Miten eroon harhaluuloista? Psykoterapia ei auta.
Tässä esimerkkejä harhaluuloistani:
- Luulen että minua pidetään epärehellisenä - esim. kaupassa myymälävarkaana:
- en voi pitää hansikkaita tms. taskussa, koska kassa kuitenkin luulee että siellä jotain varastettua.
- en voi maksaa sileillä/tuoreilla seteleillä, koska epäilen että kassa luulee niitä juuri printatuiksi.
- Lenkillä ollessani välttelen kulkemista muiden takana (etenkin pimeän aikaan), koska luulen että minua pidetään pahantekijänä.
- Luulen että minua pidetään kaikkialla vastenmielisen/ruman näköisenä ja yksinkertaisena.
Mikä auttaisi tähän? Olen tällä hetkellä kognitiivisessa psykoterapiassa, mutta tuntuu ettei terapeutti ota minua vakavasti. Epäilen että hänkin pitää minua jotenkin vastenmielisenä, eikä siten "kemiaa" välillemme synny. Pistin muutama kuvaani arvioitavaksi haystack.ai:ssa ja sain keskiarvoksi 4.5 eli aika huono.
Kommentit (54)
Voi v*tun Äitihullu, ihan pakko tunkea itsensä joka ketjuun! Minäminäminäminä.... Usko nyt prkl jo, että meitä ei kiinnosta sun seinähullut itsekeskeiset jaarituksesi! Tämä oli jonkun toisen ketju ja sun piti tulla tänneKIN meuhkaamaan! Sulla mikään huono itsetunto ole, päinvastoin, kuvittelet että koko maailmaa kiinnostaa sun napanöyhtäsi. No kuule kun EI KIINNOSTA!!!
Vierailija kirjoitti:
Kaikella ystävällisyydellä nro 3. Lopeta se kissa ja hiiri -leikki ja vihjaileminen niille terapeuteillesi ja ota vastuu omasta paranemisestasti tuomalla piilottelemasi ajatukset suoraan esille terapiassa! Jos et pysty siihen heti, tuo suoraan terapeutillesi esille, että mielestäsi on olemassa ajatuksia, jotka ovat vahvasti mielessäsi mutta et pysty vielä tuomaan niitä esille ja tarvitset siihen apua.
Mä en vihjaile terapeuteilleni mitään, vaan en vain ole tavannut heitä sen jälkeen, kun menin nykyiseen terapiaani. Tai yhteen törmäsi kadulla ja kun hän kysyi, miten menee, kerroin, että olenkin tajunnut (huom. sä et sitä tajunnut!) että äitini on narsistinen ja mennyt terapiaan, joka auttaa sen valossa ja voimaannun jatkuvasti.
Täällä varoitan vain muita, etteivät luottaisi kognitiiviseen sokeasti.
3
Vierailija kirjoitti:
Epärehellinen? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee vaikutelma, että terapiasi on vasta alussa ja terapiasuhde ei ole ehtinyt vielä muodostua.
Olen käynyt terapiassa nyt 10 kertaa - olisikohan tässä vaiheessa "terapiasuhteen" pitänyt jo muodustautua? Olen kyllä kertonut ongelmistani terapeutille, mutta tuntuu että hän on kovin passiivinen niiden suhteen. Kaipaisin nimenomaan pieniä arkisia vinkkejä kuinka tulla toimeen harhaluulojen parissa.
Samankaltainen passiivisuus tosin on toistunut kaikilla aiemmilla psykiatreilla/lääkäreillä - kukaan ei jostain syystä lähde aktiivisesti selvittelemään ongelmiani. Olen tosissaan alkanut miettimään jospa syynä on vastenmielinen ulkonäköni tai jokin muu luotaantyöntävyys minussa (harhaluuloisuutta ehkä tämäkin).
He eivät ole ajatustenlukijoita. Sun täytyy itse puhua. Jos puhuminen on liian vaikeaa, kirjoita ja anna terapeutille luettavaksi.
Hei! En ole sama kirjoittaja kuin 3.
Nimenomaan olen jo kertonut avoimesti ongelmistani terapeutille, mutta jostain syystä hän ei vain "kiinnostu" ongelmistani. Jos kysyn neuvoja, hän yleensä vastaa jotain ympäripyöreätä tyyliin "Sitä meidän pitää miettiä yhdessä...". En tiedä missä vika. Odottaakohan hän, että voin olla täysin rentoutunut hänen seurassaan, jolloin keskustelu olisi luontevampaa (myönnän että minua jännittää sessiot ja tämä tulee ilmi "puheryöppynä").
Vierailija kirjoitti:
Voi v*tun Äitihullu, ihan pakko tunkea itsensä joka ketjuun! Minäminäminäminä.... Usko nyt prkl jo, että meitä ei kiinnosta sun seinähullut itsekeskeiset jaarituksesi! Tämä oli jonkun toisen ketju ja sun piti tulla tänneKIN meuhkaamaan! Sulla mikään huono itsetunto ole, päinvastoin, kuvittelet että koko maailmaa kiinnostaa sun napanöyhtäsi. No kuule kun EI KIINNOSTA!!!
Aah, miltä nyt tuntuu? Ottaako jokin pikkuisen kupoliin? Mua ei.
3
Vierailija kirjoitti:
Ja siis on huono itsetunto. Jos se ois hyvä, en roikkuisi täällä palstalla. Ja on se jossain ihan hyvä, mutta jossain itsetuntoni on olematon ja huono, eikä tue mua.
3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3
Kyllä. SInä v*tutat ihan suunnattomasti. Tunget toisten ketjuihin kun omat p*skat jankkaamisesi poistetaan. Kyllä olis kirveellä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinäkin olisit kyennyt suhtautumaan minuun ystävällisemmin, niin mitään riitaa välillämme ei olisi, mutta koska et kyennyt, näytän sinunlaisillesi närhen munat.
3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3Kyllä. SInä v*tutat ihan suunnattomasti. Tunget toisten ketjuihin kun omat p*skat jankkaamisesi poistetaan. Kyllä olis kirveellä töitä.
No, niin muakin oma äitini vitutti jatkuvasti, missä oli myötätuntoai siihen?
3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3Kyllä. SInä v*tutat ihan suunnattomasti. Tunget toisten ketjuihin kun omat p*skat jankkaamisesi poistetaan. Kyllä olis kirveellä töitä.
3
En tunne minkäänlaista myötätuntoa sinua kohtaan, äitiäsi kohtaan kylläkin. Hän näki jo pienestä pitäen että sinulla ei todellakaan ole kaikki muumit laaksossa. Olet inhottava.
Ja koska omia aivan asiallisiakin ketjujani poisTAtetaan, keskustelen siksikin enemmän kuin ehkä muuten tekisin, joissain muissa ketjuissa.
3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3En tunne minkäänlaista myötätuntoa sinua kohtaan, äitiäsi kohtaan kylläkin. Hän näki jo pienestä pitäen että sinulla ei todellakaan ole kaikki muumit laaksossa. Olet inhottava.
No sitten en ajattele harmittaako läsnäoloni täällä sinua vai ei. Miksi ottaisin sen huomioon, kun itse suhtaudut minuun noin?
3
Vierailija kirjoitti:
Ja koska omia aivan asiallisiakin ketjujani poisTAtetaan, keskustelen siksikin enemmän kuin ehkä muuten tekisin, joissain muissa ketjuissa.
3
Eiköhän kivikisu ole vähääkään palstalla hengailleille selvä homma, kuka narsku se täällä mesoaa ja poistaa.
Sivunikkiä pukkaa, hopeaista kettua ja moikkelis hampuasu kaivaapaavan kohomadon kautta.
Tiedätkö, joskus koko toiminta kehittyy kun mätämuna hallinoimasta poistuu, että...
Mutta ethän sinä lähde. Ehei, ja palsta kuolee hyvin hyvin pian. Teet niin tai näin, viinarahat loppu ja Jesús kutsuu.
Vierailija kirjoitti:
3
Ainutkaan sun ketjuista ei ole ollut asiallinen. Kirjotuksista saisit aika monta kunnianloukkaustuomiota jos kohteesi niistä olisi tietoinen.
Kaikella ystävällisyydellä nro 3. Lopeta se kissa ja hiiri -leikki ja vihjaileminen niille terapeuteillesi ja ota vastuu omasta paranemisestasti tuomalla piilottelemasi ajatukset suoraan esille terapiassa! Jos et pysty siihen heti, tuo suoraan terapeutillesi esille, että mielestäsi on olemassa ajatuksia, jotka ovat vahvasti mielessäsi mutta et pysty vielä tuomaan niitä esille ja tarvitset siihen apua.