Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten köyhillä on varaa kalliisiin harrastuksiin, mutta keskituloisilla ei varaa kunnon ruokaan?

Vierailija
04.04.2018 |

Miten tämä on mahdollista? Olen lähipiiristä huomannut, että monet köyhät löytävät jostain sitä rahaa rakkaisiin harrastuksiin (hc-valokuvaus, erikoisautoilu). Mutta sitten vähän parempaa palkkaa saavilla onkin monesti ollut vaikeuksia ihan talouden pystyssä pitämisen kanssa. Harrastukset eivät ole kalliita, poikkeuksena lasten harrastukset joihin yritetään löytää rahaa. Miksi tällainen vinouma? Kyse on tietysti vain omasta kokemuksestani, enkä väitä että olisin täysin oikeassa. Havaintoja on kuitenkin sen verran paljon, että uskallan kevyesti yleistää.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitänpä että ehdottomasti suurin syy tuohon on liian kallis asuntolaina.

Se että on keskituloinen ei tarkoita sitä että on varaa ostaa 200-500 tuhannen euron talo ja jopa kaksi autoa. Tai ehkä näennäisesti on, mutta lopputulos on sitten juuri tuo että kaikki raha menee seiniin ja ruokaan ja siinä se.

Sillä välin köyhät tietävät tulotasonsa paremmin ja asuvat halvassa vuokraluukussa ja käyttävät rahansa mielekkäisiin harrastuksiin.

Tiedän että tämä saa alapeukkua kiukkuisilta mammoilta jotka kokevat että heillä on suorastaan jumalainen oikeus asua omakotitalossa. Mutta faktat on faktoja. Talon omistus on erittäin kallista.

Omistusasuminen tulee lähes aina lopulta vuokra-asumista halvemmaksi.

Niin lopulta, mutta juuri nyt tulee halvemmaksi asua alle 500€/kk vuokrakämpässä.

Siihen päälle auton kulut (noin 100-150€/kk) ja 300€ ruokaan. Ihan hyvin voi harrastaa pienilläkin tuloilla.

Missä tuppukylässä perheasunnon tai edes yksiön vuokra on alle 500e/kk? Ei ole asunnon markkinahintakaan silloin montaa kymppiä, joten käytännössä kuka tahansa saa sellaisen ostettua.

Varmaan missä tahansa keskikokoisessa kaupungissa? Vastaava omistusasunto maksaisi ehkä luokkaa 50-60k.

Ja okt maksaa näillä seuduilla jopa 500k?

Ei aavistustakaan. Kai se voi maksaa mitä tahansa 100 tuhannesta ylöspäin.

Näissä "keskikokoisissa" kaupungeissa okt hintahaitari alkaa samasta kuin pienen kerrostalo-osakkeen.

Näköjään kun nyt katsoin, mutta vartin ajomatkan päästä saisi jo okt:n samaan hintaan. Se olisi varmaan oma ratkaisuni, jos omistusasunto/talo joskus tulee ajankohtaiseksi.

Vierailija
42/47 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran itse ensin valittelin sitä kuinka opiskelijana ei ole kovinkaan paljon rahaa ja vastaukseksi sain nirinää, että ei kuule yrittäjälläkään paljoa jää. Että hän tekee kokopäivätöitä, mutta hyvä jos ruuan saa pöytään. Niin. Se hienonnäköinen auto, auton korjaukset ja bensakulut sekä omakotitalo syrjässä (eli auto välttämätön) ei ollut oma valinta? Sitten pihaa tietty pitää laittaa ja kotiinkin välillä on kiva ostella sitä sun tätä. Niin, sekään ei ole ollenkaan oma valinta. Joskus nää asiat on suteellisia. Ei mulle tarvitse olla kateellinen siitä, että oon voinut joskus jopa vähän matkustaa. Mulla ei ole asuntolainaa, asunnosta koituvia muita kuluja, autolainaa ja auton muita kuluja ja ei ole edes ajokorttia, ostin aikoinaan vaatteita ja tarvikkeita kirpputoreilta, en harrasta kalliita asioita ainakaan tällä hetkellä ja baareissakaan ei tule käytyä, olen lapseton. No. kaksi kissaa on, joiden kuluihin ilman lääkärimaksuja saa uppoamaan 100e kuussa.  Eli tällä hetkellä halvassa opiskelijasolussa opintolainan kanssa elää suorastaan herroiksi, siis jos päättäisi rahaa käyttää johonkin ns. luksukseen (muuten niinkään ei. Kissojeni vuoksi opintoraha ja asumistuki eivät riitäisi kattamaan nykyistä elämistäni). No, nyt rahaa menee korkeisiin eläinlääkärikuluihin, mutta se on oma valintani ollut aikanaan. Muuten voisin matkustaa. Toki lainarahalla, mikä se nyt ei välttämättä ole viisain mahdollinen teko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitänpä että ehdottomasti suurin syy tuohon on liian kallis asuntolaina.

Se että on keskituloinen ei tarkoita sitä että on varaa ostaa 200-500 tuhannen euron talo ja jopa kaksi autoa. Tai ehkä näennäisesti on, mutta lopputulos on sitten juuri tuo että kaikki raha menee seiniin ja ruokaan ja siinä se.

Sillä välin köyhät tietävät tulotasonsa paremmin ja asuvat halvassa vuokraluukussa ja käyttävät rahansa mielekkäisiin harrastuksiin.

Tiedän että tämä saa alapeukkua kiukkuisilta mammoilta jotka kokevat että heillä on suorastaan jumalainen oikeus asua omakotitalossa. Mutta faktat on faktoja. Talon omistus on erittäin kallista.

No tuon hintaisen asunnon lainan kassavirtavaikutus on noin 1000 -1500€/kk, joka on vastaavan asunnon vuokran suuruinen, jopa allekin. Kallista toki mutta kun työssäkäyvien on se asuminen kokonaan itse maksettava, oli se sitten oma tai vuokralla.

Vierailija
44/47 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohi aiheen, mutta me asumme aso-asunnossa josta maksamme n.700e/kk, (kahden ok palkkaisen aikuisen taloudessa) se tekee n.350e/hlö, +päälle sähkö ja kotivakuutus.

Jos ostaisimme vastaavan asunnon, joutuisimme maksamaan vähintään(!) 150`000e. 20-vuoden lainajalla lyhennys olisi lähemmäs 800e/kk 2,5% korolla, ja päälle yhtiövastike joka olisi n.300e, eli yhteensä n.1200e/kk eli n.600e/hlö kuussa.

Kyllä: asunnon arvo voi nousta ja tuossahan "säästää itselleen", mutta toisaalta korkoa ym. maksaa n. 42`000e tuossa "turhaan". Tuolla korkoihin menevällä summalla maksaa jo 5 vuoden ajan tätä aso-asuntoa.

Toki myös asossa kuukausimaksu noussee ajan mittaan jne. mikään ei ole kiveen hakattua, mutta tuntuisi hassulta käyttää noin paljon kuussa asumiseen kun näin halvallakin voi asua.

Joka kuukausi meille jää 500e enemmän nyt rahaa mitä omassa jäisi. Koska meillä ei ole erityisen kalliita harrastuksia tai muita, tuo 500e/kk (itse asiassa paljon enemmänkin) jää sijoitettavaksi muuhun (mm. osakekkeisiin pitkällä aika jänteellä).

2.5% korko? Se kuule on käytännössä alle 1% järkiään kaikillä nykyään. Lisäksi se Lyhennys ei ole kulu. vain vastike ja korko ovat kuluja. Korkokulut tuon kokoisesta lainasta on alle 100 kuussa.

Vierailija
45/47 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli moni nirisijä voisi ensin itse ajatella, mitä heillä on mutta sillä köyhällä/"köyhällä" ei ole. Esimerkiksi sekin jo voi olla arvokasta, että ei tarvitse mennä jonkun puljun luukulle kysymään rahaa. 

Mun kohdalla nirisijällä on kivannäköinen ja hänen makuunsa sisustettu omakotitalo ja siellä esimerkiksi televisio,  talossa on piha ja pihassa kivannäköinen auto (=voi liikkua miten tahtoo ja milloin tahtoo), kolme koiraa (ja muitakin eläimiä on ollut) sekä oma yritys eli myös valta tehdä päätöksiä vapaammin ajankäytöstään. Ja ruokaakin saa pöytään.  Mulla on omasta mielestäni aika ruma neljän hengen vuokrasolu, jossa onnekseni tällä hetkellä saan asua yksin (mutta aina en ole asunut), säilytystilaa on rajallisesti, tavarat ja moni vaate paljolti kierrätettyä, joskin omasta puhtaasta halustani. On kaksi kissaa, jotka ainakin määrällisesti syövät vähemmän kuin koirat. Kuljen julkisten varassa ja pyörällä.  Pieni piha löytyy, mutta tilanteen väliaikaisuudesta johtuen ei ole viisasta hankkia vaikkapa hedelmäpuita ja perennoja joista iloita. Saatan valmistua työttömäksi ja ellen tee valintaa yrittäjyydestä, en hyvin pitkälti tule itse päättämään työajoistani tai työtehtävistäni. Minäkin saan ruokaa pyötään. Lisäksi, kuten hänelläkin, minulla tulee olemaan lainaa. Ei niin paljon kuin asuntolaina, mutta on se 15 000 euroakin pelottava summa silloin kun ei ole varmuutta työnsaannista. Ja kumpikin on omasta päätöksestään siinä tilanteessa missä on, mahdolliset sairaudet tai muut esteet poisluettuna. Me vain valitsemme eri tavalla ja jos valitsee eri tavalla, ei voi olettää, että saisi elämässä samoja asioita kuin se toinen.

Vierailija
46/47 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan kuussa hieman alle 1500€ käteen (en tiedä olenko virallisesti pienituloinen, mutta moni on kauhistellut pientä palkkaani kokopäiväisestä työstä). Pakolliset kuukausikulut ovat noin 1000€. Pakollisiin menoihin kuuluu asuntolaina, yhtiövastike, sähkö, vakuutukset, ruoka (ja muut päivittäistavarat), netti, puhelin ja ammattiliiton jäsenmaksu. 

Suunnittelen kauppalistan ja käyn kaupassa kerran viikossa. Jos varsinaiset ruoka-aineet loppuvat kesken viikon, loppuviikko syödään kaurapuuroa ja makaronia. En polta, ryyppää enkä pelaa rahapelejä. Autoa ja lapsia ei ole. 

Kaiken "ylimääräisen" laitan säästöön harrastusta varten. Minulla on kallis harrastus, mutta se ei ole säännöllinen, vaan jossain kuussa harrastukseen saattaa mennä 700€ ja jossain kuussa 30€. Yllättävien menojen (esim. hammaslääkärikäynti, kodinkoneen hajoaminen tms.) sattuessa on tietysti käytettävä näitä säästöjä ja se on sitten pois harrastamisesta. 

Elämä on valintoja. Ehkä suurempituloiset ovat tottuneet elämään leveästi ja menoja on vaikeampi hallita kuin sellaisella, joka on oppinut pienestä pitäen miettimään miten raha käytetään kun kaikkea ei voi saada. 

Vierailija
47/47 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä pidetään varmaan köyhinä, tosin ollaan varmaan alle keskituloisia toki. Mutta talo maksoi pakkoremontteineen noin 110k, lainanlyhennys 550 e.  Eihän tämä häävi ole mutta reippaasti isommilla tuloilla päädyimme  tähän paikkakuntaan ja tähän taloon. Lähellä isohko kaupunki jossa mies käy töissä. Minä teen henkilökohtaisen avustajan hommia nollasopparilla. Mutta töitä on niin paljon että mun tulot nettona noin 2000 kuussa.  Mies tienaa päivätöissä vmuutaman satasen alle tuon.

Ei lapset harrasta kun kerta viikkoon painia (2 isointa yhteistä), maksut vuodelta yhteensä 130e.  Nyt säästetään miehen Espanjan reissuun, menee formuloita katsomaan, seuraavaksi säästetään auton remonttiin. Aina on jotain mihin pitää rahaa laittaa jemmaan.

Mutta siis mun ammatista voisi joku päätellä että en saa kunnon palkkaa. Saan koska olen suosittu avustaja, ei tule saikkuja edes lasten takia ja olen valmis painamaan paljon töitä (pääsiäisenäkin kolme sunnuntaipäivää tilinauhaan, jokaisessa yli 10h töitä).

Eli en ole niin köyhä miksi voisi luulla :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan