Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten eroon harhaluuloista? Psykoterapia ei auta.

Epärehellinen?
09.04.2018 |

Tässä esimerkkejä harhaluuloistani:

- Luulen että minua pidetään epärehellisenä - esim. kaupassa myymälävarkaana:
- en voi pitää hansikkaita tms. taskussa, koska kassa kuitenkin luulee että siellä jotain varastettua.
- en voi maksaa sileillä/tuoreilla seteleillä, koska epäilen että kassa luulee niitä juuri printatuiksi.
- Lenkillä ollessani välttelen kulkemista muiden takana (etenkin pimeän aikaan), koska luulen että minua pidetään pahantekijänä.
- Luulen että minua pidetään kaikkialla vastenmielisen/ruman näköisenä ja yksinkertaisena.

Mikä auttaisi tähän? Olen tällä hetkellä kognitiivisessa psykoterapiassa, mutta tuntuu ettei terapeutti ota minua vakavasti. Epäilen että hänkin pitää minua jotenkin vastenmielisenä, eikä siten "kemiaa" välillemme synny. Pistin muutama kuvaani arvioitavaksi haystack.ai:ssa ja sain keskiarvoksi 4.5 eli aika huono.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kamalaa, kun ei halua kertoa muille, miten huono on, etteivät nämä pilkkaisi.

3

Heh heh, yritä ap päättää oletko harhaluuloinen vai narsistin uhri.

Tarina joka tapauksessa noudattaa samaa kaavaa kuin trollaamisesi aina: terapia on kusetusta ja ongelmat ratkeaa lenkkeilemällä.

3 ei ole ap, typerys. Vai miten ne ois sama asia? Ja kukaan ei ole olettanutkaan tässä, että ongelma ratkeaa lenkkeilyllä. Oletko joku suppeasti koulutettu terapeutti?

3

Suppeasti koulutettu terapeutti? Yrität vittuilla vai? Ainakin olen muuta kuin kuppasen vauvapalstan vakiotrolli.

Jäikö se jotenkin epäselväksi? Ja mikä tää sitten oli: "Heh heh, yritä ap päättää oletko harhaluuloinen vai narsistin uhri." ?

3

Miksi vastaisin trollille, jonka pää on täynnä kusta? Jep!

Onnea nyt vaan työpäivään! Tulee pitkä ja kurja ja pirun ankea, kuten yleensäkin.

Ai mun työpäivään? Ne vaihtelee, joskus oon viihtynytkin töissä.

3

Vierailija
22/54 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on/oli samansuuntaisia ajatuksia, tosin ihan eri suuruusluokassa. Lääkitys on auttanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään terapia ei toimi, jos asiakas ei itse ota vastuuta siitä, että puhuu niistä asioista mitä mielessä on. Terapia perustuu asiakkaan ja terapeutin väliseen yhteistyösuhteeseen. Terapeutti ei ole ajatustenlukija. Mitä enemmän kerrot ja mitä avoimempi olet, sitä enemmän saat irti terapiasta ja sitä nopeammin tulee tulosta.

Jos asiakas ja terapeutti ja heidän näkemyksensä ovat aivan eri aaltopituudella ja kemiatkaan ei kohtaa, voi terapiasta olla enemmän haittaa kuin hyötyä!

Vierailija
24/54 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään terapia ei toimi, jos asiakas ei itse ota vastuuta siitä, että puhuu niistä asioista mitä mielessä on. Terapia perustuu asiakkaan ja terapeutin väliseen yhteistyösuhteeseen. Terapeutti ei ole ajatustenlukija. Mitä enemmän kerrot ja mitä avoimempi olet, sitä enemmän saat irti terapiasta ja sitä nopeammin tulee tulosta.

Tämmöinen ei ole terapiaa, itse ainakin puhuin kaikesta, mitä mielessäni oli, eikä terapeutti tajunnut, että peittelen vaikeimpia asioita siksi, että se on juuri se ongelma, miksi haen apua, kun en kykene kohtaamaan niitä ilman TERAPEUTTISTA TUKEA JA APUA. Ei terapia saa olla terapeutilta pelkkää empaattista kuuntelua, ei siitä ole muuten yhtään sen enempää hyötyä, kuin empaattisesta tuttavastakaan. Pitää osata terapoida, siksihän henkilö ottaa siitä rahaakin ja on käynyt koulutukset jne.

Ja jos ei omat kyvyt riitä, pitää nähdä sekin ja sanoa se asiakkaalle ja lähettää eteenpäin.

3

Et ole puhunut kaikesta mitä mielessäsi on, koska tiedostat, että olet peitellyt asioita. Et siis ole puhunut asioista joita peittelet ja tässä on syy miksi et parane vaikka ravaisit terapiassa vielä toiset 25 vuotta!

Vierailija
25/54 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tämä ei varmaan miellytä kaikkia, mutta Jumala on se joka näkee kaiken, ja on nähnyt kaiken. Anna huolesi Jumalan käsiin, Hän tietää Hän pystyy auttamaan sinua parhaiten.

Vierailija
26/54 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asiakas ja terapeutti ja heidän näkemyksensä ovat aivan eri aaltopituudella ja kemiatkaan ei kohtaa, voi terapiasta olla enemmän haittaa kuin hyötyä!

Fake News, laita lähde jos välttämätöntä jakaa pään sisältöä palstalle.

Vierailija
27/54 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämmöinen ei ole terapiaa, itse ainakin puhuin kaikesta, mitä mielessäni oli, eikä terapeutti tajunnut, että peittelen vaikeimpia asioita siksi, että se on juuri se ongelma, miksi haen apua, kun en kykene kohtaamaan niitä ilman TERAPEUTTISTA TUKEA JA APUA. Ei terapia saa olla terapeutilta pelkkää empaattista kuuntelua, ei siitä ole muuten yhtään sen enempää hyötyä, kuin empaattisesta tuttavastakaan. Pitää osata terapoida, siksihän henkilö ottaa siitä rahaakin ja on käynyt koulutukset jne.

Ja jos ei omat kyvyt riitä, pitää nähdä sekin ja sanoa se asiakkaalle ja lähettää eteenpäin.

3

Et ole puhunut kaikesta mitä mielessäsi on, koska tiedostat, että olet peitellyt asioita. Et siis ole puhunut asioista joita peittelet ja tässä on syy miksi et parane vaikka ravaisit terapiassa vielä toiset 25 vuotta!

Se on ihan inhimillistä ja juuri siksi menin terapiaan. Taidat tosiaan itse olla terapeutti, joka ei saa tuloksia aikaan, kun noin hermostut. Ei voida olettaa, että terapia ei auta henkilöitä, joita on vahingoitettu sen verran vakavasti, etteivät itse kykene yksin siitä läpi selviämään. Vaan siihen tarvitaan terapeutti, joka saa asiakkaan luottamaan itseensä ja kognitiivisessa niin ei käy, koska se terapiamenetelmä on ihan susi sellaiselle potilaalle, josta pitää kaivaa esiin vaikka trauman osasia.

3

Vierailija
28/54 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3

Tiedostan kyllä, että en ole pystynyt puhumaan kaikesta, mitä mielessäni tunnen, mutta jos et ymmärrä sanan pystyä merkitystä, niin se on vaikeaa saada sinua ymmärtämään, miä sinulle sanotaan.

3

Vierailija
29/54 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin olen kertonut sellaista, joissa on johdatusta siihen, mitä en pysty sanomaan, vihje, selkeä ohjaus viedä keskustelua tarvitsemaani suuntaan, terapeutin on vain oivallettava niistä, miksi sanoin asian. Tai kysyttävä lisää jne. Tosin ei taida terapeutti itse olla ansioitunut siinä, jos tuon ymmärtää, vaan jos tarvitsen narsistin ihria ymmärtävää terapiaa ja terapeutti on sellainen, niin vaikka hän ois puoliunessa, niin hän kysyy oikeita kysymyksiä, sanoo oikeita asioita ja homma etenee.

Mutta siksi ei muilla terapeuteilla varmaan tule tietyillä potilailla juurikaan tuloksia, ettei narsismin uhriutta ollenkaan terapioissa ymmärretä, vaikka voisi melkein arvioida, että aika suuri osa traumoista on sellaista syntyperää.

3

Vierailija
30/54 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin olen kertonut sellaista, joissa on johdatusta siihen, mitä en pysty sanomaan, vihje, selkeä ohjaus viedä keskustelua tarvitsemaani suuntaan, terapeutin on vain oivallettava niistä, miksi sanoin asian. Tai kysyttävä lisää jne. Tosin ei taida terapeutti itse olla ansioitunut siinä, jos tuon ymmärtää, vaan jos tarvitsen narsistin ihria ymmärtävää terapiaa ja terapeutti on sellainen, niin vaikka hän ois puoliunessa, niin hän kysyy oikeita kysymyksiä, sanoo oikeita asioita ja homma etenee.

Mutta siksi ei muilla terapeuteilla varmaan tule tietyillä potilailla juurikaan tuloksia, ettei narsismin uhriutta ollenkaan terapioissa ymmärretä, vaikka voisi melkein arvioida, että aika suuri osa traumoista on sellaista syntyperää.

3

Juttu käy yhä narsistisemmaksi😂

Vierailija
31/54 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3

Selvästi hlö sabotoi itse mahdollisuutensa parantua. Veikkaan, että nykyinen terapeutti ja suuntaus on myös tuloksetonta ja paskaa parin vuoden päästä.

Vierailija
32/54 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi harhaluulosi vaikuttavat kumpuavan enemmän sosiaalisesta ahdistuksesta kuin varsinaisesta psykoottisesta paranoiasta (jolloin ajattelisit että muut ovat pahoja/vainoajia). Se on paljon vähemmän vakavaa ja Siihen on oikeasti tarjolla apua. ikävää että terapeutin kanssa ei toimi, ehkä voisit vaihtaa terapeuttia tai kertoa nykyiselle miten koet terapian.

No minkähän takia sellaiseen ei sitten ole löytynyt 25 vuodessa apua, että ei kerro muille, miten huono on, koska ei voi kertoa, kun ei voi? Miksei sellaiseen saa apua? Ei sekään ole paranoijaa vaan kasvattamalla aiheutettu ajatus ja uskomus. Ei nämä ainakaan mitään helppoja auttaa ole, tai havaita. En kerro, että oon huono, koska se hävettää itseä niin paljon. En halua kenenkään tietävän sitä. Sinun järjelläsi haluan siis kärsiä asiasta.

3

Mä vastasin siis ap:lle. Sun tilanteesta en oikeasti osaa sanoa mitään, toivottavasti löydät jostain jonkinlaista apua!

Vierailija
33/54 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tulee vaikutelma, että terapiasi on vasta alussa ja terapiasuhde ei ole ehtinyt vielä muodostua.

Olen käynyt terapiassa nyt 10 kertaa - olisikohan tässä vaiheessa "terapiasuhteen" pitänyt jo muodustautua? Olen kyllä kertonut ongelmistani terapeutille, mutta tuntuu että hän on kovin passiivinen niiden suhteen. Kaipaisin nimenomaan pieniä arkisia vinkkejä kuinka tulla toimeen harhaluulojen parissa.

Samankaltainen passiivisuus tosin on toistunut kaikilla aiemmilla psykiatreilla/lääkäreillä - kukaan ei jostain syystä lähde aktiivisesti selvittelemään ongelmiani. Olen tosissaan alkanut miettimään jospa syynä on vastenmielinen ulkonäköni tai jokin muu luotaantyöntävyys minussa (harhaluuloisuutta ehkä tämäkin).

Vierailija
34/54 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on sanottu se, miten asia on. Jos ei kerro ajatuksiaan, ei terapeutti voi mitenkään niitä arvata. Siksikin, ikävä kyllä, hyvän terapeutin kanssa edistyvät ne fiksut ihmiset, jotka ovat verbaalisia ja osaavat jäsennellä ajatteluaan. Jotkut rakastavat myös niin paljon traumojaan, että ovat ottaneet niiden kanssa kärsimisen elämäntehtäväkseen eivätkä halua luopua niistä. Terapeutti ei ole kaikkitietävä isän tai äidin korvaaja, vaan se, jonka kanssa yhdessä käydään asioita läpi ja asiakas ottaa itse vastuun omasta elämästään ja työstää itse ongelmiaan. Terapeutin avulla asiakas saa voimavaroja tulla terveemmäksi ajatuksiltaan ja toiminnoiltaan. Jos näitä asioita ei tajua, on terapia usein melko turhaa.

Vierailija
35/54 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epärehellinen? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tulee vaikutelma, että terapiasi on vasta alussa ja terapiasuhde ei ole ehtinyt vielä muodostua.

Olen käynyt terapiassa nyt 10 kertaa - olisikohan tässä vaiheessa "terapiasuhteen" pitänyt jo muodustautua? Olen kyllä kertonut ongelmistani terapeutille, mutta tuntuu että hän on kovin passiivinen niiden suhteen. Kaipaisin nimenomaan pieniä arkisia vinkkejä kuinka tulla toimeen harhaluulojen parissa.

Samankaltainen passiivisuus tosin on toistunut kaikilla aiemmilla psykiatreilla/lääkäreillä - kukaan ei jostain syystä lähde aktiivisesti selvittelemään ongelmiani. Olen tosissaan alkanut miettimään jospa syynä on vastenmielinen ulkonäköni tai jokin muu luotaantyöntävyys minussa (harhaluuloisuutta ehkä tämäkin).

He eivät ole ajatustenlukijoita. Sun täytyy itse puhua. Jos puhuminen on liian vaikeaa, kirjoita ja anna terapeutille luettavaksi.

Vierailija
36/54 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3

Täh? Sinusta siis se, että en halua kärsiä huonosta itsetunnosta, on narsistista?

3

Vierailija
37/54 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epärehellinen? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He eivät ole ajatustenlukijoita. Sun täytyy itse puhua. Jos puhuminen on liian vaikeaa, kirjoita ja anna terapeutille luettavaksi.

Terapiasuhteesi muodostuminen on tosiaan vasta aivan alussa. Omasta historiastasi riippuu miten nopeasti luottamus syntyy. Terapia ei tuo tuloksia kovin nopeasti, siksi se kestää useamman vuoden. Uskoisin, että nuo ulkonäköön liittyvät pelkosi ovat myös osa taudinkuvaasi. Jos terapeuttisi edustaa paykodynaamista koulukuntaa, todennäköisesti hän ei valitettavasti tule olemaan nykyistä aktiivisempi terapiasuhteenne aikana. Jos koet ajatustesi olevan haitaksi arjen toiminnoillesi, voisit miettiä lääkitystä terapian rinnalle kunnes olet käynyt terapiassa pidemmän aikaa. Tosin usein psykodynaamisen suuntauksen terapeutit ovat lääkevastaisia. Tuntuuko terapeuttisi muuten siltä, että hänelle on helppo puhua? Jos vastaus on kyllä, tuo rohkeasti kirjoittamasi asiat käynnillä esille ja katso mitä hän vastaa.

Vierailija
38/54 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on sanottu se, miten asia on. Jos ei kerro ajatuksiaan, ei terapeutti voi mitenkään niitä arvata. Siksikin, ikävä kyllä, hyvän terapeutin kanssa edistyvät ne fiksut ihmiset, jotka ovat verbaalisia ja osaavat jäsennellä ajatteluaan. Jotkut rakastavat myös niin paljon traumojaan, että ovat ottaneet niiden kanssa kärsimisen elämäntehtäväkseen eivätkä halua luopua niistä. Terapeutti ei ole kaikkitietävä isän tai äidin korvaaja, vaan se, jonka kanssa yhdessä käydään asioita läpi ja asiakas ottaa itse vastuun omasta elämästään ja työstää itse ongelmiaan. Terapeutin avulla asiakas saa voimavaroja tulla terveemmäksi ajatuksiltaan ja toiminnoiltaan. Jos näitä asioita ei tajua, on terapia usein melko turhaa.

Tämä on todella suppea ja aivan susi näkemys terapiasta. Jos ongelma on liian kipeä avauyavaksi yksin, on nimenomaan terapeutin tehtävä auttaa siinä, siksi hänellä on koulutus, siksi hänelle maksetaan ja siksi hänelle mennään. Ei ole mitään järkeä anta terapiaa, jos tätä ei terapeutti tajua, tai sitten hänen olisi sanottava asiakkaalleen kaikki nämä asiat ennen potilassuhteen alkua, ettei potilas kuvittele, että häntä voidaan auttaa. (siellä).

3

Vierailija
39/54 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta 10 kerran jälkeen on vaikea sanoa tilanteestasi oikeastaan mitään. Itse kun olin käynyt nykyisellä terapeutillani kymmenen kertaa, en vielä ollut varma, tuleeko hän auttamaan minua vai ei.

Toisaalta olen mennyt terapeutille, josta tuli aikalailla heti se tunne, että tämä ei ole vain oikea paikka minulle, vaikka en osannutkaan tarkasti sanoa miksi ei. Onneksi en jäänyt sinne, mutta ajattelua tunteella - ei järjellä, se kyllä vaati.

En silloin vielä ollut törmännyt narsistien uhrien terapiaan, koska en tajunnut että kasvattajani oli narsistinen, ja myöhemmin tajusin, että se ois ollut käytännössä se mun 6-vuotinen kognitiivinen terapiani uudelleen, hiukan uusin maustein oman elämäni suunnalta vain. Eli ei olisi johtanut esim. huonon itsetunnon havaitsemiseen, eikä siten tietenkään sen paranemismahdollisuuksiinkaan.

3

Vierailija
40/54 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap kokeillut NLP:tä tai hypnoosia tms?

3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme