Miten ihmisillä on varaa autoon?
En tajua miten ihmisillä on varaa autoon. Autot itsessään kalliita, varsinkin uudet. Vanhoja saa toki halvemmalla, mutta voivat olla kalliita korjauksineen. Sitten verot, vakuutukset, polttoaine, katsastukset, renkaat, huollot, asukaspysäköinti tms. En työmarkkinatuella voisi mitenkään pitää autoa ja silloin kun olin töissä niin palkka oli lähes yhtä huono kuin tuki nyt. Miten te muut köyhät olette onnistuneet pitämään autoa?
Kommentit (43)
Ei mulle ole koskaan ollut ongelma omistaa autoa. Auto on ollut siitä asti, kun 18 täytin. Olen ollut parempi tuloinen ja huonommin tienaava.
KaskoVakuutus on 400€/vuosi, katsastus + öljynvaihto on noin 150€/vuosi, bensoihin menee noin 80€/2kk. Renkaat ostan yleensä 4 vuoden välein, eli noin 800€ menee yhteensä kesä- ja talvirenkaisiin.
Korjauksiin ja kuluvien osien vaihtoon menee ehkä noin 500€/vuosi. Joskus menee enemmän, joskus vähemmän. Kallein remontti ollut jarrut, taisi maksaa 350€. Vanhaa autoa missään huollossa en käytä, joten niihin ei rahaa mene. Katsastuksen yhteydessä teen aina öljynvaihdon.
Pikaisesti kun laskee niin menee vuodessa noin 1000€ + bensat. Renkaat kun jakaa vuosikuluiksi niin tulee kokonaisuudessaan noin 1200€/vuosi. Kuukaudessa aika tarkaan 100€. Ajelen autoilla, joiden arvo on alle 10 000€. Noin 5 vuoden välein vaihdan autoa. Mitään isompia vikoja ei koskaan ole ollut. Jarruremontti on suurin mitä olen joutunut tekemään.
Auto nyt on periaatteessa pakko omistaa, kun on kaksi koiraa ja kissa, harrastuksena golf. Aika vaikeaa olisi matkustaa mihinkään ilman omaa autoa, saati sitten harrastaa.
Minulla ei olisi varaa matkustaa julkisilla, bussiliput on ihan törkeän hintaisia.
Vierailija kirjoitti:
En tajua miten ihmisillä on varaa autoon. Autot itsessään kalliita, varsinkin uudet. Vanhoja saa toki halvemmalla, mutta voivat olla kalliita korjauksineen. Sitten verot, vakuutukset, polttoaine, katsastukset, renkaat, huollot, asukaspysäköinti tms. En työmarkkinatuella voisi mitenkään pitää autoa ja silloin kun olin töissä niin palkka oli lähes yhtä huono kuin tuki nyt. Miten te muut köyhät olette onnistuneet pitämään autoa?
Me muut käymme töissä.
Uusien autojen ostamista en ymmärrä, ellei ole rahaa kuin nallella, itse olen ostanut käytettynä ulkomailta, koska parempi valikoima ja halvemmat hinnat. Viimeksi ostin kolme vuotiaan auton 35 000€ uuden hinta suomessa 120 000€
Saan 1600e netto kuussa sisältäen lapsilisät. Mies 1800e. Ei köyhiä mutta pienituloisia. Meillä 2 autoa. On täällä julkiset, mutta niillä menee yli tunti suuntaansa töihin ja melkein 2 jos otetaan lasten päiväkotikuskaukset huomioon. Autolla minun työmatka 20 min ja miehen 30 min. Joten kyllä ne autot on aikalailla pakolliset arjen pyörityksessä.
Toinen auto maksoi 10 000e ja sen maksoi appivanhemmat. Toinen maksoi 3500e ja se maksettiin omasta pussista. Appivanhemmat auttaa toisen auton korjauskuluissa. Se on helpottanut maksutaakkaa. Onhan niiden kulut silti satasia per kuukausi. Mutta tässä elämäntilanteessa ajellaan mieluummin niillä autoilla klo. 6 aamulla räntäsateessa töihin, ja tingitään sitten esim. matkustuksesta. Siinä mielessä ne on meille joka sentin arvoiset. Varmaan sitten voidaan toisesta luopua kun molemmat lapset kulkee itsekseen kouluun, joka onneksi tulee olemaan kävelymatkan päässä kodista.
Kaikki on palstalaisille niin halpaa, autoilu ja Michael Korsin koululaukut. Pointti lienee vain kuittailla ketjun aloittajalle omilla paremmilla tuloilla. Minusta autoilu on sikakallista, mutta sietää epäekologisuutensa vuoksi ollakin.
Parin tonnin nissan ostettu säästöillä. Vakuutuksiin 300 vuodessa+bensat, rempat ehkä 200 vuodessa. Eli noin 40e /kk + bensat.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on palstalaisille niin halpaa, autoilu ja Michael Korsin koululaukut. Pointti lienee vain kuittailla ketjun aloittajalle omilla paremmilla tuloilla. Minusta autoilu on sikakallista, mutta sietää epäekologisuutensa vuoksi ollakin.
Mitä kukakin pitää tärkeänä. Itse laitan rahaa mieluummin päivittäiseen mukavuuteen kuin kerran vuodessa tehtävään lomamatkaan.
Itsekin olen työmarkkinatuella ja hyvin maksan oman autoni kulut.
Vierailija kirjoitti:
Uusien autojen ostamista en ymmärrä, ellei ole rahaa kuin nallella, itse olen ostanut käytettynä ulkomailta, koska parempi valikoima ja halvemmat hinnat. Viimeksi ostin kolme vuotiaan auton 35 000€ uuden hinta suomessa 120 000€
Yksi nalle eduskunnasta sanoi ettei osta autoa uutena kun on huono sijoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa on
Vierailija kirjoitti:
Totta on, että on töitä, joissa auto on ihan välttämätön. Myyntiedustaja, jolla on mukana kannettavia tuotteita tarvitsee auton. Metsuri tai maatalouslomittaja ei pääse julkisilla työmaille. Ravintolatyöntekijä tai postinkantaja liikkuu työmatkaa sellaiseen vuorokaudenaikaan, jolloin julkinen liikenne ei liiku.
Myös ihan sellanen suuri työntekijäjoukko, kuten hoitajat, liikkuu virka-ajan ulkopuolella. Pääkaupunkiseudun asukkaat ei ehkä ymmärrä, että täällä periferiassa on onko omistaa auto käydäkseen töissä.
Keskisuuressa (yli 50 000) kaupungissa sairaanhoitajana lainasin juhannuksena yökön autoa, kun olin tulossa aamuksi takas isoon sairaalaan. Asun ”toisessa keskustassa” joten en edes missään mettässä!!
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee tuohon velattomaan autoon noin 340€/kk. Huollot saan varaosien hinnalla.
Kai se raha sitten on jostain muusta pois, mutta toisaalta jo pelkissä työmatkoissa säästän aikaa 1h 50min joka päivä. Maksan siitä ihan mielelläni :)
Monet tykkäävät liikkua julkisilla töihin, kun samalla voi tehdä töitä tai lukea kirjaa. Autolla ajaminen on väkisinkin tuhlattua aikaa.
Mulle on osuuneet kohdalle melko kivuttomat autot eli ei ole tullut mitään suuria korjauksia vastaan. Bensoihin mulla on laittaa 100e/kk ja vakuutuksiin laitan sivuun joka kuukausi muutaman kympin säästötilille odottamaan 2 kertaa vuodessa tulevaa laskua.
Pienemmät huollot (öljy, suodatin, renkaanvaihdot jne.) menee ihan kuukausibedjetista.
Pesut ja vahaukset itse jos on köyhä tilanne. Pesussa käyttö, jos rahatilanne sallii.
Vararahastossa (jonne piiloon kuukausittain joku summa) katetaan yllättävät tilanteet kuten monta sataa maksavat huollot ja uusien renkaiden ostot. Samoin Trafin maksut.
Autoa voi pitää kun käy töissä ja oikeasti laittaa sivuun rahaa niitä tulevia kuluja varten. Sekä tiedossa olevat kulut ja ne, jotka tulevat vähän enemmän yllättäen. Vaatii ennakointia ja suunnittelua. Eivätkä minunkaan nettotuloni päätä huimaa, alle kahden tonnin jäävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto ei ole sijoitus. paitsi jotku museoautot saattaa olla mutta käyttöautot ei. Siksi autoa ei koskaan kannata ostaa käteisellä. Oikea tapa hankkia auto on joko (halpa) rahoitus tai liisaus.
Mulla on käytössä Toyota Camry -87 isolla moottorilla. Aina lähtee käyntiin ja ajan silloin kun on tarve.
Vakuutusmaksut ja bensat. Syö ihan saatanasti kaupunkiajossa.
Toki sitäkin voi säädellä olematta miljonääri. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto ei ole sijoitus. paitsi jotku museoautot saattaa olla mutta käyttöautot ei. Siksi autoa ei koskaan kannata ostaa käteisellä. Oikea tapa hankkia auto on joko (halpa) rahoitus tai liisaus.
Ajan vanhalla, mutta hyvällä autolla.
Sanon aina, että auto on hyvä sijoitus. Auto helpottaa niin paljon liikkumista, siksi se on parhaita sijoituksia.
Tilisi saldo on vain numeroita, jos et sijoita mihinkään josta saat iloa ja helpotusta elämään.
Eräs tuttu automyyja kertoi, että uusien tai lähes uusien autojen ostajista 95% ostaa auton lainalla tai rahoituksella.
Hirveä määrä. Itse ostan auton aina ilman mitään lainoja tai rahoituksia. Jos ei ole varaa niin vanha auto pysyy; tähän mennessä on kyllä pystynet 2 autoa vaihtamaan n. 5 vuoden välein uuteen tai max. 1 vuoden vanhaan.
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttu automyyja kertoi, että uusien tai lähes uusien autojen ostajista 95% ostaa auton lainalla tai rahoituksella.
Hirveä määrä. Itse ostan auton aina ilman mitään lainoja tai rahoituksia. Jos ei ole varaa niin vanha auto pysyy; tähän mennessä on kyllä pystynet 2 autoa vaihtamaan n. 5 vuoden välein uuteen tai max. 1 vuoden vanhaan.
Minä taas mieluummin laitan pääomat kiinni omaisuuteen jonka arvo kasvaa. Siksi en koskaan osta autoa käteisellä. Se raha ois pois osinkotuloista eli kassavirrasta jonka voi sijoittaa uudelleen tuottamaan korkoa korolle.
Harrastan itse samankaltaista halpa-autoilua.
Kulujen minimoin seuraavasti:
-Vanha paska, max 1000 euroa
-Pieni kone syö vähän bensaa ja vakuutusmaksut ovat alhaisempia
-Vain pakollinen liikennevakuutus (jos tulee kolari, paalaan auton ja ostan seuraavan kaskosta säästyneillä euroilla). Vakuutus kilpailutetaan tasaisin väliajoin ja halvin on paras.
-Korjaan viat itse. Joutuisin tekemään päivän työtä saadakseni tunnin huoltoa. No deal. Lisäksi teen myös parempaa jälkeä kuin paikkakunnan ammattilaiset.
-Ajan autoa ajatuksella taloudellisesti ja ajatuksella -> ei hajoa paikat niin tiuhaan kuin äkkinäisemmällä kuskilla. (Eli ennakointi, ripeät kiihdytykset ja hitaat jarrutukset)