Miten eroon harhaluuloista? Psykoterapia ei auta.
Tässä esimerkkejä harhaluuloistani:
- Luulen että minua pidetään epärehellisenä - esim. kaupassa myymälävarkaana:
- en voi pitää hansikkaita tms. taskussa, koska kassa kuitenkin luulee että siellä jotain varastettua.
- en voi maksaa sileillä/tuoreilla seteleillä, koska epäilen että kassa luulee niitä juuri printatuiksi.
- Lenkillä ollessani välttelen kulkemista muiden takana (etenkin pimeän aikaan), koska luulen että minua pidetään pahantekijänä.
- Luulen että minua pidetään kaikkialla vastenmielisen/ruman näköisenä ja yksinkertaisena.
Mikä auttaisi tähän? Olen tällä hetkellä kognitiivisessa psykoterapiassa, mutta tuntuu ettei terapeutti ota minua vakavasti. Epäilen että hänkin pitää minua jotenkin vastenmielisenä, eikä siten "kemiaa" välillemme synny. Pistin muutama kuvaani arvioitavaksi haystack.ai:ssa ja sain keskiarvoksi 4.5 eli aika huono.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Onko sinua joskus (lapsena tai myöhemmällä iällä) vakavasti syyllistetty sellaisesta mitä sinä et todellakaan ole tehnyt ja pidetty sinua syyllisenä, vaikka olet ollut täysin syytön etkä ole vain osannut puolustautua?
Kyllä on, ja tästä tuo kaikki harhaluuloisuus kumpuaa. En vain tiedä miten siitä pääsisi eroon. Olen todella huono puolustautumaan ja pitämään oikeuksistani kiinni. Takana on myös rankkaa koulukiusaamista.
Epärehellinen? kirjoitti:
Tässä esimerkkejä harhaluuloistani:
- Luulen että minua pidetään epärehellisenä - esim. kaupassa myymälävarkaana:
- en voi pitää hansikkaita tms. taskussa, koska kassa kuitenkin luulee että siellä jotain varastettua.
- en voi maksaa sileillä/tuoreilla seteleillä, koska epäilen että kassa luulee niitä juuri printatuiksi.
- Lenkillä ollessani välttelen kulkemista muiden takana (etenkin pimeän aikaan), koska luulen että minua pidetään pahantekijänä.
- Luulen että minua pidetään kaikkialla vastenmielisen/ruman näköisenä ja yksinkertaisena.Mikä auttaisi tähän? Olen tällä hetkellä kognitiivisessa psykoterapiassa, mutta tuntuu ettei terapeutti ota minua vakavasti. Epäilen että hänkin pitää minua jotenkin vastenmielisenä, eikä siten "kemiaa" välillemme synny. Pistin muutama kuvaani arvioitavaksi haystack.ai:ssa ja sain keskiarvoksi 4.5 eli aika huono.
Kognitiivinen on paskaa! Mä kävin 6 vuotta, ja siis en tiennyt mikä mua masentaa ja voin kertoa, että se ei siellä selvinnyt. Tai siis tiesin, että se johtui äidistäni.
Mulla on esim. tosi heikko itsetunto, mutta tajusiko terapeutti sitä? Ei! Ei tajunnut, koska varjelin häntä huomaamasta sitä, koska huono itsetunto on mulle sama asia kuin että miten huono ihminen mä olen, niin huono, ettei sitä voi kertoa kenellekään.
Niin ei se tun terapeutti sitten tajunnut.
Nyt olen narsismin uhreja ymmärtävässä terapiassa ja tämäkin asia on siis tullut esille, ja syynä masennukseeni tietenkin, siellä.
Että millainen terapeutti ei tajua, että vastapäätä istuu ihminen, joka ei halua kertoa kellekään, miten huono on, ettei tule leimatuksi huonoksi, mutta tarttis apua siihen, ettei kokisi itseään niin huonoksi!!!!
Se ois sen terapeutin pitänyt tajuta ja sen terapeutin pitänyt nähdä!!! Siksihän sinne mentiin!!! Hakemaan apua! Ja sitä ei saatu.
3
Se on kamalaa, kun ei halua kertoa muille, miten huono on, etteivät nämä pilkkaisi.
3
Vierailija kirjoitti:
Se on kamalaa, kun ei halua kertoa muille, miten huono on, etteivät nämä pilkkaisi.
3
Heh heh, yritä ap päättää oletko harhaluuloinen vai narsistin uhri.
Tarina joka tapauksessa noudattaa samaa kaavaa kuin trollaamisesi aina: terapia on kusetusta ja ongelmat ratkeaa lenkkeilemällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3Heh heh, yritä ap päättää oletko harhaluuloinen vai narsistin uhri.
Tarina joka tapauksessa noudattaa samaa kaavaa kuin trollaamisesi aina: terapia on kusetusta ja ongelmat ratkeaa lenkkeilemällä.
3 ei ole ap, typerys. Vai miten ne ois sama asia? Ja kukaan ei ole olettanutkaan tässä, että ongelma ratkeaa lenkkeilyllä. Oletko joku suppeasti koulutettu terapeutti?
3
Vaihda terapeuttia. Psykiatri voi tutkia harhaisuutta ja määrätä lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Kivikissaäiti kaappasi ketjun.
En kaapannut. Toivoisin aloittajan sanovat jotain, mutta se on täysin hänen valintansa. Mun keskustelemisen määrä ei rajoitu aloittajan valintoihin.
