Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pärjääkö vauva yön yli ilman maitoa

Apuaapua
11.04.2018 |

Pärjääkö 6kk vauva yön yli (n. 18h) ilman maitoa, kun syö aamu- sekä iltapuuron ja päivällisen? Lounasta ei kyläpaikassa kerkeä syömään, siiheksi olisin jo vauvan luona.

Ystävän häät ovat toisella paikkakunnalla ja olin jo menossa mutta nyt vähän emmin. Tietty pakkaan vauvalle maidot mukaan, mutta ei ole koskaan suostunut pullosta syömään. Nyt olemme jo usean viikon harjoitelleet taas, mutta ei vaan kelpaa.

Kommentit (182)

Vierailija
81/182 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aika ihmeellistä, että nykyää äitiydestä on tehty sellaista, että äidillä ei saisi olla muuta elämää kuin se vauva ja imetys vuosikausia.

Imetys ihan ok, mutta kyllä voi, hyvällä omallatunnolla, opettaa myös muuta ruokaa siinä ohessa. Että vauva pärjää myös muiden hoidossa jos on tarvis.

Uhriutuminen ja syyllistäminen oikein kukoistaa, ainakin joillain.

Toisaalta sitten samat äidit roikkuvat netissä ja kännykässä, vauva siinä sivussa, äiti täysin keskittynyt peukuttamaan tai odottamaan peukkuja fasessa tms.

Lapsen kanssa seurustelu tai leikkiminen on myös sitä äitiyttä. Ainakin näin vanhempana ihmisenä tuntuu ja näkyy, että äitien aika menee älypuhelimessa räpeltäessä.

Mutta ap:n tapauksessahan on kyse siitä, ettei hänen vauvansa ole oppinut vielä muulle rintamaidon yöllä korvaavalle ruoalle ja ap kertoo ettei mikään muu juottotapa toimi lainkaan. Mielestäni aika edesvastuutonta ulkoistaa homma ns. "cold turkey" -tyylillä mummolle, että yhtäkkiä sen vauvan pitäisikin sitten kerrasta oppia homma sen takia, että ap ei koe pelkän vihkimisen ja ruokailun tarjoavan hänelle itselleen tarpeeksi hääjuhlatunnelmaa ja "kyseessä rakas ystävä" jne. yms. selitystä.

Vierailija
82/182 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tämä ei ole on/off -tilanne. Täällä on ehdotettu sinulle kompromissia eli osallistumista häihin osittain tai sitten ilman alkoholia siten, että mummo hoitaa vauvaa juhlapaikalla ja sinä käyt imettämässä mutkun ei. Pitää saada vetää kuppia kaksin käsin! Ikäsi oli?

Niin no. Et varmaan lukenut koko keskustelua joten tiivistän: minä en halua vauvaa enää illasta juhliin koska paikalla on humalaisia. Juhlapaikalle on matkaa 70km, joten sitä ei kyllä ees taas ajella että mummu käyttäisi vauvaa siellä syömässä. Se on myös sen pituinen matka, että minun äitiyspäivärahalla sitä ei kyllä taksilla kuljeta. Kyydin saan kotiin 7 aikoihin. Kerkeän nähdä vihkimisen, ja syödä. En vedä kuppia kaksin käsin koska en alkoholia juurikaan käytä, mutta JOS jäisin, niin tietty joisin ruoalla lasin viiniä, sekä kakun ja kahvin kanssa tarjottavan konjakin ja ehkä jos hurjaksi heittäydyn niin sidukan tai oluen vielä myöhemmin.

Ap

Peruskoulusta suoraan äidiksi? Lapsen isä ei osallistu perheen menoihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/182 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tämä ei ole on/off -tilanne. Täällä on ehdotettu sinulle kompromissia eli osallistumista häihin osittain tai sitten ilman alkoholia siten, että mummo hoitaa vauvaa juhlapaikalla ja sinä käyt imettämässä mutkun ei. Pitää saada vetää kuppia kaksin käsin! Ikäsi oli?

Niin no. Et varmaan lukenut koko keskustelua joten tiivistän: minä en halua vauvaa enää illasta juhliin koska paikalla on humalaisia. Juhlapaikalle on matkaa 70km, joten sitä ei kyllä ees taas ajella että mummu käyttäisi vauvaa siellä syömässä. Se on myös sen pituinen matka, että minun äitiyspäivärahalla sitä ei kyllä taksilla kuljeta. Kyydin saan kotiin 7 aikoihin. Kerkeän nähdä vihkimisen, ja syödä. En vedä kuppia kaksin käsin koska en alkoholia juurikaan käytä, mutta JOS jäisin, niin tietty joisin ruoalla lasin viiniä, sekä kakun ja kahvin kanssa tarjottavan konjakin ja ehkä jos hurjaksi heittäydyn niin sidukan tai oluen vielä myöhemmin.

