Kertokaa esimerkkejä koiran kuluista kuukaudessa.
Olemme ostamassa Sheltin. Hän tulee olemaan ensimäinen koiramme. Vakuutuksen hän saa. Mutta millaiset kulut yms. koiraan menee kuukaudessa? :)
Pedit, kupit ja kipot sekä lelut on ostettu valmiiksi jo. :)
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Voi herrantähden, meillä on ollut kolmekin koiraa yhtä aikaa, enkä muista mitään noin isoja kuluja niistä menneen! Perusterveeseen koiraan ei voi hakata tuommoista määrää rahaa kuukaudessa, siis jopa 400 euroa. Tai tietysti voi, jos tahtoo, mutta se on oma asia sitten.
Meillä oli ennen tätä nykyistä cairnia belgianpaimenkoira, siis iso koira. Sille ostettiin silloin tällöin pussillinen siankorvia, joita se sai makupaloiksi. Muuten se söi aika tavalla samaa ruokaa kuin me ihmisetkin, perunaa ei annettu, mutta lihakastikkeen loput, makkaraa, kanansiipiä, makaronilaatikkoa, kaikkea sellaista mitä nyt kotona laitetaan. Vasta viimeisenä elinvuotenaan, kun se alkoi sairastaa, tuli noita lääkärikuluja, mutta ei nekään nyt mitään kymppitonneja sentään olleet, ei tonnejakaan. Ja kyllä se eli melko vanhaksi, siis ei varmasti kuollut siihen, että ei saanut niitä kaikkein kalleimpia koiranruokia. Nappuloita sillekin joskus annettiin, mutta ei se niistä oikein välittänyt.
Ennen meillä oli kotona pystykorva, jolle ei ostettu ikinä mitään kaupan ruokaa. Kysyttiin vaan kaupasta, että onko mitään koiralle, ja aina sieltä saatiin luita, kaikenlaisia ylijääneitä sisäelimiä jne. Yleensä ne ei maksaneet mitään. Ne keitettiin ja annettiin koiralle. Toki sitten myös niitä itseltä jääneitä ruuantähteitä. Hyvin eli ja vanhuuteen kuoli.
Nykyiselle cairnille riittää nakkipaketti viikoksi, plus nappuloita desin verran aamuin illoin. Rokotukset muutaman vuoden välein, ja tarvittaessa madotus. Niin ja sitten silloin tällöin se koirien hammasharja-tikku. Paketti maksaa jotain reilun kympin. En tiedä, onko edes tarpeellinen, mutta näkyy tuo hauva tykkäävän siitä niin kovin.
No nykyään saadaan kyllä lemmikkeihinkin menemään rahaa, jos jokaisen oikun perässä juoksee. Ja kaiken uskoo, mitä ns. asiantuntijat sanovat. Totta kai joku koiran- tai kissanruuan valmistaja väittää, että tämä kallis safka on eläimelle aivan ehdoton, muuten syyllistyt eläinrääkkäykseen.
Jos otat trimmattavan rodun, trimmaus saattaa maksaa 50-100 euroa kerta. Miten usein siinä sitten koiraansa käyttää, on sekin hieman vaihteleva asia. Meillä trimmataan nykyinen kaksi kertaa vuodessa, 50 euroa kerta.
Ihan sama juttu meillä!
Kissan perkuleen vatsa ei kestä kuin shebaa tai jotain ihmeen digestive ruokaa tai se kakkii itsensä hengiltä, mutta koira syö kyllä meidän kanssa samaa ruokaa ja lihatiskiltä kysytään vanhoja lihoja ja perkuujätettä.
Kissaan (3kg) menee siis noin 9 euroa viikko mutta koiraan (30kg) tuo riittää kuukaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pieni n.8kg terrierityyppinen 7v. koira. Olen alusta asti laittanut koiran kulut ylös paperille. Viime vuonna 2017 koiran kulut olivat 1136€ tässä vakuutus 151€. Koiralla muutama eläinlääkärin vaativa käynti.
Vuonna 2016 taas 672€ sis.vakuutus, kun ei eläinlääkärikäyntejä. Esim. silmä tai korvatulehduksen hoito ei-kunnallisella eläinläärillä on helposti 200€ labroineen. Koirani syö sekä raakaruokaa ja nappulaa, mutta on melko nirso syömään eli saattaa jättää aterioita välistä. Ostan myös paljon -30% (-60%) jauhelihoja tms ja teen itse koiralle ruokaa. Paljon siis riippuu noista eläinlääkärikuluista.
... Mä seuraan noita tarjouksia että saadaan itse syötyä.. Mut kaikki tämä hössötys ilmastonmuutoksesta ja lihansyönnistä ja lehmien pieruista.. Ehkä maailmassa voisi olla muutama rakki vähemmän syömässä sitä lihaa??
Ootko tarjonnut sille kakkaruutallesi ikinä härkispalleroita??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pieni n.8kg terrierityyppinen 7v. koira. Olen alusta asti laittanut koiran kulut ylös paperille. Viime vuonna 2017 koiran kulut olivat 1136€ tässä vakuutus 151€. Koiralla muutama eläinlääkärin vaativa käynti.
Vuonna 2016 taas 672€ sis.vakuutus, kun ei eläinlääkärikäyntejä. Esim. silmä tai korvatulehduksen hoito ei-kunnallisella eläinläärillä on helposti 200€ labroineen. Koirani syö sekä raakaruokaa ja nappulaa, mutta on melko nirso syömään eli saattaa jättää aterioita välistä. Ostan myös paljon -30% (-60%) jauhelihoja tms ja teen itse koiralle ruokaa. Paljon siis riippuu noista eläinlääkärikuluista.
... Mä seuraan noita tarjouksia että saadaan itse syötyä.. Mut kaikki tämä hössötys ilmastonmuutoksesta ja lihansyönnistä ja lehmien pieruista.. Ehkä maailmassa voisi olla muutama rakki vähemmän syömässä sitä lihaa??
Juu olen tarjonnut ja hyvin maistuu. Ollaan vegeperhe ja koirat suorastaan rakastaa kaikkia vegeruuan jämiä. Niin ja saavat pääasiallisesti kuitenkin liharuokaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä rusinattomasta maksalaatikosta tekee myrkkyä?
"Huonoa koiralle ovat myös maksalaatikon koostumus ja rasvaisuus. Maksalaatikko on koostumukseltaan pehmeää sössöä, joka takertuu koiran hampaisiin, eikä se tarjoa hampaille minkäänlaista puremistyötä. Maksalaatikon sokerisuus ja siirappi edelleen lisäävät haitallista vaikutusta hampaille. Sokeri voi aiheuttaa koirille, kuten ihmisillekin, hammaskiveä ja hampaiden reikiintymistä. Maksalaatikko on myös hyvin rasvaista, joten se ei sovi ylipainoisille tai diabetesta sairastaville koirille."
" Kuivatut maksapalat ovat hyviä herkku- ja kiitospaloja koiralle. Maksaa voi myös itse keittää koiralle ruuaksi. Se on ravitsevaa koiranruokaa, joka sisältää paljon vitamiineja ja mineraaleja."
" Koska maksa on elin, joka varastoi ja käsittelee myrkyllisiä aineita, maksa-aterian saa antaa koiralle vain 1-2 kertaa viikossa. Maksa sisältää myös suuren määrän A-vitamiinia, joten tarjoa maksaruokia koiralle vain kohtuudella, jotta A-vitamiinin saantisuositus ei ylity."
Meille ostetaan iso Taste of wild säkki, josta riittää 3-4 kuukaudeksi 15-kiloiselle. Lisäksi koira syö päivittäin lihaa 70-100 g. Koulutusnamit ostetaan vielä erikseen tai tehdään itse esim sydämestä. Puruluut. Noihin menee varmaan kaikkiaan 40-60 € kuussa.
Vuosittain rokotus kennelyskä (en tiedä mitä maksaa) ja nelosrokote kolmen vuoden välein (50€).
Osallistutaan näyttelyihin (40-50 €) ja mätsäreihin (alle kymppi €) sekä koulutuksiin (100-150€) välillä.
Vakuutusta ei ole, koska pitää sattua aika isosti, että se mitään korvaa. Ja mihinkään tuhansien eurojen hoitoihin ei ruveta.
Varusteita ja leluja tarpeen mukaan, jos rikkoontuu.
Riippuu ihan kuukaudesta. Meillä on ollut huonoa tuuria, jolloin on tullut valtavia eläinlääkärikuluja. Yhteensä tuhansilla ja tuhansilla.
Työni vuoksi joudun ajoittain palkkaamaan ulkoilutusapua, voi mennä satanenkin viikossa.
Tarpeen mukaan saa leluja, petejä, suojavaatteita, valjaita, hihnoja, shampoota jne.
Ruokaa ja lisäravinteita en ole laskenut, alle 10kg koira ei syö kottikärryllistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu olen tarjonnut ja hyvin maistuu. Ollaan vegeperhe ja koirat suorastaan rakastaa kaikkia vegeruuan jämiä. Niin ja saavat pääasiallisesti kuitenkin liharuokaa.
Ehkä kuitenkin parasta tämän maapallon takia että koirakin siirtyisi vallan niihin nyhtökauraan ja härkispulliin. Kato lihansyönti on tosi kuluttavaa tälle luonnolle.
Koiran isoimmat kulut tulevat potentiaalisesta eläinlääkäritarpeesta, harrastuksista/koulutuksesta sekä maksullisesta hoidosta. Jos muitakin kuluja pitää kovasti miettiä, ei ole varaa koiraan.
Pienen koiran kulut: erikoisruokavalio vatsaongelmien takia 80 e kuukaudessa, vakuutus 20 e / kk. Leluja, valjaita, petejä ja vaatteita tarpeen mukaan. Ostan usein tarjouksesta netistä tai koiramessuilta. Talvitakki kahden vuoden välein 60e. Herkkuja ei saa vatsan takia.
Omalla koiralla ollut huono tuuri ja suolistotulehduksia. Eläinlääkäriin voi tuolloin kulua jopa tuhat euroa kuussa. Vakuutus onneksi leikkaa kuluja. Suurin menoerä koiran pidossa on lääkäri ja lääkekulut ja on tuurista kiinni tarvitseeko koira niitä paljon vai vähän.
Terveellä koirallani kulut ruokaan 40e kk ja vakuutus 20 e. Pohdin aluksi että vakuutus on turhaa sen kohdalla mutta parin kuukauden sisään koipi murtui riehuessa. Siinä tuli muutaman vuoden vakuutusmaksut katettua kerralla.
Koirakoulu ja harrastukset ovat olleet 100e kk (esim koirakoulut) joihin olen välillä sijoittanut.
15kg säkki kuivaruokaa (20-40€) ja 10kg raakaruokaa (20-40€) +kotiruokaa on riittäny pienelle koiralle useemmaks kuukaudeksi. Herkkuihin yms. menee ehkä noin 20€/kk, sekin riippuu ihan siitä, että ostaako koiralle paketillisen pirkka-nakkeja herkuksi vai jotain superkalliita erikoisherkkuja. Välillä menee koiraan rahaa n. 30€/kk, kun on ostanut kerralla aikaisemmin isot määrät ruokia ja herkkuja.
Tässä kuussa koiraan taas on mennyt noin 300€, kun satutti jalkansa ja eläinlääkärissä jouduttiin käymään useamman kerran ja ostettiin uusi säkki ruokaa.
Koiraan saa tuhlattua rahaa, mut riippuu täysin ihmisestä, koiran koosta ja siitä sairastuuko koira, että kuinka paljon siihen koiraan rahaa menee. Ja eläinlääkäreitäkin on eri hintaisia ja jos on vakuutus, niin se pienentää aika hyvin äkillisiä eläinlääkärikuluja :)
Mikä rusinattomasta maksalaatikosta tekee myrkkyä?