ihmeellisenä, vaikka ihan kohtuulliset paperit ulos sainkin.

t. 32

Vierailija
22/53 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Myös suvaitsevuus on tapakulttuuria. Minusta muut saavat käyttää lakkiaan ihan vapaasti, itse vain en koe sitä tarpeelliseksi. En myöskään pitänyt yo-tutkintoa niin ihmeellisenä, vaikka ihan kohtuulliset paperit ulos sainkin.

t. 32

Ei mullekaan ylppärit merkinny mitään muuta kuin vylää yliopistoon. Minusta vaan yo-lakit kuuluu vappuun siinä missä kinkku joulupöytään. Enkä ymmärrä tätä suomalaisten kollektiivista häpeää kaikesta mahdollisesta.

t. 33, joka sattuu olemaan fm, muttei pidä sitäkään mitenkään erityisenä asiana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samoin kuin tuolla eräällä toisellakin, silloin kun olin vain ylioppilas, pidin sitä ylpeydellä päässäni, mutta jatko-opintojen jälkeen ei kyllä paljon mitään ylioppilasjuttuja arvosta. Toki oli tärkeää, että luki ylioppilaaksi -muuten ei olisi päässyt korkeakouluun- mutta muuten kyllä koko yo-tutkinnolla ei ole mulle mitään merkitystä, enkä sitä juurikaan arvosta.

Vierailija
24/53 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kyllä että moni täällä on sanonut, ettei kehtaa nyt kun on tullut ikää. Eikö tuollaisten estojen ja " nolouden" päinvastoin pitäisi kadota iän myötä? Kyllä mulle tulee aina vappuna mieleen, että " jaahas, tuolla ei ole lakkia. Minkähän amiksen linjan on käynyt?"

Vierailija
25/53 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä yo-lakkia.

Mielestäni on jotenkin noloa. Jos olisin korkeammin koulutettu, niin ehkä sitten pitäisin, mutta pelkkä yo-lakki ei oo kovinkaan suuri ylpeyilyn aihe nykyään, kun melkein kaikki on ylioppilaita!!

Vierailija
26/53 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni häpeällä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa omalla kohdallani, vaan korkeintaan sillä, että asian merkitys on omassa mielessäni vähentynyt, kuten jo mainitsin.

Jos yo-lakki edelleen olisikin vain akateeminen tunnusmerkki, silloin se ehkä merkitsisi minulle enemmän, en vain oikein osaa samastua siihen koko joukkoon ylioppilaita. Siinä kaikki.

Kaikki eivät välitä samoista traditioista, muta annetaan kaikkien kukkien silti kukkia. Ehkä näin syntyy myös uusia traditoita. Hauskaa vappua!

t. 32/34, FM/OM

Vierailija
27/53 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti olla OTM.

Vierailija
28/53 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä sitä sen takia käytä että olisin jotenkin erityisen ylpeä ylioppilaana olostani. Se nyt vaan mun mielestä kuuluu vappuun.

Vierailija
29/53 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota en tajuu... Onks nää joiden mielestä se on noloa sellaisia ihmisiä jotka miettivät aina vimpan päälle mitä päälle uskaltaa laittaa ettei kukaan vaan pääse sanomaan mitään pahaa. Vai pitääkö aina olla jotenkin erilainen? Vai oletteko vain vielä niin nuoria, että kaikki perinteet on ' NOLOJA' :P

Ja alkuperäiseen kysymykseen: joo, kai sitä tulee lakki laitettua päälle ainakin jos kaupungille vappupäivänä suunnistaa.

Vierailija
30/53 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ainakin 80% aikuisista on lakki päässään. Loput ei luultavammin ole yo:ta.

Itse aion laittaa tupsulakkini päähän, kuten myös mieheni.

Vierailija
31/53 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin kuin sormukset avioliittoon. Kumpaakin käytän, vaikka joidenkin mielestä voi olla noloa.

Vierailija
32/53 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä se perinne tai saavutus mua häiritse, vaan se, että tää suomalainen kansa on kuin yks saakelin sopulilauma mikä tekee kaiken mitä naapurikin tekee... KAIKKIEN pitää käyttää vappuna valkolakkia, KAIKKIEN pitää seurata formuloita, KAIKKIEN pitää ravata mammuttimarkkinoilla vaippatarjousten perässä...

