Kertokaa esimerkkejä koiran kuluista kuukaudessa.
Olemme ostamassa Sheltin. Hän tulee olemaan ensimäinen koiramme. Vakuutuksen hän saa. Mutta millaiset kulut yms. koiraan menee kuukaudessa? :)
Pedit, kupit ja kipot sekä lelut on ostettu valmiiksi jo. :)
Kommentit (71)
Ei mitään käsitystä paljonko menee meillä eläinten ruokiin ja itse pidän tärkeänä syöttää monipuolista ruokaa vaikka sanotaan ettei koira tarvitse kuin nappuloita...
Mielenterveyden takiakin kannattaa tehdä koiralle hyvää omaa ruokaa lihasta ja kalasta.
Meillä ainakin istuvat odottamassa ruokaa jos teen itse sitä, mutta nappulakuppia käydään vain surkea ilme naamalla haistamassa
Mulla menee koiranruokaan n. 50-60e/kk. 30kg joka syö 50/50-tyylillä, eli puolet nappulaa ja puolet lihaa. Ja vielä lisät siihen päälle. Dentastickseja en kyllä kannata, nehän on pelkkää vehnähöttöä. Kaksi minuuttia ja se on syöty. Itse ostan siankorvia ja aitoja luita.
Harrastuksiin menee eniten rahaa, mutta kun se on tärkeä osa elämää niin eipä tuo haittaa. Kesällä on halvempaa kuin talvella, sillä hallin (varsinkin lämmitetyn) käyttö maksaa. Riippuu paikastakin, isommissa kaupungeissa on koiraharrastuksetkin kalliimpia kuin maaseudulla. Suosittelen kyllä jonkun harrastuksen aloittamista.
Onnea uudesta perheenjäsenestä:)
Mulla on isokokoinen sheltti. Syö Britcarea, n. 60e 12kg pussi, kestää meillä ainakin 6vko ellei jopa kaksi kuukautta. Koira syö 2dl päivässä nappulaa. Muita ruokakuluja arvioituna: n. 10e luihin/kk, noin 5e namipussiin. Joskus nappulan höystöksi raejuustopurkillinen tai piimää, raakapullia silloin tällöin (7e/pss).
Onhan meillä paljon kamaa koiralle: muutama erilainen hihna, auto- ja lenkitysvaljaat, panta, talvitakki (märän turkin tai pitkän automatkan varalle), sadetakki, tossut, harja ja kampa, sakset, leluja vaikka millä mitalla. On niihin pitkä penni mennyt, mutta toki nyt kun kaikki nuo on hankittu, juoksevia kuluja lienevät vain vakuutus, ruoka ja kakkapussit. Ja punkkihäätö! Pentutarkastusten jälkeen ollaan käyty eläinlääkärillä 3krt (koira on 2,5v), noin 50e/krt. Rokotukset olivat toki aluksi kalliimmat.
Kirjanpitoni mukaan kahden noin 12-kiloisen koiran kulut kuukaudessa ovat olleet 20-100 euroa, normaalisti 30-40 euroa. Sisältää ruoat, satunnaiset herkut, lelut ja eläinlääkärikulut (rokotukset, matolääkkeet, hammaskiven poistot, pienet leikkaukset, sidetarpeet, lääkkeet, yms). Viime vuonna kulut kipusivat ylöspäin, sillä vanhempi koira sairasteli ennen kuin jouduttiin lopettamaan 16-vuotiaana, eläinlääkärikäyntejä tuli useita ja erikoisruoka oli poikkeuksellisen kallista. Toinen koirakin on jo 15-vuotias, mutta hyväkuntoinen.
Ruoan olen aina ostanut isoissa säkeissä eläintarvikeliikkeistä, nykyään zooplussasta. Koirat eivät ole koskaan syöneet muuta kuin kuivaruokaa ja satunnaisesti luita. Vanhempana olen antanut myös kalaöljyä ja niveliä vahvistavia lisäravinteita, nekin zooplussasta.
Vakuutus oli halvin mahdollinen, vain kuoleman varalta, ja sekin siksi, että aikaisemmin minulta kuoli koira aika nuorena. Kakkoskoiralle vakuutus maksoi vain muutaman euron.
