miksi multaa ostetaan kaupasta?
Sitähän on maassa. Ennen kyllä kävi maan oma multa viljelykseen.
Se maksaa kaupassa!
Kommentit (100)
Ennen äitini haki kulkamullat sopivasta paikasta. Laittoi puuliedelle uunipellin päälle ja kuuentamalla steriloi mullan.
Työlästä ja sotkuista.
Mä kerran nokkelana keksin, että voin hakea lähialueen hautausmaan suuresta hiekkakasasta hiekkaa jonka sekoitan mullan sekaan, kun kasvien hoito-ohjeissa luki, että tarvitsee hiekansekaista multaa.
Ne kasvit kuoli melkein välittömästi. Joku sieni tappoi ne juuresta lähtien reilussa viikossa. En kerinnyt ottaa edes latvapistokkaita.
No, seuraavalla kerralla steriloin hiekan uunissa. Tunti 200 asteessa pellillä. Koulitut taimet menehtyi jälleen välittömästi (hiekattomaan multaan laitetuista ei kuollut yksikään).
Että onnee vaan niiden pihalta tuotujen maa-aineiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä jollain välähtänyt kun keksinyt alkaa myymään multaa uusavuttomille :'D seuraavaksi mammat hakevat kaupasta erillistä "huoneilmaa" taloonsa, ettei vaan tule mukana niitä saasteita ja pienhiukkasia :' DDD
Et taida oikeasti viljellä tai kasvattaa yhtään mitään? :D
Katsoin ympärilleni ja mietin, että jos hakisin kotia ympäröiviltä puisto- ja ulkoilualueilta multaa, niin miten toimisin. Luvatontahan se olisi (puistot yms. kuuluvat kaikille, eikä niitä saa mennä kukaan tärvelemään), joten homma olisi parempi hoitaa öiseen aikaan. Parvekkeella on mm. 2 viljelysäkkiä ja molemmat vetävät 50 l multaa + 10 l lekasoraa. Siinä olisi jo lapiohommia aikalailla. Mullan mukana tulisi eläinten pissaa ja kakkaakin, ei-toivottuja pieneliöitä, liikenteen saasteita yms. Autottomaan ja ajokortittomaan perheeseen pitäisi vuokrata paku ja pyytää kuski, jotta nuo määrät saisi kuljetettua. Talkooporukkaakin pitäisi ehkä koota (ja kestitä).
Lekasoran korvikkeeksi voisi tietysti kerätä kun hiekoitussepeliä aletaan koota kasoiksi katujen varsille. Siitä sitten tomaatit saisivat kivasti lyijy- ja öljyjäämiä juuriinsa ja kaikenlaista muutakin "ainesta". Ellei sitten vuokraa painepesuria ja sopivaa tilaa, jossa sen sepelin pesee ennen käyttöä. Ja auttaisiko sekään?
Kaiken tuon jälkeen olisi niin finaalissa, ettei istutuksista tulisi yhtään mitään. :)
Vierailija kirjoitti:
Parvekkeelta ei hirveästi multaa voi kaivaa.
No mutku puistost voi. Ainakin jos tekee sen yöllä nii ettei kukaan nipottaja nää.
Miksi rahaa revitään seinästä? Sitähän on jo valmiiksi lompakossa.
Vierailija kirjoitti:
No mistä sä ajattelit, että siihen oman maan multaan silloin ennen saatiin ravinteita? Kerro nyt tämä ensin, niin jatketaan sitten siitä.
Siihen omaan multaan on saatu ravinteita ihan normaalin luonno kiertokulun kautta.
Jossain vaiheessa ihmiset sitten hoksasivat, että kannattaa viedä muovipusseissa kaikki puutarhajätteet kaatopaikalle ja ostaa lannotteita kaupasta.
Tietysti niitä lannotteitakin Suomessa tarvitaan, mutta ei niitä luonnon omia ravinteita kannattaisi kaatopaikalle kuskata.
Olen asunut muutamassa rivitaloyhtiössä, ja jokaisessa oli sama käytäntö.
Puutarhajätteet haravoitiin ja vietiin jätesäkeissä kaatopaikalle, ja tilattiin uutta multaa isot kuormalliset.
Itse olen antanut puutarhajätteen hajota ihan siellä puutarhassa, mm. pensaiden alla ja pensaat ja puutarha muutenkin on aina ollut todella hyvässä kunnossa.
Välillä annoin aidannepensaasta juurakoita naapureille joilla oli pensaat kuolleet sillä "haravoi-kaikki-puhtaaksi-ja-kauho-uutta-multaa-vanhan-päälle"-taktiikalla.
Kovasti sain kyllä kyselyitä, että miksi meidän pihassa kaikki kasvaa niin hyvin.
Selitykseksi ei kelvannut se, että olen laiska pihanhoitaja ja haravoin vaan lehdet pensaiden alle.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitellaan, että verotusta ei ole. Tienaan esim. 30 euroa tunti, siivoaja pyytää 15 euroa tunti. Kannattaa olla tunti ylitöissä ja saada 45 euroa, josta menee 15 euroa sille siivoajalle, ja itselle jää vielä 30 euroa, kun se sillä aikaa siivoaa sen tunnin kun minä olen ylitöissä tunnin ;)
Win -Win tilanne. Näitä kannattaa elämässä aina etsiä, että kumpikin voittaa.
Sinkkumies
Muuten hyvä, mutta siivooja maksaa 35-45 €/tunti.
Kotitalousvähennys verotuksessa tietty auttaa vähän, mutta ei 15 eurolla siivoojaa saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parvekkeelta ei hirveästi multaa voi kaivaa.
No mutku puistost voi. Ainakin jos tekee sen yöllä nii ettei kukaan nipottaja nää.
Jep, tiedän perheen, joka hankkii rivarikämpän pihalle pihakasvitkinkaupungin puistoista.
Vierailija kirjoitti:
Se maksaa kaupassa!
Jos tää ei oo tsoukki, niin huh, huh.
Idioluutio on korvannut evoluution.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maksaa kaupassa!Jos tää ei oo tsoukki, niin huh, huh.
Idioluutio on korvannut evoluution.
Ja sä et tiedä miten ennen pärjättiin kun ei edes kaupasta ostettu muuta kuin sokeria saatika multaa!
Multaa oli omasta takaa mutta nykyään ei tunnu olevan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mistä sä ajattelit, että siihen oman maan multaan silloin ennen saatiin ravinteita? Kerro nyt tämä ensin, niin jatketaan sitten siitä.
Siihen omaan multaan on saatu ravinteita ihan normaalin luonno kiertokulun kautta.
Jossain vaiheessa ihmiset sitten hoksasivat, että kannattaa viedä muovipusseissa kaikki puutarhajätteet kaatopaikalle ja ostaa lannotteita kaupasta.
Tietysti niitä lannotteitakin Suomessa tarvitaan, mutta ei niitä luonnon omia ravinteita kannattaisi kaatopaikalle kuskata.
Olen asunut muutamassa rivitaloyhtiössä, ja jokaisessa oli sama käytäntö.
Puutarhajätteet haravoitiin ja vietiin jätesäkeissä kaatopaikalle, ja tilattiin uutta multaa isot kuormalliset.
Itse olen antanut puutarhajätteen hajota ihan siellä puutarhassa, mm. pensaiden alla ja pensaat ja puutarha muutenkin on aina ollut todella hyvässä kunnossa.
Välillä annoin aidannepensaasta juurakoita naapureille joilla oli pensaat kuolleet sillä "haravoi-kaikki-puhtaaksi-ja-kauho-uutta-multaa-vanhan-päälle"-taktiikalla.
Kovasti sain kyllä kyselyitä, että miksi meidän pihassa kaikki kasvaa niin hyvin.
Selitykseksi ei kelvannut se, että olen laiska pihanhoitaja ja haravoin vaan lehdet pensaiden alle.
Tässä vastaus uusavuttomille. Kun sitä multaa myydään, onhan sitä ostettava??
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Itse kävin heti aamulla kairaamassa kolon järveen, että sain juomavettä. En käsitä miksi sinäkin ap ostat vettä, vaikka sitä on järvet täynnänsä ;)
Sinkkumies
Olenko kertonut ostavani vettä?
En todellakaan.
Biodynaamisessa viljelyssä ei osteta.
No ei kai hautuumaalta kannata hakea!
Vierailija kirjoitti:
On kyllä jollain välähtänyt kun keksinyt alkaa myymään multaa uusavuttomille :'D seuraavaksi mammat hakevat kaupasta erillistä "huoneilmaa" taloonsa, ettei vaan tule mukana niitä saasteita ja pienhiukkasia :' DDD
Tämä ap on yhtä hyvä provo kuin se, joka kyseli, pitääkö jauhenliha pestä ennen kypsentämistä.
Vois ne kerrostalossa kattoa kun rupeisin siinä maata lapioimaan.
Isovanhempieni ei tarvinnut ostaa mitään kaupasta. Voita vaihdettiin johonkin.
He olivat omavaraisia.
Mitähän naapurit olis sanonu jos he olisivat ostaneet multaa säkkikaupalla?
Maata ei saa toisen maalta luvatta ottaa. Ap varmaan varastelee muutakin, eikä edes tajua sitä.
Kuvitellaan, että verotusta ei ole. Tienaan esim. 30 euroa tunti, siivoaja pyytää 15 euroa tunti. Kannattaa olla tunti ylitöissä ja saada 45 euroa, josta menee 15 euroa sille siivoajalle, ja itselle jää vielä 30 euroa, kun se sillä aikaa siivoaa sen tunnin kun minä olen ylitöissä tunnin ;)
Win -Win tilanne. Näitä kannattaa elämässä aina etsiä, että kumpikin voittaa.
Sinkkumies