Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miksi multaa ostetaan kaupasta?

Vierailija
05.04.2018 |

Sitähän on maassa. Ennen kyllä kävi maan oma multa viljelykseen.
Se maksaa kaupassa!

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei viitti kaiva kuoppia nurmikkoon. Ne pitäs jotenkin täyttää. Eikä naapuritkaan tykkää jos haen sen täyttömaan niiden pihalta. 

Itse asiassa meidän taloyhtiön pihamaalle on tuotu mullat jostain muualta. Tää alue on ennen ollu kangasmetsää. Josta on siis puut kaadettu, pintamaat riivitty pois ja laitettu mullat tilalle. Että ostomultaa se nurmikosta kaivettu multakin olis. Helpompaa on vaan hakee se multapussi kaupasta.

Vierailija
42/100 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko ap tulla teidän pellon reunasta tai valmiista kompostista tulla kaivamaan säkillisen multaa, että saan istuttaa parvekkeelle kukkasia ja kenties pari tomaatin taintakin? Terv. Maaton kerrostalon asukas, jolla ei ole edes maata omistavia sukulaisia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö kirjoitti:

Ei se multa vielä mitään, mutta kun ostetaan kasteluvettä kaupasta.

En usko!!

Vierailija
44/100 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se maksaa kaupassa!

Kovaa on kaivaa asfaltin alta. Meillä kaupungissa on asfalttia. Se on semmoinen tosi kova päällyste, jota on kaikilla kulkuväylillä täällä.

Ei sitä joka paikassa ole.

Eikä läheskään kaikilla ole omaa maata, josta kaivaa.

Maapallolla maata riittää.

Vierailija
45/100 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sisäkukkiin voi tuoda multaa ulkoa, tulee sieniä ja siemeniä ja öttiäisiä.

Sihtaa vaan öttiäiset pois.

Vierailija
46/100 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se maksaa kaupassa!

Kovaa on kaivaa asfaltin alta. Meillä kaupungissa on asfalttia. Se on semmoinen tosi kova päällyste, jota on kaikilla kulkuväylillä täällä.

Ei sitä joka paikassa ole.

Totta! Lähdenkin kaivamaan tuosta naapuritaloyhtiön kukkapenkistä vähän maata parvekekasveilleni. Kiitos ideasta!

Ps. Jos Esplanadilla on kuoppia huomenaamulla, niin se EN ollut minä.

Vierailija
47/100 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maa-ainekset eivät kuulu jokamiehen oikeuksiin. Multaa saa ottaa vain omalta maaltaan.

Vierailija
48/100 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sterilisoitua multaa.😂

Vierailija
49/100 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai maassa saa edelleen kasvattaa ilman säkkimultaa. Lisää vain kompostia ja kierrättää kasvatettavia lajeja (vuoroviljelyä). Tätä voi oikoa ostomullalla ja -lannotteilla.

Laatikoissa, ruukuissa ja kaiken kaikkiaan aina sisällä viljeltäessä menee kuitenkin hankalaksi ilman ostomultaa. Haluaisinkin ap:lta lisäselvennystä, kuinka hän sen tekee?? Maksamaan sekin tulee, jos ostat kolmen euron siemenpussin tai kympin viherkasvin ja homma tyssää siihen, kun lykkäät ostoksesi pihan nurkilta kaavittuun soramössöön.

Vierailija
50/100 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin pistämään kukkani uusiksi kun kaupasta ostetun mullan takia tuli pieniä,oksettavia matoja. Valkoisia, YÄK!

Vierailija
51/100 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mistä sä ajattelit, että siihen oman maan multaan silloin ennen saatiin ravinteita? Kerro nyt tämä ensin, niin jatketaan sitten siitä.

Ravinteet pitäisi olla maassa ennestään tai sopivalla menetelmillä saatuja.

"Pitäisi olla" "sopivalla menetelmällä" taidatkin olla ammattiviljelijä 😂😂😂

Vierailija
52/100 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos multaa on jotenkin käsitelty, ja siinä kasvaa paremmin kaikelaiset tillit ja herneet, niin tietenkin ostaisin.

Vierailija
53/100 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei halua kukkaruukkuihinsa kaikkia niitä elukoita, joita vaikkapa se kompostimulta sisältää.

Sata vuotta vanhoissa alan kirjoissa on ohjeita mullan valmistamisesta kukkamullaksi. Paistettiin uunissa jne. 😄

Kaikkia niitä elukoita? Minä todellakin haluan! 😄 Luulenpa että se paistaminen on tehty rikkakasvien siementen ja mahdollisten kasvitautien hävittämiseksi, ne "elukat" kyllä kuuluu sinne multaan, mitä niillä elukoilla sitten tarkoitatkaan? (Tosin se paistaminen on kyllä varmasti tuhonnut kaikki tärkeät mikro-organismitkin. )

Itse ymmärrän ne "elukat" maaperän elintärkeinä mikrobeina, mykorritsasieninä ja lieroina esimerkiksi. Näitä ei ostomullassa = maa-ainessekoituksissa ole poisluettuna kompostimullat ja mullat joihin on nyt alettu lisäämään mykorritsaa (käytännössä kai vain Biolanin tuotteet. Mykorritsasienet ovat kasvien juuriston kanssa symbioosissa eläviä sieniä, joita on 90%:lla maapallon kasveista).

Itse olen käyttänyt omaa kompostimultaa ruukuissakin. Lisännyt sekaan hiekkaa ilmavoittamaan ja savea pidättämään kosteutta. Lisäksi tietysti kalkitus ja lisälannoitteeksi tarvittaessa orgaaninen lannoite. Toimii oikein mainiosti. Joku vesiheinä tai nokkonen tai muu rikkakasvi sieltä mullan seasta voi kesän aikana nousta, mutta helposti ne nyppää pois. Ja tuota sekoitusta tehdessä ei kyllä ole tullut lieroja tai koppakuoriaisia suurempaa vastaan. :) Kultakuoriaisten isot valkoiset toukat pääsee takaisin kompostiin jatkamaan kehittymistään aikuiseksi ja jotain muitakin kasvijätteen lahottajia sieltä voi tulla vastaan, mutta äkkiä ne pötkii karkuun. ;) Kasvilavoissakin suosin maanparannuksessa omaa kompostia ja tai ostomultana Biolania (tämä ei ole mainos, tykkään vaan tuon valmistajan tuotteista juuri siksi, että ovat lähimpänä oikeaa multaa).

Kaikilla ei tietenkään tätä mahdollisuutta ole joten onneksi multaa voi myös ostaa!

Vierailija
54/100 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ennen vanhaan multaa ostettu.

Vierailija
55/100 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä vanhaa perunapeltoa tuossa, mutta en kyllä lähde sieltä multaa kaivamaan. On se vaan nin kovaa ja savista. Ja rikkaruohoja sais siitä kukkapenkkiin joka sorttia. Eikä sitä ole lannoitettukaan kuin joskus 70-luvulla viimeksi lehmänlannalla. Keväällä haen kaupasta multasäkkejä kukkaistutuksiin.

Vierailija
56/100 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mistä sä ajattelit, että siihen oman maan multaan silloin ennen saatiin ravinteita? Kerro nyt tämä ensin, niin jatketaan sitten siitä.

Ravinteet pitäisi olla maassa ennestään tai sopivalla menetelmillä saatuja.

Kysyin, mistä ne ravinteet siihen maahan tulivat silloin ennen. Nyt harmaat aivosolut käyttöön.

Minäpä kerron! Joka kevät kärrättiin huusin alus pottumaalle ja tuli makoisia perunoita. Harmi, kun ei ole enää ulkohuusseja.

Olen ollut usein mukana tuossakin savotassa.

Toivottavasti ei kuitenkaan ihan sitä viimeistä tuotosta, kyllä sen p...skan pitää olla ylivuotista ennen kuin siihen porkkanaa kylvät.

Vierailija
57/100 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Itse kävin heti aamulla kairaamassa kolon järveen, että sain juomavettä. En käsitä miksi sinäkin ap ostat vettä, vaikka sitä on järvet täynnänsä ;)

Sinkkumies

Vierailija
58/100 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan hyvä pointti, että rikkaruohot kasvaa ja kilpailee omien kasvien kanssa tavallisessa maassa. Itse kun ostan mullat, niin vedän alle vielä rikkaruohonesto kankaan, josta niiden "ei pitäisi" päästä läpi. Toi kitkeminen ei oikein ole mun juttu, vaan enemmänkin sadonkorjuu.

Katsos, näin se käy:

https://aijaa.com/oPAdn3

Sinkkumies

Vierailija
59/100 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä jollain välähtänyt kun keksinyt alkaa myymään multaa uusavuttomille :'D seuraavaksi mammat hakevat kaupasta erillistä "huoneilmaa" taloonsa, ettei vaan tule mukana niitä saasteita ja pienhiukkasia :' DDD

Vierailija
60/100 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä jollain välähtänyt kun keksinyt alkaa myymään multaa uusavuttomille :'D seuraavaksi mammat hakevat kaupasta erillistä "huoneilmaa" taloonsa, ettei vaan tule mukana niitä saasteita ja pienhiukkasia :' DDD

Ehket pienokainen ymmärrä, että mun aika on arvokasta, jos joku tekee multaa ja mä tienaan sillä aikaa töissä enemään /per tunti mitä se multa maksaa, niin se kannattaa ostaa ja tehdä vaikka ylitöitä, ja tienata _vielä_ enemmän ;)

Mutta eihän sitä työtön pummi voi ymmärtää, että sen ostaminen on minulle kannattavampaa. Kaikki työ mikä tulee halvemmaksi ostamalla (jos käytän saman ajan työn tekemiseen) kannatttaa ostaa.

160-200 litraa multaa maksaa 10 euroa ;) 

Sinkkumies