Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksu ja asuntolainan lyhennysvapaa

Vierailija
05.04.2018 |

Hei!

miten mahtaa käyttäytyä elatusmaksun suuruus, jos haen asuntolainaani lyhennysvapaan? Elatusmaksun määräytymisessä ei huomioitu kaikkia kulujani, sillä eivät liittyneet asumiseen tai muihin vastaaviin. Sen vuoksi elatusmaksuni laskettiin sen verran isoksi, että minulla ei jää elämiseen juuri mitään, eikä rahaa meinaa riittää ruokaan. Jos haen tilanteeseen helpotusta lyhennysvapaalla asuntolainaani, niin nouseekohan elatusmaksu samassa suhteessa sitten suuremmaksi? Saisin tällä puserrettua 200-300 euroa enemmän rahaa kk elämiseen...

Vai liekö pakko vain mennä nykyisellä tilanteella läpi harmaan kiven. Olen töissäkäyvä, enkä saanut toimeentulotukea Kelasta tai kunnalta. Asun vuokralla, mutta minulla on omistusasunto muualla jota en ole saanut myytyä, ja asunto on vuokrattuna. Toiveessa on, että asunto menisi kaupaksi.

Varailin aikaa lastenvalvojalle, mutta jonot olivat sen verran pitkät, että tässä ehtii vielä monta maksua mennä välissä ennen sitä.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on tehty elatussopimus siihen asti kun lapsi on 18-v. En minä tiedä muuttuuko tai paraneeko isän rahatilanne, eikä kiinosta, olen tyytyväinen tähän summaan. Mistä sinun exäsi tietäisi että otat lyhennysvapaata ja osaisi hakea elatusmaksuun korotusta? Haet lyhennysvapaan ja pidät suusi supussa asiasta. Elatusmaksun määrä on kertaalleen määrätty tietyn suuruiseksi, joten sellaisena se pysyy.

Vaikea muuten uskoa että elari määrättäisiin jotenkin niin suureksi ettei elämiseenkään riitä raha. Exäni tosin yritti ujuttaa laskelmaan mukaan mm. ylisuuren autolainansa (700 e kk) ja ylihintaisen vuokra-asunnon (1200 e yksiö helsingin keskustassa) ja näillä perustella ettei voisi maksaa kuin muutaman kympin elaria. Autolainaa ei huomioitu lainkaan, ja asumiskuluistakin tietty osuus. Tämä on täysin oikeudenmukaista, sillä ei minunkaan auton kuluja huomioida laskelmissa vaikka autoa käytän nimenomaan lapsen viemisiin ja hakemisiin. Eihän lapsenkaan kaikkia kuluja laskelmassa huomioida, joten miksi pitäisi isän ökyilyt huomioida.

Meilläkin laskettiin aluksi että elatuksen tarve lapselle olisi yli 300 euroa mutta isä ei suostunut maksamaan kuin 240 euroa, enkä jaksanut tapella joten hyväksyin tämän. Isän mielestä täysin kohtuuton ja ylisuuri elatusmaksu lapselle.

Vierailija
22/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun suuko on lähempänä kuin lapsen suu.

Ja sinua ei haittaa, jos lapsesi ei saa ruokaa ja vaatteita päällensä, kunhan sinun masusi on vain täynnä ja rahaa jää harrastuksiin.

Jos yhtään lohduttaa, meillä ydinperheessä menee kaikki rahat perheen pyörittämiseen, eikä kukaan auta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko maksat elatusmaksuja nyt?

270e + lääkekuluja ja harrastusmenoja jonkin verran. Nettotulot mulla on n. 1600e / kk.

- AP

Miten helvetissä maksat noin suurta elatusmaksua? Minä saan käteen 2200 euroa nettona kuukaudessa, lapsen isä saman verran ja hän maksaa elatusmaksua 200 euroa kuukaudessa. 

Vierailija
24/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävällä oli m*lkku ex kirjoitti:

Riippuu siitä miten m*lkku lasten toinen vanhempi on. 

Jos hän ei hae elatusmaksuun muutosta jää sinulle enemmän rahaa.

Jos sinulla on huono tuuri ex vaatii elatusapua laskettavaksi uudestaan ja lyhennysrahat menee viheltäen ex:lle.

Toki lastenvalvoja tekee vaan ehdotuksen, pakkohan sinun ei ole siihen suostua. Silloin ex voi hakea sitä käräjäoikeudessä.

Aivan että lapsesta enemmän huolta pitävä ihminen on m*lkku jos kehtaa hakea toiselta vanhemmalta puolitusta yhteisen lapsen menoihin? Minkä takia lähivanhemmalla pitäisi olla velvollisuus maksaa enemmän lapsen kuluista kuin etävanhemmalla? Kyllä  Suomessa elatustuki lasketaan järkevästi, niin että menot ja tulot huomioidaan molemmilta vanhemmilta, nyt ei asuta jenkeissä kuitenkaan. Useat suomalaiset isät ovat vain niin reppanoita että heidän mielestään, p*nna voi ilman kumia ympäriinsä ja mistään ei vastuuta tarvitse kantaa, ex on m*lkku jos kehtaa pyytää osuutta edes lapsen menoihin. Kantakaa vastuumme ja lopettakaa se ulina.

Vierailija
25/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä exä ei vahingossakaan ostanut koskaan lapselle yhden yhtä vaatetta, eikä osallistunut mihinkään kuluihin. Hän maksoi kuitenkin elatusmaksua, joka oli ruhtinaalliset 90 euroa kuukaudessa. Sekin oli kuulemma liikaa, koska minulle tuli lapsilisä. (Yritti kyseenalaistaa senkin että hänelle kuuluisi lapsilisä mistä voisi sitten maksaa sen 90 euron elatusmaksun :D ) Lapsen päivähoitomaksu oli 200 euroa kuukaudessa. Harrastukseen meni noin 50 euroa, vakuutuksiin 20 euroa, päälle tietysti ruoat, vaatteet, kaikki. Isä on edelleen kovin katkera tuosta 90 eurosta jonka joutuu minulle pulittamaan.

(Niin, tapaa siis lasta 2 kertaa kuukaudessa, eikä saanut suurta ylläöpitovähennystä kuten yritti vaatia)

Vierailija
26/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

270e + lääkekuluja ja harrastusmenoja jonkin verran. Nettotulot mulla on n. 1600e / kk.

- AP

Miten helvetissä maksat noin suurta elatusmaksua? Minä saan käteen 2200 euroa nettona kuukaudessa, lapsen isä saman verran ja hän maksaa elatusmaksua 200 euroa kuukaudessa. 

Ymmärsin, että lapselle on jokin tietty summa ikäryhmittäin, mikä arvioidaan elämiseen/elatukseen menevän. Tästä vähennetään lähivanhemman saama lapsilisä ja loppuosa jaetaan vanhempien kesken elatuskyvyn mukaisesti.

Meillä lähivanhempi on liki tuloton, minä töissäkäyvä. Siksi minulle jäänee suurin osa tästä summasta hoidettavaksi. Näin sitä muistaakseni perusteltiin sopimusta tehdessä. Uuden avopuolison tuloja ei huomioida, koska hän ei ole elatusvelvollinen lasta kohtaan, eikä avopuolisoaan kohtaan. Käytäntö voi toki olla sitten jotain muuta.

Ymmärrän, että aihe nostaa ajatuksia moneen suuntaan. Minulla ei ole intressiä laiminlyödä lapseni elatusta ja ymmärrän että lähivanhempi vastaa suurimmasta osin kuluista. Pohdin ketjussa lähinnä miten voisin tämän elatusmaksun jälkeen helpottaa tilannettani, ja onko esim mitään hyötyä lyhennysvapaan hakemisesta asuntolainaan, jos se samassa suhteessa nousee elatusmaksuissa.

- AP

Vierailija
27/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- AP

Liian korkea on tuo summa, jos kyseessä on alle kouluikäinen. Mitä päivähoitomaksuja peritään jos lähivanhempi on opiskelija?

Lähivanhempi on ns. persaukinen, mutta hänellä on uusi hyvätuloinen avopuoliso, jonka tulot ovat nostaneet päivähoitomaksun maksimiin. Sen vuoksi se heijastuu mun elatusmaksun määrään. Ilman päivähoitomaksua mun elatusmaksu ois laskurien perusteella 130-150e / kk. Koulun alkaessa iltapäivähoito on vain onneksi 65e / kk, joten viimeistään silloin ehkä helpottaa.

Lähinnä siis tälle muutamalle kuukaudelle hakisin helpostusta arkeen, kun kaiken kaikkiaan mulla jää n. 60e ruokaan/vaatteisiin ja muihin kun oon kaikki laskut ja menoni maksanut. On aika tiukkaa ollut.

- AP

Tuota...teillä oli siis elatussopimus, jossa elatusmaksu oli pienempi. Sitten lähi muutti yhteen avopuolisonsa kanssa, pk-maksu nousi ja elaria nostettiin tämän takia? Lähi siis vaati elarin korotusta tällä perusteella ja sinä suostuit lastenvalvojalla tähän suoraan, etkä antanut vaateen mennä oikeuteen? Anteeksi nyt, mutta tämä ei kuulosta hirveän uskottavalta. Miksi ihmeessä suostuit?

Toisekseen, mitä nuo "muut kulut", jotka eivät ole asumiskuluja ja jotka vievät tulosi mutta joita ei lasketa menoiksi elatuslaskelmissa, ovat?

Vierailija
28/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko uuden puolison kanssa naimisissa? Koska silloin kun itse olin nuori (10 v sitten)niin äitini puolison tuloja ei laskettu esim. Opintorahaani vaikuttavasti, koska eivät olleet naimisissa. Vain äidin tulot huomiotiin.

Vierailija
29/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävällä oli m*lkku ex kirjoitti:

Riippuu siitä miten m*lkku lasten toinen vanhempi on. 

Jos hän ei hae elatusmaksuun muutosta jää sinulle enemmän rahaa.

Jos sinulla on huono tuuri ex vaatii elatusapua laskettavaksi uudestaan ja lyhennysrahat menee viheltäen ex:lle.

Toki lastenvalvoja tekee vaan ehdotuksen, pakkohan sinun ei ole siihen suostua. Silloin ex voi hakea sitä käräjäoikeudessä.

Aivan että lapsesta enemmän huolta pitävä ihminen on m*lkku jos kehtaa hakea toiselta vanhemmalta puolitusta yhteisen lapsen menoihin? Minkä takia lähivanhemmalla pitäisi olla velvollisuus maksaa enemmän lapsen kuluista kuin etävanhemmalla? Kyllä  Suomessa elatustuki lasketaan järkevästi, niin että menot ja tulot huomioidaan molemmilta vanhemmilta, nyt ei asuta jenkeissä kuitenkaan. Useat suomalaiset isät ovat vain niin reppanoita että heidän mielestään, p*nna voi ilman kumia ympäriinsä ja mistään ei vastuuta tarvitse kantaa, ex on m*lkku jos kehtaa pyytää osuutta edes lapsen menoihin. Kantakaa vastuumme ja lopettakaa se ulina.

Näitä puolituksia hakevia on, vaikka se etävanhempi pitäisi yhteishuoltajuudessa muksuja enemmän ja silti yh-lisät, lapsilisät ja muut tuet annetaan vain lähivanhemmalle. Ehkä tilanne oikeudenmukaistuu, kun saadaan vastaava systeemin, mikä Ruotsissa, eli lapsella voi olla osoite molempien luona ja lapsilisät voi maksaa kummankin tilille puoliksi. On niitä m*lkkuja siltikin, mutta ei niitä, jotka hoitavat asiansa, pitäisi kohdella kollektiivisesti m*lkkumaisesti vaikeuttaen elämää tarpeettomasti.

Vierailija
30/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- AP

Liian korkea on tuo summa, jos kyseessä on alle kouluikäinen. Mitä päivähoitomaksuja peritään jos lähivanhempi on opiskelija?

Lähivanhempi on ns. persaukinen, mutta hänellä on uusi hyvätuloinen avopuoliso, jonka tulot ovat nostaneet päivähoitomaksun maksimiin. Sen vuoksi se heijastuu mun elatusmaksun määrään. Ilman päivähoitomaksua mun elatusmaksu ois laskurien perusteella 130-150e / kk. Koulun alkaessa iltapäivähoito on vain onneksi 65e / kk, joten viimeistään silloin ehkä helpottaa.

Lähinnä siis tälle muutamalle kuukaudelle hakisin helpostusta arkeen, kun kaiken kaikkiaan mulla jää n. 60e ruokaan/vaatteisiin ja muihin kun oon kaikki laskut ja menoni maksanut. On aika tiukkaa ollut.

- AP

Tuota...teillä oli siis elatussopimus, jossa elatusmaksu oli pienempi. Sitten lähi muutti yhteen avopuolisonsa kanssa, pk-maksu nousi ja elaria nostettiin tämän takia? Lähi siis vaati elarin korotusta tällä perusteella ja sinä suostuit lastenvalvojalla tähän suoraan, etkä antanut vaateen mennä oikeuteen? Anteeksi nyt, mutta tämä ei kuulosta hirveän uskottavalta. Miksi ihmeessä suostuit?

Toisekseen, mitä nuo "muut kulut", jotka eivät ole asumiskuluja ja jotka vievät tulosi mutta joita ei lasketa menoiksi elatuslaskelmissa, ovat?

Aiemmin lapsi oli vuoroviikoin kummankin luona, eikä elatusmaksua ollut, vaan kulut olivat puoliksi. Lähivanhempi muutti sitten lapsen kanssa toiselle paikkakunnalle avoliittoon, ja lapsi muutti mukana. > jouduimme tekemään elatussopimuksen.

Tapaamiskuvioista ja elatusjutuista olemme käyneet erittäin vaikeita neuvotteluja, ja lopullinen sopu löytyi vasta käräjäoikeuden sovittelussa tuomarin ja sosiaalityöntekijän avustuksella. Tämä elatussopimus käytiin sitten lastenvalvojan luona vahvistamassa. Käräjoikeus olisi ollut seuraava askel, mutta luultavasti sama laskukaava ja tulos sielläkin olisi tullut ja kieltämättä en kokenut sitä kovin mielekkääksi vaihtoehdoksi ja pelkäsin myös lisäkuluja. Lisäksi ymmärrän mihin maksun määrä pohjautui ja perustelut sille. Minun täytyi ajatella myös lasta ja vanhempien hyvinvointia asiassa. Koko kuvio vaikutti paljon kumpaankin, ja myös lapseen. Oli parempi saada joku ratkaisu siinä tilanteessa.

Muut kuluni ovat asunnon hankintaan liittyvia lainoja, jotka eivät kuitenkaan ole asuntolainaa (ei siis huomioida laskelmissa). Vaan nämä ovat ns. kulutuslainaa. Maksoin siis entisen puolison ulos asunnosta eron jälkeen ja osituksessa minulle lankesi iso maksuerä tästä. Tähän hain lainaa, jota nyt lyhennän isoja summia kk. En silloin tiennyt nykyistä elämäntilannetta kummankaan osalta ja sitä, että tässä kohti ollaan joskus. Elämä on täynnä valintoja, omani oli tämä. Aina ei osu maaliin.

Ja realiteetti on, rahaa ei jää paljoa, ja tätä yritän selvittää miten helpottaisin tilannetta. Tarkoitukseni ei ole jättää lasta elättämättä, tai syyllistää toista vanhempaa hänen valinnoistaan. Tiedustelin vain lyhennysvapaan vaikutuksista mahdolliseen elatusmaksuun, mutta ei kai tähän missään mitään tarkkaa voi sanoa. Pitää katsoa edelleen, mitä lastenvalvoja on asiasta mieltä, ja antaa ajatuksen muhia sinne saakka.

-AP

Vierailija
31/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- AP

- AP

Aiemmin lapsi oli vuoroviikoin kummankin luona, eikä elatusmaksua ollut, vaan kulut olivat puoliksi. Lähivanhempi muutti sitten lapsen kanssa toiselle paikkakunnalle avoliittoon, ja lapsi muutti mukana. > jouduimme tekemään elatussopimuksen.

Tapaamiskuvioista ja elatusjutuista olemme käyneet erittäin vaikeita neuvotteluja, ja lopullinen sopu löytyi vasta käräjäoikeuden sovittelussa tuomarin ja sosiaalityöntekijän avustuksella. Tämä elatussopimus käytiin sitten lastenvalvojan luona vahvistamassa. Käräjoikeus olisi ollut seuraava askel, mutta luultavasti sama laskukaava ja tulos sielläkin olisi tullut ja kieltämättä en kokenut sitä kovin mielekkääksi vaihtoehdoksi ja pelkäsin myös lisäkuluja. Lisäksi ymmärrän mihin maksun määrä pohjautui ja perustelut sille. Minun täytyi ajatella myös lasta ja vanhempien hyvinvointia asiassa. Koko kuvio vaikutti paljon kumpaankin, ja myös lapseen. Oli parempi saada joku ratkaisu siinä tilanteessa.

Muut kuluni ovat asunnon hankintaan liittyvia lainoja, jotka eivät kuitenkaan ole asuntolainaa (ei siis huomioida laskelmissa). Vaan nämä ovat ns. kulutuslainaa. Maksoin siis entisen puolison ulos asunnosta eron jälkeen ja osituksessa minulle lankesi iso maksuerä tästä. Tähän hain lainaa, jota nyt lyhennän isoja summia kk. En silloin tiennyt nykyistä elämäntilannetta kummankaan osalta ja sitä, että tässä kohti ollaan joskus. Elämä on täynnä valintoja, omani oli tämä. Aina ei osu maaliin.

Ja realiteetti on, rahaa ei jää paljoa, ja tätä yritän selvittää miten helpottaisin tilannetta. Tarkoitukseni ei ole jättää lasta elättämättä, tai syyllistää toista vanhempaa hänen valinnoistaan. Tiedustelin vain lyhennysvapaan vaikutuksista mahdolliseen elatusmaksuun, mutta ei kai tähän missään mitään tarkkaa voi sanoa. Pitää katsoa edelleen, mitä lastenvalvoja on asiasta mieltä, ja antaa ajatuksen muhia sinne saakka.

-AP

Ok. Sori, että epäilin. On kyllä todella epäreilua sinua kohtaan. Harkitsitko lapsen asumisen hakemista luoksesi kun lähi päätti muuttaa? Olen käsittänyt, että siinä vanhalle paikkakunnalle jäävällä on hyvät mahdollisuudet. No, se ei toki enää auta :(

Vierailija
32/32 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitehä tässä kävi, oilis kiva tietää? AP hengissä vielä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan