Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan oma vika, jos on köyhä!

Vierailija
07.04.2018 |

Lapsiköyhyysketjun inspiroimana, olen sitä mieltä, että köyhyys on oma vika (jos olet terve), itse tein vääriä valintoja nuorena ja tulin raskaaksi. Olin silloin opiskelija. En omistanut mitään, eikä nykyinen miehenikään, joka myös oli opiskelija. Velkaa oli ulosotossa molemmilla yht. N. 30 000, kun teininä pikavipeillä ryypättiin.

Kun tulin raskaaksi, heti lopetimme molemmat juomisen ja polttamisen, ettei näihin menisi rahaa. Aloimme maksaa pienestä opintotuesta 50ekk vanhoja laskuja. Mieheni löysi ns. Paskaduunin (brutto 1800ekk) ja sen työkokemuksen kautta sai uuden parempi palkkaisen työpaikan ja sai maksettua omat velat pois.

Itse 9kk syntymän jälkeen aloin tehdä myös yksittäisiä keikkapäiviä hoitajana ja sitä kautta luomaan suhteita ja sain myös parin v päästä hyvän työpaikan. Olemme budjetoineet kaiken. Lapsemme on saanut kaiken tarvittavan. Ja 3v aikana olemme saaneet maksettu toisen velat pois. Ja itsellä enää muutama tuhat maksettavaa. Ostimme asunnon ja auton, joka on velaton. Oikeasti se on kiinni omasta tahdosta onko köyhä vai ei. Ns paskaduuneja löytyy aina, mut se on tie mahdollisuuksiin.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te ostitte velattoman asunnon samaan aikaan kun maksoitte hiljalleen pois vanhoja velkoja?

Taisi olla se auto, joka on velaton. Se helpottaa jo kummasti.  AP on täysin oikeassa. 

Suomessa 9 out of 10 valitsee köyhyyden, tajuamatta edes valinneensa köyhyyttä.   Tyhmästä päästä jne....  

Googleen vaikka: Perheyrityksille ei löydy jatkajia. Miksi löytyisikään, kun köyhyyden valitsemalla saat 1000 eur / kk netto tekemättä mitään.

Vierailija
22/56 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä vielä saattaa opettaa ap.lle, että elämässä tapahtuu myös yllättäviä ja omista valinnoista riippumattomia asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän firmassa olis yksi "paskaduuni" avoinna, johon kovasti etsitään vakkaria tällä hetkellä yhteen kohteeseen, mut ei löydy. Joku asiakaspalveluhenkinen, reipas, oikeasti mukava ihminen, kohtelias, oma-aloitteinen, kielitaitoinen ois haussa. Esim. vaikka tradenomi kävis, mut ei oo pakko olla mitään. Kohde hyvin kansainvälinen ja asiakaspalvelutyö siis kyseessä. Välillä saattaa joutua ns. likaisempiin hommiin vaikka roudaamaan jotain eli heittäytymistäkin vaaditaan. Ei mitään myyntiä/puhelintyötä/haastattelua tms. Palkka n. 11-12e/h ja mahdollisuus täysiin tunteihin.

Vierailija
24/56 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä vielä saattaa opettaa ap.lle, että elämässä tapahtuu myös yllättäviä ja omista valinnoista riippumattomia asioita.

Elämässä tapahtuu todella paljon yllättäviä asioita täysin omista valinnoista riippumatta, jos yrität aina ja kaikkialla tehdä asioita älypuhelin kädessä.

Vierailija
25/56 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo todellaki, HEHHEH!!!

Siis ei tosiaankaan ole, siis monet ketkä käy töissä ja on pari muksua viellä ruokittavana siinä. Nii vpivat olla todella rahan puutteessa, eikä se ole oma vika. Sillä jos ajatellaan mitä elämässä menee, nii elämässä varsinkin lapsiperheillä menee paljon rahaa: vaatteisiin, ruokaan, veroihin, laskuihin, jos menee 1-2 kertaa vaikka laivalle, sitten vielä muut kulut päälle. Eli ei ole, olet väärässä.

Ja ainakin jo toinen/toisesta on:eronnut, kuollut sairauteen, esim keuhkosyöpään.Pmun isä kuoli just siiheen ku olin 9w). Eli silloin sä oot viellä persaukisempi. Esim, mun ja mun mutsin tilanteessa.

Huom! Mun mutsi ei käytä huumeisiin, ja viinaksii, ja tällaisiin turhan päiväisiin juttuihin rahaa.