Nahkaiset pannat, hihnat ja valjaat ovat osin perintökaluja edellisiltä koirilta, joten niihin ei ole kulunut rahaa. Pedit olen tehnyt itse vanhoista täkeistä tai tyynyistä.
Miten ihmeessa saatte kulumaan noin paljon? Meillä kahden isohkon koiran (25kg) ruokaan kuluu noin 60 euroa kuukaudessa ja emme pihistele. Meillä tehdään kotiruokaa myös koirille (koirien jauhelihaa, linssiä, riisiä+vaihtelevasti muuta). Muutaman kerran viikossa maksista, nappulaa,kananmunia, raejuustoa, ihmisten ruokien jämät jne. Puruluita annetaan päivittäin ja muuta pientä herkkua.
Olen se, jolta menee 400€/kuussa.
Syy miksi rahaa menee paljon on se, että sen lisäksi että se on todella iso ja aktiivinen (kuluttaa paljon), teen itse koiralle ruoat. Se ei suostu syömään nappulaa/märkäruokaa ja olen itsekin aika epäileväinen noiden laadun suhteen. Toki varmasti hyviäkin on. Ostan hirveät määrät nautaa,kanaa, eri kaloja ja kasviksia kuukaudessa ja käytän lihatiskin tuotteita.
Eläinkaupan lihoja en uskalla enää käyttää, koska pari kertaa niistä on tullut ihan hirveä ripuli, ja voitte varmaan arvata miltä kämppä näyttää sen jälkeen kun 80 kiloisella koiralla on ollut pakki sekaisin.
Sitten mitä tulee noihin kymppitonnin lekurikustannuksiin niin minulta meni tuo vuodessa kun koira sairastui syöpään. 280€/15 minuutin erikoiseläinlääkäri ajat, useat tutkimukset muutamia tonneja, sädehoidot Jönköpingin eläinsairaalassa 3000€/laaki, sytostaatit ja seurannat jne. Ja minun koiraani ei edes leikattu, koska päätin luovuttaa koiran suhteen sen tilan huononnuttua. Ja toki koira sairastui/diagnosoitiin 2kk:tta sen jälkeen kun oli täyttänyt 11 vuotta joten vakuutusta sillä ei enää ollut.
Enkä nyt sano että kaikkien pitäisi tuhlata elukkaansa, vaan että se voi olla helkkarin kallista touhua. Jokainen taplaa tyylillään, tärkeintä on rakkaus ja hellä huolenpito ja se ettei anna eläimen kärsiä.
Mulla on pieni n.8kg terrierityyppinen 7v. koira. Olen alusta asti laittanut koiran kulut ylös paperille. Viime vuonna 2017 koiran kulut olivat 1136€ tässä vakuutus 151€. Koiralla muutama eläinlääkärin vaativa käynti.
Vuonna 2016 taas 672€ sis.vakuutus, kun ei eläinlääkärikäyntejä. Esim. silmä tai korvatulehduksen hoito ei-kunnallisella eläinläärillä on helposti 200€ labroineen. Koirani syö sekä raakaruokaa ja nappulaa, mutta on melko nirso syömään eli saattaa jättää aterioita välistä. Ostan myös paljon -30% (-60%) jauhelihoja tms ja teen itse koiralle ruokaa. Paljon siis riippuu noista eläinlääkärikuluista.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään käsitystä paljonko menee meillä eläinten ruokiin ja itse pidän tärkeänä syöttää monipuolista ruokaa vaikka sanotaan ettei koira tarvitse kuin nappuloita...
Mielenterveyden takiakin kannattaa tehdä koiralle hyvää omaa ruokaa lihasta ja kalasta.
Meillä ainakin istuvat odottamassa ruokaa jos teen itse sitä, mutta nappulakuppia käydään vain surkea ilme naamalla haistamassa
Kun meillä oli koira tein säännöllisesti Yrjölän puuroa ja pakastin rasioihin. Sdn pitäs olla hyvä ruoka ja kyllä koiruli siitä tykkäsi. Tattaria, hirssiä, lihaa, vihanneksia.
Mulla ei ole koira vaan kissa enkä lukenut keskustelua, mutta sen vaan halusin sanoa että jos lemmikin hommaa niin kannattaa olla pari tonttua vararahastossa ja/tai ottaa se vakuutus. Kerran meillä oli leikkaus, hoito kesti puol vuotta, kustannukset 3000. Viime viikolla hoidettiin hampaita tonteroisella.
Meillä ostetaan erittäin hyvälaatuista nappulaa, siihen menee niin 20€ kuussa. Lisäksi hammastikut, en osaa arvioida hintaa. Eläinlääkärissä käymme kerran vuodessa, mutta ei ole koskaan ollut sairas. Kohta 7v. Asuinpaikan takia jatkuva loislääkitys ja punkkilääkitys, ja nyt on vuoden sisällä käyty myös hampaiden puhdistuksessa. Yhteensä varmaan meni viitisen sataa näihin.
Herkkuja emme juurikaan ostele, herkkua on se, kun saa syödä loput ihmisten lohesta tai kanasta.
Hihnaa ei tarvitse jatkuvasti uusia, leluja ostetaan esim joululahjaksi.
Sanoisin, että satanen kuussa keskimäärin kaikkiin menoihin on ihan kohtuullinen arvio.
Vakuutusta ei minusta kannata pitkällä tähtäimellä ottaa. Vakuutusyhtiö voittaa niissä aina. Ainoastaan, jos tilillä ei oikeasti ole aina muutamaa tonnia ylimääräistä, se voi olla järkevää.
Syöpähoidot koiralle ovat minusta eläinrääkkäystä. Ihminenkin kärsii niistä, mutta ymmärtää, miksi ne tehdään. Koira ei ymmärrä mitään muuta, kuin että se kärsii. Ja varmas ei ole edes, että se paranee. Siksi minusta koiran kohdalla lopetus on oikeasti paras tapa toimia syövän kohdalla, mikäli kasvain ei ole helposti leikattavissa.
Kaksi esimerkkiä, sekarotuinen keskikokoinen koira:
Maaliskuu: ostin ruokasäkin 12 kg ja koiran shampoon, rahaa meni 55 €.
Heinäkuu: Ruokasäkki, koirahotelli kahden viikon loman ajaksi, kaksi eläinlääkärikäyntiä, kaksi eri lääkettä. 450€.
jos koira pysyy terveenä ja sille on sellaisten lomien ajaksi hoitaja, joille et voi ottaa sitä mukaan, kulut pysyy alle satasen kuussa. Lääkärikulut ja hoito kodin ulkopuolella on kalleimmat jutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukausikuluja ei oikeastaan muita ole kuin ruoka. Ostakaa aina iso säkki, niin riittää koko kuukaudeksi.
Kyllä koiralle pitää antaa muutakin kuin kuivamuonaa ja halvinta sellasta. Oikeaoppiset ravinteet maksavat moninverroin ne säkkiruuatkin.
Hammastikkuja ( pedigree mm) päivittäin, hammaskiven poistot, rokotukset ajoittain, mahdolliset trimmaukset, kynsien hoidot ( tiedän muutamia jotka käyttävät leikkauttamassa eläinlääkärillä) mahdolliset yllättävät muut eläinlääkärihoidot. Pieni leikkaus n 200e.
Tarvikkeita joutuu uusimaan, pannat, valjaat, kuratossut, pakkastossut jne...
Vielä hoitolamaksut lomien aikaan. Voin sanoa omasta kokemuksesta et saa lapsen hoitoon monin verroin helpommin kuin koiran kellekään tutulle tai sukulaiselle. Koirahoitola ja maksaa monta kymppiä/vrk.
Tässä kysyttiin kuluja jotka KERRAN KUUSSA. Ei taida hoitolat ja tarvikkeiden uusimiset niihin kuulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukausikuluja ei oikeastaan muita ole kuin ruoka. Ostakaa aina iso säkki, niin riittää koko kuukaudeksi.
Kyllä koiralle pitää antaa muutakin kuin kuivamuonaa ja halvinta sellasta. Oikeaoppiset ravinteet maksavat moninverroin ne säkkiruuatkin.
