Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsia ei nimetä naisen mukaan missään maailmassa?

Vierailija
07.04.2018 |

Sehän on vapaa valinta? :) Paitsi ettei ole, koska monissa maissa miehen nimi on laissa turvattu. Italiassa naisen nimeä ei saa antaa vaikka mies ei olisi kuvioissa. Aika sovinismia! Miksi se vapaus ei näy? Miksi naisen nimille ei ole mitään näkyvyyttä? Miksi prosentti miehistä vaihtaa nimensä?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ainakin lapsen syntyessä oletuksena lapsen sukunimi on äidin sukunimi.

Vierailija
2/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Islannissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alba se jaksaa vänistä.

Vierailija
4/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Espanjassa sukunimen saa kummaltakin vanhemmalta?

Vierailija
5/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alun perin idea lienee se, että isä ottaa lapsen nimiinsä, ts. tunnustautuu isäksi ja ottaa vastuunsa lapsesta. Nimittäin lapsen äiti on yleensä aina tiedossa, mutta lapsen isä ei yhtä itsestäänselvästi. Hyvä että on kaksi vastuullista vanhempaa, vai mitä..

Vierailija
6/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos naisella ei ole koskaan nimeä, voi varmaan antaa äidillä olevan nimen koska sekin on miehen nimi. Lisäksi avioliitossa voi ottaa morsiamen nimen, kun sekin on miehen nimi, eikö?:)

Ja jos naisilla ei ole sukunimiä, kannattaisiko luoda sellaisia eikä vain lisätä miehen valtaa?

Vierailija
7/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, sukunimihullu on taas palannut joukkoomme.

Häntä ei varmaan paljon lohduta se ajatus, että minä olen saanut nimeni äidiltäni.

Tiesikö 5 (=ap), että Suomessa on ollut sukunimilaki olemassa vasta noin sata vuotta? Sitä ennen itse kukin sai ottaa nimekseen minkä parhaaksi katsoi. Usein nimi otettiin asuinpaikan mukaan. Samalla perusteella olisi niin minun kuin lasteni nimi jotain muuta kuin isän nimi, ja itse asiassa onkin.

Vierailija
8/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisella ei ole nimeä. Naisen nimi on isän nimi, ja se vaihdetaan miehen nimeen. Minäkin nuorena tyttönä ajattelin kapinoida, ja suunnittelin vaihtavani nimeni isoäidin tyttönimeksi. Ja sitten tajusin, ettei se auta, koska sekin on vain isoäidin isän nimi.

Sitten varman selität, miksi naisen isän nimi ei kelpaa miehelle?:) jos mikään nimi ei ole naisen nimi, lapselle ja avioliitossa voi varmaan valita naisen isän nimen..ja kerrotko vielä miksi mies eo vaihda miehen nimeen?

Niin ja jos mikään nimi ei ole naisen, eikö se ole ika alistavaa?:/

Vierailija
9/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä sukunimi- feministi...

Mikä sun tausta on?

Lepakko?

Ja mikä ongelma?

Vierailija
10/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ristiriitaista sanoa että mikään nimi ei ole naisen, mutta silti naisen isän nimi ei avioliitossa kelpaa. Ja aika alistavaa että naisilla ei koskaan ole omia nimiä. Kuulostaa ihmisoikeusrikkeeltä.

Vierailija
11/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ottaa sen nimen mikä hyvältä tuntuu. Meidän suvussa menee siten, että vaikka isä ja äitini ovat naimisissa, äiti on pitänyt oman sukunimen. Minulla on äitini sukunimi vaikka olen naimisissa ja tyttäreni on saanut minulta äitini sukunimen. Tiedän yhden muun perheen jossa on toimittu samoin. Onhan se harvinaisempaa, mutta ihan yhtä oikein.

Vierailija
12/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukunimihullua varmaan kutkuttaisi asua Tsekissä, missä naisen on pakko ottaa miehen sukunimi, ja kaksoisnimeen jos päätyy niin MIEHEN NIMI TULEE ENSIN.

Eli kun Liisa Virtanenova ja Matti Mäkinen menevät naimisiin, Liisasta voi tulla Mäkinenova tai Mäkinenova-Virtanenova. Ai että! :D

Vierailija
13/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat antaa lapselleen sen nimen kuin haluavat. Missä ongelma?

(Tietyin rajoituksin toki. Kenenkään ulkopuolisen suvun sukunimeä ei antaa. Yms.)

Vierailija
14/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiset pohjimmiltaan, sisimmässään tietävät että on luonnolisempaa antaa miehen nimi.

Vierailija
15/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alba ei tajua sitä, ettei asia liity mitenkään naisiin vaan siihen, että yhteisössä pyritään aina turvaaman lapsen asema. Antamalla aina miehen nimi lapselle pyritään vahvistamaan isän sidettä lapseen (äidin ja lapsen

suhdehan vahvistuu muutenkin) ja sitä, että lapsella olisi kaksi elättäjää. Tuskin alba tosin on tosissaan, hänhän on provo.

Vierailija
16/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ihmiset pohjimmiltaan, sisimmässään tietävät että on luonnolisempaa antaa miehen nimi.

Oikeastaan luonnollisempaa taitaisi olla antaa äidin nimi, koska äitiys on aina varma.

Vierailija
17/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sukunimi joka on valittu paikan mukaan, eli ei miehen tai naisen. On äitini suvun nimi.

Vierailija
18/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja silti se vaihdetaan isän nimeen :) MIssä vapaus? Miksi miehillä on tällaisia etuoikeuksia?

Lopeta toi trollaaminen

Vierailija
19/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa varmaankin tarkoitettiin sukunimiä, mutta jos puhutaan etunimistä, niin espanjankielisissä maissa on useitakin miehiä, joiden nimi on José Maria.

Vierailija
20/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on vapaa valinta? :) Paitsi ettei ole, koska monissa maissa miehen nimi on laissa turvattu. Italiassa naisen nimeä ei saa antaa vaikka mies ei olisi kuvioissa. Aika sovinismia! Miksi se vapaus ei näy? Miksi naisen nimille ei ole mitään näkyvyyttä? Miksi prosentti miehistä vaihtaa nimensä?

Italiassa voi antaa kaksoisnimen lapselle ja voit laittaa äidin nimen ennen miehen nimeä tai miehen nimen jälkeen. Ja voit myös muuttaa aikuisena nimesi tuplanimeksi, jos aikanaan vanhemmat laittoivat sukunimen pelkästään isän nimeksi.

Eli joko Barbara Berlusconi Lario Tai Barbara Lario Berlusconi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi