Mitähän tässä tekisi kun ei 40v enää työllisty.
Pitäisi keksiä lopuksi elämää jotain tekemistä. Voisi tietysti opiskella jotain aikansa kuluksi, vaikka ei sekään työllistä...
Kommentit (58)
Ei muuta kuin opiskelemaan lähäriksi! Kyllä töitä piisaa mummojen ja vaarien vaipanvaihtajana ja sorsakuskina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko siihen että saat töitä. Mä olen jotenkin hullusti päässyt kaikkeen mihin olen halunnut. Luulen että asenne ratkaisee. Työhaastattelun näen tapaamisena, jossa tutustun ensikertaa tulevaan pomoon tai työkavereihin. Näe itsesi perillä, muut ei vaan tiedä sitä vielä :) Ylimielinen ei saa olla, mutta kaikki omat henkiset esteet pitää olla raivattuna tieltä.
Hyvä neuvo varsinkin tuo, että työhaastattelu on tapaaminen, jossa tutustutaan ensikertaan pomoon ja työkavereihin. Tätä aion käyttää :)
Ja sitten jos ei saa paikkaa, voi lohduttaa itseään, että se pomo olikin ihan paska ihminen, onneksi en päässyt. Hyvä neuvo.
Vierailija kirjoitti:
Usko siihen että saat töitä. Mä olen jotenkin hullusti päässyt kaikkeen mihin olen halunnut. Luulen että asenne ratkaisee. Työhaastattelun näen tapaamisena, jossa tutustun ensikertaa tulevaan pomoon tai työkavereihin. Näe itsesi perillä, muut ei vaan tiedä sitä vielä :) Ylimielinen ei saa olla, mutta kaikki omat henkiset esteet pitää olla raivattuna tieltä.
Minäkin pääsin vielä kolmekymppisenä aina töihin kun pääsin haastatteluun asti. Eikä niin hirveästi haitannut vaikka osaaminen tai kokemus ei ollut aina ihan kohdillaan. Kyllähän sitä työssä oppii, ja niin oppikin ihan ilman ongelmia.
Silloin työllistyminen oli vielä helppoa.
Nelivitosena jouduin uudestaan työnhakurumbaan, ja enää ei työpaikkaa irtoa vaikka haastatteluun sattuisi pääsemään. Peili kyllä kertoo syyn tilanteseeni. En ole enää se fiksun ja reippaan näköinen kaunis nainen, vaan täti jolla näkyy kasvoissa veltostumisen merkkejä :/
Sulla on vielä toivoa, oikeasti! Mulla ei enää t: 50v nainen
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kokeilemaan yrittäjänä toimimista.
Tällaisella yliopistolla tutkijana toimineella humanistilla ei ole oikein mitään myyvää tuotetta.
Yrittäjänä voi myydä myös osaamistaan. Tietysti helpommin sanottu kuin tehty. Itse löysin koulutuksen jonka kautta pääsin "soluttautumaan" kuntabyrokratiaan, ja täällä ei ikärasismia paljon ole, koska töissä on monia 6-kymppisiä, joille 40 v on nuori!
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kuin opiskelemaan lähäriksi! Kyllä töitä piisaa mummojen ja vaarien vaipanvaihtajana ja sorsakuskina.
Tuolla lähärihommissa kyllä riittää työnsarkaa vaikka maailman tappiin asti. Hassua vaan, että työttömille ei nämä hommat kelpaa. Pitäisi saada enemmän liksaa ja työaikojen pitäis olla sopivammat. Maassamme on niin hyvät tuet, että ihmiset jäävät mielummin makoilemaan kotiin kuin tarttuvat toimeen.
Tuet pois niin alkaa työt maistua ja valitus jää vähemmälle!
Minulle on sanottu monesta lähteestä että näytän kovin surulliselta. No mutta, tottahan se on, olen todella surullinen. Jos tämä sitten näkyy haastatteluissa niin siihen onkin minun hieman vaikeampi vaikuttaa... Osaamisen puutteesta ei ole kyse, kyse on kohdallani siitä että näytän masennuspotilaalta, mikä olenkin, tosin ilman diagnoosia... :/
Työllistyy mutta pitää vaan nousta taas tyvestä puuhun palkkatason suhteen. 40 vuotiaalla voi olla työkokemusta 20v ja viimeinen tuntipalkka 17€ niin nyt ei sitten nappaa aloittaa uudessa paikassa 12€ tuntiliksalla! Harvassa työpaikassa uusi työntekijä pääsee parhaaseen hommaan ja saa maksimi palkkaluokat.
Töitä löytyy jos viitsii palkasta tinkiä.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kokeilemaan yrittäjänä toimimista.
Tällaisella yliopistolla tutkijana toimineella humanistilla ei ole oikein mitään myyvää tuotetta.
Aina ei tarvitse olla konkreettista tuotetta.
En minäkään tuotetta myy, vaan osaamista.
Myyn suunnittelupalvelua ja lopputuotteen toimitan asiakkaalle sähköisessä muodossa.
Tutkijana toimineella humanistilla on varmasti paljon sellaista osaamista jota voi kaupata yrityksille tai yksityisille henkilölle.
Voit myydä esim. konsultointia tai tehdä tutkimuksia joista laskutat tilaajaa.
Yritykset ostavat ainakin asiakaskäyttäytymiseen liittyviä tutkimuksia ja paljon muutakin jos vain osaat tuotteistaa osaamisesi. Tehdä hyviä paketteja joita lähtisit myymään. Vakea keksia esimerkkejä kun en tiedä millä alalla toimit ja millaisia tutkimuksia olet tehnyt.
Jos et muuta keksi, niin ala myymään vaikka elämäntapavalmennusta. Sellaiseen humanistilla luulisi riittävän rahkeita.
Vierailija kirjoitti:
Töitä löytyy jos viitsii palkasta tinkiä.
No ei se minusta ole enää mielekästä palkasta tinkimistä kun puhutaan 9 eurosta päivää kohden.
Siis mitä ihmettä? Itse olen nelikymppinen enkä voisi parempaa ikää työnhaun kannalta keksiä. En ymmärrä tätä aloitusta lainkaan. Onko siis jollain todellakin ollut jo nelikymppisenä iän puolesta vaikea työllistyä?!? Nykyinen neljäkymmentä on entinen kolmekymmentä. Nykyään ihmiset elävät pitempään ja työuratkin pitenevät koko ajan. Eläkkeelle jäädään myöhemmin kuin ennen. Siksi tämä aloitus kuulostaa minusta epärealistiselta.
Monella 40-kymppisellä on parempi kroppa kuin 20-kymppisellä, voisiko fitness-alalta löytyä töitä, jos olet timmi?
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä? Itse olen nelikymppinen enkä voisi parempaa ikää työnhaun kannalta keksiä. En ymmärrä tätä aloitusta lainkaan. Onko siis jollain todellakin ollut jo nelikymppisenä iän puolesta vaikea työllistyä?!? Nykyinen neljäkymmentä on entinen kolmekymmentä. Nykyään ihmiset elävät pitempään ja työuratkin pitenevät koko ajan. Eläkkeelle jäädään myöhemmin kuin ennen. Siksi tämä aloitus kuulostaa minusta epärealistiselta.
Missäköhän kuplassa sinäkin asut?
En tiedä, mikä on koulutuksesi, minulla on pohjana laskentatoimen merkonomi ajalta ennen tradenomeja. Olen vuosien varrella ollut hyvin utelias ja halukas oppimaan uutta ja jatkuvasti käynyt kursseilla ja avoimessa yliopistossa aineopintoja ja nytkin luen tenttiin. 42-vuotiaana vaihdoin taas kerran työpaikkaa, ja viime vuonna 47- vuotiaana hain talousasiantuntijan paikkaa ja sain. Ohi korkeakoulutettujen. 46 hakijaa, joista 8 pääsi haastatteluun, ja vikalla kierroksella oli joku muu ja minä. Olen seurannut myös sivusta, kuinka verkostoituminen kannattaa. Eli se vapaaehtoistyö ja ihmisten kanssa seurustelu. Itsekin sain aikoinaan työttömänä töitä koirapuiston kautta.
Kyllä sinun minun mielestäni kannattaa kouluttaa itseäsi. Toisekseen työttömänä saat tehdä sen työttömyysrahalla? Vanhentunut osaaminen ei myy, ja tekoäly tulee monelle alalle kovaa vauhtia. On aloja, joissa on pulaa tekijöistä, selvitä mitä ne ovat. Äläkä ujostele ns. miehisiä aloja. Sukulaiseni johtaa 70 hengen osastoa ns. miehisellä alalla. Tätini kouluttautui 43-veenä timpuriksi. Jäi eläkkeelle tammikuussa. On tehnyt meidänkin saunan ja kylppärin. Toinen serkkutyttö opiskeli timpuriksi ja sisustussuunnittelijaksi, oma firma, asiakkaita on Helsingin hienostokaupunginosissa. Faijani luki timpuriksi myös 48-veenä, hikoiltiin yhdessä yhtälöoppia, kun minulla oli lukio, ja siitä hommasta faija eläkkeelle jäi.
Ei pidä väheksyä koulutuksen ja tuttavapiirin merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin ajattelen. Olen kuitenkin kolme vuotta työttömänä ollut 42-v. YTT. Hakemuksia lähtee muutama viikossa.
Tee kuten minä ja hyödynnä keskustalaista aluepolitiikkaa. Kun olin lyönyt vuosikausia päätäni seinään pääkaupunkiseudulla, niin lopulta nöyrryin ja hain erityista asiantuntemusta vaativaa paikkaa julkiselta puolelta pieneltä muuttotappiopaikkakunnalta satojen kilometrien päästä kotiseudultani. Hakijoita oli vain kourallinen, ja olin heittämällä pätevin, ja sain paikan. Muutto pikkukylään oli lopulta yllättävän helppo, vaikken tuntenut uudelta paikkakunnalta etukäteen ketään. Työ on oikeasti mielenkiintoista, ja palkka riittää täällä tosi hyvin, kun asuminen on puoli-ilmaista.
t. 40+ tohtori myöskin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluttaudu terveydenhuoltoalalle. Ainakin mun työpaikassa vielä 50-60 kymppisetkin saa töitä hyvin.
Mutta entäs kun kaikista ei ole terveydenhuoltoalalle?
Kaikkea työtä on otettava vastaan, kohta tulee sanktiota jos et ota vastaan terveysalan työtä siitähän sinä jo puhuit, muutettava vaikka huitsinnevadaan t wartianen sipilä plus se vi-tun aktiivimalli
Entä tekisit mallin töitä, jos sulla kerran on hyvä kroppa?
Oletko sää kiinnostunut politiikasta? Poliitikoksi! Kaksi kautta ja eläke on taattu. Voit sen sopeutumiseläkkeen lisäksi pyörittää sit vaikka millaisii miljoonabisneksii.