Hammastikkuja ( pedigree mm) päivittäin, hammaskiven poistot, rokotukset ajoittain, mahdolliset trimmaukset, kynsien hoidot ( tiedän muutamia jotka käyttävät leikkauttamassa eläinlääkärillä) mahdolliset yllättävät muut eläinlääkärihoidot. Pieni leikkaus n 200e.
Tarvikkeita joutuu uusimaan, pannat, valjaat, kuratossut, pakkastossut jne...
Vielä hoitolamaksut lomien aikaan. Voin sanoa omasta kokemuksesta et saa lapsen hoitoon monin verroin helpommin kuin koiran kellekään tutulle tai sukulaiselle. Koirahoitola ja maksaa monta kymppiä/vrk.
Hammastikkuja ei saa edes päivittäin antaa. Tiesitkös.
Jos koiralle herkkua haluaa antaa, niin antakaa oikeita luita. Dentasticksit ym on hyödyttömiä.
Eihän terve koira paljoa maksa, 50€ riittää nappuloihin keskikokosella koiralla eläinkaupan ruualla. Lisäksi vähän luita, herkkuja ja leluja. Mutta sitten kun ne sairastuu meillä meni 3000€ kahdessa viikossa eläinlääkäriin.
Kulkee ihan mihin viedään se. Puistot, urheilukentät, lenkkipolut jne.
10kg koira. Ruokapussi noin 3kk välein 60€, eli noin 20€ kuussa. Kahdesti vuodessa matolääke, olisko yht 10€ vuodessa tms. Herkkuja (luita, dentastiksejä tms) tulee ostettua varmaankin 10€/kk.
Vakuutus 100€ vuodessa.
Rokotus ja muut ell kulut noin 20€/kk mutta tulee yleensä kerralla, kuitenkin keskimäärin tuon verran jos jakaa kuukausikuluiksi. Tähän mennessä on ollut perus rokotukset ja sitten kerran piti käyttää eläinlääkärissä pienessä leikkauksessa ja kerran ihottuman takia eläinlääkärissä. Siis 4 v aikana.
Koen, että koiran pito on halpaa.
Jos koira on terve kaikinpuolin (ei allergiaa, lääkitystä tms) nii ei kyllä paljoa mene koiraan rahaa kuukaudessa ellei just tule yllättäviä eläinlääkärikuluja. Itse syötän oman 28 kg koirani laadukkaasti n. 25 e kuukaudessa ja siihen sisältyy nappulaa, eläinkaupan lihapötköjä ja kananmunaa. Treeniherkkuina saa HK:n lihapullia ja Kongiin laitan herkuksi euron maksavaa maksalaatikkoa ja koira pärjää oikein mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Jos koira on terve kaikinpuolin (ei allergiaa, lääkitystä tms) nii ei kyllä paljoa mene koiraan rahaa kuukaudessa ellei just tule yllättäviä eläinlääkärikuluja. Itse syötän oman 28 kg koirani laadukkaasti n. 25 e kuukaudessa ja siihen sisältyy nappulaa, eläinkaupan lihapötköjä ja kananmunaa. Treeniherkkuina saa HK:n lihapullia ja Kongiin laitan herkuksi euron maksavaa maksalaatikkoa ja koira pärjää oikein mainiosti.
Maksalaatikko on koiralle myrkkyä!!
Sen verran menee rahaa miten sitä haluaa itse sesseen laittaa. Ruokaan kk meillä menee n. 50€. Namit kk n. 30€. Ei käytetä trimmauksessa, saksitaan itse. Ei harrasteta koiran kaa mitään sillä hokasin jo koiran ollessa pentu ettei siihen ole varaa. Onneks on leppone seurakoira ja hyvin riittää 2-4 tuntia päivässä vaihtelevasti hihnalenkkiä/koirapuistoilua/metsälenkkiä. Lisäksi koiranlelut ja muut vermeet maksaa sen mukaan ostatko prismasta tai mustista ja mirristä. "kiinteät rokotukset" maksuineen eivät yllätä mutta tapaturmaiset e.läärikäynnit yllättävät aina sekä koiran, omistajan että lompakon.