Katsastamattomalla autolla ajo - sanktiot? (Jäin jo kerran kiinni)
Poliisisetä kertoi tänään kiltisti että autoni on katsastamaton ja iski 70e sakon kouraan. Vastavalmistuneena opiskelijana tuli vähän yllätyksenä (kun huolimattomana olen muutenkin autoasioita hoitanut) ja tilanne on se, että katsastaa en voi ennen kuun loppua kun saan lisää rahaa (liikennevakuutuksia rästissä).
Kysymys kuuluu: olen jäänyt jo kerran kiinni aiheesta ja töissä pitäisi päästä käymään. Mitä seuraamuksia/paljon sakkoa minulle tulee jos jään uudestaan tämän parin viikon aikana asiasta kiinni? Auto ei tosiaan ole mikään pommi vaan suht uusi menopeli että en ole kenenkään turvallisuutta tiellä sillä vaarantamassa :) vittuilukommentit on plussaa koska niille saa nauraa, toki toivon muutamia faktatietojakin että saan asiaan lisätietoja!
Kommentit (9)
Eli ei välttämättä edes uutta sakkoa? Eihän se sit oo paha. On se riski otettava. En kyllä tiiä mitä pelkään, ei ne perkele vankilaankaan oo ton takia heittämässä
Todennäköisesti saat roimasti lisää sakkoa ja kilvet lähtee poliisien matkaan.
Sakkoja lisää ja lisämaksu että saat kilvet takaisin.
Junttieinari kirjoitti:
Eli ei välttämättä edes uutta sakkoa? Eihän se sit oo paha. On se riski otettava. En kyllä tiiä mitä pelkään, ei ne perkele vankilaankaan oo ton takia heittämässä
Ei, vaan saat uuden sakon, poliisi vie kilvet (katsastamaton & vero erääntynyt) ja tosiaan joudut maksamaan siitä, että saat ne kilpesi takaisin. Sen lisäksi toki ne verot maksat ja sen katsastuksen. Eli kalliimpi reissu tiedossa seuraavalla kerralla. Onko mitään mahdollisuutta etsiä kimppakyytiä, onko julkisia? Suosittelisin ennemmin kääntämään kaikki muut kivet ennen kuin enää ajelet sillä autolla. Etenkin jos olet vähätuloinen niin tuo mahdollisesti tuleva uusi sakko ja muut lisäkustannukset eivät varmaan ole hyvä idea. En itse ottaisi riskiä.
Liikennevakuutus maksamatta, kannattaisi olla myös siitä hieman huolissaan...
Mulla on auto katsastamatta ja tuntuu että poliiseja näkyy nyt koko ajan ja täytyy suunnitella ajamisia että pääsee pois näköpiiristä jos poliiseja näkyy.
Kaksi kertaa jo tänään tullut vastaan ja kerran melkein vahingossa käännyin heidän eteen.
Onkohan heillä joku lista katsastamattomista autoista ja he pyörii näiden omistajien läheisyydessä.
Kaikki maksut on kyllä hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on auto katsastamatta ja tuntuu että poliiseja näkyy nyt koko ajan ja täytyy suunnitella ajamisia että pääsee pois näköpiiristä jos poliiseja näkyy.
Kaksi kertaa jo tänään tullut vastaan ja kerran melkein vahingossa käännyin heidän eteen.
Onkohan heillä joku lista katsastamattomista autoista ja he pyörii näiden omistajien läheisyydessä.
Kaikki maksut on kyllä hoidettu.
Kamera lukee rekisterikilven ja tietokone hälyyttää jos katsastamaton tai maksuja suorittamatta. Ei ne minkään osoitelistan perusteella pyöri siellä.
Liikennevakuuttamattomalla ajoneuvolla ajamisesta seuraa vakutuusta vastaavan maksun periminen ja lisäksi maksimissaan kyseiseen maksuun nähden kolminkertainen laiminlyöntimaksu. Ajoneuvo on käyttökiellossa kunnes maksut on maksettu ja lisäksi poliisi voi ottaa kilvet pois tavatessaan ajoneuvon liikenteestä. Ihme kun eivät jo ole ottaneet.
Autosta otetaan pois kilvet ja saat jatkaa matkaa jalan.