6v poika ja vaatteiden valinta, en anna laittaa esikouluun hametta
Isänsä antaisi, minä en. On jo valmiiksi kiusattu muiden poikien toimesta. Tämä innostus lähti tarhan naamiaisista kun muilla pojilla oli naamiaisasuina viittoja jotka muistuttivat pojan mielestä hameita.
Olen sanonut että kotona voi käyttää mutta muuten ei koska se on muiden mielestä "hassua" En osannut sen kummemmin perustella. Osaisiko joku?
Kommentit (8)
Mielenkiintoinen kysymys. En tiedä vastausta. Periaatteessa pidän ajatuksesta että poikasi saa olla kuten haluaa ja pitää hametta jos tuntuu siltä mutta ymmärrän hyvin ongelman siitä että muut lapset voisivat kiusata jotain niin epänormatiivisesta käytöksestä.
Voisitkohan jotenkin puhua pojallesi että äitillä ja isälläkin on työvaatteet ja lapsella niin ollen tarhavaatteet. Tarhaan ei saa laittaa kotivaatteita tai juhlavaatteita joten viitat ja hameet ym jätetään kotiin.
Selitä, että ne olivat viittoja eikä hameita. Voit myös sanoa, että ”tytöt käyttävät hameita. Haluatko olla tyttö?” Siis ihan kysyä tosissaan eikä mitään naljailua (sama olisi ”koetko olevasi tyttö?” mutta en usko, että lapsi tajuaa tuosta kunnolla)
Ihanaa, että olette sitä mieltä, että kotona saa käyttää hameita :) Luulisin asian menevän pian ohi. Älä kiinnittä asiaan liikaa huomiota, äläkä puhu asiasta liikaa. Ehkä lapsi unohtaa..? Toki voi olla, että lapsesi haluaa koko elämänsä ajan pukeutua tytöksi :)
Itse en antaisi lapseni vielä noin nuorena pukeutua eri tavalla kuin ”tavalliset” pojat. En haluaisi, että lastani aletaan kiusaamaan asian takia. Saattaa olla ohimenevää tai sitten ei. Jos lapsi haluaa vielä isompanakin pukeutua noin niin antaisin kyllä silloin. Vanhempana lapsi ymmärtää asioita paremmin ja 6v ei välttämättä vielä ymmärrä.
3 pojan ja 1 tytön äitinä voin kertoa, että monikin poika tykkää jossain vaiheessa käyttää hanmeit yms, ja vaikka mitä prinssessakamaa, ja silti se voi mennä ohi. 2-6 v käytti 2 pojista mielellään mekkoa, 8 vuotiaana ei enää. Enkä usko kavereiden vaikutukseen.
Anna kerran kokeilla, voihan repussa olla vaihtovaatteet jos tuntuu ettei ollukkaan hyvä idea?
Vierailija kirjoitti:
Voisitkohan jotenkin puhua pojallesi että äitillä ja isälläkin on työvaatteet ja lapsella niin ollen tarhavaatteet. Tarhaan ei saa laittaa kotivaatteita tai juhlavaatteita joten viitat ja hameet ym jätetään kotiin.
Tää on munkin mielestä hyvä neuvo. Todentuntuisen kuuloinen selitys, josta en myöskään keksi, että se aiheuttaisi epänormaaliuden tunteen pojallesi. Täytyy vaan miettiä, mitä jos keksii ruveta kyselemään muilta, onko heilläkin koti- ja tarhavaatteet erikseen, ja ei olekaan...
Tai jos osaat ommella, pystyisitkö tehdä jonkinlaisen poikamaisen hameen? Sellaisen, jota voisi vaikka jediritarin ajatella käyttävän. Onhan naisten ja miesten housuissakin erilaiset leikkaukset ja mitoitukset, niin miten miehinen hame olisi sopimaton tähän maailmaan? Hörsylähame pojalle olisi itsellenikin kuitenkin hankala ajatus.
Mun vanhempi poika halusi myös laittaa mun vanhan hameen eskariin. Häntä ei koskaan kiusattu tai mitään. Sanoin kuitenkin, että se ei nyt käy. Hame jää kiinni menossa, johon olet tottunut. Sanoin myös, että jos haluaa niin voi kyllä kotioloissa käyttää. Se loppui siihen. En halunnut pojan olevan millään lailla huomionkerääjä. Hyvä poika tuli. Toimii turvallisuusbisneksessä nykyisin ja on hyvin ryhdikäs ja miehekäs.
Sanoo että tytöt pitää hameita ja pojat ei.