Enkelihoidot
Hesarissa juttua näistä "hoidoista". Enkeleihin uskomisen vielä jotenkin ymmärrän, mutta tuntuu kyllä vähän uskomattomalta, että aikuiset ihmiset uskovat yksisarvisiin ja lohikäärmeisiin. Mitäpä mieltä olette tästä touhusta. Yllättävän moni tähän hurahtanut.
Kommentit (24)
Ehkä joku saa kaipaamaansa lohdutusta enkelikuvitelmista. Hyvä jos niin. Mutta nämä kyyniset huijarit, jotka jollain yksisarvishevonpaskalla yrittää petkuttaa rahat onnettomilta hölmöiltä, ovat todella halveksittavaa sakkia.
Ainahan näitä käärmeöljyn kauppiaita on ollut, sillä "a fool and his money are easily parted". Valitettavasti parantunut koulutustasokaan ei tee kansaa immuuniksi huijareille.
Itse olen vakaumuksellinen kristitty ja minua loukkaa enkelihoidoissa se, että Jumalan palvelushengiksi Raamatussa kuvatuista enkeleistä on tehty ihmisten palvelushenkiä, jotka toteuttavat ihmisten toiveita riippumatta edes siitä ovatko ne Jumalan tahdon mukaisia. Ei Jumalan rukoileminenkaan niin toimi, että kaikkea mitä pyytää, aina saa. Eikä varmasti toimi enkelitkään niin, että kaikkea hyvää ja kaunista saa enkelien kautta kunhan maksaa koulutetulle enkelihoitajalle välikätenä toimimisesta.
Kannatan sinänsä kyllä uskomusten vapautta enkä edes toivo ns. puoskarilakia, ellei sitten suojaamaan esim. lapsia ja holhouksen alaisia. Mutta aikuinen ihminen saa vapaasti valita sellaisenkin tien joka johtaa esim. omaan kuolemaan asiallisesta hoidosta kieltäytymisen seurauksena. Yhteiskunnan vaan pitää informoida riskeistä ja siitä mikä on tieteen kanta - jos siitä huolimatta korvaa leikkaukset ja sädehoidot enkelihoidolla, niin siitä vaan.
Uskon kyllä että tämä enkelihoitokin on muoti, joka tulee menemään ohi, vieläpä melko nopeastikin. Sitten kun alkuhuuma on ohi, suuri osa ihmisistä alkaa rationaalisesti tarkastella esim. hoitojen tuloksia. Jos sitten huomaa, että eipä ole sattumaa kummempi enkelihoitojen vaikutus ollut, sellaisesta uskomuksesta luopuu.
Elämä on ihan samanlaista kuin keskiajalla.
Ennen lynkattiin kaikki, jotka eiväy uskoneet kristinuskoon.
Nyt lynkataan kaikki, jotka uskovat kristinuskoon, yksisarvisiin tai enkeleihin.
Koko jutussa ei kovasti nostettu esille sitä, että nimenomaan kristinusko meillä on luonut tuon enkeliuskon ja sitten englanninkieliset lohdutuskirjat ruokkivat sen hyödyntämistä.
Ei enkeleitä ole.