Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa tätä enää! Rahat koko ajan loppu!

Väsynyt arjen puurtaja
03.04.2018 |

Tuntuu että koko ajan tingitään lisää ja lisää kaikesta.
Vuokra, autot (työssäkäyntiin), ruoka, hoitomaksut... siinä ne suurimmat kulut tällä hetkellä. Sit on vakuutukset. Mutta ei niitäkään helvetti uskalla irtisanoa.

Heti kun saa jotain säästöön niin se menee autoihin. Asp-tilillä on hikinen 2000e, ei koskaan tulla saamaan tarvittavaa määrää kokoon siihenkään.

Kunnon oravanpyörä! Muita samassa jamassa?

Kommentit (976)

Vierailija
321/976 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieras. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasuminen ei ole halvempaa. Ihmisillä on niin kova hinku "omistaa" oma koti ja näyttää muille että kun kaikki kulut paljastuvat niin niitä vähätellään itsellekin. Siksi niin moni oman kodin "omistaja" on jatkuvassa rahapulassa ja monelle tulee myyntitilanteessa yllätyksenä kaikenlaiset kulut ja se että jossakin pitää myynnin jälkeen asua myös:)

Omistusasuminen on halvempaa vain jos ei tarvitse ottaa velkaa yhtään:)

Auttelin tuossa just poikaani ostamaan ekaa omaa asuntoa. Vuokralla pienessä kaksiossa oli vuokra 500 e/kk. Samalta alueelta myyntiin tuli samantyyppinen asunto jossa hinnan suhteen laskuri laski että maksaisi noin 400 euroa kuukaudessa. Kun sitten laskettiin yhteen ihan kaikki kulut niin uppista kuukausimaksu kipusi reippaasti yli 500 euroon. Laskimme siis ihan kaikki lainanoton kulut ja laina-ajan 15 vuotta menot. Normaali asunnonostaja erittelee kaikki menot erikseen ja laskee vain sen "n. 400 euroa" kuluiksi. Kuluja on esim. 15 vuoden aikana paljon sellaisia jotka eivät tule maksetuksi tasaisesti joka kuukausi ja jotkut ovat kertaluontoisia maksuja sekä sitten pitäisi laskea myös suurinpiirtein kaikki kulut jotka aiheutuvat asunnon mahdollisesta myynnistä aikanaan. 

Poika osti toisen asunnon. Pienen rempattavan yksiön johon lainasin rahat hänelle, just sen verran löytyi sukanvarresta. Tehtiin yhdessä takaisinmaksusuunnitelma ja kartoitettiin remppakulut ja kuinka paljon pystyy tekemään itse ja mitä yleensäkin kannattaa tehdä. Pankista ei saanut yhtä hyvää lainatarjousta:)

Me asumme nyt vuokralla ja maksamme asumisesta vuokra+vedet+sähkö+netti noin 1010€/kk.

Olemme katselleet kahta asuntoa ja molemmat maksavat noin 68000€. Vastike toisessa 300€ vesineen, toisessa on muut juoksevat kulut samaa luokkaa (lämmitys+jäte jne). Lainanlyhennys+vastike/juoksevat kulut+netti+käyttösähkö ovat noin 700€ tai hieman alle.

Onpa teilläpäin halpoja asuntoja. Helsingissä yksiö maksaa yli 200 000e. On tässä sairaanhoitajalla makselemista..

Vierailija
322/976 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton määräaikaishuollot voi ainakin tehdä itse. Youtubesta ohjeita jos ei itse osaa ennestään. Suurin menoerä kuitenkin lienee asuminen. Koita etsiä halvin mahdollinen omistusasunto joka kelpaa vaikka kauempaa (koska autotkin on). Älä kuitenkaan osta ikinä suurella taloyhtiölainalla myytävää asuntoa, koskane ovat takuuvarma pommi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/976 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ladata koneelle penno tai budget applikaatio omaan puhelimeen (ilmaisia)

Helpottaa kummasti kun näkee reaali ajassa tulot-menot.

Vierailija
324/976 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kyllä tarkka budjetti. Mutta kun sitä rahaa ei ole enempää sitä ei ole. Joka kuukausi laitan säästöön ja se menee sitten autoon tai koiran eläinlääkärilaskuun (joo, en enää edes harkitsisi uutta koiraa mutta pitää tuo vanhus loppuun hoitaa).

Ap

Elätte aivan yli varojenne. Kaksi autoa, kaksi kersaa, koira ja kaksio liian pieni. Vali-vali. Yksi auto, jota käyttävä heittää ne penskat tarhaan ja kouluun jos on tarvis. Toinen kulkee julkisilla töihin.

Vierailija
325/976 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vieras. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasuminen ei ole halvempaa. Ihmisillä on niin kova hinku "omistaa" oma koti ja näyttää muille että kun kaikki kulut paljastuvat niin niitä vähätellään itsellekin. Siksi niin moni oman kodin "omistaja" on jatkuvassa rahapulassa ja monelle tulee myyntitilanteessa yllätyksenä kaikenlaiset kulut ja se että jossakin pitää myynnin jälkeen asua myös:)

Auttelin tuossa just poikaani ostamaan ekaa omaa asuntoa. Vuokralla pienessä kaksiossa oli vuokra 500 e/kk. Samalta alueelta myyntiin tuli samantyyppinen asunto jossa hinnan suhteen laskuri laski että maksaisi noin 400 euroa kuukaudessa. Kun sitten laskettiin yhteen ihan kaikki kulut niin uppista kuukausimaksu kipusi reippaasti yli 500 euroon. Laskimme siis ihan kaikki lainanoton kulut ja laina-ajan 15 vuotta menot. Normaali asunnonostaja erittelee kaikki menot erikseen ja laskee vain sen "n. 400 euroa" kuluiksi. Kuluja on esim. 15 vuoden aikana paljon sellaisia jotka eivät tule maksetuksi tasaisesti joka kuukausi ja jotkut ovat kertaluontoisia maksuja sekä sitten pitäisi laskea myös suurinpiirtein kaikki kulut jotka aiheutuvat asunnon mahdollisesta myynnistä aikanaan. 

Poika osti toisen asunnon. Pienen rempattavan yksiön johon lainasin rahat hänelle, just sen verran löytyi sukanvarresta. Tehtiin yhdessä takaisinmaksusuunnitelma ja kartoitettiin remppakulut ja kuinka paljon pystyy tekemään itse ja mitä yleensäkin kannattaa tehdä. Pankista ei saanut yhtä hyvää lainatarjousta:)

Me asumme nyt vuokralla ja maksamme asumisesta vuokra+vedet+sähkö+netti noin 1010€/kk.

Olemme katselleet kahta asuntoa ja molemmat maksavat noin 68000€. Vastike toisessa 300€ vesineen, toisessa on muut juoksevat kulut samaa luokkaa (lämmitys+jäte jne). Lainanlyhennys+vastike/juoksevat kulut+netti+käyttösähkö ovat noin 700€ tai hieman alle.

Onpa teilläpäin halpoja asuntoja. Helsingissä yksiö maksaa yli 200 000e. On tässä sairaanhoitajalla makselemista..

Tuo riippuu hieman asunnon sijainnista.  Hieman etäämmällä keskustasta saa kaksionkin 120 000 e- . Elämä on valintoja.

Vierailija
326/976 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kyllä tarkka budjetti. Mutta kun sitä rahaa ei ole enempää sitä ei ole. Joka kuukausi laitan säästöön ja se menee sitten autoon tai koiran eläinlääkärilaskuun (joo, en enää edes harkitsisi uutta koiraa mutta pitää tuo vanhus loppuun hoitaa).

Ap

Budjetti ei millään tavalla lisää tuloja vaan se on vain keino arvioida, mihin rahat menevät/riittävät ja mihin eivät mene/riitä. Jos ette pysty pienentämään menojanne, teidän pitää hankkia jostain lisää tuloja. Jos tulojen lisääminenkään ei ole mahdollista, joudutte tyytymään tilanteeseen ja odottamaan aikaa, jolloin menojen pienentäminen ja/tai tulojen lisääminen on taas mahdollista.

Vierailija
327/976 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten vakuutukset on täyttä humpuukia. Yleensä kaikilla persaukisilla on lapsilleen vakuutukset. Suomessa ei tommosia tarvita, hoitoon pääsee kaikki!

Niin ja niillä vakuutusmaksuilla käy jo halutessaan useamman kerran yksityiselläkin.

Vierailija
328/976 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Myöhemmin, kun lapset alkavat muuttaa omilleen, olisi rahaa, mutta ei niin paljoa rahantarvetta"

Joku sanoi ylempänä noin: Menee muuten aivan helvetisti rahaa 18-vuotiaaseen: Ajokortti, auto, auton verot, auton vakuutukset, auton huollot ja sit pitäis vielä tankatakin välillä... Tonnit vaan viuhunut viimeaikoina. (Toki 18-vuotiaan voi heittää vaikka kadulle ja kulut 0e, mut ei olla tähän vielä lähdetty...)

Eikö siinä välimuotoja ole? Kadulle tai kustannetaan autot ja kaikki? Juuh.

Ei heitetty kotoa pihalle eilä edes ruokarahaa olleet vanhemmat vailla.

Mutta autot ja ajokortit sain kustantaa itse.

Sen verran isä jeesasi, että takasi vekselin(aikansa pikavippi, nuorille tiedoksi)jolla ostin ensimmäisen Datsunin niin pääsin töissä kulkemaa.

Ajokortin rahoitin opintolainalla.

Vierailija
329/976 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloiden autoilu on usein loppuläyttäjän strategiaa: Ostaa auton, joka maksaa korkeintaan tonnin.

Jos tarve on normaali 5h sedan, rahalla saa jo hyviä kulkineita.

Jos on mitään mahdollisuutta, normaalit jarrurempat jne tekee itse.

Kun auto alkaa olla lopussa, paaluun vaan ja seuraavaa ostamaan.

Vierailija
330/976 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän teidän tuloilla päivähoitomaksut kuulu olla lähelläkään täyttä maksua. Eikös yhteenlaskettujen bruttotulojen pidä olla viiden tonnin paikkeilla, jotta menisi täydet maksut. Eli ei muuta ku tulotiedot kunnalle menemään ja saatte varmaan pari sataa alennusta.

En minä ole missään kohtaa väittänyt että me maksaisimme täydet hoitomaksut? :) Meidän hoitomaksu on n. 100e/kk, kun se laski vuoden alussa. En missään nimessä väitä sitä suureksi ja mielestäni sille saa aivan loistavaa vastinetta, mutta tietysti tämän hetkisiin tuloihin suhteutettuna se on ihan tuntuva menoerä jos pelkkiä numeroita ajatellaan. 

Ja toki minun kannattaisi jäädä kotiin tukien turvin jos pelkkää tämän hetkistä taloutta ajattelee, mutta kun se torpedoisi työssäkäyntini aika varmasti kokonaan. Minä kun haluan sen kokoaikatyön jossain vaiheessa. 

ap

Onko edes varmaa, että mitään kokoaikatyötä on koskaan luvassa? Sinullahan on määräaikainen työ muutenkin. Elämä on tässä ja nyt, ja lapset vain kerran pieniä. Myöhemmin kadut, kun aikaa ei riittänyt lapsille. Voi ihan hyvin olla että työ jatkuu vain osa-aikaisena tai joudut jopa työttömäksi, kun määräaikaisuus loppuu.

Joo ja niistä lapsista pitää huolehtia myös ainakin seuraavat 15 vuotta vielä :,D Olen ollut heidän kanssaan kotona 4 vuotta kun he olivat ihan pieniä. Jotenkin kurjaa että koet tarvetta syyllistää minua tästä asiasta...

ap

En syyllistä, tiedän vain miten lapsi ajattelee ja miten itse tulet ajattelemaan myöhemmin. Siitä puolestaan saatan kyllä vähän syyllistääkin, että nyt viet työpaikan joltakulta lapsettomalta.

Kaikkien, joilla on lapsia, pitäisi mielestäsi jäädä kotiin koska vievät lapsettomien työpaikat? 😂😂😂

Mitä tapahtui sille "ensin pitää olla työpaikka, että voi tehdä lapsia"?

Vierailija
331/976 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autot? Yhdelläki pärjää.

Mistäs sinä sen tiedät ketkä pärjäävät yhdellä autolla ja ketkä eivät? 😂

Vierailija
332/976 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän teidän tuloilla päivähoitomaksut kuulu olla lähelläkään täyttä maksua. Eikös yhteenlaskettujen bruttotulojen pidä olla viiden tonnin paikkeilla, jotta menisi täydet maksut. Eli ei muuta ku tulotiedot kunnalle menemään ja saatte varmaan pari sataa alennusta.

En minä ole missään kohtaa väittänyt että me maksaisimme täydet hoitomaksut? :) Meidän hoitomaksu on n. 100e/kk, kun se laski vuoden alussa. En missään nimessä väitä sitä suureksi ja mielestäni sille saa aivan loistavaa vastinetta, mutta tietysti tämän hetkisiin tuloihin suhteutettuna se on ihan tuntuva menoerä jos pelkkiä numeroita ajatellaan. 

Ja toki minun kannattaisi jäädä kotiin tukien turvin jos pelkkää tämän hetkistä taloutta ajattelee, mutta kun se torpedoisi työssäkäyntini aika varmasti kokonaan. Minä kun haluan sen kokoaikatyön jossain vaiheessa. 

ap

Onko edes varmaa, että mitään kokoaikatyötä on koskaan luvassa? Sinullahan on määräaikainen työ muutenkin. Elämä on tässä ja nyt, ja lapset vain kerran pieniä. Myöhemmin kadut, kun aikaa ei riittänyt lapsille. Voi ihan hyvin olla että työ jatkuu vain osa-aikaisena tai joudut jopa työttömäksi, kun määräaikaisuus loppuu.

Joo ja niistä lapsista pitää huolehtia myös ainakin seuraavat 15 vuotta vielä :,D Olen ollut heidän kanssaan kotona 4 vuotta kun he olivat ihan pieniä. Jotenkin kurjaa että koet tarvetta syyllistää minua tästä asiasta...

ap

En syyllistä, tiedän vain miten lapsi ajattelee ja miten itse tulet ajattelemaan myöhemmin. Siitä puolestaan saatan kyllä vähän syyllistääkin, että nyt viet työpaikan joltakulta lapsettomalta.

Kaikkien, joilla on lapsia, pitäisi mielestäsi jäädä kotiin koska vievät lapsettomien työpaikat? 😂😂😂

Jos pieniä lapsia, niin kyllä. Ja mitäkö tapahtui 'ensin työpaikka, sitten lapset' 😁 Kuule se on mennyttä maailmaa. Ilmankos niitä lapsia ei synny, kun odotetaan sitä työpaikkaa tappiin asti, jota ei oo ei tuu!

Vierailija
333/976 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Jos pieniä lapsia, niin kyllä. Ja mitäkö tapahtui 'ensin työpaikka, sitten lapset' 😁 Kuule se on mennyttä maailmaa. Ilmankos niitä lapsia ei synny, kun odotetaan sitä työpaikkaa tappiin asti, jota ei oo ei tuu!

Kappas, tää keskustelu on vielä käynnissä. Onko sulla ajatuksia millä me elätetään meidän lapset, jos jäädään pois töistä? Neropatti. 

Selvästi se nyt ei ole vaihtoehto, ja viimeisimpänä minä olen vastuussa lapsettomien työpaikoista.

Ap

Vierailija
334/976 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille vinkeistä. Kyllä minä koitan kaikki ottaa korvan taa ja tarkastella. Mutta tosiaan, aika tiukoilla jo mennään. 

Ja tottakai välillä miettii miksi edes töissä käyn. Mutta otin tuon osa-aikatyön, koska hoitovapaan jälkeen se oli eka mitä tarjottiin... jospa se poikii lisää töitä sitten. Miehelläkin onneksi alkaa kesäkuussa uusi työ jossa palkka pari sataa euroa kuussa parempi, vaikka eipä sekään nyt vielä hirveästi ole :D 

Ja se koira... se on otettu 10 vuotta sitten aika erilaisessa elämäntilanteessa. Toki tiesin että koira elää pitkään, mutta on tässä välissä aika paljon sattunut kaikkea mihin ei itse voi vaikuttaa. Mm. miehen työpaikan loppuminen ja nyt viimeisimpänä nuo lomarahojen poistot jotka ihan oikeasti kirpaisee!ap

En tiedä saako miehesi pekkasia mutta ottakoon ne rahan jos vain saa. Sama työaikapankki tuntien kanssa vaikka sitten maksettaisiinkin 1/1. Onko kummallakaan mahdollisuus tehdä viikonloppuna ylitöitä? Jos rahaa pitää saada lisää silloin on tingittävä vapaa ajasta.

Mies portsariksi viikonloppuilloiksi. Monet saa palkan pimeänä. Pari sataa illalta.

Vierailija
335/976 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala myymään itseäsi.

Vierailija
336/976 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aikanaan ihan sama. Asuttiin vähän syrjemmässä, joten autot oli pakko olla.

Ei auttanut muu kuin muuttaa keskustaan, autot myyntiin ja bussilla ja lastenrattailla kuljettiin päiväkotiin. Asuimme pari vuotta vuokralla 4 pienen kanssa kerrostalokolmiossa, mutta asuminen oli puoli-ilmaista verrattuna edelliseen. Valmistuinme, saimme töitä ja säästettyä, joten nyt asutaan omassa talossa kivalla alueella.

Jos saisitte hyvien julkisten reittien varrelta kämpän, niin autoista voisi ehkä luopua? Onhan se aluksi hankalaa, mutta itse en muuta säästökohdetta keksinyt. Joko parempi palkka tai sitten vähemmän menoja, jos meinaa jotain säästöön saada. :)

Vierailija
337/976 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä missä nämä kaikki altruistiset vuokranantajat ovat, jotka antavat omaisuuttaan tappiolla käyttöön? Se lyhennys ei ole kulu!.

Vierailija
338/976 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ladata koneelle penno tai budget applikaatio omaan puhelimeen (ilmaisia)

Helpottaa kummasti kun näkee reaali ajassa tulot-menot.

en ikinä antaisi millekään appille oikeuksia tileihini -> reaaliaikainen tieto ei ole mahdollinen.

Vierailija
339/976 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten vakuutukset on täyttä humpuukia. Yleensä kaikilla persaukisilla on lapsilleen vakuutukset. Suomessa ei tommosia tarvita, hoitoon pääsee kaikki!

Niin ja niillä vakuutusmaksuilla käy jo halutessaan useamman kerran yksityiselläkin.

Joo käy, jos ei ole muuta hoidettavaa kuin kipeentynyt varpaankynsi. Ootko käynyt esim. labroissa yksityisellä? Tai kuvattavana? Saatikka leikkauksessa. 

Ja ei, kaikki ei todellakaan pääse hoitoon Suomessa. Niihin jonoihin kuolee moni vuosittain. Ja vakuutukset pitää ottaa nimenomaan lapsuudessa, jotta niihin ei tule rajauksia. 

Vierailija
340/976 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

saapi nähdä kasvaako valitukset aiheesta, kun leikaukset on tehty ja kaikki palvelut on ulkoistettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän