Mikä on sinusta autolle järkevä hinta
Minusta tosi typerää ottaa lainaa tai osamaksua johonkin 50 000 autoon ku et jää siitä edes voitolle koska auton hinta vaan laskee. Tietty jos on rahaa niin miks ei. Mut nyt puhutaan ihan duunareista kenen palkka on kk noin 1500-2000e Minusta hyvän auton saa jo 5000 tai sitten ostaa vaikka tonnin autoja ja ajaa vuoden ku menee rikki niin ostaa vaan uuden tonnin auton. Koska noissa uusissa ja kalliissa autoissa on ihan jäätävät korjaus kustannukset niin tollai pääsee paljon helpommalla.
Kommentit (68)
Maailmanparantaja kirjoitti:
Minusta tosi typerää ottaa lainaa tai osamaksua johonkin 50 000 autoon ku et jää siitä edes voitolle koska auton hinta vaan laskee. Tietty jos on rahaa niin miks ei. Mut nyt puhutaan ihan duunareista kenen palkka on kk noin 1500-2000e Minusta hyvän auton saa jo 5000 tai sitten ostaa vaikka tonnin autoja ja ajaa vuoden ku menee rikki niin ostaa vaan uuden tonnin auton. Koska noissa uusissa ja kalliissa autoissa on ihan jäätävät korjaus kustannukset niin tollai pääsee paljon helpommalla.
Uusissa ja kalliissa autoissa on takuu joten mitään korjauskustannuksia ei tule moneen vuoteen. Takuuajan päättyessäkin uudessa autossa on vielä paljon käyttöikää komponenteilla jäljellä joten mitään jäätävän kalliita suuria remontteja ei ole tiedossa ihan hetkeen, tai jos jotain isompaa sattuu niin kyllä niistä on valmistaja/maahantuoja vähän vastuussa myös.
Kyllähän ihan ok-auton saa edukkaasti osamaksulla tai leasingilla. Ei sitä autoa aina tarvitse ostaa omaksi.
Tonnin auto voi kestää monta vuottakin hyvällä tuuril.
Maailmanparantaja kirjoitti:
Tonnin auto voi kestää monta vuottakin hyvällä tuuril.
Tai sitten se leviää muutamassa viikossa.
Hyvän auton saa jo 500 eurollaki kun ostaa viisaasti. Minä ainakin sain, ajoin sillä 10-vuotta.
Tiedät itsekkin että noi takuut ja vakuutus jutut ei ehkä ihan aina pelitä niin hyvin kuin pitäis. Jokanen firma on voittoa tavoitteleva. Ei oo olemassa hyväntekeväisyyttä. Ja edelleen puhuttiin perus duunareista ei rikkaista.
Parin tonnin palkalla ei kovin kummmoisia osareita hoideta. 5000€ alkaa olla vähän yläkanttiin.
Uusissa ja kalliissa autoissa on takuu joten mitään korjauskustannuksia ei tule moneen vuoteen. Takuuajan päättyessäkin uudessa autossa on vielä paljon käyttöikää komponenteilla jäljellä joten mitään jäätävän kalliita suuria remontteja ei ole tiedossa ihan hetkeen, tai jos jotain isompaa sattuu niin kyllä niistä on valmistaja/maahantuoja vähän vastuussa myös.[/quote]
Uusissa ja kalliissa autoissa arvo laskee merkistä riippuen jopa rajusti. Uutta, takuunalaista autoa joutuu huollattamaan kalliisti. Ei ole mitenkään harvinaista että tuoreeseen premium autoon tuleekin iso vika, jonka maksajaksi ainakin osin omistaja joutuu. Esim. Bmw, mercedes ja wag jakoketju ongelmat..
Tavallinen duunari saattaa ajaa ihan työn vuoksi sillä autollaan kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa. Hivenen riskialtista tonnin katiskalla.
Autolle järkevä hinta on sellainen, jolla kaikki ketjun jäsenet tekevät voittoa paitsi loppukäyttäjä.
Maailmanparantaja kirjoitti:
Minusta tosi typerää ottaa lainaa tai osamaksua johonkin 50 000 autoon ku et jää siitä edes voitolle koska auton hinta vaan laskee. Tietty jos on rahaa niin miks ei. Mut nyt puhutaan ihan duunareista kenen palkka on kk noin 1500-2000e Minusta hyvän auton saa jo 5000 tai sitten ostaa vaikka tonnin autoja ja ajaa vuoden ku menee rikki niin ostaa vaan uuden tonnin auton. Koska noissa uusissa ja kalliissa autoissa on ihan jäätävät korjaus kustannukset niin tollai pääsee paljon helpommalla.
Eli et ymmärrä taloudesta mitään. Lainalla tai osamaksulla Juurikin pitää hankkia hyödykkeet joiden arvo alenee voimakkaasti. Ei sellaisiin kohteisiin omaa pääomaa sidota.
Oma automme ostettiin keväällä 2010, kolme vuotta vanhana 21 tkm ajettuna. Nyt 8 vuotta myöhemmin, eli auton ollessa 11 vuotta vanha ja 65 tkm ajettu (joo ajetaan tosi vähän) mitään korjauksia ei ole tehty, isoin remontti on tainnut olla etupolttimoiden vaihto. Maksettiin autosta aikoinaan 10300 euroa, nyt kun Nettiautoa selaa, niin samanlaisesta autosta pyydetään 7800-12500 euroa. Eli hinta on laskenut vain tonnin-pari 8 vuodessa. Auto siis vuoden 2007 Toyota Yaris 1.33 bensakoneella.
Miksi autosta pitäisi jäädä voitolle? Jäätkö voitolle myös lomamatkoista, vaatehankinnoista, ruuasta, vessapaperista, sähköstä...?
Käytetyn autonkin arvo laskee koko ajan.
Uusi on kuitenkin uusi, ja mikäli haluaa nauttia uudesta autosta ilman pelkoa jatkuvasta huoltamisesta, sellainen kannattaa hankkia mikäli rahatilanne sen sallii.
Köyhän ei kannata maksaa autoliikkeen kynnyksen ylitysmaksua.
15000-20000 uudehko käytetty tavis, ei öky. Huolettomia kilometrejä useaksi vuodeksi. Takuut ohi joten itse voi vaihtaa suodattiet, öljyt ja kuluvat osat.
Häh laina ja osamaksu on omaa pääomaa?
Maailmanparantaja kirjoitti:
Minusta tosi typerää ottaa lainaa tai osamaksua johonkin 50 000 autoon ku et jää siitä edes voitolle koska auton hinta vaan laskee. Tietty jos on rahaa niin miks ei. Mut nyt puhutaan ihan duunareista kenen palkka on kk noin 1500-2000e Minusta hyvän auton saa jo 5000 tai sitten ostaa vaikka tonnin autoja ja ajaa vuoden ku menee rikki niin ostaa vaan uuden tonnin auton. Koska noissa uusissa ja kalliissa autoissa on ihan jäätävät korjaus kustannukset niin tollai pääsee paljon helpommalla.
Eipä oo tarvinnu uusia tai alle 10v vanhoja autoja korjailla.
Kestääkö tonnin auto välttämättä vuottakaan? Jokainen tietysti arvioi itse oman autotarpeensa ja tekee sen ja maksukyvyn mukaisen ratkaisun. Ja jonkun pitää ostaa ne uudet autot, että me köyhemmät saadaan käytettyjä.Jonkun pitää myös ajaa se kymppitonnin käytetty auto tonnin autoksi, että joku voi ostaa sellaisen vuodeksi.