Ap

Millä sitten pääset vauvan luokse, jos mummolle ja hänelle tulee joku hätä?

Vierailija
84/182 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva joisi tuttipullosta äidinmaitoa tai korviketta, voisin hyvin jättää 6kk lapsen hoitoon ja niin olen tehnytkin. 

Mutta jos tuon ikäinen ei suostu ottamaan maitoa kuin tissistä, en jättäisi lasta noin pitkäksi aikaa. Puolivuotias tarvitsee vielä maitoa (joko aitoa tai korviketta) eikä pärjää 18h vedellä ja soseilla. Tai kyllähän lapsi toki pärjää, ei tuossa ajassa vielä nälkään kuole, mutta mielestäni on kyllä erittäin kyseenalaista jättää lapsi juhlien takia tuollaiseen tilanteeseen.

Olen itse kova tyttö juhlimaan ja menojalka on aina vipattanut kovasti lasten syntymänkin jälkeen, mutta en kyllä olisi itse lähtenyt tuossa tilanteessa koko yöksi. Joko opetat vauvan hyväksymään tuttipullon tai sitten jätät juhlat lyhyemmiksi ja tulet yöksi kotiin. Äidillä saa ja pitää olla elämää mutta ei lapsen hyvinvoinnin kustannuksella. Minä pistän oman rajani siihen että en lähde bailaamaan jos vauvani itkee sen takia nälkäisenä kotona. 

Vierailija
85/182 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vauva pärjäisi mutta kovin mukava yö ja aamu heillä tuskin olisi. Mitä teet jos mummo kesken illan soittaa että vauva on huutanut neljä tuntia eikä suostu syömään mitään? Lepyttelet että älä huoli, ei enää kymmentäkään tuntia niin olen jo kotona? Tuo pitkä välimatka ja sinun kyydittömyys siis itseäni mietityttää.. Olet kyllä kaukana jos käykin niin että vauva ei suostu syömään iltapuuron jälkeen mitään kun ei saakaan tissiä. 

Vierailija
86/182 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan täällä varmaan ole ajatellut eikä neuvonut, että juu juhliin vaan vaikka vauva itkee nälkäisenä kotona? Vaan yrittänyt just miettiä, että kuinka tämä itkutilanne vältytään ja silti aloittaja voi olla siellä juhlissa.

Koska elämässä saattaa tulla muitakin tilanteita kuin juhlimista, joissa vauvan täytyy pärjätä äidin kokoaikaista läsnäoloa.

Joku kysyi "nykyään".

Nythän on moni äiti ilmoittanut olevansa täystissityksen kannattaja, ei mitään muuta kuin äidinmaitoa, jopa yli vuoden vanhoille lapsille.

Siksi kirjoitin "nykyään" koska itse tulin äidiksi vuonna -75 ja silloin oli suosistus, että 3 kuukauden jälkeen sai antaa hiukan perunaa soseena, banaania, tms. ja sitten pikkuhiljaa enemmän. Puolivuotiaalle voi silloin jo antaa Pilttiä, velliä, just perunaa soseena, tomaattia, keitettyä porkkanaa ja muuta. Sen tissimaidon tai veden tai äidinmaidonvastikkeen lisäksi.

Vuoden vanhana tuskin kukaan enää imetti  silloin.

Vierailija
87/182 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi häät on yöllä?

Eivät ole yöllä, vauva on mukana vihkimisessä ja mummu hakisi illasta pois kun "aikuisten juhlat" alkaa.

Ap

Ja tätä mummon kanssa yön yli oloa sitten on harjoiteltu tai ollaan harjoittelemassa?

On ollut mummun kanssa aiemminkin, mutta silloin olen tullut aamuyöstä kotiin ja juonut vain lasillisen(yleensä en sitäkään) jotta olen voinut imettää

Miksi nyt sitten ei voi näin toimia?

Koska minulla ei ole ajokorttia, taksimatka tulee hieman kalliiksi kun puhutaan n. 70km matkasta. Vieraille on järjestetty yöpyminen juhlapaikalla ja aamulla saan kyydin omalle paikkakunnalle. Vaihtoehtona on lähteä 7 aikoihin jo pois, ts käydä vain syömässä. Jos jäisin niin toki ottaisin alkoholia mutta se ei nyt ollut se perimmäinen syy, vaan haluaisin olla viettämässä rakkaan ystäväni häitä. Vihkiminen on vasta kello 4.

Ap

Miksi et voisi varata mummulle yöpaikkaa samalta paikkakunnalta jolla häät pidetään, jolloin olisit yön vauvan kanssa samassa paikassa? 

Vierailija
88/182 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ei toki janoon/nälkään kuole, jos saa ruokaa ja vettä, mutta mietipä millainen tilanne se vauvallesi on, joka on tottunut koko elämänsä saamaan rintamaitoa päivin ja öin.

Itse en ikinä olisi kyennyt jättämään puolivuotiasta noin moneksi tunniksi. Itse asiassa en vielä pysty 1-vuotiastakaan jättämään (jos ei olisi sitten pakko), koska hänelle tissittely on edelleen tärkeää.

Kävisitkö itse lypsämässä muuten rintojasi välillä tyhjäksi juhlissa? Tai minulla rinnat ovat jo pahasti täynnä 18 tunnin jälkeen, vaikka imetettävä lapseni on jo 1,5v enkä imetä enää öisin.

Vierailija
89/182 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua näitä imettäjiä jotka ei totuta lasta pulloon ja sitten yhtäkkiä heille tuleekin joku meno kun lapsi on 6kk-1v ja sitten ollaan pulassa. Joo, ei se tuon ikäisenä enää pullolle opi.

Itsellä kummatkin lapset saaneet alusta alkaen pulloa ja tissiä, koska olen pumpannut maidot. Kun on perussairauksia, en voi laskea sen varaan että jos joudun vaikka sairaalaan niin lapsi huutaa sen ajan eikä suostu syömään.

Vierailija
90/182 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun häissä oli ystävä toiselta paikkakunnalta ja matkaa tuli yhteen suuntaan n. 250 km. Heillä nuorin lapsi oli n. vuoden ja ymmärsin ihan hyvin, että lähtivät häntä nukuttamaan jo heti ruokailun ja kakun leikkaamisen jälkeen. Osa porukasta sitten tanssi pikkutunneille asti.

Tässä keskustelussa näkyy selvästi se, että ap on päättänyt, että häitä voi juhlia tasan yhdellä tapaa: olemalla tappiin saakka juhlapaikalla ja nauttimalla reilusti alkoholia. Jos ei kykene kompromisseihin, niin kai on parasta olla menemättä paikalle lainkaan. Itse morsiamena saattaisin toki pahastua, koska kokisin, että haluaisin ystäväni mieluummin paikalle osaksi aikaa kuin ei laisinkaan.

Vierailija
91/182 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Peruskoulusta suoraan äidiksi? Lapsen isä ei osallistu perheen menoihin?

Vauvan isä otti ja lähti, kun ei mukamas kestänyt koliikki-itkuja. Vauvan mummu on siis vauvan isän äiti. Oma äitini on alkoholisti, hän ei ole elämässämme mukana. Peruskoulun kävin 12vuotta sitten.

Ap

Vierailija
92/182 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin yöksi sairaalaan, kun vauva oli alle kolmen kuukauden ikäinen. Niin vain oli oppinut juomaan pullosta maitoa yön poissaolon aikana. Vaikka sitä ennen pullo ei kelvannut ollenkaan.

TT

p.s. Sain vielä lääkityksen, josta tuli imetyskieltoa 24 h. Imetys jatkui normaalisti tauon jälkeen. (Pelkäsin, että tauko lopettaa minulta maidontulon, mutta niin ei käynyt.)

Vierailija
93/182 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vauva joisi tuttipullosta äidinmaitoa tai korviketta, voisin hyvin jättää 6kk lapsen hoitoon ja niin olen tehnytkin. 

Mutta jos tuon ikäinen ei suostu ottamaan maitoa kuin tissistä, en jättäisi lasta noin pitkäksi aikaa. Puolivuotias tarvitsee vielä maitoa (joko aitoa tai korviketta) eikä pärjää 18h vedellä ja soseilla. Tai kyllähän lapsi toki pärjää, ei tuossa ajassa vielä nälkään kuole, mutta mielestäni on kyllä erittäin kyseenalaista jättää lapsi juhlien takia tuollaiseen tilanteeseen.

Olen itse kova tyttö juhlimaan ja menojalka on aina vipattanut kovasti lasten syntymänkin jälkeen, mutta en kyllä olisi itse lähtenyt tuossa tilanteessa koko yöksi. Joko opetat vauvan hyväksymään tuttipullon tai sitten jätät juhlat lyhyemmiksi ja tulet yöksi kotiin. Äidillä saa ja pitää olla elämää mutta ei lapsen hyvinvoinnin kustannuksella. Minä pistän oman rajani siihen että en lähde bailaamaan jos vauvani itkee sen takia nälkäisenä kotona. 

