En jaksa tätä enää! Rahat koko ajan loppu!
Tuntuu että koko ajan tingitään lisää ja lisää kaikesta.
Vuokra, autot (työssäkäyntiin), ruoka, hoitomaksut... siinä ne suurimmat kulut tällä hetkellä. Sit on vakuutukset. Mutta ei niitäkään helvetti uskalla irtisanoa.
Heti kun saa jotain säästöön niin se menee autoihin. Asp-tilillä on hikinen 2000e, ei koskaan tulla saamaan tarvittavaa määrää kokoon siihenkään.
Kunnon oravanpyörä! Muita samassa jamassa?
Kommentit (976)
Arvonlisävero piti olla väliaikainen. Taitaa olla että jää niinkuin autoverokin. Tasavero esim.ruoassa on pienituloiselle iso harmi. Kaikkiaan verotukseni on noin 50% bruttotuloista. Ennen alv:tä oli noin 20%
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Tässä on viimeiset 3kk mennyt niin ettei palkasta jää käteen, kuin 100e. Meillä tuli yllättävä remontti ja säästöt oli juuri käytetty autoon,.. Luottokortit tappiin ja laskuja makselemaan. Meillä tuli juuri siis putkimies, sähkömies lasku, sekä kaikki mahdolliset vakuutukset maksettavaksi :( Hoitomaksut täydet, eikä tukia tietty saa. Vielä hetki sitten rahallisesti meni ihan hyvin, mutta sitten alkoi se ihme epäonni - kaikki hajoavat, kaikki pitää uusia, uusia kuluja.. En oikein tiedä mitä tässä pitäisi tehdä. Enää ei ole myytävää, ja autosta ei voida luopua, kun työmatkoihin tarvitaan kiperästi (eikä ollut kallis edes).
Harvoin tulee "yllättäen". Vanhat kodinkoneet nyt tuppaavat hajoamaan kun ovat tiensä päässä, ja siihen voi varautua etukäteen. Eiolemikään ylläri jos 70 luvulla rakennettuun kämppään joutuu tekemään putkitöitä vuonna 2018. Vakuutukset ja takuut on sit sitä varten kun oikeasti jotain hajoaa yllättäen.
Hoh hoijaa, joopa joo, kaikki on niin suhteellista. Ei ole autoa eikä paljon muutakaan, tilillä on .40 e ja tilipäivä 16.4. ! että semmoista se on elämä. Mutta ei tässä mitään, iloitsen siitä mitä minulla on , en murehdi sitä mitä minulla ei ole :D Tsemppiä vaan muille köyhille!
Vierailija kirjoitti:
Arvonlisävero piti olla väliaikainen. Taitaa olla että jää niinkuin autoverokin. Tasavero esim.ruoassa on pienituloiselle iso harmi. Kaikkiaan verotukseni on noin 50% bruttotuloista. Ennen alv:tä oli noin 20%
Heh, mistä olet kuullut, että arvonlisäveron olisi pitänyt olla väliaikainen?
Ja kai ennen alv:ia olet kuitenkin liikevaihtoveroa maksanut (jonka piti olla väliaikainen, mutta vakinaistettiin ensimmäisen vuoden jälkeen)
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa asuu maalari, joka työskentelee tällä hetkellä uudisasunnoissa, isossa työmaalla. Tuli yksi päivä kylään ja kysyi haluanko ottaa vuokralaisen. Heillä on töissä todella kiva virolainen mies. Hänen ystävänsä ovat liikaa viinaan meneviä ja etsi omaa asuntoa, mutta rahaa ei ole liikaa.
Kun mies tulee, kannamme sen vaatehuoneesta pojan huoneeseen ja kun lapset tulevan, poikani kanssa kannamme sen vaatehuoneeseen tai mies on vienyt sen yksin.
Maksaa su -pe majoituksesta 100 e. Tulee sunnuntaisin ruokakassin kanssa ja sanoo saan syödä kaikki mitä jää. Aina on jotain jäänyt.
Kuluja hänestä on vain pientä sähkökulut.
Minusta aika kova vuokra pelkästä makuupaikasta.
Mutta hyvä lisätulo sinulle, kuukauden ruokaraha.
Mä niin ymmärrän sua ap! Täällä 5-henkinen perhe. Tienasimme terveinä hyvin ja elimme mukavasti.
Molemmilla todettiin etenevät sairaudet, jotka ovat vieneet työkyvyn. Säästöt on syöty ja toimeen on tultava pienillä sairauspvrahoilla ja eläkkeillä.
Meidän tulot tippuivat 5000e:sta 1900euroon. Asumiseen menee puolet ja lopuilla pitäisi kustantaa kaikki muu eläminen viidelle. Hohoijaa!
Kaikki kostetaan, myös tyhmyys.
Mulla ei ole auta eikä vakuutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autot? Yhdelläki pärjää.
No ei pärjätä. Meillä on aivan erilaiset työajat (jotka menee päällekkäin kuitenkin) ja työpaikat eri suunnissa + lapset eri päiväkodeissa ja niiden kuljettamiset.
ap
Meillä myös eri työajat, eri suunnilla työpaikat, kaksi päiväkoti-ikäistä lasta ja yksi auto. Toinen vie lapsia autolla, toinen pyöräkärryllä/pulkalla, vuorotellaan päivittäin. Eihän se aina herkkua ole vetää 50 kg lastia pulkissa tai kärryssä lumisilla teillä, mutta onpahan ilmaista. :) Kävellään ja pyöräillään myös työmatkoja tai kuljetaan bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, tiedän tunteen. Tienaan sentään jotakin, mutta säästöjä ei ole ja jos jotakin pientä kertyy niin ne todellakin katoavat auton remonttiin nopeasti. Tänä vuonna romuun on mennyt jo 3000€... :( Tulee viemään ikuisuuden kerätä sellainen summa ja sinä aikana autoa pitää taas jo kunnostaa. Lisäksi on lapsi ja kaksi kissaa. Kaikki kehuvat että ilman autoakin pärjää. Teorian tasolla kyllä, mutta työ- ja tarhamatka julkisilla yli 2h suuntaansa, autolla 40min. Sama toistuu joka päivä. Lisäksi ajankäytön maksimoimiseksi käyn kaupassa kerran viikossa, ilman autoa olisi käytävä joka päivä koska sieltä ei jaksa paljoa kantaa. Kissanhiekat painavat 28kg per satsi, sellaista en jaksa kantaa ollenkaan. Jne. Kyllä monen arki menisi tosi vaikeaksi ilman autoa.
Menoja tarkkailen mutta lista on loputon. Jos jostakin "saisi" tai jäisi 300, auton tuulilasi on määrätty vaihtoon alun perin jo 4 vuotta sitten. Rahareikiä joka puolella. Kissoista täytyy sanoa se, että vaikeilla hetkillä ne ovat olleet kullanarvoisia. Turkkeja vasten on itketty lukemattomia kertoja.
Jos talous on koko ajan tiukilla, se on tosi raskasta kun varaa ei ole mihinkään ylimääräiseen koskaan ja tarpeellisistakin asioista joutuu tinkimään.
Kolmella tonnilla olisit kyllä saanut toimivan auton.
Kolmen tonnin autot harvoin ovat ehjiä. Nykyisen omistanut 12 vuotta. Tässäkään ei pitänyt olla ongelmia mutta viime vuosina niitä alkanut kertyä. Toisaalta koska vaan voi hajota jotakin, termostaatti, iskarit levitä tms joten kovin halvan pommin pitäminenkin tuntuu riskialttiilta. Mutta tämä auto on kamala rahareikä tällä hetkellä.
Jaa, mulla 1500e auto ja toiminut moitteetta 5v, jonka mulla ollut
Onnittelut sinulle! Minkä merkkinen auto?
Tupakat, alko ja kapakassakäynnit veks. Paljonko menee kuukaudessa geelikynsiin ja ripsienlaittoihin? Kyllä niitä turhia rahareikiä löytyy, usko pois...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, tiedän tunteen. Tienaan sentään jotakin, mutta säästöjä ei ole ja jos jotakin pientä kertyy niin ne todellakin katoavat auton remonttiin nopeasti. Tänä vuonna romuun on mennyt jo 3000€... :( Tulee viemään ikuisuuden kerätä sellainen summa ja sinä aikana autoa pitää taas jo kunnostaa. Lisäksi on lapsi ja kaksi kissaa. Kaikki kehuvat että ilman autoakin pärjää. Teorian tasolla kyllä, mutta työ- ja tarhamatka julkisilla yli 2h suuntaansa, autolla 40min. Sama toistuu joka päivä. Lisäksi ajankäytön maksimoimiseksi käyn kaupassa kerran viikossa, ilman autoa olisi käytävä joka päivä koska sieltä ei jaksa paljoa kantaa. Kissanhiekat painavat 28kg per satsi, sellaista en jaksa kantaa ollenkaan. Jne. Kyllä monen arki menisi tosi vaikeaksi ilman autoa.
Menoja tarkkailen mutta lista on loputon. Jos jostakin "saisi" tai jäisi 300, auton tuulilasi on määrätty vaihtoon alun perin jo 4 vuotta sitten. Rahareikiä joka puolella. Kissoista täytyy sanoa se, että vaikeilla hetkillä ne ovat olleet kullanarvoisia. Turkkeja vasten on itketty lukemattomia kertoja.
Jos talous on koko ajan tiukilla, se on tosi raskasta kun varaa ei ole mihinkään ylimääräiseen koskaan ja tarpeellisistakin asioista joutuu tinkimään.
Kolmella tonnilla olisit kyllä saanut toimivan auton.
Kolmen tonnin autot harvoin ovat ehjiä. Nykyisen omistanut 12 vuotta. Tässäkään ei pitänyt olla ongelmia mutta viime vuosina niitä alkanut kertyä. Toisaalta koska vaan voi hajota jotakin, termostaatti, iskarit levitä tms joten kovin halvan pommin pitäminenkin tuntuu riskialttiilta. Mutta tämä auto on kamala rahareikä tällä hetkellä.
Jaa, mulla 1500e auto ja toiminut moitteetta 5v, jonka mulla ollut
Onnittelut sinulle! Minkä merkkinen auto?
Lähinnä hyvää tuuria tai valehtelua ettei auton kunnossapitoon olisi mennyt yhtään rahaa viidessä vuodessa. Siinä ajassa menee jo renkaat vaihtokuntoon. Jokainen auto myös kuluu. On silti varmaan parempia ja huonompia vaihtoehtoja mutta kaikki tietämäni 1500e autot ovat järjestäen romuja, joiden vikalista pitkä kuin nälkävuosi. Omani joku 5-6k auto mutta ns. "Täysi paska" sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa asuu maalari, joka työskentelee tällä hetkellä uudisasunnoissa, isossa työmaalla. Tuli yksi päivä kylään ja kysyi haluanko ottaa vuokralaisen. Heillä on töissä todella kiva virolainen mies. Hänen ystävänsä ovat liikaa viinaan meneviä ja etsi omaa asuntoa, mutta rahaa ei ole liikaa.
Kun mies tulee, kannamme sen vaatehuoneesta pojan huoneeseen ja kun lapset tulevan, poikani kanssa kannamme sen vaatehuoneeseen tai mies on vienyt sen yksin.
Maksaa su -pe majoituksesta 100 e. Tulee sunnuntaisin ruokakassin kanssa ja sanoo saan syödä kaikki mitä jää. Aina on jotain jäänyt.
Kuluja hänestä on vain pientä sähkökulut.
Minusta aika kova vuokra pelkästä makuupaikasta.
Mutta hyvä lisätulo sinulle, kuukauden ruokaraha.
Näin maalarin kun tulin kotiin ja kysyin missä vuokralainen on joka toinen viikko. Jonkun mummon omakotitalossa, yläkerrassa on pieni koppi
Mummo tietty haluaa seuraa ja mies haluaa olla enemmänkin omissa oloissaan.
Minä teen paljon pitkää päivää, kun teen lyhyempää päivää kun lapset ovat minulla. Ja vst toisinpäin kun olen yksin. Vuokralainen tykkää tästä, kun kukaan ei tunge seuraan , voi itse laittaa oven kiinni,
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täytyy sanoa, että suomalaisessa yhteiskunnassa on vikaa, jos yli 4000 euron yhteistuloilla ei perhettä elätä.
Neljän tonnin netto riittää kyllä kahteen lapseen. Mutta brutto ei millään. Pienituloisten olisi järkevä tyytyä yhteen lapseen, niin talous ei menisi raiteiltaan heti ensimmäisestä vastoinkäymisestä.
Toki olisi hienoa jos kaikki voisivat saada niin monta lasta kuin haluavat. Mutta eikö ole vielä kurjempaa se, että kun lapsia on tehty yli oman elatuskyvyn, niin joutuu elämään sen kanssa ettei pysty tarjoamaan omille lapsilleen sellaista mitä oli toivonut?
Sisarus ei valitettavasti lapsen näkökulmasta ole mikään rikkaus, vaan toinen suu ruokittavana joka syöksee sen ensimmäisenkin lapsen köyhyyteen.
Kokopäivätyö. Muutto paikkaan, jossa palvelut lähellä. Ainakin toinen auto pois.
- tulot ja menot paperille, kaikista ostoksista kuitit.
- säästösuunnitelma kannattaa laatia, vaikka olisi pienituloinenkin.
Me olemme säästäneet ihan kivasti rahaa, vaikka mies on tienannut bruttona n. 3000 e ja minä vain 800 euroa, silloin kun olen ollut lasten kanssa kotona. Säästin joka kuukausi pienen summan ja loppujen lopuksi pääsimme ulkomaanmatkalle 5 henkisen perheen kanssa. Säästimme vuoden verran.
Nykyään miehenkin palkka on noussut melkein puolella entisestä, oma palkkani on nykyään 2800 euroa kuukaudessa, joten miehen 4000 e + omasta 2800 e palkoista jää rahaa jo säästämiseen ja sijoittamiseen meille ja lapsille.
Olen 30-vuotias ja olen jo 18-vuotiaana lopettanut hiustenpidennysten ja turhakkeiden käytön. Niihin menee aika paljon rahaa. Olen ollut yli vuoden värjäämättä hiuksiani ja tajunnut kuinka turhaa sekin homma oli! Nyt minulla on kaunis oma ruskea hiusväri, terveet hiukset ja ei tarvi joka kuukausi olla värjäämässä tyveä. Kampaajalla käyn leikkaamassa hiukseni 2-6 kk välein. Säästö on vaivainen n. 400-500 e / vuosi, mutta jos on työttömänä ja saa tukia minimin voi tuollainenkin säästö olla paljon. Itsellä kyse on oikeastaan vaan turhan kulutuksen karsimisesta, koska meidän palkoilla olisi kyllä varaa noihin ja paljon muuhunkin.
Jos nauttii itsensä laittamisesta, niin homma onkin monimutkaisempi, koska ihmisen tulisi myös olla onnellinen, eli olisi inhottavaa tinkiä kaikesta, josta nauttii :/ Silloin tilannetta pitääkin katsoa tilannekohtaisesti: jos on rahaa ripsienpidennyksiin, mene ja ota, jos ei niin sitten pitää säästää niihin. Velaksi ei kannata alkaa ottamaan, koska aina laskut kasvavat korkoa.
Ihmettelen neuvoa lopettaa työnteko.Ok säästyy päivähoitomaksut ,mutta 2010 luvulla vanhempaa kannustetaan jäämään vuosikausiksi kotiin niin ei mahdu mun ajatusmaailmaan.Ap on jo ollut 3-4 vuotta kotona,mikä sekin on jo pitkä aika.Nostan hattua teille ap,että pystytte noilla tuloilla toimeen tulemaan vaikkakin kituuttaen.
Olette ilmeisesti juuri yhteiskunnan tukien ulkopuolella,mikä on kettumainen tilanne .Täällä tuntuu olevan käsitys ,että kaikkihan niitä saa kunhan vaan käy pyytämässä.
Mun sympatiat on kyllä ap:n puolella. Muistan kun ite menin hoitovapaalta töihin (siivousala), sain nettona juuri tuon 1000-1200 € kuussa. Lasten hoitomaksut 350€,vuokra 600€ ja kahta autoo oli pakko pitää työmatkojen ja hoitoaikojen takia. Silloin kyllä tuli mietittyä,että onko täs mitään järkee... Mutta pikkuhiljaa palkka nousi,lapset kasvo vaippaiästä pois ja kouluun menon myötä tippu myös hoitomaksut. Nytkään palkka ei häävi oo,mutta nettona sentään liki 2000€. Ei rahaa säästöön juuri jää,mutta ei sentään eletä kädestä suuhun enää...