Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ystävän käytös epätavallista?

Vierailija
08.04.2018 |

Mulla on ystävä, jonka kans ollaan tunnettu muutamia vuosia. Meitä yhdistää samanlainen elämänkatsomus ja samaa ikäluokkaa olevat lapset. Tässä vuoden sisään mulle on tapahtunut elämäni pahimmat kriisit, mies otti eron, yhdelle lapsistani koki eräänlaisen kriisin ja nyt tulossa vielä mahdollinen oikeustaisto lasten asumisjärjestelyissä. Sanomattakin selvää etten voi kovin hyvin ja mieli on maassa. Olen näitä asioita puinut tämän ystävän ja muidenkin kanssa. Olen avointa tyyppiä joks käsittelee vaikeita asioita puhumalla.

Tämä kaverini laittaa viikottain viestiä, jossa kertoilee mitä kivaa ovat perheenä puuhaileet, missä miehen kanssa käyneet, kertoilee lomakuulumisia tai hehkuttaa upeaa säätä. Hän ei kysy minulta miten voit, tai miten raskaat asiani ovat edenneet tms. Vaan esim. Ollaanko saatu pääsiäismunia tai ollaanko nautittu ulkoilmasta.

Jotenkin oon pahoittanu mieleni tästä. Ikään kuin hän käyttäytyy että mun vaikeuksia ei ole olemassa. Ei mua kiinnosta jutella tuollaisia kevyitä tyhjänpäiväisyyksiä elämäni syvimmän kriisin keskellä. Mulle on ihan yhdentekevää se, ollaanko vietetty hubaa pääsiäislomaa jos mun elämässä päällimmäisenä on se, saanko kohta enää asua lasteni kanssa. :(

Vähän vihjailin tälle ystävälle, tyyliin että anteeksi kun en nyt jaksa oikein kirjoitella niitä näitä kun on niin tuskallinen tilanne. Hän ei kommentoinut mitään. Olenko kohtuuton?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet.

Vierailija
2/26 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerroin mun kaverille että olen lapsen kanssa sairaalassa yön ja kerroin mitä sattui. Kaveri vastasi että jaa, minulla ihanaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa myös kuulla teidän kantanne jotka tykkäätte jutella lähes vain kevyistä aiheista, että osaisin itsekin suhtautua lempeämmin asiaan ja ystävääni. Silti en voi sille mitään että koen joskus viestit jopa loukkaavina. Vähän sama jos laittais syöpäsairaalle viestiä, että "Ootkos ollu terveenä, me voidaan hyvin! :)". Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

AP

Vierailija
4/26 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole kohtuuton. Hän ei kykene empatiaan.

Ansaitset parempaa, muista se :)

Vierailija
5/26 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme draamaa vedät. “en tiedä saanko asua lasteni kanssa”. 

Kuule, samaa se lasten isä pohtii, että miten lasten eläminen järjestetään. Sinä et omista lapsiasi sen enempää, kuin lasten isäkään. LAPSILLA on oikeus molempiin vanhempiinsa eikä sinulla ole oikeutta sanella, että isän pitäisi olla lasten kanssa vähemmän kuin sinä.

Mitä ystävääsi tulee, hän varmaan haluaa osoittaa, että elämä jatkuu ja tavalliset asiat jatkuvat eikä ole mitään syytä velloa jossain kriisissä, mitä ei oikeastaan edes ole. Sinä olet tehnyt sen kriisin itsellesi omassa päässäsi.

Se, missä lapset ovat kirjoilla on täysin sivuseikka. Olennaista on, että sinä ja lasten isä osaatte käyttytyä kuin aikuiset. Ette hauku lapsille toisianne, annatte lasten olla lapsia, eli ei mitään “ei saa puhua isille meidän asioista” soopaa, vaan lapsille täysi oikeus puhua isän luona mitä haluavat ja sinun luonasi mitä haluavat. Sinä et vedä lasten edessä draamaa ja kyyneliä isän mahdollisesta uudesta puolisosta yms. 

Vierailija
6/26 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole kohtuuton. Ei ole normaalia sivuuttaa sun asioita noin. Jos ystävä ei kestä sun vaikeuksia, on ystävyys laitettava tauolle tai kokonaan poikki. Oikea ystävyys on vastavuoroista ja toisen elämän tosiasioita käsittelevää, muu on pintapuolista kaveruutta. Toki liika kuormitus omilla vaikeuksilla on liikaa, mutta ei niitä kokonaan voi tai pidä sivuuttaa.

