Jos olisit bussikuski olisiko sinusta kivaa ettei kukaan matkustaja koskaan vilkaisisikaan sinua kun nousevat bussiin?
Minusta ei. Tämän takia aina katson kuljettajaa silmiin ja nyökkään hänelle kun astun bussiin. Joskus oikein villillä tuulella sanon: "moi" :)
Kommentit (38)
Ainakin Helsingissä matkustajat ovat bussikuskeille ihan kasvotonta massaa, jolta ei odoteta minkäänlaista ylimääräistä kontaktia. Joillakin linjoilla ei edes missään vaiheessa näe kuskia, kun sisään mennään ja poistutaan keskiovista. Raitiovaunuissa ja lähijunissa sama juttu. Metrossa et kohtaa kuin lipuntarkastajat joskus. Maaseudulla tilanne varmaan toisenlainen. Helsingissä ja muissa isommissa paikoissa nämä tervehtijät ja katsekontaktia hakevat ovat just niitä, omasta mielestään, niin uniikkeja lumihiutaleita.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, miten ottaisin työni. Mulle vois periaatteessa sopia se, että sitä kanssakäymistä randomeiden kanssa ois 0%. Kun olin lapsi, ei HKL:n bussikuskit meitä katelleet, vaan kuuntelivat radiota. Ap on varmaan joku hölmö maalainen.
Kuskit eivät katselleet teitä kun astuitte bussiin? Millä tavalla he sitten näkivät että teillä on voimassaoleva lippu? Käytitte varmaan hyödyksi tuota, että kuski katseli vaan muualle ja menitte pummilla?
En ole maalainen, ja nimenomaan maalta muuttaneet ovat täällä Helsingissä niitä huonotapaisia.
Vierailija kirjoitti:
Miettikäähän montako ihmistä kuskilla tulee päivän aikana vastaan. Pitää olla aika sitkeä sissi, jos jaksaa jokaista tervehtiä. Ja jos jokaiselle nyökkää, kuluu niskat niin, että pää vielä tipahtaa bussin lattialle.
Älä murehdi, niillä paikkakunnilla joissa moikkaaminen on tapana on kuskeille ihan ok juttu moikata takaisin eikä se rasita yhtään sen enempää kuin se, että kääntää pään katsoakseen, että bussiin tulevalla on voimassaoleva lippu. Sitten taas niillä paikkakunnilla joissa moikkaaminen ei ole tapana, on luultavasti kuskille vain mukavaa piristystä ja vaihtelua, kun joku huomaa ja arvostaa sitä, mitä hän tekee.
Minä ainakin jatkan kuskin noteeraamista ihan samalla tavalla kuin tähänkin asti huolimatta siitä mitä muut tekevät :)
Teen töitä rahan takia ja olen joskus mulkkukin. En sen takia, että muut nuoleskelevat persettäni.
Niitäkin alaisia silloin tällöin on, mutta en pidä.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervehdin aina kuskia. 85% heistä ei tervehdi takaisin.
Olen huomannut saman. Olen miettinyt että onko bussin kuljettaminen erityisen raskasta verrattuna muihin asiakaspalveluhommiin vai miksi ovat niin totisia. Ihan kuin olisivat vasten tahtoaan pakotettu rattiin.
Ei se varmaan kaikille mikään kutsumusammatti ole vaan raskasta työtä, jota tehdään rahan takia....ja ihmisillä on erilaisia luonteita.
Kauaa tätä ei tarvitse murehtia kun kohta busseja ajaa tietokone.
Tulee aina jotenkun tyhmä olo kun sanon ilosesti moi ja kuski kattoo vaan ku jotain halpaa makkaraa.. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Helsingissä matkustajat ovat bussikuskeille ihan kasvotonta massaa, jolta ei odoteta minkäänlaista ylimääräistä kontaktia. Joillakin linjoilla ei edes missään vaiheessa näe kuskia, kun sisään mennään ja poistutaan keskiovista. Raitiovaunuissa ja lähijunissa sama juttu. Metrossa et kohtaa kuin lipuntarkastajat joskus. Maaseudulla tilanne varmaan toisenlainen. Helsingissä ja muissa isommissa paikoissa nämä tervehtijät ja katsekontaktia hakevat ovat just niitä, omasta mielestään, niin uniikkeja lumihiutaleita.
Uskoisin että helsinkiläiset kuskit ovat niin pahantuulisia siksi, etteivät asiakkaat huomaakaan heitä eivätkä näin ollen tunnu arvostavan sitä mitä he tekevät. Minusta on outoa, että kaikissa muissa palvelutilanteissa moikataan ja kiitetään, kuten kaupassa, lääkärissä, ravintolassa. Mutta bussiin noustessa ei sitten huomatakaan, että siellä ratin takana istuu oikea ihminen, joka toivoisi yhtälailla tulevansa arvostetuksi työssään ihan samalla tavalla kuin kuka tahansa muukin.
Vierailija kirjoitti:
Tulee aina jotenkun tyhmä olo kun sanon ilosesti moi ja kuski kattoo vaan ku jotain halpaa makkaraa.. 🙄
Kuskin reaktio johtuu vain siitä, että hänelle moikataan niin harvoin eikä hän siitä syystä osaa suhtautua tällaiseen ystävälliseen eleeseen oikealla tavalla. Ihmiset tarvitsevat positiivisia ihmiskontakteja. Juuri näiden puuttumisen vuoksi meistä niin monet ovat masentuneita ja alakuloisia. Sen ei missään tapauksessa pitäisi olla mikään poikkeava omituisuus että joku moikkaa iloisesti palveluammatissa olevaa ihmistä. Mutta valitettavasti ihmiset ovat niin käpertyneitä omaan itseensä etteivät ymmärrä kuinka suuri vaikutus omalla asenteen muutoksella olisi sekä omaan psyykeeseen että myös muiden psyykeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enpä ole aatellut tuollaista. Siitä huolimatta tervehdin ja kiitän aina kuskia.
Kiität minkä takia?,sen takia kun sait maksaa matkasta?
Minä kiitän myös ravintolassa vaikka maksan siitäkin. Onko se outoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikäähän montako ihmistä kuskilla tulee päivän aikana vastaan. Pitää olla aika sitkeä sissi, jos jaksaa jokaista tervehtiä. Ja jos jokaiselle nyökkää, kuluu niskat niin, että pää vielä tipahtaa bussin lattialle.
Älä murehdi, niillä paikkakunnilla joissa moikkaaminen on tapana on kuskeille ihan ok juttu moikata takaisin eikä se rasita yhtään sen enempää kuin se, että kääntää pään katsoakseen, että bussiin tulevalla on voimassaoleva lippu. Sitten taas niillä paikkakunnilla joissa moikkaaminen ei ole tapana, on luultavasti kuskille vain mukavaa piristystä ja vaihtelua, kun joku huomaa ja arvostaa sitä, mitä hän tekee.
Minä ainakin jatkan kuskin noteeraamista ihan samalla tavalla kuin tähänkin asti huolimatta siitä mitä muut tekevät :)
Kyllä minä moikkaan kuskia. En vain harmistu jos ei vastaakaan, sillä itse siinä asemassa en varmaan viitsisi. Tuhansia tuntemattomia ihmisiä joka päivä, joille pitäisi olla yhtä hymyä.
Maaseudulla vähän eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin jatkan kuskin noteeraamista ihan samalla tavalla kuin tähänkin asti huolimatta siitä mitä muut tekevät :)Kyllä minä moikkaan kuskia. En vain harmistu jos ei vastaakaan, sillä itse siinä asemassa en varmaan viitsisi. Tuhansia tuntemattomia ihmisiä joka päivä, joille pitäisi olla yhtä hymyä.
Maaseudulla vähän eri juttu.
En minäkään harmistu vaikkei kuski aina vastaakaan moikkaukseeni :)
Nykypäivänä kannattaa tarkoin harkita niitä bussikuskeille suunnattuja katseita, nyökkäilyjä ja hymyjä. Saattaapi tulla kultturillisia väärinkäsityksiä.
En tervehdi enkä katso kuskia, näytän vain korttini kortinlukijaan. Joskus nuorempana kun ensimmäisiä kertoja menin bussiin Helsingissä, tervehdin kuskia ja yritin maksaa setelillä (mikä urpo maalainen olinkaan!) kuski tuhahti vittumaisesti ja kun jäin ihmeissäni katsomaan miksei ota rahaa, niin se karjaisi mulle et mitä toljotat siinä, mene istumaan!
Lappeenrannassa tervehdin ja kiitän, koska kuski vastaa aina. Helsingissä en, koska kuskit pysyvät hiljaa. Yleensä vielä katsovat ärsyyntyneesti, jps tervehdin. Ja heile tuntuu olevan hirveä vaiva myydä lippu minun laiselleni rahalla maksavalle, kun monilla on matlakortti. No, ehkä se sosiaalinen kanssakäyminen siinäkin häiritsee.
Kyllä molemminpuolinen hymy olisi aina tervetullut.
Niin, Mä tunnen yhden entisen bussikuskin, ajoi kaupunkiajoa, joka vaihtoi ammattia metsäkoneenkuljettajaksi, kun bussikuskina piti olla niin pirun sosiaalinen....