Nyky-yhteiskunnassa on ihanne olla korkeastikoulutettu tekemässä 9e/pvä työkokeilua ja aktiivimallia ympäri Suomen. Ja siihen pitäisi vielä tehdä lapsia.
Muksut kainaloon vaan ja kiertolaiseksi! Jokainen saamasi ansiotulo voi olla viimeinen. Olet opiskellut kuin eläin katsoaksesi kuin muutkin tekee asiantuntijatyösi 9 eurolla päivä. Yritykset imee tukia mutta ei palkkaa, homma pyörii muutenkin. Oikeiston märkä uni!
Mutta miksi kukaan ei tee lapsia tänne? Miksi työväestö ei palvele vailla iloa ja niska limassa oikeiston eteen ja tajua tehdä lisää muurahaisia tänne ahkerointipooliin?
Terveisin ihan v *un kyllästynyt, LAPSETON nainen 31-vuotta.
Kommentit (42)
Utelias. kirjoitti:
Mitä alaa olet opiskellut ja asutko jossain töiden kannalta hankalassa paikassa?
Minulla on tutkinto luonnontieteistä, sivuaine kauppiksesta. Olen hakenut töitä Utsjokea myöten ja ihan kirjaimellisesti siis sieltä Utsjoelta. Olen Helsingissä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Utelias. kirjoitti:
Mitä alaa olet opiskellut ja asutko jossain töiden kannalta hankalassa paikassa?
Minulla on tutkinto luonnontieteistä, sivuaine kauppiksesta. Olen hakenut töitä Utsjokea myöten ja ihan kirjaimellisesti siis sieltä Utsjoelta. Olen Helsingissä nyt.
Eikö sillä kaupallisella koulutuksella saa mitään kaupanalan- tai toimistohommia?
Utelias. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Utelias. kirjoitti:
Eikö sillä kaupallisella koulutuksella saa mitään kaupanalan- tai toimistohommia?
Kyllä ehdottomasti valtiolle on hyödyllistä maksaa noin miljoona ihmisen koulutuksesta ja sitten tuo ihminen menee tekemään töitä, jota voisi tehdä peruskoulupohjalta ja vie siltä ihmiseltä työn
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että työkokeilijoista alle 1%:lla on korkeakoulututkinto? Peruskoulun suorittamista ei lasketa korkeaksi koulutukseksi.
Työkokeiluista varmaan joo, mutta "täydennyskoulutuksista" melkein 100 %. Puoleksi vuodeksi yritykseen töihin 9 euroa päivä. Been there done that. Jotkut tekee niitä useampiakin.
Niin? FEC ei ole työkokeilu, joten miksi haluat nostaa sen esille? Lääketieteen kandit tekee opiskeluaikana harjoittelua yli 3000 e/kk palkalla, onko sekin sinusta työkokeilu?
Ei ole helppoa välttämättä niilläkään jotka ovat onnistuneen sen mystisen vakituisen paikan hankkimaan. Itselläni on tällainen satumainen onni käynyt näin alle 30-vuotiaana korkeakoulutettuna naisena, mutta koen paikkani kovin tuuliseksi. Työviihtyvyys ei ole hyvä, vaatimukset ovat korkeat ja vaihtuvuus suurta. Äitiyslomalaisia ei todellakaan katsota hyvällä. En usko saavani pysyä työpaikassani monia vuosia, ja olen erittäin skeptinen jatkotyöllistymisen suhteen sillä en minä eroa osaamistasoltani mitenkään merkittävästi niistä tuhansista muista kilpailijoista. Myöskään palkkani ei ole huikea, vaikka työ vaatii korkeaa koulutusta.
Minä en tule tekemään lapsia ennen kuin olen vakituisessa paikassa _turvallisessa_ yrityksessä, jossa viihdyn ja jossa voin luottaa organisaation tukeen tilanteessa, jossa jään äitiyslomalle. Olen valmis antamaan itsestäni 110 % työnantajalle, ja joustamaan kaikessa minkä voin, ja odotan vastavuoroisuutta mm. työpaikan pysyvyyden suhteen. Ennen sitä turvallista oloa en halua hankkiutua raskaaksi.
Minustakin on paljon mukavampaa olla 28v nainen, jonka pääaine oli kauppakorkean puolelta, sivuaineena tietotekniikka. Työllistyn ihan hyvin, mutta elämähän koostuu valinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että työkokeilijoista alle 1%:lla on korkeakoulututkinto? Peruskoulun suorittamista ei lasketa korkeaksi koulutukseksi.
Työkokeiluista varmaan joo, mutta "täydennyskoulutuksista" melkein 100 %. Puoleksi vuodeksi yritykseen töihin 9 euroa päivä. Been there done that. Jotkut tekee niitä useampiakin.
Olen tehnyt vuosien mittaan useampia "täydennyskoulutuksia"ja niihin liittyviä "työharjoitteluita". Joka kerta toiveena on ollut työllistyä edes jollakin tavoin koulutusta vastaavaan työhön. Haaveeksi on kuitenkin jäänyt, kun lopputuloksena on aina ollut tuo 9€/6kk orjatyötä, jos sitäkään. Joka kerta on kerrottu, että kyllä me mielellämme palkkaisimme sinut, mutta kun ei ole rahaa. Samalla on jo kuitenkin tähyilty seuraavan 9€:n orjan perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt vuosien mittaan useampia "täydennyskoulutuksia"ja niihin liittyviä "työharjoitteluita". Joka kerta toiveena on ollut työllistyä edes jollakin tavoin koulutusta vastaavaan työhön. Haaveeksi on kuitenkin jäänyt, kun lopputuloksena on aina ollut tuo 9€/6kk orjatyötä, jos sitäkään. Joka kerta on kerrottu, että kyllä me mielellämme palkkaisimme sinut, mutta kun ei ole rahaa. Samalla on jo kuitenkin tähyilty seuraavan 9€:n orjan perään.
Pitäisi päästä töihin, mitä aloittelija ei pysty tuottavasti tekemään. Minullekin pomo sanoi palkattuaan, että työn tuottavuus on tavoitteena vuoden päästä. Ei silloin kannata puolen vuoden välein tekijää vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin on paljon mukavampaa olla 28v nainen, jonka pääaine oli kauppakorkean puolelta, sivuaineena tietotekniikka. Työllistyn ihan hyvin, mutta elämähän koostuu valinnoista.
Koodariapinoille joo löytyykin hommia
Tätä olen miettinyt itsekin aika paljon. Täytän itse kohta 23 eli olen aika täydellisessa lisääntymisiässä, mutta miten minun ikäluokkani alkaa lisääntymään kun tulevaisuus näyttää just tältä; orjatyöstä orjatyöhön. Just ja just pidät ittes hengissä ja siihen yhtälöön pitäis vielä tunkea lapsi? Joo ei kiitos. Opiskelet monta vuotta turhaan, että pääset taas orjatyöhön. Hieno tulevaisuus edessä.
Noihinhan ne "lisäkoulutus"rahat menee sitten.
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi silpputyömarkkinoita pitää ehdoin tahdoin luoda. Kuka jaksaa koko elämänsä arvuutella, onko ensi kuussa rahaa ja kuinka paljon? Ja yritykset huutaa mediaan "Kaikkien aikojen osinkokevät!" ja samaan aikaan "älkää vaan leikatko meidän yritystukia kun menee niin huonosti sitte".
Hohhoi...
Kolmas lause, samasta lähteestä. Ei kyllä jää vielä yhtään investointivaraa, pitää ilmeisesti laittaa yt päälle. Kun kaikki tuet meni sinne man saarille lomailemaan, että pääsevät sitten ulkomaanosakerahoitukseen virkeinä.
Eihän kukaan saa nykyään edes asuntoja kun pitäs olla se vakituinen työ. Mutta työväki voikin asua vuokralla, miniyksiöissä yhteiskäyttökeittiöissä perheineen. Kuka muistaa vielä kolhoosit?
Eikai hyvään elämään tarvita kun ne lapset ja rehti ja reipas työläisen ote.
Niin, olen miettinyt että jääkö lapset multakin tekemättä. En ollut muutenkaan ajatellut niitä hankkia kuin vasta kolmenkympin jälkeen, mutta ennen sitä haluaisin elää ainakin viitisen vuotta niin että olisi rahaa tehdä kaikkia kivoja asioita, joihin ei opiskellessa ollut varaa. Haluaisin siis ensimmäistä kertaa nauttia elämästä muuna kuin pienituloisena jollainen olen ollut koko elämäni. Jos sama meininki Suomessa jatkuu, tämä ei ehkä ehdi tapahtua ajoissa, enkä halua lapsiakaan kasvattaa köyhissä oloissa. Tai sitten häivyn maasta ja lapset saa syntyä jonnekin muualle.
Vierailija kirjoitti:
Niin, olen miettinyt että jääkö lapset multakin tekemättä. En ollut muutenkaan ajatellut niitä hankkia kuin vasta kolmenkympin jälkeen, mutta ennen sitä haluaisin elää ainakin viitisen vuotta niin että olisi rahaa tehdä kaikkia kivoja asioita, joihin ei opiskellessa ollut varaa. Haluaisin siis ensimmäistä kertaa nauttia elämästä muuna kuin pienituloisena jollainen olen ollut koko elämäni. Jos sama meininki Suomessa jatkuu, tämä ei ehkä ehdi tapahtua ajoissa, enkä halua lapsiakaan kasvattaa köyhissä oloissa. Tai sitten häivyn maasta ja lapset saa syntyä jonnekin muualle.
Itse olen voinut rentoutua vasta aikuisena. Lapsena piti ihan pienenä jo auttaa kotona yrityksen jutuissa, joka oli koko ajan vaikeuksissa. Ei mulla ole koskaan ollut kivaa. Nytkö sitten kun vois hetken hengähtää, pitäis hankkia lapsi joka ajais taas sinne niukkuuteen? Ei mulla ole lapseen varaa tällä silpputyöelämällä. Taloudellisesti tai henkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koodariapinoille joo löytyykin hommia
Mahdatko tietää, mitä yliopistossa tarkoittavat termit pääaine ja sivuaine? Miksi ihmeessä koodaisin, jos pääaineeni rahoitus tarjoaa mielekkäämpiä työtehtäviä paremmalla palkalla, mutta sivuaine tietotekniikka vahvaa ymmärrystä siitä, mitä koodari on mennyt tekemään.
Tää on paras aloitus mitä oon ikinä av palstalla nähnyt. Hyvä ap !