Juuri näin, ja onko itselläsi sitten hauskaa juhlissa, jos tiedät, että vauva karjuu maitonälkäänsä ja mummo on hätää kärsimässä tuntitolkulla? Eri asia, jos vauva tosiaan joisi pullosta, mutta kun ei juo. Jättäisin juhlat väliin, jos ei ole mitään mahdollisuutta päästä vauvan luo myöhemmin illalla. Yöpyminen tuollaisessa paikassa olisi tosin mielestäni muutenkin perseestä. :D

Joku kommentoi, mitä sitten, jos äiti vaikka sairastuu ja imetys on pakko lopettaa. No, sitten vauvan on pakko huutaa nälkäänsä kunnes muu ruokintatapa alkaa kelvata. Mutta jos ei ole pakko, en tekisi näin.

Vierailija
94/182 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi häät on yöllä?

Eivät ole yöllä, vauva on mukana vihkimisessä ja mummu hakisi illasta pois kun "aikuisten juhlat" alkaa.

Ap

Ja tätä mummon kanssa yön yli oloa sitten on harjoiteltu tai ollaan harjoittelemassa?

On ollut mummun kanssa aiemminkin, mutta silloin olen tullut aamuyöstä kotiin ja juonut vain lasillisen(yleensä en sitäkään) jotta olen voinut imettää

Miksi nyt sitten ei voi näin toimia?

Koska minulla ei ole ajokorttia, taksimatka tulee hieman kalliiksi kun puhutaan n. 70km matkasta. Vieraille on järjestetty yöpyminen juhlapaikalla ja aamulla saan kyydin omalle paikkakunnalle. Vaihtoehtona on lähteä 7 aikoihin jo pois, ts käydä vain syömässä. Jos jäisin niin toki ottaisin alkoholia mutta se ei nyt ollut se perimmäinen syy, vaan haluaisin olla viettämässä rakkaan ystäväni häitä. Vihkiminen on vasta kello 4.

Ap

Miksi et voisi varata mummulle yöpaikkaa samalta paikkakunnalta jolla häät pidetään, jolloin olisit yön vauvan kanssa samassa paikassa? 

Kun ei ole varaa siihen taksimatkaan, niin vielä vähemmän kalliiseen hotelliyöhön..

Ap

Vierailija
95/182 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velliperseäitien pitää päästä juhlimaan, niin on ongelma miten lapsi syö..

Kiva, ette sitten ajattele että joillakin ei ole vaihtoehtoa olla lapsensa kanssa niin tiiviisti että pelkkä tissittely onnistuisi, vaikka haluaisi.

Ärsyttää kun sitten näille tulee just joku että pitää päästäkin yhtäkkiä juhlimaan.

Vierailija
96/182 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltähän hääparista mahtaa tuntua kun kieltäydyt katsomasta pelkkää vihkimistä ja kakunleikkausta, koska se "ei ole juhlimista"?

Olet siis menossa juhliin vaan ilmaisen viinan takia? Et hääparin? Siihen vähän viittaa tuokin, ettei ole rahaa edes matkoihin?

Vierailija
97/182 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yön yli = 18h? Melko pitkiä öitä teillä.

Totta, se onkin 16h. Klo 18-19 seuraavaan aamuun n. klo 10asti. Yöunet nukkuu klo 20-8

Ap

Millä takaat, että kaikki alkoholi on poistunut maidostasi tuohon mennessä?

Alkoholia on maidossa ihan sama määrä kuin veressä. Nyt on todella syytä ymmärtää mikä ero on prosentilla ja promillella. Maidossa alkoholia on promilleja. Vaikka äiti olisi änkyräkännissä, ei maidon alkoholimäärällä ole oikeasti mitään merkitystä, sitä on siinä niin vähän.

Aikuinen juo itsensä helpommin piimällä humalaan kuin vauva maidolla. Molemmat temput on silti mahdottomia.

Vierailija
98/182 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli alkoholisti, ei näköjään omena kauas pudonnut :) Alkoholistin selityksiä ja kiertoilmauksia ap:n jutut täynnä

Vierailija
99/182 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et aja yöksi kotiin?

Perskännit

Niinpä. Ja tälläisen jälkeen pitäsi olla se vuorokausi ajamatta ja imettämättä varoiksi.

Ei tarvitse olla imettämättä. Ei. Yksinkertaisesti ei.

Vierailija
100/182 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sain vastauksen jo ja lähdemme vauvan kanssa heti ruoan jälkeen pois. Lopetan tämän seuraamisen sillä näistä syyttelevistä kommenteista tulee vain paha mieli.

Harmi ettei monikaan tunnu ymmärtävän, että absolutistin ja pään täyteen vetävän välillä on se kultainen keskitie jota minä kuljen(eli hyvin harvoin vain muutama juoma).

Ilmoitin ystävälleni, ja hän harmitteli etten voikkaan jäädä, ja jään kaikesta kivasta paitsi.

Ap