Pärjääkö vauva yön yli ilman maitoa
Pärjääkö 6kk vauva yön yli (n. 18h) ilman maitoa, kun syö aamu- sekä iltapuuron ja päivällisen? Lounasta ei kyläpaikassa kerkeä syömään, siiheksi olisin jo vauvan luona.
Ystävän häät ovat toisella paikkakunnalla ja olin jo menossa mutta nyt vähän emmin. Tietty pakkaan vauvalle maidot mukaan, mutta ei ole koskaan suostunut pullosta syömään. Nyt olemme jo usean viikon harjoitelleet taas, mutta ei vaan kelpaa.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi häät on yöllä?
Eivät ole yöllä, vauva on mukana vihkimisessä ja mummu hakisi illasta pois kun "aikuisten juhlat" alkaa.
Ap
Ja tätä mummon kanssa yön yli oloa sitten on harjoiteltu tai ollaan harjoittelemassa?
On ollut mummun kanssa aiemminkin, mutta silloin olen tullut aamuyöstä kotiin ja juonut vain lasillisen(yleensä en sitäkään) jotta olen voinut imettää
Miksi nyt sitten ei voi näin toimia?
Koska minulla ei ole ajokorttia, taksimatka tulee hieman kalliiksi kun puhutaan n. 70km matkasta. Vieraille on järjestetty yöpyminen juhlapaikalla ja aamulla saan kyydin omalle paikkakunnalle. Vaihtoehtona on lähteä 7 aikoihin jo pois, ts käydä vain syömässä. Jos jäisin niin toki ottaisin alkoholia mutta se ei nyt ollut se perimmäinen syy, vaan haluaisin olla viettämässä rakkaan ystäväni häitä. Vihkiminen on vasta kello 4.
Ap
Miksi et voisi varata mummulle yöpaikkaa samalta paikkakunnalta jolla häät pidetään, jolloin olisit yön vauvan kanssa samassa paikassa?
Kun ei ole varaa siihen taksimatkaan, niin vielä vähemmän kalliiseen hotelliyöhön..
Ap
Luultavasti hotelli tulisi kumminkin halvemmaksi kuin 70 km taksilla.
Vierailija kirjoitti:
No, sain vastauksen jo ja lähdemme vauvan kanssa heti ruoan jälkeen pois. Lopetan tämän seuraamisen sillä näistä syyttelevistä kommenteista tulee vain paha mieli.
Harmi ettei monikaan tunnu ymmärtävän, että absolutistin ja pään täyteen vetävän välillä on se kultainen keskitie jota minä kuljen(eli hyvin harvoin vain muutama juoma).
Ilmoitin ystävälleni, ja hän harmitteli etten voikkaan jäädä, ja jään kaikesta kivasta paitsi.
Ap
Jäät kaikesta kivasta paitsi? :D
Vierailija kirjoitti:
Itse jouduin yöksi sairaalaan, kun vauva oli alle kolmen kuukauden ikäinen. Niin vain oli oppinut juomaan pullosta maitoa yön poissaolon aikana. Vaikka sitä ennen pullo ei kelvannut ollenkaan.
TT
p.s. Sain vielä lääkityksen, josta tuli imetyskieltoa 24 h. Imetys jatkui normaalisti tauon jälkeen. (Pelkäsin, että tauko lopettaa minulta maidontulon, mutta niin ei käynyt.)
On vähän eri asia joutua sairaalaan, kuin ihan vapaaehtoisesti lähteä.
Vierailija kirjoitti:
No, sain vastauksen jo ja lähdemme vauvan kanssa heti ruoan jälkeen pois. Lopetan tämän seuraamisen sillä näistä syyttelevistä kommenteista tulee vain paha mieli.
Harmi ettei monikaan tunnu ymmärtävän, että absolutistin ja pään täyteen vetävän välillä on se kultainen keskitie jota minä kuljen(eli hyvin harvoin vain muutama juoma).
Ilmoitin ystävälleni, ja hän harmitteli etten voikkaan jäädä, ja jään kaikesta kivasta paitsi.
Ap
Se kaikki kiva, josta jäät nyt paitsi menee jo siinä, että koko illan mietit ja viestittelet miten siellä kotona pärjätään.
Höpö höpö ap, todellaki menet etkä seuraa tätä palstaa enää! Oli nii tai näi, ni joku nillittää aina netissä. Ps. Tunnen tuskasi T.koliikki typyn äiti.
Nii ja se vauva ei kuole siihe maidottomuuteen yhdeltä yöltä. Teette sillo la puurot maitoon varuiks ja rupeet nyt öisin tarjoomaan maitoa pullosta harjotuksena. Kolme yötä aikaa! Sinnikkyyttä sinnikkyyttä! Tassuttelua ja tyyneyttä vauvalle <3 Eikös parin kk päästä jo suositella yösyöttöjen lopettamista niissä kaikissa unikouluissakin. (En muista tarkkaa, enkä jaksa lähtee selaa linkkiä) ps. Pidä hauskaa häissä ❤️
Jos olet päättänyt, että haluat mennä tuon pitkän kaavan mukaan häihin, niin nyt vaan yksinkertaisesti opetat vauvan juomaan sitä jollain tavalla ennen sitä. Vauva aivan varmasti oppii. Nämä "minun vauvani ei koskaan huolinut pulloa" -ihmiset eivät lähes poikkeuksetta ole yrittäneet kuin silloin tällöin tarjota pulloa / hörppyä, eikä määrätietoiseen harjoitteluun ole ryhdytty, jotta imetys ei vaarantuisi. Kunnon pyhimysäiti ei nimittäin koskaan rohkaisisi vauvaa muuhun kuin imetykseen, muuten jää sädekehä saamatta mammapiireissä.
Nyt vaan määrätietoista opettelua. Eiköhän aika harva vauva kuole nälkään sen takia, jos äiti esim. joutuu sairaalaan, eikä saa tarjolla olevaa maitoa millään keinolla nautittua...
Vierailija kirjoitti:
En tajua näitä imettäjiä jotka ei totuta lasta pulloon ja sitten yhtäkkiä heille tuleekin joku meno kun lapsi on 6kk-1v ja sitten ollaan pulassa. Joo, ei se tuon ikäisenä enää pullolle opi.
Itsellä kummatkin lapset saaneet alusta alkaen pulloa ja tissiä, koska olen pumpannut maidot. Kun on perussairauksia, en voi laskea sen varaan että jos joudun vaikka sairaalaan niin lapsi huutaa sen ajan eikä suostu syömään.
Ja meillä totuteltiin myös pulloon, että isäkin voi osallistua tasavertaisena vanhempana siihen lapsen hoitoon yösyöttöineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jouduin yöksi sairaalaan, kun vauva oli alle kolmen kuukauden ikäinen. Niin vain oli oppinut juomaan pullosta maitoa yön poissaolon aikana. Vaikka sitä ennen pullo ei kelvannut ollenkaan.
TT
p.s. Sain vielä lääkityksen, josta tuli imetyskieltoa 24 h. Imetys jatkui normaalisti tauon jälkeen. (Pelkäsin, että tauko lopettaa minulta maidontulon, mutta niin ei käynyt.)
En ole lainaamasi, mutta kommentoin silti. Mistä se vauva tietää, onko äiti sairaalassa vai häissä? Miten äidin olinpaikka vaikuttaa pullosta syömisen oppimiseen?
Kuka oikeasti kyselee lupia av:lta????
Jos haluat mennä ja juhlia ja mummolle on ok hoitaa vaikka vähän itkuistakin vauvaa niin mene ja juhli. Ei se vauva tuohon hajoa.
Anteeksi, mutta minä en ymmärrä. Mulla oli kuopus sellainen, jolle ei vaan kertakaikkisesti kelvannut pullo, tutti, hörpyttämällä annettu maito tms. Kyllähän se vauva pärjää, mutta miten kukaan haluaa tai pystyy ottamaan riskiä siitä, että vauvaparka märisee jopa yön? Eikö pelkästään jo se ajatus tunnu tosi pahalta? Näiden palsta"mummojen" mielipiteitä ei ihan hirveästi kannata kuunnella. Nämä "äidinkin on otettava omaa aikaa ja totutettava vauva pikkuisena hoitoon" on näitä samoja mummoja, joiden mielestä velliä voi antaa 3 kuukauden ikäiselle ja huutaminen vahvistaa keuhkoja...
Jouduin terveysongelmien takia olemaan sairaalassa pariin otteeseen, kun kuopus oli 3-5 kk. Imetin sairaalan penkillä, mutta leikkauksen takia en ollut kotona puoleen vuorokauteen. Eikä kelvannut maito, ei vesi. Onneksi pystyi antamaan jo sosetta. Kyllä mies pärjäsi eikä valittanut, mutta en varmaan koskaan unohda sitä vauvan PANIIKKI-ITKUA mitä itki, kun pääsin kotiin. Vuosi vauvan kanssa melkein 24/7 kotona on tosi lyhyt aika. Ja tietenkin voi jättää vaikka muutamaksi tunniksi hoitoon, mutta tällaista se äitiys on :) Laitetaan toisen tarpeet omien edelle. Omani ovat jo teini-iässä. Siinä iässä, että ovat jo yksinään kotona ja kaverit on tärkeitä, jopa tärkeämpiä välillä kuin vanhemmat. Siitäkin huolimatta, että 15 vuotta sitten mullekin toitotettiin vauvapalstalla sitä, että vauva on laitettava hoitoon edes sen takia, että tottuu olemaan hoidossa.
Ei pärjää. Tai pärjää, mutta itkee varmaan pitkään ja hartaasti. Voi olla hoitajalle hieman raskasta.
Minulla oli samanlainen vauva, ja pääsin vasta imetyksen loputtua yörientoihin. Oli raskasta, koska bileiden lisäksi olisin tietysti halunnut edes pari yötä nukkua.
Tämä vauva on nyt 12, enkä edes muistanut tuota asiaa enää, jos yhtään lohduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet päättänyt, että haluat mennä tuon pitkän kaavan mukaan häihin, niin nyt vaan yksinkertaisesti opetat vauvan juomaan sitä jollain tavalla ennen sitä. Vauva aivan varmasti oppii. Nämä "minun vauvani ei koskaan huolinut pulloa" -ihmiset eivät lähes poikkeuksetta ole yrittäneet kuin silloin tällöin tarjota pulloa / hörppyä, eikä määrätietoiseen harjoitteluun ole ryhdytty, jotta imetys ei vaarantuisi. Kunnon pyhimysäiti ei nimittäin koskaan rohkaisisi vauvaa muuhun kuin imetykseen, muuten jää sädekehä saamatta mammapiireissä.
Nyt vaan määrätietoista opettelua. Eiköhän aika harva vauva kuole nälkään sen takia, jos äiti esim. joutuu sairaalaan, eikä saa tarjolla olevaa maitoa millään keinolla nautittua...
No haista nyt p. Yritin tarjota pulloa joka hemmetin ilta, kokeilin kaikkia erilaisia tuttiosia, nokkamukia, eri korvikemerkkejä + pumpattua maitoa ja velliä. Lisäksi isä ja mummo yrittivät minun ollessa poissa -> ei suostunut juomaan, huusi tissin perään tunteja, mutta pullo ei kelvannut. Kaikki jopa neuvolan terkkaa myöten vakuuttivat, että vauva kyllä oppii juomaan pullosta, joten voin hyvin lopettaa imetyksen. No, lopetin, kun vauva oli 1-vuotias, minkä jälkeen tyyppi ei juonut maitoa VUOTEEN. Ei sentään nälkään kuollut, koska söi kiinteitä ja joi vettä, mutta ihan shaibaa tuo, että kaikki oppivat juomaan pullosta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TT
En ole lainaamasi, mutta kommentoin silti. Mistä se vauva tietää, onko äiti sairaalassa vai häissä? Miten äidin olinpaikka vaikuttaa pullosta syömisen oppimiseen?
Ei mitenkään, mutta onko vauva järkevää laittaa tuohon rääkkiin joidenkin juhlien takia? Otetaan nyt huomioon sekin, että vauvaa hoitava mummo voi olla aika hädissään, kun vauva huutaa tuntikausia tissin perään.
Meillä vauva 6kk oli yökylässä mummolassa ja hyvin meni. Mutta vauva osasi juoda pullosta niin sitä ressiä ei ollut. Ennen yöunia oli päässyt itku mutta tyyntyi nopeasti ja nukkui aamuun asti.
Olimme mummolassa jo 10 aamulla kun oli niin ikävä. Vauveli leikki siellä tyytyväisenä lattialla ja oli yhtä hymyä. Otin vauvan syliin sohvalle, vauva länttäsi kädet minun poskille, tuijotti ihan hiljaa minua silmiin ja sanoi ihan selvästi ÄITI! Ja siitä päivästä lähtien alkoi sanoja tulla hitaasti mutta varmasti. Seuraava sana oli pupu, maito oli nam-nam ja tutti. Nähtävästi mummo oli niin säkenöivää seuraa ;) Tosin vauva osasi jo kontatakin 6kk niin oli helppo jättää hoitoon kun ei tuntunut niiiiin pikkuvauvalta.
Vierailija kirjoitti:
En tajua näitä imettäjiä jotka ei totuta lasta pulloon ja sitten yhtäkkiä heille tuleekin joku meno kun lapsi on 6kk-1v ja sitten ollaan pulassa. Joo, ei se tuon ikäisenä enää pullolle opi.
Itsellä kummatkin lapset saaneet alusta alkaen pulloa ja tissiä, koska olen pumpannut maidot. Kun on perussairauksia, en voi laskea sen varaan että jos joudun vaikka sairaalaan niin lapsi huutaa sen ajan eikä suostu syömään.
Voi vitsi. Olisinpa saanut sinut neuvomaan ihan konkreettisesti, että miten sen vauvan olisi saanut pullolle, tutille tai jollekin muulle kuin tissille. Oli niin pöljä pentu ja pöljä äiti, ettei kumpikaan vaan tajuttu :/ Tissitkin oli niin tyhmät, ettei ne tajunneet herua pumpulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et voisi varata mummulle yöpaikkaa samalta paikkakunnalta jolla häät pidetään, jolloin olisit yön vauvan kanssa samassa paikassa?
Kun ei ole varaa siihen taksimatkaan, niin vielä vähemmän kalliiseen hotelliyöhön..
Ap
Tsekkaa Airbnb! Lähistöltä voisi löytyä sinulle, vauvalle ja mummille joku huone tai asunto pikkurahalla. Mukavampi juhlia, jos pystyy välillä käymään imettämässä ja tietää, että tarpeen tullen pääsee vauvan luo nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi voi olla erossaa äidistään yhtä monta vuorokautta kun hänellä on ikävuosia, joten vastaus on EI!
No, tuo vauva on 0,5 vuotta vanha, eli pärjää kansanviisautesi perusteella puoli vuorokautta ilman. Tiesitkö, että on myös vauvoja, joiden äiti on kuollut? Joku muukin voi hoitaa, esim. isä.
Kun jano tulee, kelpaa kyllä tuttipullokin. Useimmat suomalaisvauvat eivät ole edes rintaruokinnassa tuon ikäisinä enää, vaikka moni mies onkin nelikymppisenä vielä vierottamatta.
Minä olin 2 kk vanha keskonen kun äitini lähti päivätöihin. Olen elossa yhä, ihan tukevasti. Ei astmaa, ei sydänvikaa, ei pahoja aivotoiminnan puutteita eikä massiivista tunnetraumaa. Isoäitini kuoli kun nuorimmaisensa oli alle 2 kk; tämä nuorimmainen täytti hiljattain 70 vuotta. Hänellä on astma ja hitusen alkoholismia, mutta tuskin johtuvat varhaisesta orvoksi jäännistä. Pikemminkin siitä, että joutui adoptoiduksi Varsinais-Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan sun kohdalla ei tarvi miettiä, että annoitko korviketta vai äidinmaitoa ;) Ja kyllä, mä oon tosi ylpeä ja onnellinen että onnistuin aikanaan imettämään ja pitkään <3 Sen sijaan en tiedä mitä on mammapiirit. Mun ainoat mammapiirit oli omat kaverit ja niissä piireissä ei kyllä kiinnostanut, että kuka imettää ja ketä. Miksi kukaan imetystä haluava edes yrittäisi määrätietoisesti vaarantaa imetystä? Hölmö ajatuskin. Sen sijaan te arvostelijat kyllä sanotte sitä, että kyllä vauva syö pullosta, kun on nälkä. Ei muuten syö. Ei vaikka äiti ei olisi lähelläkään. Sellaisia ne jotkut on.
Pärjäisikö ap itse 18 h ilman ruokaa?
Yön yli noin 18h? Sehän on enneminkin vuorokausi eikä yö!