Hyperstimulaatio ja raskauden alkaminen
Hei!
Uskaltaudun nyt ehkä kirjoittamaan tänne, viides IVF/ICSI toi meille vihdoin sen kaivatun plussan keskiviikkona. 16 päivää punktiosta hcg oli 246. Nyt siis menossa rv 4+4.
Siirrosta reilun viikon päästä iski hyperi, jonka vuoksi olin tipassa pari päivää. Hyperin oireet (pahoinvointi, turvonnut kipeä vatsa) helpottuivat nesteytyksen ansiosta. Munasarjat ovat edelleen turvoksissa ja vatsaontelossa on myös nestettä, samoin närästää syöminen ja syömättä oleminen. Ohjeiden mukaan olen seurannut vatsanympärysmittaa ja painoa, ympärysmitta on pienentynyt noin sentin (viiden päivän aikana) ja paino kilon. Minua varoitettiin että olo voi olla tukala jos raskaus jatkuu. Työssäni en onneksi joudu nostelemaan/tekemään kiertoliikkeitä joten vatsa ei sinänsä haittaa. Hieman ongelmallista on kuitenkin housujen kanssa, kun eivät meinaa jalkaan mahtua (äitiyshousuja ei ehkä vielä uskalla mennä ostamaan). Olisikin mukava kuulla miten muille on käynyt samassa tilanteessa? Onko vatsan turvotus laskenut? Vai onko hyperi turvotus vaihtunut raskausmasuun? Miten muut mahdolliset oireet?
Kommentit (4)
Carole, olipa mukavaa kun kerroit kokemuksestasi. Kävitkö ollenkaan alkuraskauden ultrassa rv7? Jos kävit niin näkyikö nestettä+turvonneet munasarjat vielä silloin?
Joo eka ultra jo heti viikko positiivisen testin jâlkeen, sairaalassa ollun viikon päätteeksi, jolloin munasarjat oli 9 cm ja 7 cm kokoo ja vettä vielâ vatsassa aika paljon.
Siitä seuraava ultra oli viikolla 8 ja vettâ oli jo paljon vähemmän, kuitenkin nâkyi ultrassa. Munasarjat yhä turvonneet, 9 ja 4.5 cm.
Mutta kuten siis sanoin, vatsa oli aina vaan turvonnut, olin kuin " neljännellä kuulla" jo ensimmäisestâ kuusta lähtien!
Tsemppiä sinulle, kyllä se siitä helpottaa!!!!
Carole
Kiitokset tiedoista! Osaa vähän varautua mitä tuleman pitää jos kaikki jatkuu hyvin. Voit varmaan kuvitella oloni, munasarjat 10 ja 6, ja sitten 5 cm lätäkkö vatsassa....
Minullakin oli hyperi, paljon vettä vatsassa, sairaalassa 4 päiväâ tipassa ja siitä sitten samalla tulinkin raskaaksi. Todellakin minulle sanottiin että vatsa on turvoksissa kolmannelle kuulle asti! Ja niin kävikin. Eli oli jo iso pömppö ensimmäisellä kuulla.
Siinä sitten koeta peitellä vatsaa kun mikään ei ole " varmaa! "
Viime viikolla kävin 12.viikon ultrassa ja tohtori totesi ettâ vettâ ei enââ vatsassa ole ja munasarjatkin ovat pienentyneet. Olin yllättynyt koska olen yhä varsinkin iltaisin kauhean turvonnut- nyt siitä tuli siis normaali oire eli hyperivatsa muuttui ainakin minulla sitten suoraan " oikeaksi" raskausvatsaksi. Vasta eilen uskalsin siis ostaa jo mamma-vaatetta helpottamaan oloa!!!
Carole