T. 13w tyttö

Vierailija
26/56 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän firmassa olis yksi "paskaduuni" avoinna, johon kovasti etsitään vakkaria tällä hetkellä yhteen kohteeseen, mut ei löydy. Joku asiakaspalveluhenkinen, reipas, oikeasti mukava ihminen, kohtelias, oma-aloitteinen, kielitaitoinen ois haussa. Esim. vaikka tradenomi kävis, mut ei oo pakko olla mitään. Kohde hyvin kansainvälinen ja asiakaspalvelutyö siis kyseessä. Välillä saattaa joutua ns. likaisempiin hommiin vaikka roudaamaan jotain eli heittäytymistäkin vaaditaan. Ei mitään myyntiä/puhelintyötä/haastattelua tms. Palkka n. 11-12e/h ja mahdollisuus täysiin tunteihin.

Mainostatte nimettömänä vauva-palstalla, ei ihme että ei ole työnhakijoita; ainoastaan meediot löytävät paikan. Mitä tarkoittavat roudaaminen ja kielitaitoinen käytännössä?

Vierailija
27/56 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo mitä kutsut "1800e/kk paskaduuniksi" on sellainen palkka millä moni joutuu elättämään itsensä koko elämänsä ilman vaihtoehtoja parempipalkkaisesta työstä.....

Vierailija
28/56 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä on. Jos henkilö on ulosotossa, niin luottotiedot ovat menneet ja pankki ei anna lainaa asunnon ja auton ostoon, vaikka olisi kuinka hyvät vakuudet ja merkintä kestää n.5v vaikka jokainen euro olisi maksettu. Hyvä, jos ap. on saanut pankkikortin, luottokortista ja asuntolainasta voi vain ap. haaveilla. Se siitä ap. varakkuudesta.

Vierailija
29/56 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te ostitte velattoman asunnon samaan aikaan kun maksoitte hiljalleen pois vanhoja velkoja?

Porvoossa onnistuu mikä vaan!

Vierailija
30/56 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisi olla se auto, joka on velaton. Se helpottaa jo kummasti.  AP on täysin oikeassa. 

Suomessa 9 out of 10 valitsee köyhyyden, tajuamatta edes valinneensa köyhyyttä.   Tyhmästä päästä jne....  

Googleen vaikka: Perheyrityksille ei löydy jatkajia. Miksi löytyisikään, kun köyhyyden valitsemalla saat 1000 eur / kk netto tekemättä mitään.

Suurin syy perheyhtiöissä on raha, ei työhaluttomuus, sillä nopean teknologian kehityksen ja lainsäädännön ansioista, ne lähes poikkeuksetta vaatisivat suuria investointeja, jotka edelliset sukupolvet ovat jättäneet tekemättä.

Esim. autokorjaamoja lopettaa pilven pimein, koska toiminnan jatkamiseksi tarvittaisiin satojen tuhansien eurojen investointi koneisiin ja laitteisiin. Sama on monella muulla alalla.

Hyvä on huudella pensaasta, jos ei ymmärrä yritystoiminnasta mitään.

Vierailija
31/56 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin usein työttömyyteen liittyy myös mielenterveydelliset ongelmat

Vierailija
32/56 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota on vaikea uskoa. Onko paikka ollut yleissä haussa?

Meillä firmassa oli yksi paskaduuni auki ja palkka oli n. 1900€/kk ja määräaikaan menessä oli hakijoita 196 hakijaa. Paikka oli vakituinen ja suurin osa hakijoista oli tehtävään nähden ylikoulutettua ja työkokemus ylimitoitettua, mutta silti paikka kiinnosti.

Vierailija
33/56 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiköyhyysketjun inspiroimana, olen sitä mieltä, että köyhyys on oma vika (jos olet terve), itse tein vääriä valintoja nuorena ja tulin raskaaksi. Olin silloin opiskelija. En omistanut mitään, eikä nykyinen miehenikään, joka myös oli opiskelija. Velkaa oli ulosotossa molemmilla yht. N. 30 000, kun teininä pikavipeillä ryypättiin.

Kun tulin raskaaksi, heti lopetimme molemmat juomisen ja polttamisen, ettei näihin menisi rahaa. Aloimme maksaa pienestä opintotuesta 50ekk vanhoja laskuja. Mieheni löysi ns. Paskaduunin (brutto 1800ekk) ja sen työkokemuksen kautta sai uuden parempi palkkaisen työpaikan ja sai maksettua omat velat pois.

Itse 9kk syntymän jälkeen aloin tehdä myös yksittäisiä keikkapäiviä hoitajana ja sitä kautta luomaan suhteita ja sain myös parin v päästä hyvän työpaikan. Olemme budjetoineet kaiken. Lapsemme on saanut kaiken tarvittavan. Ja 3v aikana olemme saaneet maksettu toisen velat pois. Ja itsellä enää muutama tuhat maksettavaa. Ostimme asunnon ja auton, joka on velaton. Oikeasti se on kiinni omasta tahdosta onko köyhä vai ei. Ns paskaduuneja löytyy aina, mut se on tie mahdollisuuksiin.

Helppo sanoa noin jos on ollut tuuria ja pysynyt terveenä ja työkykyisenä itse, puoliso ja lapsi/lapset. Tai että se ostettu asunto on terve. Vai väitätkö sinäkin että sairastuminen/terveenä pysyminen on kiinni vain omasta tahdosta? No elämä opettaa...kannattaa avata silmät ja varautua pahimpaan.

Nyt järki käteen ja kannattaa muistaa, että näissä keskusteluissa puhutaan aina yleisellä tasolla. Aina on poikkeuksia ja odottamattomia tilanteita, sairastumisia ja hometaloja jne jne jne. Nyt ei ihan varmasti puhuta tällaisten ihmisten valinnoista, vaan tästä kansanosasta jotka ihan omien elämänhallintataitojensa puutteen vuoksi märehtivät suhteellisessa köyhyydessä. Ja köyhyyshän on Suomessa aina suhteellista, oikeita köyhiä meillä ei ole.

Meiltä alkavat loppumaan veronmaksajat, sillä raha ei tule taikaseinästä.

Eli yleistetään ja halutaan nähdä vain yhden tyyppiset ihmiset ja elämä vaikka elämässä on niin monenlaisia tapahtumia ja erilaisia ihmisiä. Yleistämistä inhoan yli kaiken sillä siinä ihminen kuvittelee juuri kuten aloittaja että kaikki on kiinni omista valinnoista. Sitähän se ei ole. Elämänhallintaidotkin voi olla hukassa juuri monien kolhujen vuoksi kun ei ole voinut itse vaikuttaa kaikkiin tapahtumiin. Moni yrittää yrittämästä päästyään hallita elämäänsä ja taitoja on mutta silti elämä kolhii ja velkaantuu, menee luottotiedotkin. Aika julmaa väittää että elämänhallintataidot on hukassa ja ihmiset märehtii köyhyydessä. 

Vierailija
34/56 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on. Itsekin on tullut valittua taloudellisesti paska ammatti, jossa 1800 euron brutosta voi vain haaveilla.

Tein töitä 18-23 vuotiaana aikana, jolloin ei tuon ikäiselle kertynyt eläkettä. Huonosti valittu.

Valitsin väärän miehen, jonka kanssa "tein" lapsen. Ei ole miestä lapsen vauva-ajan jälkeen näkynyt.

Hoidin lasta pari vuotta kotona syöden itse lähinnä puuroa köyhyyden takia.

Menin oman alan töihin sijaiseksi ja vein lapsen hoitoon. Työni alkoi vaihtelevasti niin, että minun piti lähteä 10 minuuttia ennen tarhan aukeamista. Vein lapsen sitten ensin aamulla muualle hoitoon ja hoitaja vei lapsen päiväkotiin. Rahallisesti olisin voittanut jäämällä kotiin. Lapseni unelmoi harrastuksista, mutta työaikojeni vuoksi en saanut lasta niihin vietyä. Lisäksi vapaa-aika meni sairaan isoäitini hoitamiseen. Huono valinta. Olisi pitänyt vierailla mummolla vain kerran kuussa ja sulkea silmät avuntarpeelta.

Ahkeruuteni palkittiin ja sain vakituisen työpaikan. Pärjäsimme taloudellisesti, koska asuinme slummissa. Lapsi tuli kouluikään ja sai aloittaa harrastuksen, koska pääsi sinne itse kulkemaan. Ei tosin sitä, johon pienempänä olisi halunnut, koska oli siihen jo liian vanha.

Säästöjäkin oli kertynyt. Maksoin niillä pois pikkuveljeni huumevelat, jotta sai pitää henkensä. Taloudellisesti itselle huono valinta, mutta kansantaloudellisesti ei. Velipoika on tänä päivänä kunnon veronmaksaja.

Muutimme pois rotankolosta, johon sateella satoi sisään ja seinissä kukki home. Asumiskulut tuplaantuivat. Lapsen harrastukseen ei enää ollut varaa. Muutto oli sen puolesta taas huono valinta.

Nyt lapsi on kasvanut liki teini-ikään. Asumme kaksin. Palkastani menee yli puolet asumiskuluihin eikä rahaa ole esim. lapsen harrastuksiin.

Olen tehnyt siis huonoja valintoja. Olen köyhä ja lapsenikin kärsii köyhyydestä. Mutta näin jälkikäteen en oikein tiedä tekisinkö mitään toisin. Työstäni maksetaan surkeasti, että olisihan sitä voinut vaikka lääkäriksi lukea. Ei vain riitä äly ja lukulihakset. Olisin voinut pariutua rahan takia. Mutta olen halunnut tarjota lapselle tasaisen arjen ilman uusperhesählinkiä.

Köyhyys on toki suhteellista. Emme me kaatopaikalla asu emmekä kärsi nälkää. Mutta suomalaiseksi olemme köyhiä. Köyhyys ei jalosta eikä tee paremmaksi ihmiseksi. Se nakertaa sielua ja joka päivä saa taistella, että ei tule katkeraksi ja pysyy hyvänä ihmisenä.

Vierailija
35/56 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen ja valittevan yleinen virhe teillä taviksilla on yleistää oma kokemus yleispäteväksi säännöksi; sekä mikä on minulle mahdollista täytyy olla kaikille muillekin.

Tyypillinen virhe on myös nostaa itsensä muiden yläpuolelle. Yleensä raha / valta aiheuttavat tällaisen omahyväisen päätelmän. Kun suljet silmäsi viimeisen kerran, atomisi kyllä jatkavat kiertokulkuun mutta kaikki saavutuksesi, rahasi ja jälkeläisesi - ei niillä ole tämän hetkiselle minuutellesi tuon hetken jälkeen enää mitään merkitystä.

Miksikö kirjoitin sinulle? Tuo "te tavikset" pisti silmään (kuten ehkä oli tarkoituskin). Taviksia me kaikki kuitenkin olemme, ihmisiä. Vai ajattelitko loistavasi jotenkin kirkkaampana tähtenä tässä 7,6 miljardin ihmisen populaatiossa? Jos niin miksi?

Vierailija
36/56 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän firmassa olis yksi "paskaduuni" avoinna, johon kovasti etsitään vakkaria tällä hetkellä yhteen kohteeseen, mut ei löydy. Joku asiakaspalveluhenkinen, reipas, oikeasti mukava ihminen, kohtelias, oma-aloitteinen, kielitaitoinen ois haussa. Esim. vaikka tradenomi kävis, tai vaikka restonomikin ois huippu, mut ei oo pakko olla mitään. Kohde hyvin kansainvälinen ja asiakaspalvelutyö siis kyseessä. Välillä saattaa joutua ns. likaisempiin hommiin vaikka roudaamaan jotain eli heittäytymistäkin vaaditaan. Ei mitään myyntiä/puhelintyötä/haastattelua tms. Palkka n. 11-12e/h ja mahdollisuus täysiin tunteihin.

Mainostatte nimettömänä vauva-palstalla, ei ihme että ei ole työnhakijoita; ainoastaan meediot löytävät paikan. Mitä tarkoittavat roudaaminen ja kielitaitoinen käytännössä?

No siis meidän firmalla tarkoitin sitä firmaa, jossa olen itsekin töissä. :-) Hyvin iso kansainvälinen pörssissäkin oleva yritys ja ihan rekryosastokin löytyy, joka hoitaa virallisen rekrytoinnin asianmukaisia kanavia pitkin (ja asianmukaisempia kuin tämä av :-D). Mut ei tunnu auttavan...