Ja ei, minulla ei ole huono itsetunto, en pidä lapsiani neljän seinän sisällä (vai mitä se yksi tuossa luetteli). Mä en vaan tästä tavasta pidä. Olen siis TODELLA poikkeava, sillä en syö pääsiäisenä mämmiä, jouluna pöydässä on kalkkuna ja juhannuksena voin jopa olla hukkumatta!

Jes, tämäpä mahtava tappelun aihe... hoh hoijaa...

Vierailija
33/53 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella omat tapansa ja perinteensä. Mulle on sama mitä muut ajattelee tai nolostelee tai ihan mitä vain. Meillä on tietyt hauskat vappuperinteet ja " rituaalit" valkoinen lakki on kaikilla päässä. Ei se mulle ainakaan mikään " Heei mä oon ylioppilas" -leveilyä ole tai mitään muuta pröystäilyä.

Ylioppilaat kulkivat aikoinaan lakki päässä koko kesän. Kai se on enemmänkin jotain sen kesän toivottamista tervetulleeksi jos jotain.

Mutta tosiaan ihmetyttää se noloilu mistä monet ovat täällä vaahdonneet. Mikä ihmeen häpeä?? Häpeä perinteitä kohtaan?? Häpeä että joku luulee että " itse-luulee-olevansa-jotain.."

Huhhuh, aikuiset ihmiset. Grow up ja lopettakaa noloilu. Jos joku ei halua/haluaa pitää lakkia tai vaalia jotain muuta tapaansa niin so let them. Mutta jättäkää se NOLOILU heikolla itsetunnollaan kamppailevien teinien hommiksi.

Vierailija
34/53 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen aikakauden vanhemmilla voi hyvin olla vielä 30-40-vuotiaita lapsia.

Vierailija
35/53 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka jos lähtö synnärille tulee vappuna (ja mun tuurilla niin just käy) Niin ehkä sitten kuitenkin jätän hatun kotiin... Muuten hillun kotona kallis valkoinen vappuhattu päässä ja nautin siitä, että kaikki muutkin tietää että mä en ole virallisesti yhtään mikään.

Vierailija
36/53 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin vielä ymmärrän suuret ikäluokat luoneet vanhemmat, vanhukset jotka kulkevat hapanneen kerman väriset laikukkaat hatut päässään, sillä heidän aikanaan asia ei ollut nykyiseen tilanteeseen verrattava itsestäänselvyys.

Nythän lakin saa kuka haluaa, vaikkei edes välttämättä koulun penkille itseään hinaisi. Siksi tunnen lähinnä säälinsekaista myötätuntoa " vappulakkeja" kohtaan =D

Vierailija
37/53 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakillinen mutta sitä julkisesti käyttämätön kommentoi:

Vierailija:

Kyllä mulle tulee aina vappuna mieleen, että " jaahas, tuolla ei ole lakkia. Minkähän amiksen linjan on käynyt?"

Näin sekä lukion että amiksen käyneenä ja nyt työn ohessa yliopistossa opiskelevana en voi kuin sääliä asennettasi. Voiko joku olla niin tonttu että luulee pelkän valkolakin olevan pääsääntöisesti jokin suuri saavutus joka automaattisesti nostaa yksilön " ylemmälle" tasolle?

Toisaalta tuo kertoo paljon sinusta... Valkolakki päähän ja ulos bongaamaan niitä joilla ei ole (syystä tai toisesta) pipoa päässä, ja sitten arvuuttelemaan vaan että miksi niin on... Vai kuinka? Saatko jotain tyydytystä näkemästäsi, hetken hurmoksen jossa kuvittelet olevasi lakkeinesi kaiken yläpuolella?

Ja hei, ethän vaan suinkaan koskaan tarvitse tyhmiä amislaisia hoitamaan elämäsi pikku ongelmia, ethän ;)

Vierailija
38/53 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mulla ole sitä kotsaa. Joten en kulje.

Vierailija
39/53 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on perisuomalaista " rumat ei vaatteilla koreile" -mentaliteettia. Meidät on kansana kasvatettu vaatimattomuuteen ja vähättelyyn ja häpeilyyn. Siis lakittomuus on ihan perityypillistä luterilaista käytöstä, johon myös monet kirkkoon kuulumattomat lankeavat. Se vain osoittaa sen, että vaikka eroaisi kirkosta, suomalaisluterilainen mentaliteetti ei lähde mihinkään.

Vierailija
40/53 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta suomalainen ei uskalla laittaa päähänsä edes ylioppilaslakkia... Ei meidän jurrimaine ole turhasta tullut!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi