30t/vko töitä, käteen jää ~100-120€ enemmän kuin työttömänä
Että joo. Onnistuin osa-aikatyöllistämään itseni viime vuonna, alkuun 20t/vko. Tällöin sain vielä asumistukea. Alkuvuodesta sain lisätunteja ja teen nyt 30t/vko. Maaginen raja ylittyi ja asumistuki loppui. Työmatkoihin 2-2,5 t/pvä. Matkalippu maksaa. Työni on raskasta sekä henkisesti että fyysisesti (kehitysvamma-ala). Tulee mietittyä mitä järkeä? Toki itse tienattu taala painaa taskussa eri tavalla, enkä ole työtäni lopettamassa. Jokin tässä ei silti mielestäni täsmää. Edullisempaa/työtä lähempänä olevaa asuntoa en ole saanut, eikä näistä rahoista kovin helpolla juuri takuuvuokria säästellä. Turhauttavaa. Mites muilla?
Kommentit (30)
Tuo yh sh-n juttu laittoi miettimään asiaa, asuminen maksaa aivan liikaa. Taas voisi joku vääräleuka käskeä muuttamaan muualle, mutta se ei ole vaihtoehto. Olen ikäni asunut täällä ja pitkäaikaissairaat vanhempani tarvitsevat enenevässä määrin apuani. Tuskin palvelisi kenenkään etua sysätä heidän avuntarpeensa muiden niskoille kun itse muuttaisin yksinäisenä jonnekin joroisiin (missä en mitenkään takuuvarmasti edes työllistyisi).
Ap
Niin, tuet on sit kai liian suuret.
Tehkää enemmän töitä laiskurit! Kuka nyt 30 tuntista viikkoa muutenkaan tekee? Kyllä lähtökohta on 37,5 tuntia viikossa ja siitä yli jos tarvitaan lisää rahaa. Pulinat pois ja töihin!
Onhan tuossa jotain vialla, joko liian isot tuet tai liian pieni palkkatulo. Kuitenkin itse valitsisin aina työn. Eläke karttuu, omanarvontunto säilyy, pitkä työttömyys vie mahdollisuudet työllistyä jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei, kun palkat on liian pienet.
Miten niin asumistuki loppuu kun töitä on 30 h /vko? Minä saan yh:na 120 eur asumistukea vaikka olen kokoaikatyössä (palkka 2200).
Vierailija kirjoitti:
Miten niin asumistuki loppuu kun töitä on 30 h /vko? Minä saan yh:na 120 eur asumistukea vaikka olen kokoaikatyössä (palkka 2200).
Ei se työtunneista ole kiinni, vaan tuloista. Ap ilmeisesti sinkkuna tienaa sen verran, että asumistukea ei enää tipu.
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Eläminen on liian kallista. Ap ei ole ainoa jonka työnteko on juuri ja juuri kannattavaa. Yksikin vastoinkäyminen voi kaataa talouden pitkäksi aikaa, olit työssä tai et.
Mitä hyvinvointivaltiollemme on tapahtumassa?
Vierailija kirjoitti:
Miten niin liian suuret? Tuethan mitoitetaan siten, että ne juuri ja juuri riittävät jonkinlaiseen kurjaan elämään. Se, että palkka ei tätä kummoisempi ole, on liian pienen palkan vika, eikä liian suurten tukien vika.
Onko ihmisten ajattelussa joku aukko, kun ei tajuta, että jokaisen pitää elättää itse itsensä. Tuet ovat vain ylimenokaudeksi tarkoitettu väliaikainen tuki.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää enemmän töitä laiskurit! Kuka nyt 30 tuntista viikkoa muutenkaan tekee? Kyllä lähtökohta on 37,5 tuntia viikossa ja siitä yli jos tarvitaan lisää rahaa. Pulinat pois ja töihin!
Lukutaito much? SAIN lisätunteja, enempää työnantajallani EI OLE TARJOTA.
Ap
Tervetuloa paskamyrsky, mutta itse ainakin käyn töissä myös siksi, että päivissäni on sisältöä. En vain tykkää lojua kotona. Ja ennen kuin huudellaan, been there, done that ja joskus jopa niin että jäi palkasta vähemmän kuin ansiopäivärahasta olisi jäänyt. Tuskinpa nytkään, yrittäjänä, tienaan kovin paljon enemmän kuin jos olisin ansiopäivärahalla.
Oon aloittanut työteon osa-aikaisesta myyjän hommasta, kun olin 15-v. Tästä on kohta 21-v aikaa. Onkohan niin, että nykynuorilla on ositain vähän liian kova vaatimus työhön.. Seuraan päivittäin palstan mukaan wt-perhettä, jossa kouluttamattomat vanhemmat, ja jokainen työ on paskaduunia josta maksetaan surkeasti. Tuet on hyvällä tasolla, sitä en kiellä. Mutta asenne, työkokemusta nolla, ja on suorastaan loukkaus tarjota siivoojan/kassan työtä.
Vierailija kirjoitti:
Onko ihmisten ajattelussa joku aukko, kun ei tajuta, että jokaisen pitää elättää itse itsensä.
Missähän Pyhässä Kirjassa noin muka on määrätty? Ei missään.
Mitä enemmän ja enemmän työnteko tehostuu, koneistuu ja automatisoituu, sitä vähemmän mahdolliseksi ihmisille tulee itsensä elättäminen työllä, koska tuottavia työtehtäviä ei ole äärettömästi. Eikä siinä ole mitään järkeä, että tuhannet vuodet ensin rehkitään, jotta saataisiin elämästä helpompaa, ja lopulta vaaditaan ihmisiä kehittelemään yhdentekeviä työhön vain etäisesti verrattavia puuhastelumuotoja, jotta voivat oikeuttaa olemassaolonsa.
Yhteiskunnan tulee elättää ihmiset, koska yhteiskunta on estänyt elämisen yhteiskunnan ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se työtunneista ole kiinni, vaan tuloista. Ap ilmeisesti sinkkuna tienaa sen verran, että asumistukea ei enää tipu.
Näin kävi, vuokran jälkeen palkasta jää jäljelle hieman enemmän kuin "suojaosuus", =ei tukia. Olen lapseton sinkku.
Ap
Hä, mitä valitat? Itse lähdin lasten jälkeen pikkupalkkaiseen töihin (työkkärin) ja menetin kuussa parisataa. Siis meni miinukselle! Työn ohessa opiskelin toisen tutkinnon loppuun ja pääsin hyväpalkkaiseen koulutusta vastaavaan työhön.
Jos ilisin vanhempainvapaalla laskenut vain euroja, niin tuskin olisin nyt tässä.
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikatyöt on tätäpäivää ja tulevaisuudessa ikävä kyllä yhä useampi joutuu tekemään esim. Kahta osa-aikatyötä sen yhden kokoaikatyön sijaan.
Sosiaaliturvamalli tullaan varmaan uudistamaan siten, että työssäkäynti hyödyttää nykyistä enemmän, vaatii tulorekisterin käyttöönoton. Ehkä vuonna 2019 jo uudistetaan. Ns. yleistuki on se malli.
Kyllähän palkkatyö myös kerryttää eläkettä ja vaikuttaa ansiosidonnaisiin etuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ihmisten ajattelussa joku aukko, kun ei tajuta, että jokaisen pitää elättää itse itsensä.
Missähän Pyhässä Kirjassa noin muka on määrätty? Ei missään.
Mitä enemmän ja enemmän työnteko tehostuu, koneistuu ja automatisoituu, sitä vähemmän mahdolliseksi ihmisille tulee itsensä elättäminen työllä, koska tuottavia työtehtäviä ei ole äärettömästi. Eikä siinä ole mitään järkeä, että tuhannet vuodet ensin rehkitään, jotta saataisiin elämästä helpompaa, ja lopulta vaaditaan ihmisiä kehittelemään yhdentekeviä työhön vain etäisesti verrattavia puuhastelumuotoja, jotta voivat oikeuttaa olemassaolonsa.
Yhteiskunnan tulee elättää ihmiset, koska yhteiskunta on estänyt elämisen yhteiskunnan ulkopuolella.
Siis mitä? Voisitko vähän avata? Tajusin vaan että muiden ihmisten (yhteiskunnan) pitää elättää sut, koska työnteossa ei ole sinusta mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa jotain vialla, joko liian isot tuet tai liian pieni palkkatulo. Kuitenkin itse valitsisin aina työn. Eläke karttuu, omanarvontunto säilyy, pitkä työttömyys vie mahdollisuudet työllistyä jatkossa.
Pienipalkkaisissa töissä eläke karttuu niin vähän, ettei se eläke ole kuitenkaan lopulta takuueläkettä suurempi.
Ei paljon naurata kun ensin on tehnyt hiki hatussa ahkerana töitä ja sitten eläkkeelle jäädessään saa huomata että ne jotka eivät koskaan tehneet töitä saavat yhtä suuren eläkkeen.
Itse samassa tilanteessa. Tienaan tunneista riippuen noin 100e enemmän mitä työttömänä saisin ja joka päivä kiroan omaa tyhmyyttäni ja tätä suomen systeemiä mikä ei kannusta työn tekemiseen.