3
Onneksi harhaluulosi vaikuttavat kumpuavan enemmän sosiaalisesta ahdistuksesta kuin varsinaisesta psykoottisesta paranoiasta (jolloin ajattelisit että muut ovat pahoja/vainoajia). Se on paljon vähemmän vakavaa ja Siihen on oikeasti tarjolla apua. ikävää että terapeutin kanssa ei toimi, ehkä voisit vaihtaa terapeuttia tai kertoa nykyiselle miten koet terapian.
Minä parannuin kun menin metsään ja itkin ehkä tunnin puun juurella ja sanoin "rakas puu, ota minun huoleni". Se oli komea iso kuusi ja se vastasi minulle "älä huolehdi, olet nyt parantunut".
Minulle tulee vaikutelma, että terapiasi on vasta alussa ja terapiasuhde ei ole ehtinyt vielä muodostua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 ei ole ap, typerys. Vai miten ne ois sama asia? Ja kukaan ei ole olettanutkaan tässä, että ongelma ratkeaa lenkkeilyllä. Oletko joku suppeasti koulutettu terapeutti?
3
Suppeasti koulutettu terapeutti? Yrität vittuilla vai? Ainakin olen muuta kuin kuppasen vauvapalstan vakiotrolli.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi harhaluulosi vaikuttavat kumpuavan enemmän sosiaalisesta ahdistuksesta kuin varsinaisesta psykoottisesta paranoiasta (jolloin ajattelisit että muut ovat pahoja/vainoajia). Se on paljon vähemmän vakavaa ja Siihen on oikeasti tarjolla apua. ikävää että terapeutin kanssa ei toimi, ehkä voisit vaihtaa terapeuttia tai kertoa nykyiselle miten koet terapian.
No minkähän takia sellaiseen ei sitten ole löytynyt 25 vuodessa apua, että ei kerro muille, miten huono on, koska ei voi kertoa, kun ei voi? Miksei sellaiseen saa apua? Ei sekään ole paranoijaa vaan kasvattamalla aiheutettu ajatus ja uskomus. Ei nämä ainakaan mitään helppoja auttaa ole, tai havaita. En kerro, että oon huono, koska se hävettää itseä niin paljon. En halua kenenkään tietävän sitä. Sinun järjelläsi haluan siis kärsiä asiasta.
3
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee vaikutelma, että terapiasi on vasta alussa ja terapiasuhde ei ole ehtinyt vielä muodostua.
Mulle ei. Älä tuhlaa aikaasi ap kognitiiviseen tuon ongelman kanssa.
3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3Suppeasti koulutettu terapeutti? Yrität vittuilla vai? Ainakin olen muuta kuin kuppasen vauvapalstan vakiotrolli.
Jäikö se jotenkin epäselväksi? Ja mikä tää sitten oli: "Heh heh, yritä ap päättää oletko harhaluuloinen vai narsistin uhri." ?
3
Mikään terapia ei toimi, jos asiakas ei itse ota vastuuta siitä, että puhuu niistä asioista mitä mielessä on. Terapia perustuu asiakkaan ja terapeutin väliseen yhteistyösuhteeseen. Terapeutti ei ole ajatustenlukija. Mitä enemmän kerrot ja mitä avoimempi olet, sitä enemmän saat irti terapiasta ja sitä nopeammin tulee tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3Suppeasti koulutettu terapeutti? Yrität vittuilla vai? Ainakin olen muuta kuin kuppasen vauvapalstan vakiotrolli.
Jäikö se jotenkin epäselväksi? Ja mikä tää sitten oli: "Heh heh, yritä ap päättää oletko harhaluuloinen vai narsistin uhri." ?
3
Miksi vastaisin trollille, jonka pää on täynnä kusta? Jep!
Onnea nyt vaan työpäivään! Tulee pitkä ja kurja ja pirun ankea, kuten yleensäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mikään terapia ei toimi, jos asiakas ei itse ota vastuuta siitä, että puhuu niistä asioista mitä mielessä on. Terapia perustuu asiakkaan ja terapeutin väliseen yhteistyösuhteeseen. Terapeutti ei ole ajatustenlukija. Mitä enemmän kerrot ja mitä avoimempi olet, sitä enemmän saat irti terapiasta ja sitä nopeammin tulee tulosta.
Tämmöinen ei ole terapiaa, itse ainakin puhuin kaikesta, mitä mielessäni oli, eikä terapeutti tajunnut, että peittelen vaikeimpia asioita siksi, että se on juuri se ongelma, miksi haen apua, kun en kykene kohtaamaan niitä ilman TERAPEUTTISTA TUKEA JA APUA. Ei terapia saa olla terapeutilta pelkkää empaattista kuuntelua, ei siitä ole muuten yhtään sen enempää hyötyä, kuin empaattisesta tuttavastakaan. Pitää osata terapoida, siksihän henkilö ottaa siitä rahaakin ja on käynyt koulutukset jne.
Ja jos ei omat kyvyt riitä, pitää nähdä sekin ja sanoa se asiakkaalle ja lähettää eteenpäin.
3
Onko sinua joskus (lapsena tai myöhemmällä iällä) vakavasti syyllistetty sellaisesta mitä sinä et todellakaan ole tehnyt ja pidetty sinua syyllisenä, vaikka olet ollut täysin syytön etkä ole vain osannut puolustautua?