Pitäisikö muovipussien hintaa nostaa?
Nyt ne taitavat olla 0,20 euroa, pitäisikö hinnan olla 0,50 euroa jotta ihmiset vähentäisivät kassien ostamista? Tuli seurattua kaupassa kun eräskin keski-ikäinen mies osti kolme muovikassia ostoksilleen ja lisäksi oli pakannut kaikki hedelmät banaanitertusta alkaen omiin pikkupusseihin. Eikä ole ainut.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän muovipussia vähintään 10 kauppareissua. Käytättekö te kangaskasseilijat omianne yli 3000 kertaa?
Ettekä osta muutenkaan yhtään enempää vaatteita yms. riepuja mitä välttämätön tarve on?
Olen ommellut kangaskassini kirpparilta löytyneestä vanhasta pussilakanasta ja käyttänyt niitä useamman vuoden.
Jos ne kangaskassit olisi tyylikkäitä, voisin harkitakin niiden ostamista. Yleensä ns. mummokasseja. :)) Jotkut voisivat kehitellä nuorisollekin ja muotitietoisille kangaskasseja. Vaikuttaako pinnalliselta? No parempi sekin tässä tapauksessa jos se saa aikaan muovipussien vähentämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ne taitavat olla 0,20 euroa, pitäisikö hinnan olla 0,50 euroa jotta ihmiset vähentäisivät kassien ostamista? Tuli seurattua kaupassa kun eräskin keski-ikäinen mies osti kolme muovikassia ostoksilleen ja lisäksi oli pakannut kaikki hedelmät banaanitertusta alkaen omiin pikkupusseihin. Eikä ole ainut.
Kyllä!
Kassien osto ihan turhaa, vanhojakin voi käyttää monta kertaa.
No ei kyllä kestä. Max. 2 kertaa, usein ei sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Ekohippivihreä kaverini välttää muovin ostamista. Vahingon ilo oli ylimmillään, kun kaverin muovittomat päärynät olivat täynnä hiekkaa, koska oli tunkenut ne reppuun, joka oli edellisenä päivänä mukana hiekkarannalla.
Miten ekohippivihreä ostaa kaukaa rahdattuja päärynöitä? Kesällä vielä. Vai olitteko lomailemassa etelän hiekkarannoilla? Tää on just tätä. Kotimaiset mustaherukat esim. ovat miljoona kertaa terveellisempiä kuin jotkut hikiset goji marjat sun muut paskat, mutta pakko syödä niitä kun ovat niin trendikästä superfoodia.
Vierailija kirjoitti:
Jos ne kangaskassit olisi tyylikkäitä, voisin harkitakin niiden ostamista. Yleensä ns. mummokasseja. :)) Jotkut voisivat kehitellä nuorisollekin ja muotitietoisille kangaskasseja. Vaikuttaako pinnalliselta? No parempi sekin tässä tapauksessa jos se saa aikaan muovipussien vähentämistä.
Millaisia nuorison ja muotitietoisten kangaskassien pitäisi olla? Olen nimittäin yrittänyt kehittää myyvää käsityöjuttua ja tässä voisi olla yksi mahdollisuus.
Kangaskassit likaantuu helposti. Jatkuva pesu myös kuluttaa luontoa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi, ihan kaikkien epäekologisten turhuuksien. Eläinperäisiin tuotteisiin vielä kunnon kärsimysvero ja lentämisen hinta niin korkealle, ettei tavallisella kansalla ole siihen varaa.
Muista myös usein täysin turha ja ylenpalttinen yksityisautoilu.
Vierailija kirjoitti:
Ei aina muista ottaa kassia kun menee kauppaan varsinkaan jos suoraan töistä menee. Silloin tulee otettua niitä muovipusseja. Eli ei todellakaan pitäisi!
Maksat siitä kyllä 40snt tai opettelet ottamaan kestokassin mukaan.
Älä ole laiska.
Kaksi Marimekon markiisikankaista kassia, olleet jo yli 10 v. Menee muun pyykin kanssa pyykkikoneessa. Muovipussin otan todella harvoin, edes erikoisliikkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Kangaskassit likaantuu helposti. Jatkuva pesu myös kuluttaa luontoa.
Kaupan kestokassi kestää päivittäistä käyttöä yli vuoden.
Jos ostaisi edes 100 päivänä muovikassin (100x0,20€) siitä tulee 20€.
Kestokassi maksaa 60snt-2€.
Luulisi ainakin oman lompakon kiittävän ja tuskin kaupat niitä kestokassejakaan tappiolla myy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia nuorison ja muotitietoisten kangaskassien pitäisi olla? Olen nimittäin yrittänyt kehittää myyvää käsityöjuttua ja tässä voisi olla yksi mahdollisuus.
Tässä nyt yksi esimerkki vain. https://www.highgrovegardens.com/highgrove-shopping-bags.html
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten käyttämät muovipussit on niin mitätön huoli, että en jaksa vaivata sillä päätäni.
Kyllä se sullekin halvemmaksi tulee ottaa kestokassi mukaan.
Eikä muovipakkaukset silvo kassia repaleiksi.
Kauppojen muoviset ostoskorit kuluvat ja kauppiaat joutuvat ostamaan niitä tuhansittain lisää vuosittain. Miettikää mikä muovimäärä! Älkää siis käyttäkö ostoskoreja!
tyylikäs vai mitä? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt yksi esimerkki vain. https://www.highgrovegardens.com/highgrove-shopping-bags.html
Tuollaisia mä haluun!! Ei ole hinnallakaan pilatut.
Mä ostelen pusseja ihan ostelun ilosta ja ärsyttääkseni muita. Mua ei v**tuakaan kiinnosta mikään ilmasto höpinä
Vierailija kirjoitti:
Suomessa muovikassi käytetään moneen kertaan ja lopuksi viedään roskapussin poltettavaksi. Kiinasta, Intiasta ja Indonesiasta kuskataan muovijätteet laivoilla suoraan mereen. Maailma pelastuu, kun Suomessa nostetaan muovipussien hintaa.
Miten ihmiset pystyvät käyttämään roskapusseina kun suuri osa ostoksista (toivottavasti) poistuu sieltä kassista?
Eli mistä se roskavoluumi niihin kasseihin tulee?
Pakosti 60% menee roskiin suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostelen pusseja ihan ostelun ilosta ja ärsyttääkseni muita. Mua ei v**tuakaan kiinnosta mikään ilmasto höpinä
Aika kallis ilo.
Kaupalle yksi kassi maksaa ehkä 2snt/kpl.
Vierailija kirjoitti:
Ja lisään vielä että mua ei haittaa vaikka ne maksais 50e kappale. Rahaa on
Vierailija kirjoitti:
Kauppojen muoviset ostoskorit kuluvat ja kauppiaat joutuvat ostamaan niitä tuhansittain lisää vuosittain. Miettikää mikä muovimäärä! Älkää siis käyttäkö ostoskoreja!
Pakko käyttää kun jotkut "hyvät vanhermmat" laittaa lapsensa kävelemään koiranulostekengillä kärryihin.
Aika harvakseltaan kaupoissa näkee, että pakataan vanhaan muovikassiin, silloin tällöin toki.