Vierailija
7/26 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, samaa se lasten isä pohtii, että miten lasten eläminen järjestetään. Sinä et omista lapsiasi sen enempää, kuin lasten isäkään. LAPSILLA on oikeus molempiin vanhempiinsa eikä sinulla ole oikeutta sanella, että isän pitäisi olla lasten kanssa vähemmän kuin sinä.

Mitä ystävääsi tulee, hän varmaan haluaa osoittaa, että elämä jatkuu ja tavalliset asiat jatkuvat eikä ole mitään syytä velloa jossain kriisissä, mitä ei oikeastaan edes ole. Sinä olet tehnyt sen kriisin itsellesi omassa päässäsi.

Se, missä lapset ovat kirjoilla on täysin sivuseikka. Olennaista on, että sinä ja lasten isä osaatte käyttytyä kuin aikuiset. Ette hauku lapsille toisianne, annatte lasten olla lapsia, eli ei mitään “ei saa puhua isille meidän asioista” soopaa, vaan lapsille täysi oikeus puhua isän luona mitä haluavat ja sinun luonasi mitä haluavat. Sinä et vedä lasten edessä draamaa ja kyyneliä isän mahdollisesta uudesta puolisosta yms. 

Whaaat...? Jo oli kirjoitus...

Vierailija
8/26 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkääkö ystäväsi, että saa tartunnan?

Vierailija
9/26 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas ajattelen, että ystävä yrittää lähestyä positiivisen kautta. Ei koko ajan jaksa vatvoa sinun ongelmiasi. Minusta viestit on mukavia, hän yrittää piristää sinua. Ei koko ajan voi vaahdota ongelmista. Niiden alle nääntyy koko ystävyyssuhde.

Vierailija
10/26 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme porukkaa täällä taas...ei olis pitäny palata. Mutta tsemppiä ap! Toivottavasti kaikki järjestyy.

Vierailija
11/26 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän en edes kommentoi enempää, niin täysin metsään meni. Sinä siis kehitit tämän tarinan yhden lauseen perusteella, josta tulee ilmi vain se että minä olen se, joka lasten kanssa tällä hetkellä asuu. Tämä asia ei ollut edes aiheeni pointti. Mikään mitä kirjoitit, ei pidä paikkaansa.

AP

Vierailija
12/26 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole kohtuuton, vaan olet typerä, jos pidät tuollaista ihmistä aitona ystävänä. Taidat olla liian kiltti ihminen. Miksi mietit mikä sinun asenteessa on vikaa, kun vikaa on selvästi ystäväsi asenteessa?

Vierailija
13/26 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki tutut ole ystäviä.

Vierailija
14/26 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ajattelen, että ystävä yrittää lähestyä positiivisen kautta. Ei koko ajan jaksa vatvoa sinun ongelmiasi. Minusta viestit on mukavia, hän yrittää piristää sinua. Ei koko ajan voi vaahdota ongelmista. Niiden alle nääntyy koko ystävyyssuhde.

Varmasti näin, mutta on outoa ja huonoa käytöstä sivuuttaa ap:n asiat kokonaan vaikka hän niistä kertoo. Silloin olis vastattava vaikka tyyliin, että tosi kurjaa ja varmasti rankkaa jne. mutta toivotaan että kaikki järjestyy ja sitten kääntää asiat siihen positiiviseen tyyliin, mut hei, jospa se siitä ja koittakaa piristää itseänne vaikka pääsiäisherkuilla ja ulkoilemalla kun ilmakin on niin kiva jne. jne. TämänKÄÄN asian ei tarvitse eikä kuulu olla joko tai...vink vink.

Vierailija
15/26 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ystävvyys epämääräiselle tauolle, eihän ystävääsi selvästikään kiinnosta sinun elämäsi. Ylimielistä pommittaa yltiöpositiivisilla viesteillä, kun TIETÄÄ että toisella on vaikeaa. Sano sille että hänen positiivisuutta uhkuvat viestit tuntuu vähän oudolta tässä elämäntilanteessa. Mutta älä kerro sille enempää ongelmistasi. Kai sinulla on muitakin ystäviä, joille voit puhua?Älä puhu tolle ystävälle enää. Todennäköisesti myös juoruaa sinun asioitasi eteenpäin. Ei ole luotettava ystävä, jos ei yhtään osaa/halua lohduttaa.

Vierailija
16/26 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kerrot tälle ystävälle ongelmistasi? Eihän sitä kiinnosta!

Vierailija
17/26 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ystäväsi on alkanut pitää sinua nyt uhkana kun olet yhtäkkiä vapaa. Ja haluaa hehkuttaa sinulle parisuhdettaankaan jotta ajattelisit että miehensä ei missään tapauksessa kiinnostu sinusta.

Miltä tällainen spekulaatio kuulostaisi?

Vierailija
18/26 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaa myös kuulla teidän kantanne jotka tykkäätte jutella lähes vain kevyistä aiheista, että osaisin itsekin suhtautua lempeämmin asiaan ja ystävääni. Silti en voi sille mitään että koen joskus viestit jopa loukkaavina. Vähän sama jos laittais syöpäsairaalle viestiä, että "Ootkos ollu terveenä, me voidaan hyvin! :)". Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

AP

Ehkä tuo henkilö haluaa keventää tilannettasi, muttei osaa.

Voit hyvin olla kommentoimatta sellaista, mitä et jaksa.

Itse olen käyttänyt vaikeassa tilanteessa selviytymiskeinona "pakenemista" kevyen viihteen pariin (kirja, elokuva) sekä kevyttä jutustelua esim. työkavereiden kanssa. Olen huomannut, että ainakin  raskaasta elämänvaiheesta selviytymiseen tarvitsen latautumistaukoja, tekemistä, jonka aikana pääsee hetkeksi ajattelemasta sitä omaa murhetta. Samalla lataa pattereita, että jaksaa taas kohdata todellisuuden ja edetä sen kanssa.

Vierailija
19/26 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me ollaan vakaviakin asioita puhuttu ennen tätä kriisiäni. Hänellä itsellään on traumaattinen lapsuus. Minulla taas turvallinen enkä ole joutunut kauheasti elämässäni kolhuille ennen kuin nyt. Tämä tuli tavallaan yllätyksenäkin vähän, että kun mulle tapahtuu jotain kamalaa, hän muuttuu yltiöpositiiviseksi niitä-näitä viestittäjäksi.

Oonkin aatellu että ehkä mun vaikeat asiat aiheuttaa hälle ahdistusta. Mutta sitten mieluummin oon viestittelemättä nyt hetkeen ollenkaan. Hän kyllä tietää hyvin mikä tilanteeni on. Meidän lapsetkin on tuttuja, samoin ollaan samoissa harrastuspiireissä, noin vain en voi ystävyyttä katkaista. Hän on muuten hyvä ihminen, ei puhu kenestäkään selän takana pahaa.

AP

Vierailija
20/26 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me ollaan vakaviakin asioita puhuttu ennen tätä kriisiäni. Hänellä itsellään on traumaattinen lapsuus. Minulla taas turvallinen enkä ole joutunut kauheasti elämässäni kolhuille ennen kuin nyt. Tämä tuli tavallaan yllätyksenäkin vähän, että kun mulle tapahtuu jotain kamalaa, hän muuttuu yltiöpositiiviseksi niitä-näitä viestittäjäksi.

Oonkin aatellu että ehkä mun vaikeat asiat aiheuttaa hälle ahdistusta. Mutta sitten mieluummin oon viestittelemättä nyt hetkeen ollenkaan. Hän kyllä tietää hyvin mikä tilanteeni on. Meidän lapsetkin on tuttuja, samoin ollaan samoissa harrastuspiireissä, noin vain en voi ystävyyttä katkaista. Hän on muuten hyvä ihminen, ei puhu kenestäkään selän takana pahaa.

AP

Minäkin luulen, ettei ystäväsi oikein osaa käsitellä vaikeita tilanteita vaan yrittää sivuuttaa ne puhumalla keveistä asioista. Tuskinpa hän tarkoittaa pahaa, saattaa tosiaan luulla piristävänsäkin. Hänen omat traumansa voivat vaikuttaa tähän.

Jos sinä ahdistut näistä hänen vastauksistaan niin vähennä yhteydenpitoa tähän ystävään ja puhu niille, jotka ns. kestävät kuunnella tilannettasi. Tällä hetkellä oma ja lastesi hyvinvointi on tärkeämpää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme