En jaksa tätä enää! Rahat koko ajan loppu!
Tuntuu että koko ajan tingitään lisää ja lisää kaikesta.
Vuokra, autot (työssäkäyntiin), ruoka, hoitomaksut... siinä ne suurimmat kulut tällä hetkellä. Sit on vakuutukset. Mutta ei niitäkään helvetti uskalla irtisanoa.
Heti kun saa jotain säästöön niin se menee autoihin. Asp-tilillä on hikinen 2000e, ei koskaan tulla saamaan tarvittavaa määrää kokoon siihenkään.
Kunnon oravanpyörä! Muita samassa jamassa?
Kommentit (976)
Kyllä tilanne muuttuu ajan kanssa. Lapset kasvavat ja alkavat tienata. Pian on edessä kaksi aikuista ja kahdet tulot tilanne, jolloin voi jo pienipalkkainenkin ostaa mitä haluaa ja matkustella. Loppujen lopuksi se kituaika oli lyhyt, itse otin silloin lainaa elämiseen ja nyt olen maksellut sen pois.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Tässä on viimeiset 3kk mennyt niin ettei palkasta jää käteen, kuin 100e. Meillä tuli yllättävä remontti ja säästöt oli juuri käytetty autoon,.. Luottokortit tappiin ja laskuja makselemaan. Meillä tuli juuri siis putkimies, sähkömies lasku, sekä kaikki mahdolliset vakuutukset maksettavaksi :( Hoitomaksut täydet, eikä tukia tietty saa. Vielä hetki sitten rahallisesti meni ihan hyvin, mutta sitten alkoi se ihme epäonni - kaikki hajoavat, kaikki pitää uusia, uusia kuluja.. En oikein tiedä mitä tässä pitäisi tehdä. Enää ei ole myytävää, ja autosta ei voida luopua, kun työmatkoihin tarvitaan kiperästi (eikä ollut kallis edes).
Meillekkin tuli yllättävä remppa. Mut onneks ollaan säästetty, muuten oltas nyt tosi kusessa. Huokaus.
Ymmärrän hyvin. Raha ei riitä nykyään. Lapset jää minulla hankkimatta, ei ole rahaa.
Oma palkka 4500 brutto, hyvin elää yksi aikuinen.
Palkat surkeita monilla.
En ymmärrä kun ihmiset valittaa että hoidomaksuihin menee tuhottomasti rahaa.. vaikka olis täydet maksut ja vaikka kolme lasta niin se on alle 500e. Ja sitten kyllä on tulojakin!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autot? Yhdelläki pärjää.
Ja aibakib pk-seudulla pärjää ilmankin.
4/5 suomalaisesta ei asu pk-seudulla.
Pikkukunnissa ja edes keskisuurissa kaupungeissa ei ole kovinkaan häävi julkinen liikenne.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni on tottunut elämään elämäänsä hieman liian leveästi tuloihinsa suhteutettuna. Autoja on useampi kappale ja ne huollatetaan ja korjautetaan aina liikkeessä vaikka itsekin voisi opiskella jonkun öljyn vaihdon ihan hyvin. Taloon liittyvät asiat ulkoistetaan herkästi, koska ei itse jakseta korjata tai tehdä huoltotoimenpiteitä. Halutaan vaan elää mahdollisimman helppoa elämää vailla mitään stressiä.
Itse teen autoni korjaukset ja huollot aina itse. Talon korjaukset hoituvat myös. Ruuan teen alkuraakaaineista omatoimisesti enkä tuhöaa valmiisiin ruokiin. Lämpö, vesi, polttoaine, vakuutukset ja sähkö kilpailutetaan vuoden välein halvimpaan vaihtoehtoon.
Tällä hetkellä säästössä 35 000 eur. T ins 30-v pk-seutu
Miten tekee vuokrarivarin pihalla öljynvaihdon, kun sitä jäteöljyä ei voi laittaann ongelmajätteenä roskikseen ja ongelmajätekeräyspaikkaan ja takaisin tulee 60km?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kun ihmiset valittaa että hoidomaksuihin menee tuhottomasti rahaa.. vaikka olis täydet maksut ja vaikka kolme lasta niin se on alle 500e. Ja sitten kyllä on tulojakin!!!
Vaikka olisi keskituloinen pari, niin kyllä 500 euroa on niistä tuloista melkoinen lovi, jos pitää myös vaatettaa, ruokkia ja maksaa harrastuksia kolmelle lapselle ja mahdollisesti vielä maksaa asunto- ja autolainaa. Pitäisi säästääkin, ja taas kohta on kesäloma tulossa ja jostain pitäisi irrottaa hynää edes huvipuistoreissun verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni on tottunut elämään elämäänsä hieman liian leveästi tuloihinsa suhteutettuna. Autoja on useampi kappale ja ne huollatetaan ja korjautetaan aina liikkeessä vaikka itsekin voisi opiskella jonkun öljyn vaihdon ihan hyvin. Taloon liittyvät asiat ulkoistetaan herkästi, koska ei itse jakseta korjata tai tehdä huoltotoimenpiteitä. Halutaan vaan elää mahdollisimman helppoa elämää vailla mitään stressiä.
Itse teen autoni korjaukset ja huollot aina itse. Talon korjaukset hoituvat myös. Ruuan teen alkuraakaaineista omatoimisesti enkä tuhöaa valmiisiin ruokiin. Lämpö, vesi, polttoaine, vakuutukset ja sähkö kilpailutetaan vuoden välein halvimpaan vaihtoehtoon.
Miten tekee vuokrarivarin pihalla öljynvaihdon, kun sitä jäteöljyä ei voi laittaann ongelmajätteenä roskikseen ja ongelmajätekeräyspaikkaan ja takaisin tulee 60km?
Odottaa, että kiertävä ongelmajäteauto tulee seuraavan kerran kulmille ja vie sinne. Tai sitten vie lähimpään huoltamoon, joka ottaa sen huolekseen (mahdollisesti maksua vastaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi keskituloinen pari, niin kyllä 500 euroa on niistä tuloista melkoinen lovi, jos pitää myös vaatettaa, ruokkia ja maksaa harrastuksia kolmelle lapselle ja mahdollisesti vielä maksaa asunto- ja autolainaa. Pitäisi säästääkin, ja taas kohta on kesäloma tulossa ja jostain pitäisi irrottaa hynää edes huvipuistoreissun verran.
AINAINEN natina tuosta huvipuistoreissusta!
Hankkikaa ISO purkki,tai ämpäri tai mikä tahansa ja heti kun huvipuistokeikka on tehty,alatte säästää seuraavan kesän huvipuistokeikkaa. ELI: isä tyhjentää aina taskunpohjalta kolikot sinne,äiti käsilaukun pohjalta. Joka kuukausi yriteään säästää kaikista puhelilaskuista vaikkapa vitonen ja x kertaa 5euroa purkkiin. Vaihtopullot rahaksi ja purkkiin. "Tarvitsenko tätä x euroa maksavaa tavaraa juuri nyt,no en" ,se x euroa sinne. Lapsilta voi kysyä,ostetaanko kolme pientä limua nyt ja laitetaan x euroa huvipuistoa varten jotta saadaan siellä limua...tai ostetaan yks iso karkkipussi ja laitetaan se x osaan ja ne x pussia tuonne purkkiin jemmaan. Kirppiksellä voi myydä jouravaa tavaraa,"tää on ollu kolme vuotta eikä kukaan käytä" JA joku on sitten "kirstunvartija". Purkkiin tms voi piirtää tavoiteviivat,sekin innostaa lapsia keräämään rahaa.
Sitten ei vanhempien tarvitse valittaa huvipuistoon menoa kun se raha on alkukesästä kasassa,ihan ite kerättynä.
Sama juttu. Tosin ASP-tilille säästämistä en edes aloittanut. Luultavasti koko loppuelämän asun vuokralla. En vaan saisi mitenkään säästettyä niin paljon.
Ei ole autoa. Laskuja jonkin verran. Opintovelkaa maksan takaisin. Melkein kaikki ylimääräiset rahat menevät ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä opin tästä keskustelusta? Keskituloinen perhe ei saa kuvitella, että heillä saisi olla varaa satunnaiseen ravintolakäyntiin tai kampanjaan. Keskituloisen perheen pitää vain nöyrästi keskittyä elättämään kaikki muut yhteiskunnassa, mistään ei saa valittaa. Satuhäät pariskunta saa sanoa, että "työnteko ei oikein huvita", sitä pitää ymmärtää. Mutta auta armias jos keskituloinen ihminen uskaltaa valittaa miten 100 euron palkankorotuksesta jää vain 40 käteen (progressio) niin hän on saatan asta seuraava
Kyllä sillä keskituloisella perheellä on varaa kampaajaan ja ravintolaan jos taloudenhallinta on vähänkin järkevällä pohjalla. Mutta ei sillä keskituloisella perheellä välttämättä ole varaa ihan kaikkeen mitä mieli tekee. Monilla on harhainen käsitys siitä mihin keskituloisen tulot riittävät ja vielä harhaisempi käsitys siitä, mihin kaikkien muiden tulot riittävät. Kuvitellaan että niillä keskituloilla voi elää jotain luksuselämää. Mutta kun ei voi! Jos kumpikin puolisoista tienaa neljä tonnia ja lapsia on kaksi saati enemmän, niin kyllä siitä on luksus kaukana. Perusmukava arki onnistuu, mutta ei noilla tuloilla lapset harrasta mitään joukkueurheilua, ei ole kesähuvilaa Snappertunassa eikä omakaan talo ole meren rannalla saati että laiturissa olisi purjevene.
Jo ihan ennen kuin alkaa niitä lapsia sarjatyönä tekemään, pitäisi sisäistää että lapsen pitäminen maksaa sen 500€/kk vähintään ja katsoa omaa tilinauhaa ja miettiä onko se suuri lapsilauma rikkaus vai pitäisikö pysytellä kohtuudessa, ettei perheen talous joudu liian tiukille.
Jos edes noilla tuloilla ei saa edes kohtuullisen hyvää elintasoa, niin onko mikään ihme jos 1/4 tuosta tienaava yksinhuoltaja valittaa köyhyydestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottaa, että kiertävä ongelmajäteauto tulee seuraavan kerran kulmille ja vie sinne. Tai sitten vie lähimpään huoltamoon, joka ottaa sen huolekseen (mahdollisesti maksua vastaan).
Huoltoasemaa ei paikkakunnalla ole. Osaisin kyllä tehdä öljynvaihdon, mutta hävitykseen toimitus vie saman kuin autokorjaamon tekemä öljynvaihto
Ei Suomessa kuulemma tarvita omaa autoa, senkun vaan kulkee näppärästi liikkuvilla julkisilla kulkuneuvoilla. Ne jäljelle jääneetkin autot pitää kuulemma nopeasti vaihtaa sähköautoihin. Polttoaineveroja kiristetään juuri siksi, että bensaa polttava työmatkojen hupiajelu saadaan ohjattua iloisiin ympäristöystävällisempiin vaihtoehtoihin.
Eli myykää ne autot pois ja liikkukaa julkisilla huulipunahallituksen ohjeiden mukaan. Ja on turhaa mutista mistään mahdottomuudesta tai julkisten kulkuneuvojen puuttumisesta. Kansa on ihan itse äänestänyt tuon porukan päättämään asioista. .
Iteppähän läksit!
Mutta eipä huolta, korona tulee ja nollaa kaikkien tulot ja menot.
Vierailija kirjoitti:
Autot? Yhdelläki pärjää.
Hyvä esimerkki siitä, ettei ymmärrys riitä omaa napaa pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Koira on semmonen kuluerä että hankkiudu eroon, niin säästöä tulee.
Joo, ja lapset ne vasta onkin! Eroon vaan niistäkin..
Siis ymmärränkö oikein, apn vakuutusmaksut vuodessa 1700 eur, mitä ihmettä? Itselläni alle 600 eur sis kotivakuutus, auton liikenne ja superkasko. Mitään muuta ei tarvita kun on julkinen terveydenhuolto. Eikä ap tarvitse kaskoja.
Pienituloisilla ruoka...
Jos on autot kannattaa
- todella vertailla ruoan hinnat ja napsia eri ketjuista ne halvimmalla saatavat
- hyödyntää Tokmannit ja Halpa-Hallit sekä
- samoin hankkia iso pakastin ja olla jääviileä, ehdottomasti mitä enemmän väkeä vieläpä
- hankkia pakastelaatikko millä tuo pakasteita kerralla kaupasta. Pidemmän matkan päähän mennessä kylmäkallet valmiiksi pakastelaetikkoon
- ostaa ja käyttää kestokasseja muovikassien sijasta
- tehdä itse yleisesti alusta asti tai maksimi halvimpia puolijalosteita hyödyntäen
- ostaa isoista kaupoista halvimpia merkkejä sekä tarjoustuotteita sekä niitä mitä pienemmissä ei ole, kerralla varastoon ja ostaa läheltä sitten niitä mitä siellä on ostettavaa hintaa. Esimerkiksi jokin kaupan oman halpvihannespussit isoissa halpoja.
- ottaa selvää ennakkoluulottomasti mikä kaikki kestää pakastusta
- tehdä isommat satsit ja pakastaa niitä erissä etenkin saadessa lihaa halvalla. Sitä voi pakastaa valmistettuna tai raakana.
- voit pakastaa mm voit, margariinit, leivät, tarjousmakkarat, karjalanpaistipaketin, muun kokolihan, kyljykset, lihapullat, jauhelihan rasiassa tai paistettuna/keitettynä kastikkeineen. Tarjousjuuston raasteeksi samoin.
- halvoista tarjoushedelmistä voi tehdä hilloa ja pakastaa ja käyttää sinällään tai puuroon. Niistä voi myös tehdä piirakan ja pakastaa sen kokonaisena tai osissa
- tehdä keittoja iso kattila, syödä osa, pakastaa loput - vaihtelua. Esim kaali-, herne-, pinaatti-, perunapurjososekeitto ja hyvin monenlainen. Pinaattipakaste halvimmillaan n 0.35 pss, 1L maitoa, jauhosuurus, pikkuriikkisen suolaa ja sokeria, ehkä vähän voita. Nokare pohjalle ennen maitoa. Litra keittoa maksimi maidon hinnsta riippuen noin 1.5€
- ylipäätään syödä isoäitien keittokirjoista
- syödä puuroja ja laatikkoruokia eikä se tarkoita "kaurapuuroa". Meillä on puurokulttuuriksi sanottu asia olemassa niin kuin leipäkulttuuriksikin sanottu
- syödä perunaa eri ruoissa ja eri muiden ruokien kanssa eri lisukkein. Mikäli on sopiva viileä tila, 20kg halpa säkki perunaa ja myös porkkanaa ym päivittäiseen käyttöön. Kaali, punakaali. Mauksi tarjousappelsiinia, puolukkaa tms.
Ja niin edelleen.
Kannattaa ensinnäkin lopettaa se kummallinen muoti-ilmiöksi muodostunut makaronin hokeminen tai jauhelihamakaronimössöjen ajattelu. Pois omasta ruokahuollosta, hus pois - mitä ihmettä moinen
Ei kannata
- ostaa kallista valmisruokaa
- syödä joka päivä kallista ns lihatavaraa kuin se olisi jokin automaatio ja kuuluisi köyhillekin
- viedä pieniä kauppaan pakasteosastolle kysellen heiltä mitä ruuaksi
- mennä nälkäisenä ja väsyneenä kauppaan
- olla tarkastamatta kauppakuitti kassalla (säästin 70 senttiä eilen siinä)
- käydä ulkona syömässä
- ostaa karkki-, suklaa-, limsa- ja sipsihyllystä tai jogurttihyllystä mitään
Meillä piti jäädä tässä kuussa pari sataa ylimääräistä, joka oli tarkoitus laittaa säästöön. Kävi kuitenkin niin, että autoon tuli akuutti korjaustarve, joten se siitä, ja jostain pitäisi vielä taikoa reilu viitisensataa. :( Kyllä kannattaa käydä kokopäivätöissä Suomessa, kun palkalla nippanappa elää jossain neukkukuutiossa lähiössä, ja pakollisen auton korjaamiseen ei riitä rahat.
Höpöhöpö. Mä ainakin maksoin itse ajokorttini ja oman autonrämäni. Aloin tehdä töitä 14-vuotiaana viikonloppuisin koulun ohella. 18-19-vuotiaana maksoin äidilleni nimellistä vuokraa muutaman satasen, joka käytettiin perheen ruokarahoihin. Olen nyt 30v. ja 3 lapsen äiti. Taloudellisesti perheessämme on vakaa tilanne, olemme keskituloisia. Minä ja mieheni olemme töissä. Olen jo nuorena päättänyt, että opiskelen ja koitan saada työn, jonka palkalla pystyn elättämään perheeni ilman pennin laskemisia. Lapset opetan myös säästämään, ja niin, että voivat itsekin säästää autokoulua varten. Ei kaikkea tarvitse antaa lapsille (18v. on jo aikuinen!) valmiina.