Minä nyt olen vaan ihan rivityöntekijä ja tulin tuosta maininneeksi ihan ohi mennen, kun joku edellä kirjoitti, että tradenomeille ei riitä paskaduuneja. Satuin nyt vain vapaapäivän aamunani tätä lukemaan eikä rekry ole mitenkään mun tehtäväni. Ei toki varmasti kaikille tradenomeille riitäkään, mutta kyllä niitä "paskaduuneja" vaikka joillekin tradenomeille olisi. Esim. tuo meillä auki oleva paikka. Toki omasta mielestäni se ei ole paskaduuni :-D vaan usein todellakin vaativaa asiakaspalvelua / perustoimistotyötä. Paska vaan on palkka ja arvostuskin joidenkin osalta luokkaa "kaikkihan ton nyt osaa", mut ei sitä kuitenkaan kaikki oikeasti tosta vaan osaa. Tai sit jotkut luulevat, että on ihan kuolettavan tylsää, jos ei ole aina ihan joka hetki asiakkaita tai niin kiire, että täytyy juosta koko ajan pitkin taloa. Ihan kuin ei olisi vaikka muuta työtä. Mut tietokoneella istuminen ja sähköposteihin vastaaminen ym. toki ehkä näyttää siltä "kuin en tekisi mitään"... Osa taas arvostaa meitä ihan tosi suuresti = ne, jotka tietää, mitä me tehdään ja mikä hyöty meistä oikeasti on. :-) Nyt olen itse tehnyt tuota kohdetta toistaiseksi, kun vakkaria sinne ei ole löytynyt.

Kielitaitoinen tarkoittaa sitä, että suurta osaa asiakkaista on osattava palvella englanniksi eikä riitä todellakaan mikään "hello" ja "thank you", vaan vaaditaan oikeasti sitä, että pystyy kommunikoimaan suullisesti ja kirjallisesti monimutkaisempiakin asioita englanniksi. Organisaation henkilökunnasta myös suuri osa puhuu englantia. Kaikki muu kielitaito on plussaa. Esim. ruotsi, venäjä, saksa, mikä vaan, mutta ei pakko. Itse olen päässyt aika paljon saksaa käyttämään.

Roudaaminen tarkoittaa sitä, että kun on esim. joku isompi tilaisuus talossa, niin täytyy avustaa ja siirrellä tuoleja ja kantaa pöytiä tai viedä paketteja henkilökunnalle, avustaa sisämuutoissa tms. Ei ole tuollaista joka päivä eikä edes koko päivää, tuo on vain pieni osa työnkuvaa. Kuitenkin välillä täytyy ns. kääriä hihat ja ruveta fyysisiin hommiin. Kuitenkin kyseessä muuten (yleensä/poikkeuksia lukuunottamatta :-D) siisti sisätyö. Itse olen kovasti tykännyt, kun ei ole pelkkää koneella istumista ja saa "hypätä" sekä on vaihtelevaa = omalle terveydellekin parempi, kun saa välillä istua ja välillä liikkua.

Vierailija
37/56 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin mulla ei ole aukkoja tarinassa. Auto on velaton ei asunto. Ulosotossa yhteensä n. 30 000 ja hänen osuus oli 10 000e tästä. Ja kuten aiemmin kirjoitin, että sen jälkeen kun sai paremman palkan, niin maksoi ne pois. Toisennakin ulosotossa velat ei kasva korkoa, ja kun olet maksanut ne pois, vaikka merkintä hetken pysyy, voidaan pyytää merkintä, että ne on maksettu. Kaikki pankit ei anna lainaa, jos on merkintä, mutta osa pankeista on löysempiä kriteereissään. Asunto on miehen nimiin ostettu, koska itsellä on vielä muutama tuhat maksamatta. Tietysti se asuntolainan määrä ei ole kovin suuri ja autokaan ei ole uusimmasta päästä vaan n. 10v vanha. Täällä on paljon ihmisiä, jotka haluaa ymmärtää väärin asioita. Ja ensinnäkin itse menin töihin kun lapsi oli 9kk vanha, että saamme laskut maksettua. Laitoimme kaikki muut laskuihin ja elämiseen jätimme n. 900e kk. Tiukkaa oli, mutta edelleen kuten sanoin. Budjetointi kysymys. Matkoja yms ei olla tehty vaan kaikki laskuihin. Pitää vaan tiedostaa, että tämä on hetkellinen elämäntilanne. T ap

Vierailija
38/56 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei nyt ihan kaikki ole omissa käsissä, mutta toisaalta paljon voi itse tehdäkin. Esimerkiksi ottamalla (harkittuja) riskejä, sijoittamalla ja säästämällä voi talouttaan helposti korjata pitkällä aikavälillä. Minä aloitin 1600€ kuukausipalkasta säännöllisen sijoittamisen aikoinaan laittamalla 50€/kk rahastoihin palkkapäivänä. Seurasin kehitystä säännöllisesti, aina kun rahastoihin oli noin 1000 € edestä voitollisia osuuksia kertynyt, lunastin ne ja ostin osinkoa maksavien pörssiyhtiöiden osakkeita. Näin minulla on jo nyt kertynyt mukava lisä kuukausittaisiin tuloihin (keskimäärin noin 300€/kk tänä vuonna). 

Juuri samankaltainen tilanne kuten ap:lla minullakin on ollut. Olen tehnyt työkseni vaikka mitä aina siivoamisesta ja puutarhatöistä alkaen, ollut yrittäjänä jne. Kaikista töistä on oppinut jotain ja on ollut hyötyä jopa nykyisessä (hyvinpalkatussa) työssäni. Enkä muuten olisi tässä työssäni ellen olisi tähän firmaan tuolla 1600 € kuukausipalkalla tullut, vaikka päivittäinen työmatka olikin yli 300 km.

Vierailija
39/56 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klarastiina kirjoitti:

Näin on. Itsekin on tullut valittua taloudellisesti paska ammatti, jossa 1800 euron brutosta voi vain haaveilla.

Tein töitä 18-23 vuotiaana aikana, jolloin ei tuon ikäiselle kertynyt eläkettä. Huonosti valittu.

Valitsin väärän miehen, jonka kanssa "tein" lapsen. Ei ole miestä lapsen vauva-ajan jälkeen näkynyt.

Hoidin lasta pari vuotta kotona syöden itse lähinnä puuroa köyhyyden takia.

Menin oman alan töihin sijaiseksi ja vein lapsen hoitoon. Työni alkoi vaihtelevasti niin, että minun piti lähteä 10 minuuttia ennen tarhan aukeamista. Vein lapsen sitten ensin aamulla muualle hoitoon ja hoitaja vei lapsen päiväkotiin. Rahallisesti olisin voittanut jäämällä kotiin. Lapseni unelmoi harrastuksista, mutta työaikojeni vuoksi en saanut lasta niihin vietyä. Lisäksi vapaa-aika meni sairaan isoäitini hoitamiseen. Huono valinta. Olisi pitänyt vierailla mummolla vain kerran kuussa ja sulkea silmät avuntarpeelta.

Ahkeruuteni palkittiin ja sain vakituisen työpaikan. Pärjäsimme taloudellisesti, koska asuinme slummissa. Lapsi tuli kouluikään ja sai aloittaa harrastuksen, koska pääsi sinne itse kulkemaan. Ei tosin sitä, johon pienempänä olisi halunnut, koska oli siihen jo liian vanha.

Säästöjäkin oli kertynyt. Maksoin niillä pois pikkuveljeni huumevelat, jotta sai pitää henkensä. Taloudellisesti itselle huono valinta, mutta kansantaloudellisesti ei. Velipoika on tänä päivänä kunnon veronmaksaja.

Muutimme pois rotankolosta, johon sateella satoi sisään ja seinissä kukki home. Asumiskulut tuplaantuivat. Lapsen harrastukseen ei enää ollut varaa. Muutto oli sen puolesta taas huono valinta.

Nyt lapsi on kasvanut liki teini-ikään. Asumme kaksin. Palkastani menee yli puolet asumiskuluihin eikä rahaa ole esim. lapsen harrastuksiin.

Olen tehnyt siis huonoja valintoja. Olen köyhä ja lapsenikin kärsii köyhyydestä. Mutta näin jälkikäteen en oikein tiedä tekisinkö mitään toisin. Työstäni maksetaan surkeasti, että olisihan sitä voinut vaikka lääkäriksi lukea. Ei vain riitä äly ja lukulihakset. Olisin voinut pariutua rahan takia. Mutta olen halunnut tarjota lapselle tasaisen arjen ilman uusperhesählinkiä.

Köyhyys on toki suhteellista. Emme me kaatopaikalla asu emmekä kärsi nälkää. Mutta suomalaiseksi olemme köyhiä. Köyhyys ei jalosta eikä tee paremmaksi ihmiseksi. Se nakertaa sielua ja joka päivä saa taistella, että ei tule katkeraksi ja pysyy hyvänä ihmisenä.

Sinä olet hyvä ihminen jollaista harva osaa arvostaa mutta jokainen haluaisi lähipiiriinsä.

Vierailija
40/56 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edelleen oma valinta, jos ei ole tradenomilla töitä, niin mee opiskelee lähihoitajaks tai siivoojaks yms. ja tee ns paska duunia, ei se kovin monen unelma ammatti oo, mut se elättää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme