Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini ei halua enää lähteä matkoille meidän kanssa

Vierailija
06.04.2018 |

Tyttö 16v ja viime syksynä teki selväksi ulkomaanmatkan jälkeen, ettei enää halua reissuun meidän kanssa. Kyllä mä sen jo siellä reissussa huomasin, että neiti oli pitkästynyt eikä mikään kiinnostanut paitsi shoppailu. Laski vaan päiviä koska pääsee kotiin.

Nyt haluttais taas lähteä miehen kanssa matkoille, mutta mitä tehdä tuon teinin kanssa? Omasta mielestään hän voi jäädä kotiin, mutta osaanko rentoutua ja nauttia kun tiedän tytön olevan yksin kotona? Luotanjo siihen, ettei kaikki rahat mene hampurilaisiin ja karkkiin tai mitä jos mopoillessa sattuu onnettomuus ja itse olen tuntikausien lennon päässä kotoa. Olisi ihanaa vielä matkustaa perheenä ja nauttia mut en halua pakottaa.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ketään joka voisi käydä kotonanne katsomassa miten menee ja olla tarvittaessa apuna? Isovanhempi tai muu sukulainen, sun ystävä tms?

Vierailija
2/41 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 16-vuotiaana viimeisen kerran vanhempieni kanssa reissussa. Sen jälkeen olen matkustellut pelkästään kaverien ja/tai poikaystävien kanssa. Seurustelin silloin, joten olimme poikaystäväni kanssa meillä lemmikkivahteina, naapuri kävi päivittäin tsekkaamassa että kaikki oli kunnossa. Hyvin se sujui, rauhallisia tapauksia kun silloisen poikkiksen kanssa oltiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ketään joka voisi käydä kotonanne katsomassa miten menee ja olla tarvittaessa apuna? Isovanhempi tai muu sukulainen, sun ystävä tms?

On kyllä. Isäni tulisi varmaan tarkistamaan tilannetta silloin tällöin.

Ap

Vierailija
4/41 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä olitte viime syksynä? Ehkä kohde kannattaa valita niin että teiniäkin kiinnostaa.

Vierailija
5/41 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista teiniajoista voin kertoa että aina kun jonkun vanhemmat lähtivät matkoille, järjestettiin kotibileet . Kerran joku onnistui rikkomaan vitriinin, toisessa talossa meni olohuoneen ikkuna vaihtoon. Aina myös katosi pikkutavaraa jonkun klepton taskuun koska usein kaverin kaveritkin päästettiin taloihin sisälle. Itse en uskaltaisi jättää lapsiani yksin taloon edes viikonlopuksi ennen kuin muuttavat omilleen, sen verran olen nähnyt!

Vierailija
6/41 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei voi 16-vuotias jäädä yksin kotiin. Meillä minä aion seuraavaksi matkustaa kahden kummankin tytön kanssa. Tyttöjen reissun.

Vierailija
7/41 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en jättäisi, ellei ole varmaa, että joku kävisi oäivittäin (iltaisin) katsomassa.

Tiedätkö, millaisia kavereita teinilläsi on? Juopotteleeko? Vaikka vannois silmät pyöreinä sinulle, niin asia ei välttämättä ole näin. Kuten edellinen kirjoitti, tuollainen todennäköisesti tapahtuu, eli "käty" ja bileet käyntiin.

Muistele omia teiniaikojasi! Mitä sinä olisit tehnyt, jos 16-vuotiaana olisit saanut tuollaisen tilaisuuden? Jos et mitään, niin hienoa, mutta teinisi ei ole sama ihminen.

Vierailija
8/41 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ymmärrän häntä, sillä parin vuoden päästä hän on aikuinen. Ja toki hän haluaa opetella jo itsenäistymostäkin.

Vierailija
9/41 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaimpia on ne vanhemmat, jotka luottavat teiniinsä "no en mä mitää meinaa tehä!" Ja bileet pystyyn heti kun lento lähtee.

On hyvä, että nuoriin luotetaan, mutta tyypillinen loma esim. 2 viikkoa on oikeasti pitkä aika. Siinä ajassa vaikka kaverit voivat houkutella tyhmyyksiin.

Vierailija
10/41 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No teini ei kyllä vielä itse päätä jääkö kotiin vai ei. Alaikäinen kun on!

Suosittelen keskustelua ja ehkä ”vilauttaisin kaverikorttia”, jos ei ole sisaruksia. Matkakustannuksista täytyy tietty sopia.

Vierailija
11/41 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No teini ei kyllä vielä itse päätä jääkö kotiin vai ei. Alaikäinen kun on!

Suosittelen keskustelua ja ehkä ”vilauttaisin kaverikorttia”, jos ei ole sisaruksia. Matkakustannuksista täytyy tietty sopia.

Itsellä on tänä kesänä 18v. täyttävä nuori ja lähtee edelleen matkalle mukaan muutaman vuoden nuoremman sisaruksen kanssa.

Vierailija
12/41 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa ensin yhden yön reissuja, sitten viikonloppureissuja. Jos menee hyvin, niin uskaltaa lähteä ulkomaillekin eikä tarvitse hermoilla, miten lapsi pärjää. Normaali 16-vuotias pystyy ottamaan vastuun itsestään ja tekemisistään. Itse olen asunut omillani 16-vuotiaasta alkaen ja hyvin pärjäsin.

Vierailija
13/41 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tyttö luonteeltaan millainen? Jos rauhallinen ja kiltti niin uskaltaisin jättää, voi vaikka kutsua kaverin pitämään seuraa. Joku naapuri/sukulainen/tmv sitten yhteydenottoja varten jos jotain sattuu. Annat tarpeeksi rahaa matka-ajan ruokiin, saa käyttää miten lystää mutta enempää ei saa. Jos teini on villi, niin sukulaisille viikoksi ettei pääse pahantekoon.

Ei kaikki teinit järjestä heti kotibileitä kun saa talon tyhjäksi, jotkut nauttivat siitä että saa olla yksin kotona. Itsekkin olin monesti kavereiden kanssa viikonloput tyhjässä talossa, eikä biletetty kertaakaan.

Vierailija
14/41 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi teini-ikäistä yksin kotiin vanhempien lähtiessä viikon reissulle. Vaikka teini olisi kuinka kunnollinen, niin nourena voi saada päähäsä vaikka mitä. Pidennetty viikonloppu ehkä. Tosin viikonloppuna se nuorten biletys vielä todennäköisempää.

Ehdotus:

- menkää kohteeseen, johon nuori haluaa TAI yhdistäkää sellainen kohde osaksi reissua

- teini saa ottaa kaverinsa mukaan reissuun. Joko koko reissuksi tai osaksi reissua

- serkku tai nuorempi sukulainen voisi myös toimia.

Vierailija
15/41 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika sanoi jo 13 vuotiaana että ei halua matkoille mukaan. Olemme aina käyneet noin 2 kertaa vuodessa yhdessä reissuissa. Ainoa mihin on enää lähtenyt on amerikkaan. Muutoin jää kotiin mummon tms hoitoon.

Vierailija
16/41 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa keskustella tyttären kanssa ainakin siitä, miksei halua lähteä ja mitä sitten tekisi kotona. Riippuu tosi paljon ihmisestä, voiko 16-vuotiaan jättää yksin. Mut jätettiin toisinaan yksin kotiin alle viikoksi tuon ikäisenä, mutta isovanhemmat kävi välillä kattomassa ja oli sovittu, että päivittäin soitellaan ja laitetaan viestiä, että kaikki sujuu hyvin. Meillä oli vanhempien kanssa tuolloinkin hyvä luottamussuhde. Ei tarvinnut pitää salassa kotibileitä, kun puhuttiin jo etukäteen, että tiettynä iltana pidetään meillä kavereiden kans leffailta ja valvotaan myöhään, mutta alkoholi ei kuulu kuvioon ja jäljet siivotaan.

Minusta viikko on aika lailla maksimipituus yksinololle, vaikka olisi kuinka vastuullinen ja fiksu nuori. Siinä ehtii kyllä kokea itsenäisyyden tunnetta :) Entä onko mahdollista sopia, että jos olette poissa, ei tyttö mopoile/harrasta muita riskialttiimpia aktiviteettejä? Meillä sääntönä oli esimerkiksi, että vaikka yleensä me naapuruston nuoret saatiin käydä soutuveneellä järvellä keskenään, sitä ei tehty jos jonkun mukanaolijan vanhempia ei ollut kotona.

Vierailija
17/41 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me jätimme ihan normaalin perusteinin 15v viikonlopuksi kotiin koska luotimme häneen. Oli sovittu että saa pyytää 2 tyttökaveria yökylään ja lupasivat olla kunnolla.

Itse menimme pikkuveljen jalkapalloturnaukseen.

Ei olisi kannattanut luottaa sillä heti oli kotibileet pystyssä. Ja kehtasi vielä valehdella kaikesta päin naamaa.

Naapurit kertoi kyllä ihan toisen tarinan. Eipä tarvinnut enää jättää yksin kotiin ja luotto meni kerrasta.

Seuraavan kerran oli yksin kotona viikonlopun 18v.

Vierailija
18/41 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäämisen puolestahan tuo onnistuisi. Tärkein kysymys on, että onko tyttö niin luotettava, että takaisin tullessa ei oo mökki tulessa. Itse esimerkiksi voisin nuoremman lapseni jättää hyvillä mielin, mutta vanhempaa en olisi jättänyt ikinä ilman valvontaa viikoksi.

Vierailija
19/41 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehdot: 1. teinille kaveri mukaan tai 2. teini loman ajaksi mummolaan tms. Yksin en tuon ikäistä jättäisi.

Vierailija
20/41 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen kun teini täytti 13, on lähdetty reissuun tuttavaperheiden ja työkaverien kanssa joilla on samanikäisiä teinejä. Yleensä 2-4 perhettä ja teinejä 3-8.

Reissut on tyyliin joko Lontoo-tyylistä shoppailua ja nähtävyyksiä,

tai all-inclusive-teiniparatiiseja joissa soi teinimusa altaalla ja liikunnanohjaajat keksivät tekemistä ja aikuiset saa olla rauhassa ja teineillä on sikamakeeta. Plus retket ja shoppailut jolloin teinit ovat omissa porukoissaan eivätkä ole tuntevinaan meitä vanhuksia.

Lomalla pitää kaikkien viihtyä. Sitten kun tulee 18v täyteen, loppuu viimeistään kaikki yhteinen reissaaminen, nuoret menevät omien frendiensä kanssa ja kohta muuttavat pois kokonaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi