Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini ei halua enää lähteä matkoille meidän kanssa

Vierailija
06.04.2018 |

Tyttö 16v ja viime syksynä teki selväksi ulkomaanmatkan jälkeen, ettei enää halua reissuun meidän kanssa. Kyllä mä sen jo siellä reissussa huomasin, että neiti oli pitkästynyt eikä mikään kiinnostanut paitsi shoppailu. Laski vaan päiviä koska pääsee kotiin.

Nyt haluttais taas lähteä miehen kanssa matkoille, mutta mitä tehdä tuon teinin kanssa? Omasta mielestään hän voi jäädä kotiin, mutta osaanko rentoutua ja nauttia kun tiedän tytön olevan yksin kotona? Luotanjo siihen, ettei kaikki rahat mene hampurilaisiin ja karkkiin tai mitä jos mopoillessa sattuu onnettomuus ja itse olen tuntikausien lennon päässä kotoa. Olisi ihanaa vielä matkustaa perheenä ja nauttia mut en halua pakottaa.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin myös, että kokeilkaa ensin joku viikonloppu että teini jää yksin kotiin. Meillä ei vanhin halunnut enää tulla laivareisulle (nuorin taas rakastaa laivareissuja). Joten jäi sitten viikonlopuksi yksin kotiin. Aluksi oli ihan innoissaan että saa jäädä yksin kotiin, mutta lopulta lähti mummille siksi aikaa kun ei sitten uskaltanut ollakaan yksin.

Ja myös se onko teini muuten ollut luotettava. Jos pienikin epäilys että voi tulla jotain ongelmia, tuollainen testaus on paikallaan.

Hassua muuten miten erilaisia lapset ovat, oma teinini tosiaan haluaa vielä kaikille muille perhereissuille mukaan ja myöskin siskoni lapset, jotka ovat jo täysi-ikäisiä, haluavat ehdottomasti aina mukaan muun perheen reissuun jos vaan rahatilanne sallii, seurustelukumppanit myös mukaan. Taas kaverini teini kieltäytyi n. 13-vuotiaana lähtemästä mihinkään, edes shoppailureissulle.

Vierailija
22/41 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 16-vuotias voi jo muuttaa pois kotoa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Kyllä tuon ikäinen jo yksin pärjää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon! Nuorenne on ikätasoinen. Muutaman vuoden päästä lähtee taas ilolla mukaan.

Vierailija
24/41 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No teini ei kyllä vielä itse päätä jääkö kotiin vai ei. Alaikäinen kun on!

Suosittelen keskustelua ja ehkä ”vilauttaisin kaverikorttia”, jos ei ole sisaruksia. Matkakustannuksista täytyy tietty sopia.

Itsellä on tänä kesänä 18v. täyttävä nuori ja lähtee edelleen matkalle mukaan muutaman vuoden nuoremman sisaruksen kanssa.

Omasta halusta vai pakosta? 

Minä aloin seurusella vakavasti 17-vuotiaana enkä todellakaan olisi lähtenyt vanhempien kanssa enää reissuun.

Vierailija
25/41 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hassua ajatella, että joku teini ei haluaisi lähteä matkalle perheensä kanssa. Ilmainen 3 viikon matka itse valitsemaani kohteeseen on todella hyvä diili - omilla rahoillani voisin lähteä vastaavalle matkalle varmaan 3-kymppisenä. Äitini on myös todella hyvää matkaseuraa ja mielelläni lähden ihan yhteisen ajankin takia hänen kanssaan reissuun.

Sitten muistan, että useimpien perheiden lomamatkat koostuvat viikosta Kanariansaarilla kolmea pikkusisarusta vahtien ja alankin ymmärtää. En minäkään teininä lähtisi tuollaiselle matkalle. Ehkä voisitte etsiä jonkin sellaisen kohteen, joka teiniä kiinnostaa?

Joka tapauksessa - jos itse saisin tuollaisen mahdollisuuden olla yksin kotona pitkän aikaa (mikä tapahtuisi vain, jos tarjottu matka olisi se viikko Kanariansaarilla), pitäisin todennäköisesti useammatkin bileet. Teinisi ei välttämättä ole itse kova juomaan, mutta muista, että bileet ovat myös tapa korottaa omaa sosiaalista asemaa porukassa. Bileiden järjestäjästä tulee äkkiä kaikkien kaveri.

Vierailija
26/41 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta ymmärrän häntä, sillä parin vuoden päästä hän on aikuinen. Ja toki hän haluaa opetella jo itsenäistymostäkin.

Itse ottaisin teinin mukaan, kohta hän on jo aikuinen ja opiskelijat on töissä lomilla. Valitkaa kohde yhdessä. Meidän piireissä nuoret aikuisetkin saattavat tulla perheen lomalle mukaan.

Vierailija
27/41 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään tuon ikäisenä olisi halunnut vanhempien kanssa matkalle. Kavereiden kanssa kävin etelässä kun olin 17v. Ja muutenkin elin kyllä jo tuossa iässä aika lailla itsenäistä elämää. Opiskelin toisella paikkakunnalla, kävin iltaisin kassalla töissä opintojen ohessa enkä muutenkaan ollut mitenkään kiinni vanhemmissa.;

Vierailija
28/41 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä teinit ovat halunneet matkustaa. Hyvinkin mielellään. Nyt 20 v ei yleensä ole enää käytännön syistä mukana, ja harmittaa hänen puolestaan, kun muut kokevat uutta, ja hän ei pääse.

Mutta mummolaan alaikäinen jos ei suostu lähtemään. Kyllä sitä ehtii ihminen itsenäistymään aikuisenakin. Eikä tuo näytä omille lapsille olleen ongelma.

Vierailija
29/41 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minkämoisia matkoja te oikein teette?

En ymmärrä itsellä 3 lasta jo nuoria aikuisia, aina ovat halunneet reissuun lähteä vieläkin haluavat. Sen aikaa kun lapset on murkkuja valitaan kohde mihin hekin haluavat mennä Australia, Jenkit, Lontoo yms. Jokainen saa valita vuorollaan mitä tehdään, mitä syödään.

Ei kai ne halua kanarialle lähteekkää ja kiertään museoita. Surffaus tai sukellus kurssille, shoppaan yms.

Vierailija
30/41 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän 16-vuotiasta, nuori haluaisi liikkua ja katsoa paljon paikkoja. Jos olette yhdessä liikkuneet ja tehneet jotain, niin sitten taas eriasia. Monelle teinille vanhemmat ei ole hyviä ystäviä. Omat vanhemmat ovat itselle myös tavallaan ystäviä, olen lomaillut heidän kanssa 25-vuotiaanakin ja mukavaa oli.

Vierailija
31/41 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä lapset on mielellään lähteneet mukaan, ovat saaneet olla päättämässä matkakohteesta. Vanhin poikani jäi kotiin viikoksi, kun oli abiturientti, muu perhe olimme viikon Turkissa. Nytkin olen toukokuussa lähdössä Kreikkaan tyttären kanssa, joka täyttää tänä vuonna jo 25 vuotta.

Kun tytär oli nuorempi teimme paljon matkoja kahdestaan, Italiaan ja Euroopan pääkaupunkeihin.

Vierailija
32/41 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää johonkin Nazarin kohteeseen missä teinejen kerhoja ja teini disco.

Ja kauppoja myös hotellissa.

Vierailija
33/41 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne bileetkö nyt kaikkien mielestä on syy, ettei voi jättää kotiin yksin? Jos jollain on joskus ollut bileet jossa joku on joskus vetänyt överit tai varastanut jotain - ei se tee kaikista nuorista samanlaisia. Jokainen vanhempi varmasti tuntee omat lapsensa, jättääkö vai ei yksin.

Itse en sen ikäisenä olisi enää lähtenyt vanhempien matkaan, 17 -vuotiaasta käytiin siskon kanssa kaksin etelässä, sitä ennenkin reissasin yksin. Sitten taas aikuisena kyllä, äiti oli paras ystäväni.

Vierailija
34/41 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi ihanat vanhemmat, lähtisin heidän kanssaan reissuun vieläkin. Olen 35-vuotias. Sen sijaan, vietin viikonloppuja yksin n. 12-vuotiaasta lähtien, eikä minua otettu mukaan matkoille ollenkaan. 16-vuotiaana pidin itseäni toki jo aikuiseen verrattavissa olevana olentona, mutta itse ainakin pelkäsin olla yksin. Minulla tietysti ihan erilainen tausta, eroperhe ja uusperhekuvioita jne. 

Jos mahdollista, valitkaa kohde yhdessä teinin kanssa. Antakaa hänen ottaa kaveri mukaan. Antaisin itse aika paljon, että olisin saanut elää noin turvallisen nuoruuden :) 

Vierailija
35/41 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö

Vierailija
36/41 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis what? Olisin onneni kukkuloilla jos porukat haluis mut joka kerta mukaan niiden ulkomaanmatkoille! (Oon 17w tyttö)

Vierailija
37/41 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te pidätte 16-vuotiasta vielä lapsena? Vai onko nykyteinit jotenkin vajaita. Monihan muuttaa 16-vuotiaana pois kotoakin jo. Vaikka kehitystasot on erilaisia, on ihan hyvä opetella olemaan yksin ja huolehtimaan tekemisistään ja itsestään.

Kun aloitin opiskelut (vaihto- ja välivuosi), oli vieressäni suoraan lukiosta tulleita, jotka olivat ihan kauhuissaan kun pitää itse muistaa ostaa vessapaperit ja hammastahnat ja vielä jotain mystistä ruokaakin pitäisi osata laittaa. Älkää tehkö omille lapsillenne tällaista karhunpalvelusta, kyllä lukioikäisen pitää osata itsestään pitää huolta, vaikkei nyt ihan aikuinen vielä olekaan. Mä jättäisin himaan, 100 € käyttörahaa, jonka pitää riittää ruokaan. Jos sössii, niin kärsii. Naapurille viestiä, että jos näkyy ja kuuluu bileitä, soittavat heti poliisille.

Vierailija
38/41 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 23-vuotias ja 16-18-vuotiaana olin joka kesä poikaystäväni luona viikon, kun hänen vanhempansa lähtivät reissuun. Oli siis sovittu juttu, että saadaan se viikko viettää yhdessä ja "harjoitella yhteiselämää". Isovanhemmat kävi pari kertaa katsomassa ja vähintään soittelivat iltaisin. Nuo viikot olivat aina tosi kivoja ja oli mukava harjoitella sitä yhdessä asumista. Mitään bileitä ei pidetty, kavereita kävi samaan tyyliin kuin muulloinkin. Itse sinä nuoresi tunnet, voiko jäädä kotiin. Mutta isovanhemman tms olisi hyvä käydä tsekkaamassa tilannetta säännöllisesti.

Vierailija
39/41 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin olin jo 16-vuotiaana yksin kun mutsi lähti reissuun. Jätti ruokarahaa ja teki pakkaseen myös ruokaa. Bileitä sai pitää, kunhan kämppä oli siivottu siihen mennessä kun mutsi tuli kotiin. 

Vierailija
40/41 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna teinin vaikuttaa matkakohteeseen ja pyytää kaveri mukaan matkalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme