Mieheksi sukupuolensa korjannut synnytti ensimmäistä kertaa Suomessa
Mitä ajatuksia herättää?
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005628271.html
Suomessa on syntynyt tiettävästi ensimmäinen miehen synnyttämä lapsi, kertoo Lännen Media.
Lapsen synnyttänyt isä on käynyt läpi sukupuolen korjausprosessin. Hän oli keskeyttänyt tilapäisesti hormoniterapiansa, jotta pystyi kokeilemaan lapsen hankkimista puolisonsa kanssa.
Kommentit (386)
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista riskinottoa kyllä kun ei ole varmaa miten ne aiemmin syödyt testot vaikuttaa lapseen
Tässä olen samaa mieltä, transmies olen itsekin. Mutta ilmeisesti Thomas Beatien lapset ovat terveitä? Ja esim.ex-bodarinaisten? Eli ehkei kohtu mitenkään säilö testosteronia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan samoin transnaiset ovat mm.viillelleet kiveksiään päästäkseen nopeammin hoitoihin ja leikkauksiin. Oletko koskaan ajatellut miltä jostain nyt vaikka 14-vuotiaasta pojasta tuntuisi herätä tytön kropassa, miltä se mahtaisi tuntua - samalta kuin 14-vuotiaasta tranapojasta joka päivä.
Vaan mihin tässä hulluudessa raja vedetään? Voinko muuttaa syntymäaikaani, jos tunnen olevani 9-vuotias henkisesti? Haluan lapsen oikeudet. Lisäksi minusta on aina tuntunut, että minun kuuluisi olla syntynyt ilman raajoja. Voidaanko raajani poistaa yhteiskunnan varoin, jotta kokisin olevani sinut kroppani kanssa? Viiltelen raajojani joka päivä, päästäkseni amputaatioleikkaukseen. Miksei?
Älä esitä typerää. Kenelle toisen sosiaalinen sukupuoli kuuluu? Miten tämä vahingoittaa sinua? Johtavatko naisten oikeudet tuolien oikeuksiin ja lopulta muurahaisten äänioikeuteen?
Jos joku haluaa muuttaa tai korjata sukupuoltaan, se tuskin on sinun asiasi. Se on yksityisasia.
Älä väistele kysymyksiäni. Miksi olisi hullua vaatia että syntymäaikani tai kehoani muutetaan vastaamaan näkemystäni, mutta ei hullua vaatia sukupuolen vaihdosta ja kehon muutoksia vastaamaan näkemystäni? Ja kun mediassa näitä tapauksia on, niin kommentoinnin verran kuuluu minulle vähintään. Ja samassa yhteiskunnassa elämme. Aion vaikuttaa täällä siinä missä transsukupuolisetkin. Että lakkaa jeesustelemasta.
Syntymäaika ei vaikuta oikeuksiisi.
Saanko minä ottaa sukunimeni eläintarhan apinalta joka on uros? Mies sekin on!
Homot saavat nykyisin avioitua, joten mikä ettei? Paha vaan, että avioituakseen täytyisi kai olla oikeustoimikelpoinen, ja epäilen onko teistä kumpikaan. Toisaalta voithan vaihtaa hänen sukunimeensä, jos sitä ei kenelläkään ole.
Entä voinko vaihtaa mieheni isän veljen serkun pojan aviomiehen nimeen? Mieheltä sekin on. Lisäksi haluaisin leppäkerttu-uroksen sukunimen. Haluan identifoitua uroksen sukuun, mutta en ole löytänyt kumppania.
Aika sukupuolittavaa tämä heteroelämä. Nimi valitaan sukupuolen mukaan, ei nimen mukaan! Aikas hullua syrjintää. Onko tässä jokin biologinen asia taustalla? Käsittääkseni sukunimen pitäisi tulla joltain jolle olet geneettisesti sukua. Voinko kutsua etunimeäni sukunimeksi? Se on isäni ja äitini keksimä, mutta sukunimeni ei ole suvusta eli sitä ei saa kutsua sukunimeksi.
Nimen voi valita täysin vapaasti puolison sukupuolesta riippumatta. Ihan sama oletko hetero, lesbo, homo ym. Nimen voi keksiä myös itse.
Nimeä ei ole voinut valita vapaasti kuin vasta vuodesta 1985. Lisäksi Länsi-Euroopassa naisia kutsutaan miehensä nimellä (myös etunimellä) vaikka he pitäisivät oman nimensä. Miten naisesta tulee yhtäkkiä Chris Mortell? Aika hullua? Huh, on teillä heteroilla hullut perinteet.
On muuten aika sukupuolittavaa laskea sukua miesten kautta ja nimetä aikuiset naiset miehen mukaan jotka oli jo nimetty miehen mukaan.
Joku selitys tälle varmaan on? Mielestäni transsekoilut on aika pientä teidän naistenpyörittelynne rinnalla.
Se että pieni osa määrittää itsensä mieheksi tai naiseksi, ei ole hirveän suuri sen rinnalla että naiset vaihtelevat henkilötunnistimiaan vain koska ovat naisia ja koska heidän puolisonsa on mies.
Mutta kun ketään ei kiinnosta, alba. Ei tuo liity tähän mitenkään. Yli 30 vuotta on joo saatu päättää. Jos olet ikivanha, sille me nuoremmat emme voi mitään. Ei liity tähän ketjuun nyt yhtään mitenkään.
Täällä on jollain kyllä pahasti mennyt tunteisiin, sen verran sekavan sairasta ja vihamielistä kommenttia tulee putkeen.
Sairasta ja surullista lapsen kannalta, ei voi muuta sanoa :(
Minusta se nyt vielä menee (vaikkei tervettä olekaan) jos vaihtaa sukupuolta. Mutta jos silti haluaa pitää edelliset edut eli saada lapsen naisen tavalla vaikka haluaakin olla mies, se on pelkkää julmaa itsekkyyttä.
Miksi maailma on mennyt tällaiseksi? Minä minä ja minun edut ja nautinnot ja halut ja oikeuteni! Siinä on rakkaus kaukana...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin itse transmiehenä kyllä ahdistaa nämä kommentit. Ymmärrättekö, että henkilölle joka pääsee korjausprosessiin, on tehty pitkät ja piinaavat psykiatriset selvitykset siitä, että tämä henkilö todella on trans eikä esimerkiksi persoonallisuushäiriöinen. Ja ihan oikeasti, se korjausprosessi on myös kaikkea muuta, kuin "se leikkaus" eli sukuelinkirurgia. Voisittepa ymmärtää sen, että transihmisten mielenterveysongelmat tulevat suurimmin osin siitä että meitä ei hyväksytä, se tulee näistäkin kommenteista hyvin ilmi.
Voitko sitten ihan oikeasti selittää, miksi tämä henkilö on ensin halunnut muuttua mieheksi mutta sitten ollakin taas nainen? Eikö se todista sen, että hän ei aidosti kokenut itseään mieheksi tai halunnut olla mies?
Ei tarkoita että haluaisi olla "taas nainen" jos synnyttää. Vaikka ainakin tällä hetkellä synnyttäminen nähdään vahvasti naiseuteen liitettynä asiana, tälle synnyttäneelle miehelle se ei välttämättä itselleen merkitse naiseutta. Hänellä on toimivat lapsen saamiseen sopivat elimet joten miksi niitä ei voisi hyödyntää? Ei se tee tämän synnyttäneen miehen miehuutta yhtään sen huonommaksi miehuudeksi.
Hitto te olette sekaisin....
Ymmärrän tuon, jos ilmiö ei ole tuttu ja on ns.Pihtiputaanmummo.
Jaa...olen 37v akateeminen nainen Suomen toiseksi suurimmasta kaupungista, en Pihtiputaalta. Lähipiirissäni on esim. homoseksuaaleja ja ahdasmielinen en ole, mutta tämä transsekoilu ihmetyttää. Siis mielestäsi nainen ei ole nainen vaan mies vaikka synnyttäisi lapsen alateitse kunhan hänestä vain tuntuu, että hän on mies? Kukaan täysijärkinen ei synnytä jos kokee olevansa mies. Mitään tolkkua uutisen keississä ei ole muutenkaan, joten en ihmettele!
Kyseinen henkilö on käynyt tutkimukset läpi ja juridinen mies, siihen ei meillä kummallakaan ole mitään sanomista. Hänellä ei ollut muuta mahdollisuutta saada lapsi kuin synnyttämällä. Pisteet hänelle, siihen ei moni miesodentiteettinen pystyisi, en esimerkiksi itse varmasti olisi pystynyt. Lapsen vuoksi moni menee erittäin pitkälle. Luulisi tällä palstalla monien ymmärtävän.
Ne tutkimukset joita täällä hehkutetaan transsukupuolisen diagnoosin saamiseksi (joka mahdollistaa lääketieteellisen ja juridisen prosessin aloittamisen) pitävät sisällään vain 3 kriteeriä:
1. Henkilön oma TUNNE siitä että on väärän sukupuolen kehossa
2. Se, että tämä tunne on jatkunut vähintään 2 vuotta
3. Henkilö ei ole muuten mielisairas, kuten vaikka skitsofreninen
Noilla kriteereillä oikeastaan kuka tahansa voisi halutessaan saada tuon diagnoosin. Menet vain kertomaan, että sulla on tällainen "tunne". Sairasta.
Ja juridisesti voit vaihtaa sukupuolta kun olet tuon "tunteen" kertomisen jälkeen popsinut vuoden hormoneja.
Melko helpolta tuo prosessi vaikuttaa saada liikkeelle.
Et selkeästi ole trans ja tiedä miltä tuntuu saada vuoden jäähy vuodesta toiseen, vaikka olet tiennyt asian lapsesta saakka.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja minä olen miesnaisapina ja saan lapsen hihhei pääsenkö iltalehteen?
Kyllä sä vähintään puoliapinalta vaikutat. Lehteen vaan yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäkkää tyhmälle miten mieheksi sukupuolensa korjauttanut henkilö voi samaan aikaan omistaa naisen sukupuolielimet. Olen varmaan tosi tyhmä mutta olen aina kuvitellut että se on joko tai, ilmeisesti nukuin sitten anatomian tunnilla.
Enkä millään tavalla nyt kritisoi tätä kyseistä synnyttänyttä henkilöä, jokaisella on oikeus olla se mitä itse haluaa.Missä koulussa käydään läpi sukupuolenkorjausprosessi anatomian tunnilla? Suomessa henkilön ei ole pakko poistattaa kohtuaan saadakseen miehen henkilötunnuksen, on vaan käytettävä testosteronia kaksi vuotta, jotta kuukautiset loppuvat. Henkilö voi pitää paussin hormoneissa ja tulla raskaaksi. Toki useimmat poistattavat kohtunsa ja hankkivat kirurgisesti peniksen, mutta Suomen laki ei tätä vaadi.
Kiitos vastauksesta.
Ei missään koulussa taideta vielä opeteta sukupuolenkorjausprosessia mutta ehkä se kannattaisi ottaa opetussuunnitelmaan niin kaltaiseni voisivat oppia jotain uutta.
Eikö niitä hormoneja tarvinnut ottaa vain 1 vuosi?
Tämän jutun kautta kyllä sain paljon uutta tietoa. Mutta se sai minut vain menettämään kaiken uskoni mihinkään transgender -hallusinaatioihin. Aikaisemminkin oli ihan sympatioitakin. Joo, varmaan noilla ihmisillä on jostain syystä paha olla, mutta eihän mitään tästä jutusta voi ottaa tosissaan, kun kerran koko sukupuolenvaihdosprosessi on vain tuollaista leikittelyä.
Olen aina tosiaan tuntenut itseni pelkäksi torsoksi ja minua ahdistaa kävellä ja käyttää käsiä. Jo vauvana tykkäsin ryömiä, ja siksi olenkin miettinyt, että minun olisi pitänyt syntyä ryömimään ilman jäseniä. Siksi minun pitäisikin päästä terapiaan, jossa selvitettäisiin kuinka kovasti tunnen itseni torsoksi. Tänä aikana raajojani voitaisiin jo puuduttaa, näin ilmaisisin sitoutumiseni tähän torsoutumiseen. Kun tarkastelujakso on ohi ja puutuneiden raajojeni kanssa olen reippaasti raahustanut, pääsisin viimein leikkaukseen, jossa nuo inhottavat härpäkkeet otettaisiin pois. Sen jälkeen olisin viimein sitä miltä pääni mielikuvissa näen ja tunnen. Olet kyllä ilkeä ja ahdasmielinen, jos et tätä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se nyt vielä menee (vaikkei tervettä olekaan) jos vaihtaa sukupuolta. Mutta jos silti haluaa pitää edelliset edut eli saada lapsen naisen tavalla vaikka haluaakin olla mies, se on pelkkää julmaa itsekkyyttä.
Miksi maailma on mennyt tällaiseksi? Minä minä ja minun edut ja nautinnot ja halut ja oikeuteni! Siinä on rakkaus kaukana...
Varmasti lapsi tulee aikanaan toivomaan, ettei olisi syntynyt... not. Lapsi saa rakastavat vanhemmat ja on toivottu, tuskin pitää sitä mitenkään pahana. Kasvaa pitämään perhettään normaalina ja häpeää juuri niin paljon kuin kaikki lapset aina häpeävät perhettään. :D
Lohdutukseksi tämän kaiken urpovänkäämisen keskellä sanottakoon että nuoret ovat onneksi paljon suvaisevaisempia kuin nykyaikuiset. Heille esim homous ei enää ole mikään juttu. Monet uskaltavat avoimesti olla mitä ovat.
T. Yläkoulun ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti lapsi tulee aikanaan toivomaan, ettei olisi syntynyt... not. Lapsi saa rakastavat vanhemmat ja on toivottu, tuskin pitää sitä mitenkään pahana. Kasvaa pitämään perhettään normaalina ja häpeää juuri niin paljon kuin kaikki lapset aina häpeävät perhettään. :D
Just. Parin ystäväpiirikin oli kommentoinut kriittisesti, että lapsi tehtiin vain politiikanteon välineeksi. On siinä lähtökohta lapselle tulla maailmaan. Voi raukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina tosiaan tuntenut itseni pelkäksi torsoksi ja minua ahdistaa kävellä ja käyttää käsiä. Jo vauvana tykkäsin ryömiä, ja siksi olenkin miettinyt, että minun olisi pitänyt syntyä ryömimään ilman jäseniä. Siksi minun pitäisikin päästä terapiaan, jossa selvitettäisiin kuinka kovasti tunnen itseni torsoksi. Tänä aikana raajojani voitaisiin jo puuduttaa, näin ilmaisisin sitoutumiseni tähän torsoutumiseen. Kun tarkastelujakso on ohi ja puutuneiden raajojeni kanssa olen reippaasti raahustanut, pääsisin viimein leikkaukseen, jossa nuo inhottavat härpäkkeet otettaisiin pois. Sen jälkeen olisin viimein sitä miltä pääni mielikuvissa näen ja tunnen. Olet kyllä ilkeä ja ahdasmielinen, jos et tätä ymmärrä.
Niin kaua kuin on ollut keskustelupalstoja on ollut vastaavanlaisia kirjoituksia - et ole ihan niin originelli kuin luulet :D. En tosin usko, että yhteiskunnan varoilla sinusta tehtäisiin sellainen, joka tarvitset yhteiskunnan apua. Transihmiset hoidetaan siksi, että heistä tulee hoitojen myötä yleensä toimintakykyisempiä eivätkä tarvitse enää yhteiskunnan apua.
Vierailija kirjoitti:
Aika torsoksi noi sun jutut jääkin.
Vierailija kirjoitti:
Lohdutukseksi tämän kaiken urpovänkäämisen keskellä sanottakoon että nuoret ovat onneksi paljon suvaisevaisempia kuin nykyaikuiset. Heille esim homous ei enää ole mikään juttu. Monet uskaltavat avoimesti olla mitä ovat.
T. Yläkoulun ope
Hyvä yritys, mutta tässähän ei ole kyse homoudesta.
Vierailija kirjoitti:
T. Yläkoulun ope
Näin Helsingissä olen huomannut, että kansan syvimmissäkin riveissä homous ei ole enää yhtään mitenkään ihmeellistä - transsukupuolisuus sen sijaan todellakin on.
Vierailija kirjoitti:
T. Yläkoulun ope
Mitä suvaitsevaista on itsetuhoisen käytöksen kannustamisessa ja vastuuttomassa lapsenteossa? Tai hyvää siinä, jos sitä pitää ihan normaalina?
Kaikenlaisia friikkejä sitä maa päällään kantaakin.
Mitä mieltä olette muuten Larsson, Johansson, Johnson, Mattson nimistä naisella? Eikö ole aika sekavaa kutsua naista Larsinpojaksi? Onpas oma elämänne kovin transsukupuolista kun naiset nimetään pojiksi :DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäkkää tyhmälle miten mieheksi sukupuolensa korjauttanut henkilö voi samaan aikaan omistaa naisen sukupuolielimet. Olen varmaan tosi tyhmä mutta olen aina kuvitellut että se on joko tai, ilmeisesti nukuin sitten anatomian tunnilla.
Enkä millään tavalla nyt kritisoi tätä kyseistä synnyttänyttä henkilöä, jokaisella on oikeus olla se mitä itse haluaa.Missä koulussa käydään läpi sukupuolenkorjausprosessi anatomian tunnilla? Suomessa henkilön ei ole pakko poistattaa kohtuaan saadakseen miehen henkilötunnuksen, on vaan käytettävä testosteronia kaksi vuotta, jotta kuukautiset loppuvat. Henkilö voi pitää paussin hormoneissa ja tulla raskaaksi. Toki useimmat poistattavat kohtunsa ja hankkivat kirurgisesti peniksen, mutta Suomen laki ei tätä vaadi.
Kiitos vastauksesta.
Ei missään koulussa taideta vielä opeteta sukupuolenkorjausprosessia mutta ehkä se kannattaisi ottaa opetussuunnitelmaan niin kaltaiseni voisivat oppia jotain uutta.Eikö niitä hormoneja tarvinnut ottaa vain 1 vuosi?
Tämän jutun kautta kyllä sain paljon uutta tietoa. Mutta se sai minut vain menettämään kaiken uskoni mihinkään transgender -hallusinaatioihin. Aikaisemminkin oli ihan sympatioitakin. Joo, varmaan noilla ihmisillä on jostain syystä paha olla, mutta eihän mitään tästä jutusta voi ottaa tosissaan, kun kerran koko sukupuolenvaihdosprosessi on vain tuollaista leikittelyä.
Eipä se mitään leikittelyä ole. Mutta eipä toisaalta sinun mielipiteelläsi ole mitään väliä.
Nimeä ei ole voinut valita vapaasti kuin vasta vuodesta 1985. Lisäksi Länsi-Euroopassa naisia kutsutaan miehensä nimellä (myös etunimellä) vaikka he pitäisivät oman nimensä. Miten naisesta tulee yhtäkkiä Chris Mortell? Aika hullua? Huh, on teillä heteroilla hullut perinteet.
On muuten aika sukupuolittavaa laskea sukua miesten kautta ja nimetä aikuiset naiset miehen mukaan jotka oli jo nimetty miehen mukaan.
Joku selitys tälle varmaan on? Mielestäni transsekoilut on aika pientä teidän naistenpyörittelynne rinnalla.
Se että pieni osa määrittää itsensä mieheksi tai naiseksi, ei ole hirveän suuri sen rinnalla että naiset vaihtelevat henkilötunnistimiaan vain koska ovat naisia ja koska heidän puolisonsa on mies.